Problemer med overscan med DVI/HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Problemer med overscan med DVI/HDMI

Hei,jeg har koblet opp et Gainward 7600 GT med DVI/HDMI 1080p til Sony 55 bakproj.tv.
    Knallbilde men pga overscan så ser jeg ikke oppgavelinja på XP.
    Ved 720p er det litt bedre.
    Er det noen som vet hvordan dette kan ordnes?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..Har akkurat akkurat kjøpt meg en pioneer 507xa.
    Bruker pc'n til avspilling: amd 3000+@2.6Ghz Amd 6600GT

Dvi-hdmi kjører 720p ut til skjermen, men får overscan så det holder.. umulig å gjøre en dritt. Har flyttet bildet litt lenger opp slik at en har tilgang til start meny osv, men det er ikke noe fornøyelig å jobbe sånn..

Eneste løsningen jeg har enn så lenge er å kjøre skrivebordet på en vanlig pc skjerm også utvide bilde til 507'n da får jeg av en merkelig grunn ikke overscan på bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I nvidia kontroll panelet så er det en veiviser som heter noe sånt som tv innstillinger eller noe sånt. Det gjelder bare hvis du har det nye kontrollpanelet og ikke har valgt å vise det gamle.(finnes sikkert der å men vanskeligere å finne frem) Der er det en overscan sak. Der kan du stille inn slik at det ikke blir overscan. (det den gjør er å minske oppløsningen litt. Det fungerte fint på min Samsung i hvertfall, men da ble det ikke mulig med 50hz men bare 60hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min erfaring er det kun Powerstrip som kan hjelpe på denne typen problemer. Glem programmvare fra produsenten den er ikke 10% av hva powerstrip kan utføre.

Etter du har installert dette, går du til Display profiles, configure, advanced timing options, custom resolutions og finner en som passer. Prøv også noen som ser ut som de passer nesten, det hender at det er det som skal til. Går ikke dette, da er du ille ute.

Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk også at grunnen til dette problemet er at tv-produsenter ikke har gjort en god jobb med å åpne for PC-tilkobling. Den beste løsningen er å kjøpe en skikkelig tv, evt gå inn i service-menyen til tv-en og redusere overscan (hvis mulig).

Noen tv-er gjør også forskjell på VGA, DVI og HDMI-innganger. Det er verdt å prøve alle.

Det man kan gjøre på en PC gitt en slik tv, er å lage et "bilde inni bildet" slik at man genererer svarte kanter rundt det egentlige bildet og sitter igjen med en PC-rute på f.eks 1100x670 pixler som i tv-en blir oppskalert og croppet.

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis du ikke kjører samme oppløsning ut fra pc som den native oppløsningen på skjermen blir alt av tekst helt grusomt å se på..

Hvis skjermen er 1366x768 så kjører man ut 1366x768 til skjermen.
    Men jeg sjønner ikke hvorfor den overscanner... hvis jeg kjører et signal med 1366x768 pixler ut så burde det passe perfekt med skjermen, men av en rar grunn så funker ikke det.. ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondkanon
    Men hvis du ikke kjører samme oppløsning ut fra pc som den native oppløsningen på skjermen blir alt av tekst helt grusomt å se på..

Hvis skjermen er 1366x768 så kjører man ut 1366x768 til skjermen.
    Men jeg sjønner ikke hvorfor den overscanner... hvis jeg kjører et signal med 1366x768 pixler ut så burde det passe perfekt med skjermen, men av en rar grunn så funker ikke det.. ?
    Fordi skjermen er hard-kodet til å fungere på en suboptimal måte med PC. Det er egentlig ikke så veldig komplisert. Vi "forventer" at en skjerm er i stand til å ta inn f.eks 1366x768 og vise dette på skjermen hvis det er slik den fysisk er oppbygd.

For ingeniørene i Japan er dette tydeligvis et helt fremmed konsept, og derfor sitter det en skalerer/cropper mellom HDMI-pluggen og skjermen som gjør det ingeniørene har bestemt at den skal gjøre.

I praksis betyr det at vi som brukere sitter igjen med valget mellom flere forskjellige ikke-ideelle måter å kompensere for dårlige konstruksjoner.

For mer bakgrunn om temaet:
    pixelmapping » home

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Poppe!

Regner med det er 55" A2000 du har?

Fant dette på svenske minhembio. com om denne skjermen:

If you are using nvidia Video card, you can firstly go to "Screen Resolution & Refresh Rates" in the nvidia driver panel to enable "Show standard HDTV formats".

Then go to "nView display settings", on the right hand side click on "Device Settings" button and choose "Treat digital display as HDTV", press the same button again and you'll see "Select TV format".

From there choose "1080p HDTV". When you click on "Apply", the "HDTV Overscan Compensation" dialogue box will pop out and let you choose whether to output normal signal or to underscan. Here you have to try and error the options to get 1:1 pixel mapping.

ATI display driver has similar settings for outputing 1080p video signal.

Minhembio forum -> Sony KDS 55A/60A2000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde en del med power strip og nvidia drivere, men jeg får ikke et perfekt 1:1 bildet. så tekst blir seende helt mongo ut.
    (Kansje jeg som ikke har fått til å skalere bildet ned slik at overscan kan blåse det opp igjen?)

Men hvorfor i "#%#" skal de skalere signale fra hdmi kontakten?
    Trodde at hele poenget med dvi/hdmi var at du fikk det orginale signalet rett fra kilden uten at det ble tuklet med slik at vi kunne få best mulig bildekvalitet.

Har dagens dvd spillere med hdmi et så elendig signal ut at de må kompansere på en måte ? Det sitter jo et skjermkort i en dvd spiller på samme måte som det gjør i en pc. Man får vell ikke overscan med en dvdspiller. De skal jo sende det samme signalet ut som et skjermkort fra pc.
    Her er det noe som ikke helt stemmer altså.:?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Sony & Co gjorde ting rett første gang så ville de miste sjansen til å selge en ny generasjon produkter som er "really, really true full hd." og "1:1 pixel mapping without crippling overscan". Og året etter komme "now we can do 24p as well".

Det frustrerende er at selgere sjelden vet annet enn det som kommer i glossy brosjyrer fra sentralt hold. Så i år er det "full-hd" som står i hodet, med 1080p inngang.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    609
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomste tråden jeg har lest på lenge. Både tragisk og morsom.

Håper det ordner seg til slutt. Jeg har erfart mye av det du forteller om. Husker ikke helt hvilken oppløsning jeg endte opp med, men husker godt at det ikke var den som sto i brosjyren. Jeg er likevel godt fornøyd, og har et knivskarpt bilde. Virker som en drøm. Men uten powerstrip hadde det aldri gått.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KDS-55A2000 har altså ikke 1:1 pixel mapping? Hvorfor sier andre at den har det da i den andre tråden? Det var en real dealbreaker for meg i hvert fall. Har tenkt å bruke PC på den ganske mye av tiden. Er det noen som kunne tenke seg å legge ut et bilde av hvordan det ser ut med Powerstrip og hvor ille det blir med tekst og slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa den har vell 1:1 via d-sub kontakten. (vga)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondkanon
    Joa den har vell 1:1 via d-sub kontakten. (vga)
    Hehe ja, men bare opptil 720p. Jeg vil ha 1:1 i 1080p!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis Sony & Co gjorde ting rett første gang så ville de miste sjansen til å selge en ny generasjon produkter som er "really, really true full hd." og "1:1 pixel mapping without crippling overscan". Og året etter komme "now we can do 24p as well".

Det frustrerende er at selgere sjelden vet annet enn det som kommer i glossy brosjyrer fra sentralt hold. Så i år er det "full-hd" som står i hodet, med 1080p inngang.

-k

Hva er 24p og vil det være revolusjonerende for bildekvaliteten?

Hvis det du sier om sony og at de mister sjansen til å selge nye generesjoner produkter er riktig?. Hvorfor har LG gjort det annerledes med 1:1 pixelmapping og hvorfor har de ikke utnyttet at de er de "eneste" som har denne funksjonen? Jeg har aldri sett LG LCD annonser hvor 1:1 pixelmapping er fremhevet i det hele tatt.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ghaddafi
    Hehe ja, men bare opptil 720p. Jeg vil ha 1:1 i 1080p!
    En digital tv kan aldri ha 1:1 pixel i både 720p og 1080p.

1:1 pixel vil si at 1 pixel fra kilden blir til en pixel på skjermen.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vicrage
    Hva er 24p og vil det være revolusjonerende for bildekvaliteten?
    24p vil si at enkelt-frames avspilles med samme hastighet som på kino. 48p og 72p (multippel av 24) er ekvivalent avhengig av skjermteknologien.

BR og HD-DVD lagrer såvidt jeg vet videostrømmen som 24p, før kretser i avspilleren evt frameratekonverterer signalet til 60Hz ("NTSC") eller 50Hz ("PAL").

Filmer for europa kan ha økt hastighet fra 24 til 25 slik at de kan avspilles på 50Hz tv-er uten videre konvertering, men dette gir litt kortere spilletid og enten litt høyere tonehøyde på lyden, eller pitch-shift med mulige artefakter.
    Hvis det du sier om sony og at de mister sjansen til å selge nye generesjoner produkter er riktig?. Hvorfor har LG gjort det annerledes med 1:1 pixelmapping og hvorfor har de ikke utnyttet at de er de "eneste" som har denne funksjonen? Jeg har aldri sett LG LCD annonser hvor 1:1 pixelmapping er fremhevet i det hele tatt.
    Jeg er teknolog, ikke selger. Hvorfor tv-produsentene tar de strategiske valg de tar er uforståelig for meg.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    En digital tv kan aldri ha 1:1 pixel i både 720p og 1080p.

1:1 pixel vil si at 1 pixel fra kilden blir til en pixel på skjermen.

-k
    Javel, og det betyr da at siden den har 1080p som native oppløsning, så kan det ikke bli 1:1 pixel mapping i 720p over VGA på den?

Den greier ikke 1:1 pixel mapping i 1080p over HDMI heller. Så da kan vi jo kanskje konkludere med at den ikke har 1:1 pixel mapping i det hele tatt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kikker i den posten min litt lengre opp i tråden, så ser du at den klarer 1:1 pixelmapping 1920*1080. Det er litt knot med grafikkkortet, men det går bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at en tv lar deg disable overscan betyr at du kan fylle hele tv-skjermen med hele kilde-bildet uten at det blir beskjært i det hele tatt. TV-er som alltid har overscan er irriterende ved pc-bruk.

Et moderat eksempel:

Normalt foregår dette ved at tv-en skalerer opp bildet med noen prosent, og så fjerner kantene slik at det prosesserte signalet ender opp med samme dimensjoner som skjermens fysiske display.

Du kan kompensere for dette ved å "lure" kilden til å lage et bilde inni bildet slik at Windows f.eks kjører med 1190x694 pixel som "tilfeldigvis" akkurat gir deg hele bildet på skjermen, men det er en krøkkeløsning som fremdeles ikke gir deg 1:1 pixel, bildet blir skalert i tv.

pixelmapping » home

1:1 pixel handler om å helt unngå skalering i skjermen. Hvis kilden har et bilde som det under, så skal en 1:1 skjerm vise det korrekt. En skjerm uten 1:1 pixel vil "grise til" bilder med så mye høyfrekvente detaljer og gi artefakter avhengig av skaleringsalgoritmen.

1:1 pixel (du må se dette bildet på en pc-skjerm med 1:1 pixel for å få rett oppfattelse)

ikke 1:1 pixel

Merk at dette testmønsteret er svært avslørende. Tekst på en PC er også svært avslørende, mens vanlig video ofte har mindre høyfrekvent innhold og følgelig er mindre avslørende.

-k

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •