Enda en som trenger hjelp til å bestemme meg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Enda en som trenger hjelp til å bestemme meg

Som overskriften sier trenger jeg litt hjelp til å bestemme meg for følgende:
    Jeg klarer på ingen måte å bestemme meg for om jeg skal gå for plasma eller LCD skjerm. Jo mer jeg leser på forum etc, jo vanskeligere blir det! Noen støtter plasma av x antall grunner og tilsvarende på LCD siden.

Dette er viktig for meg:
    At det ikke er etterslep(grunn til å velge plasma selv om LCD kanskje har blitt relativt gode)
    At svartfargen er bra(mange slakter LCD for svartfargen, andre sier at de har begynt å bli ok...)
    At bildet generelt er bra

Mine forbruksområder blir:
    xbox360/pc/og PS3 når den tid kommer. Så ikke til TV BRUK! Som jeg vil tro er et viktig poeng. Blir også brukt til film.

Hører mange si at LCD lønner seg til et slikt forbruk som jeg har, men da er jeg veldig redd for det med svartfargen. Og i tillegg slipper jeg evt innbrenning på plasma(som jeg personlig ikke tror blir noe problem...)

Og i tillegg så har vi jo det med 1080p. Jeg føler at det er viktig og ha, men samtidig så har jeg jo hørt at man ikke ser forskjell med mindre man sitter helt inntil TV'en og derfor ikke trenger å se på 1080p som veldig viktig...

Så det jeg lurer på da er om jeg f.eks kan vente med å kjøpe 1080p skjerm, evt vente til LCD blir bedre på svartfarge(om det går..) så kjøpe det når prisene er rimeligere.. Sony sin KDL40W2000 ligger på det minste på 23000,- og vil vel sikkert bli enda billigere med tiden for slike skjermer.

Et annet dilema er det med størrelsen. Jeg vil helst ha 42" eller større. Og da blir det fort DYRT! En 46" LCD som overholder alle overnevnte kriterier til en hyggelig pris kan jeg vente om hvor lenge?

Så det jeg vurderer er å f.eks kjøpe Panasonic sin TH42PV60E til 14000,- og spare de 10\11k ekstra jeg må ut med for å få noe som duger til en litt senere annledning hvor jeg kan kjøpe en tv til...

Takker for alle innslag! Og er relativt frustrert over det vanskelige valget...Grunnen til at jeg ser på PV60 er f.eks all skryten over svartfargen som er veldig viktig. minuset er at jeg ikke liker utseende..liker derimot pioneer og samsung sitt design..

ShaunV

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er viktig for meg:
    At det ikke er etterslep(grunn til å velge plasma selv om LCD kanskje har blitt relativt gode)
    At svartfargen er bra(mange slakter LCD for svartfargen, andre sier at de har begynt å bli ok...)
    At bildet generelt er bra

Mine forbruksområder blir:
    xbox360/pc/og PS3 når den tid kommer. Så ikke til TV BRUK! Som jeg vil tro er et viktig poeng. Blir også brukt til film.

Etterslep, svartfarge og godt/virkelig bilde tilsier at du bør kjøpe deg en plasma tv. LCD har dårligere sortnivå og etterslep (Etterslep på LCD blir visst borte når 100/120Hz LCD tv'ene kommer). LCD er ikke bra nok på sortnivå enda, siden det har bakgrunnsbelyst panel. Panasonic er absolutt best på sortnivå.

Siden det virker som du skal spille mest så ville et naturlig valg være å gå for en LCD skjerm siden den er best egnet til spilling (les: dataskjerm). Men flere og flere bruker plasma selv til spilling. Jeg kjenner flere som har panasonic PA/PV60 som spiller utrolig mye og det er ingen problemer. Plasma har litt mere virkelige farger (som egner seg til tv/film), mens LCD har gjerne litt mere kick i fargene som mange liker når de spiller.

Det med innbrenning skal du ikke bekrymre deg over. Bare husk å kjøre inn tv'en i 100-200 timer først.

Tror ikke du skal henge deg helt opp i 720p kontra 1080p. Europa ser ut til å sette standarden på 720p på tv sendinger og da ville det være dumt å ha 1080p siden den måtte oppskalere (blir mange falske billegpunkter). På en annen side vil HD DVD og blue ray ha 1080p og xbox360 og PS3 har jo 1080p, MEN siden tv sannsynligvis blir 720p vil du ha mere glede av det. Dessuten så ser man ikke så mye forskjell på det har jeg hørt. Forskjellen blir større når man er oppe i 60" + Da er det vits med 1080p.

Og sitte å vente på ny og bedre teknologi kan du glemme. Da kommer du til å sitte å vente til du dør. Det kommer nytt og bedre hele tiden. Man må bare sette ned foten og kjøpe noe til slutt. Panasonic pv60 42" er et godt valg akkurat nå. Du skal leite godt etter noen som er misfornøyd med den tv'en. Har den selv og har aldri angret. Spiller mye tv spill også

Gå for 42" når du først kjøper ny tv. Ellers angrer du på at du ikke kjøpte stor nok tv. hehe

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at med en plasmaskjerm i denne størrelsen må du velge mellom 1:1 pixelmapping eller riktige proporsjoner. Native oppløsning på f.eks PV60 er 1024*768, som ikke bare er en noe lav oppløsning til PC-bruk, det er også en 4:3-oppløsning. Hvis du skal bruke TV-en til vanlig PC-bruk er det etter min mening viktig at den støtter 1:1 pixelmapping, og da helst i riktige proporsjoner (les: LCD eller 50"+ plasma).

Newcomer shaunv sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar fra begge to.
    Ut ifra det dere sier virker det som om LCD skjerm hadde vært noe for meg, OM teknologien hadde vært bra nok...Så for nå er det kanskje plasma som gjelder... Det er kanskje vanskelig å finne noe som slår pv60 i pris/ytelse? Er ikke helt glad i designet, og skulle gjerne hatt minst 50" da jeg er vandt med 50" tommers bakproj siden 1998... 42" føles lite. Men det finnes kanskje ikke noen 50" med kupp pris som holder mål? Kunne tenkt meg pioneer sin, men den er litt høyt i pris enda...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Vennligst påpass å forholde diskusjonen tekniske, så slipper vi rote oss bort i prismotorer som ikke virker og annet ikke-relevant for tråden.

I diskusjonen plasma vs. LCD finnes det jo tusenvis av tråder om emnet, men som du sikkert har forstått foreligger det ikke noe entydig svar. Jeg er plasmatilhenger fremdeles, for bildekvaliteten er etter mitt syn bedre på plasma. Samtidig har LCD kommet svært langt, de siste fra Sony er svært kompetente, og for mange også et bedre valg. Ved utstrakt bruk av konsoll hadde jeg faktisk vurdert en 46W2000 til 30-35k (ikke ta konkret pris her), ev. 40W2000 til rundt 22-25k, begge er svært gode TVer med 1080p oppløsning.

Mitt personlige valg er Pioneer 507XA, en glimrende TV fra Pioneer til rundt 35k, riktignok ikke 1080p, men dynamikk og fargebalanse som ligger et godt stykke over LCD...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •