Ny flatskjerm, valgets kval.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny flatskjerm, valgets kval.

Hei, i mangel på bedre sted og gjøre dette, etter og ha lest utallige tråder på forumet, sett igjennom hundrevis av skjermer, sett folk diskutere høylytt i hytt og gevær om hva som er bra/dårlig på de forskjellige typene.

Hvilket i og for seg er bra, bortsett fra at jeg føler meg helt rådvill og står mellom rundt 50 skjermer og velge i mellom, skulle gjerne hatt alle men trenger bare en:

Her er bruksomerådene:

Kvalitet: Denne TV-en er noe jeg planlegger og ha i lang, lang tid fremover. Huset er nedbetalt, barna er ute, og TV-en er en gammel kasseTV som jeg har hatt i snart 13 år.

LCD/Plasma-skjermen skal ha høy kvalitet når det kommer til bilde, støyredusering, responstid og svartnivå. - Lavt etterslep og rask respons via fjernkontrol.

Tilkoblingsmuligheter: HDMI tilkoblinger, (DMI - eventuelt til PC, kan leve med HDMI adapter) samt de generelle funksjonene. Jo mer, jo bedre.

Brukervenlighet: Ser helst at det er noe jeg kan konfigurere selv, er jo så mye hjelp på dette forumet, så det blir nok det minste problemet.

Spill: Jeg vil kjøre spill både fra PC og diverse konsoler - Jeg vil ha laptopen koblet til så og si hele tiden, derfor er det viktig med god oppløsning.

"Gadgets": Jeg vil jo holde meg oppdatert fremover, hvilket vil bestå i blue-ray, eventuelt HDMI-Recorder (dvd selvsagt) m.m.

Hvor står jeg?

Sony KDL-40W2000 - Dette er hva jeg ser ut til og velge utifra hvor jeg står nå.

Vil dette være et bra valg? Når jeg vil ha høy kvalitet, gode tilkoblingsmuligheter, og 40-42" skjerm med lavt etterslep, lavt svart/støy-nivå og alt annet som er viktig på en kvalitets-TV.

På tampen:

Når jeg tar til innkjøp TV-en, hva vil jeg trenge av kabler og slikt da? Eventuelt tillegsprogrammer, konfigurasjonsverktøy.

Jeg vil ikke ha noe halvferdig eller noe jeg bytter ut i løpet av 2007, jeg vil ha noe som kan vare lenge, noe som vil være like bra om 5år, som det er idag. Prisen bør være mellom 20-25.000kr.

Tusen hjertelig takk for hjelpen på forhånd. (Og beklager for og legge ut en tråd som det finnes 100 av fra før, men fant ingen som passet til mitt, og ville ikke ta over en annens, så sorry)

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette være et bra valg? Når jeg vil ha høy kvalitet, gode tilkoblingsmuligheter, og 40-42" skjerm med lavt etterslep, lavt svart/støy-nivå og alt annet som er viktig på en kvalitets-TV.

Lavt etterslep, lavt sortnivå = plasma.

Plasma er beste på etterslep (har ikke etterslep), mens LCD har ca. 8ms. Du kan vente til de nye LCD skjermene med 100/120Hz teknologi kommer, så slipper du etterslep på LCD, men uten den teknologien har man etterslep.

Skal du ha det beste sortnivået så må du gå får plasma. Ingen som slår plasma på det! Panasonic er absolutt best og har vunnet flere priser nettopp på grunn av det.

Dessuten så oppererer panasonic plasma skjermer med en levetid på panelet på ca. 60.000 timer som er det samme som LCD skjermer har. Hvilket betyr at du har tv leeeeenge.

Ja jeg snakker om pv60 eller pv600 og den har nok av tilkoblinger. 2 styk. HDMI. Den fungerer helt utmerket med konsoller og via PC (bruker VGA kobling). Kjører alt av HD filmer og serier via PC.

Tilleggsutstyr trenger du ikke. Video kalibreringsverktøy er for de som absolutt skal tweake alt til det beste. Bare still inn lys/kontrast til du er fornøyd med bildet og ferdig

Dette er tv som er laget for den nye tv fremtiden, nemlig HDTV. Så den skulle være topp moderne i noen år helt til superduper HDTV kommer. hehe.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Dere som er inne i forskjellen mellom Plasma og LCD, er det så enkelt som :

Plasma er for : DVD og TV titting.
    LCD er for: Gaming og morro, og vil gi deg en halvhjertet TV opplevelse?

Min vil bli brukt 80% til TV/DVD og 20% eller mindre til PC - Eventuelt Konsoll i fremtiden.

Så jeg som skal ha en TV, som fortsatt er en TV, og ikke noen gedigen dataskjerm bør altså gå for Plasma? Eller er det jeg som har resonert litt feil da jeg gikk igjennom alle forum postene her.

- Når det er sagt: Så vil skjermen også bli brukt til 70% Diverse TV-serier, 20% DVD-filmer og maks 10% sport (håndball + skisport), vil dette da være inne i LCD-kategorien? Ettersom jeg nødvendigvis ikke har noen nytte av og se svetten piple av sokkene til spillerne. Eller vil en LCD-skjerm gi meg for mye etterslep etter dagens standard?

Tusen takk for fremtidlige svar

Per.

Endret 3min etter forige post: Der jeg står nå, er det en Sony 40" i W-klassen, både fordi det er en sony, de reklamerer med lavt svartnivå (nødvendigvis ikke så bra som plasma, men fortsatt bedre en alt annet av LCD og endel plasma på markede idag), de har HDMI, som alle andre. Oppløsningen er fristene, ettersom PC-en vil bli brukt i tide og utide, muligens også til film-titting, alt ettersom hvor bra det blir. Som eneste på forumet syntes jeg designet er kult, eller som dere ville sagt; Kjedelig. Nøyaktig som rommet den skal inn i

Det er også sagt den er kåret til årets flatskjerm, som etter alt og dømme ikke er noen dårlig tittel og få (ikke vet jeg hva de muligens betalte for den, men det er ikke opptil meg og bedømme heller). - Sony er kjent for kvalitet, og som noen nevnte i en annen tråd her, så er Sony det merket med lavest feilprosent, hvilket er innlysende for min skjerm. Den skal fungere!

Er det jeg som har brent inn i skallen at LCD er bra? Eller er det noe jeg har oppfattet fordi jeg er gammeldags og er vant med den teknologien og muligens litt "engstlig" for og hoppe ut i noe nytt?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er ikke så ille som visse her i tråden skulle uttrykke... Det blir snakket om 100hz, det er på markedet og sitter i en del TVer, men det er ikke det samme som fra de gamle rør-tvene... Den gir riktignok en bedre flyt i bildet, men det finnes folk som er både positive og negative til det...

Har bare sett litt på den,ikke testet den, men den nye M91 fra Samsung er en TV med LED belysning. Dette gir bedre ro i bildet og er sterkere på lys og fargegjengivning enn de andre samsung tvene... Jeg har LCD selv, og må si at jeg er overrasket over hvor bra den fungerer til kabel tv! Jeg har digital tuner, men jeg så på analoge UPC/GET signaler i 3 mnd!!! Ikke noe problem...

Plasma bruker mer strøm, noe som kan resultere i noe mer støy fra skjermen/TVen... og ja jeg har hørt panasonic tver også som støyer... men det er kanskje mer et unntak enn regel...

I prisklassen rundt 25000 er det ikke noe reelt problem med etterslep på LCD... -Det var før det... eller dårlige TVer med gammel teknologi.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perplex
    Takk for svar.

Dere som er inne i forskjellen mellom Plasma og LCD, er det så enkelt som :

Plasma er for : DVD og TV titting.
    LCD er for: Gaming og morro, og vil gi deg en halvhjertet TV opplevelse?

Min vil bli brukt 80% til TV/DVD og 20% eller mindre til PC - Eventuelt Konsoll i fremtiden.

Så jeg som skal ha en TV, som fortsatt er en TV, og ikke noen gedigen dataskjerm bør altså gå for Plasma? Eller er det jeg som har resonert litt feil da jeg gikk igjennom alle forum postene her.

- Når det er sagt: Så vil skjermen også bli brukt til 70% Diverse TV-serier, 20% DVD-filmer og maks 10% sport (håndball + skisport), vil dette da være inne i LCD-kategorien? Ettersom jeg nødvendigvis ikke har noen nytte av og se svetten piple av sokkene til spillerne. Eller vil en LCD-skjerm gi meg for mye etterslep etter dagens standard?

Tusen takk for fremtidlige svar

Per.

Endret 3min etter forige post: Der jeg står nå, er det en Sony 40" i W-klassen, både fordi det er en sony, de reklamerer med lavt svartnivå (nødvendigvis ikke så bra som plasma, men fortsatt bedre en alt annet av LCD og endel plasma på markede idag), de har HDMI, som alle andre. Oppløsningen er fristene, ettersom PC-en vil bli brukt i tide og utide, muligens også til film-titting, alt ettersom hvor bra det blir. Som eneste på forumet syntes jeg designet er kult, eller som dere ville sagt; Kjedelig. Nøyaktig som rommet den skal inn i

Det er også sagt den er kåret til årets flatskjerm, som etter alt og dømme ikke er noen dårlig tittel og få (ikke vet jeg hva de muligens betalte for den, men det er ikke opptil meg og bedømme heller). - Sony er kjent for kvalitet, og som noen nevnte i en annen tråd her, så er Sony det merket med lavest feilprosent, hvilket er innlysende for min skjerm. Den skal fungere!

Er det jeg som har brent inn i skallen at LCD er bra? Eller er det noe jeg har oppfattet fordi jeg er gammeldags og er vant med den teknologien og muligens litt "engstlig" for og hoppe ut i noe nytt?
    Er faktisk så enkelt.

Plasma er det beste for tv titting, mens LCD er best på PC, gaming og sånn. Selvfølgelig kan man se tv på en LCD, men bildet blir ikke like naturlig som på en plasma.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg "kjøpt" en LCD skjerm på elkjøp og satt meg ned hjemme å glodd på den opptil 30 dager. Blir du ikke fornøyd, så kjøp en plasma. Da får du se hvordan en LCD skjerm er selv uten alle oss her i forumet som prøver å reklamere for det vi tror mest på.

Jeg kommer til å vedde på at du kommer til å like bildet mer på en plasma. LCD er unaturlig og ekkelt å se på i lengden (ja har hatt LCD selv en god stund)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen som helst planer om og vente på noe som helst. (Ikke at du sa det heller).

Som sagt er LCD-TV'er i prisklassen over 20.000 ganske bra. I allefall etter hva 'enkelte' på forumet utdyper. Mens andre slakter dem.

'Dem' I forstand av LCD TV-er generelt, Sony virker nesten som untaket i mange tilfeller, er dette bare pga svartnivået som er noget høyere en på andre modeller, eller er det generelt en TV som kan måle seg i bilde kvaliteten til en Plasma TV, så på siden : http://www.plasma-lcd-facts.eu/home

Som Xdim her hadde i signaturen sin, utifra bildene der og dømme, så er plasma betraktlig bedre på bilde, lys og kvalitet på bildet.

Spørrsmålet er da: Er plasma og LCD skjermen i samme prisklasse - eller klasse generelt. Eller er denne "testen", eller info-rubrikken bare propaganda for dem som favoriserer Plasma forran LCD og har tatt i bruk TV-er som ikke har samme utgangspunktet i og få et like bra resultat.

Per.

Ettersom bildet blir viktig, og jeg kjøper jo ny TV av den grunn jeg ikke er fornøyd med hva jeg har nå. - Om Plasma ikke har noe etterslep, 10x bedre bilde, bedre svartnivå _OG_ er billigere, hvordan kan vi da si LCD er bedre?

Hvor ligger forskjellen? Jeg lever her på hva jeg kan lest, og mange av dere vil sikkert le godt av mine trangvrengte syn, men jeg liker og vite hva jeg kjøper, og jeg får ikke bedre resultat av undersøkelsen enn og spørre andre i samme situasjon, nemelig forbrukerene, spørr jeg elkjøp så vil de gi meg noe jalla jalla som jeg må reparere 14 ganger i måneden og betale 20x mer en jeg hadde gjort for en 50" LCD med egen brusautomat og buttler med i prisen.

Så ikke Xdim sin reply: Da snur vi det på hodet, hvor dårlig blir da PC / Xbox etc på en plasmaskjerm, er det samme 'hårfine' forskjellene der, eller er det noe som overhodet ikke fungerer som det skal (Farger / oppløsning / etterslep etc), ettersom LCD er jo hva som følger med en PC, og alle som en har jo etterslep, så en skjerm uten etterslep må jo være himmelen for alle spillere og annet for den saksskyld.

Om sant skal sies, så begynner jeg og åpne øynene for plasma, så hva bør jeg kjøpe, om jeg eventuelt går for dette?

For og få mest mulig for pengene? Sekken inneholder fortsatt 25.000KR, som jeg akter og bruke, og jo større/bedre, jo mer glad blir jeg.

- Takk for tips så langt. - Glad dere kommer med forskjellige vinkler.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen som helst planer om og vente på noe som helst. (Ikke at du sa det heller).

Som sagt er LCD-TV'er i prisklassen over 20.000 ganske bra. I allefall etter hva 'enkelte' på forumet utdyper. Mens andre slakter dem.

'Dem' I forstand av LCD TV-er generelt, Sony virker nesten som untaket i mange tilfeller, er dette bare pga svartnivået som er noget høyere en på andre modeller, eller er det generelt en TV som kan måle seg i bilde kvaliteten til en Plasma TV, så på siden : http://www.plasma-lcd-facts.eu/home

Som Xdim her hadde i signaturen sin, utifra bildene der og dømme, så er plasma betraktlig bedre på bilde, lys og kvalitet på bildet.

Spørrsmålet er da: Er plasma og LCD skjermen i samme prisklasse - eller klasse generelt. Eller er denne "testen", eller info-rubrikken bare propaganda for dem som favoriserer Plasma forran LCD og har tatt i bruk TV-er som ikke har samme utgangspunktet i og få et like bra resultat.

Ettersom bildet blir viktig, og jeg kjøper jo ny TV av den grunn jeg ikke er fornøyd med hva jeg har nå. - Om Plasma ikke har noe etterslep, 10x bedre bilde, bedre svartnivå _OG_ er billigere, hvordan kan vi da si LCD er bedre?

Hvor ligger forskjellen? Jeg lever her på hva jeg kan lest, og mange av dere vil sikkert le godt av mine trangvrengte syn, men jeg liker og vite hva jeg kjøper, og jeg får ikke bedre resultat av undersøkelsen enn og spørre andre i samme situasjon, nemelig forbrukerene, spørr jeg elkjøp så vil de gi meg noe jalla jalla som jeg må reparere 14 ganger i måneden og betale 20x mer en jeg hadde gjort for en 50" LCD med egen brusautomat og buttler med i prisen.
    Den signaturen min inneholder en link til tester fra tre store produsenter og de lager også LCD skjermer, så er ikke bare propaganda.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Den signaturen min inneholder en link til tester fra tre store produsenter og de lager også LCD skjermer, så er ikke bare propaganda.
    Så forskjellen er virkelig så stor. Som jeg på mitt enkle tekniskespråk ville sagt:

Skjermen: Bedre.
    Størlsen: Større.
    Tilkobling: Samme.
    Lyd: Har jeg fra før
    Valuta: Sikkert mye mer.

- Så om jeg kjøpte en LCD skjerm, og sier jeg skal bruke den til og se på TV. Ville dere synets det hørte helt vildt ut og lattlig? Ettersom LCD, som for 10år siden (omkring), er brukt til PC, og egentlig aldri har vært god nok til og bruke som TV, når det kommer til kvalitet.

Xdim: Beklager måten jeg ordla meg på, var ikke ment negativt.

Newcomer Lunix sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men særdeles subjektiv er den jo..

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville også klart gått for plasma!

Når det er sagt synes jeg den "testen" det henvises til er mest morsom, spesielt ifbm. at Pioneer er en av bestillerne; Se under myths / facts / screen burn;

"Fact
    In the early days, plasma TVs were susceptible to screen burn. However, this issue has been largely eliminated thanks to greater use of built-in screen-saving systems and major phosphors improvements."

i følge det som står her var altså alle de første 6 generasjonene av Pioneer laget "in the early days of plasma tv"

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lunix
    Men særdeles subjektiv er den jo..
    Blah blah blah....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en av ekspertene her på forumet sa: -den siden til Xdim er en side eid av panasonic, og den er gammel... DVS: 1. Det er en side som handler om å sette plasma i et godt lys, PANASONIC sitt område... 2. Den sammenligner mot dårlige LCDer siden undersøkelsene er eldre... og utdatterte... Det er vanskelig og lage slike undersøkelser med "hold" i siden utviklingen går så fort!!! Det er kommet mange nye TVer på markedet det siste halve året!!! og de er mye bedre enn de eldre modellene... naturlig nok!!!

Når det er sagt, kan det høres ut som PV60 er et godt valg! Jeg har Samsung M71 selv, og er kjempefornøyd med LCD!!! Jeg vil si at jeg har samme bruksområde som Perplex. Men vil ikke si at det ene eller andre valget er riktig. Hvis du kan handle en plasma idag til 14000, kan du bruke de resterende 10000 på en LCD om halvannet år.... så får du begge!!!

Smak og behag... Jeg liker vel egentlig LCD best i farger og bilde, men det er smak og behag. Se selv og bestem deg for hva du vil ha!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, så jeg var ikke helt på blåbær tur da jeg kom frem til at Plasma er best i TV og LCD best sammen med spill o.l.

Eneste jeg lurer på nå er :

Plasma: Kjent faktum er at man må ha passelig store skjermer, over 50" for at det skal bli noe god oppløsning. - Vil dette da tilsvare oppløsningen til en PC-skjerm, og eventuelt, hvor mye bedre er LCD til dette?

Sett at jeg trenger begge deler, og til nå har vi funnet ut at om jeg kjøper LCD vil jeg fire ned betraktlig på kvalitet (faktum, etter hva som er skrevet her)

Om jeg da kjøper plasma, hvor mye må jeg fire ned på forventningene av en diger multimedia-dings, som jeg kan koble alt i, og det fungerer. (Uten og få halve skjermen sort, som og se på en dårlig film på NRK2, med ny-norsk tekst, og filmen tar 40% av skjermens totale størlse.)

Eller: Hvilken av dem fungerer til generelt alle bruksmål? Men som man får mest ut av begge funksjonene.

PS: At plasma bruker mer strøm er ikke noen godt argument, ettersom om du kan kjøpe en skjerm til den prisen, så vil du kunne betale de få kronene ekstra i måneden for kvaliteten du har krav på.

Levetid: Stemmer det at man kan forvente 60.000 timer levetid på _ALLE_ skjermer, kan selvsagt ikke kreve, men forvente holder for meg.

Og at Plasma som brenner seg fast er noe juggel og nesten ikke til og få tak i idag?

Eventuelt, om dere tar Sony 40" W, og setter den opp mot noe av det bedre dere kjenner i Plasma, hvor mye har jeg da kuttet ned på kvalitet, og ikke minst etterslep, orker ikke sitte og se James Bond i Matrix mode, får migrene nok som det er med vanlig kasseTV

PS: Jsyver01, jeg var på elkjøp, og ekspert, og alle TV-ene hadde analogt signal, samt at innstillingene var helt på blåbærtur med turistforeningen, derfor ser jeg bort ifra 16åringer som har deltidsjobb og heller spørr dere med litt mer tæl under foten når det gjelder flatskjerm.

Enig i smak og behag, og Sony'en frister fortsatt

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsyver01
    Som en av ekspertene her på forumet sa: -den siden til Xdim er en side eid av panasonic, og den er gammel... DVS: 1. Det er en side som handler om å sette plasma i et godt lys, PANASONIC sitt område... 2. Den sammenligner mot dårlige LCDer siden undersøkelsene er eldre... og utdatterte... Det er vanskelig og lage slike undersøkelser med "hold" i siden utviklingen går så fort!!! Det er kommet mange nye TVer på markedet det siste halve året!!! og de er mye bedre enn de eldre modellene... naturlig nok!!!

Når det er sagt, kan det høres ut som PV60 er et godt valg! Jeg har Samsung M71 selv, og er kjempefornøyd med LCD!!! Jeg vil si at jeg har samme bruksområde som Perplex. Men vil ikke si at det ene eller andre valget er riktig. Hvis du kan handle en plasma idag til 14000, kan du bruke de resterende 10000 på en LCD om halvannet år.... så får du begge!!!

Smak og behag... Jeg liker vel egentlig LCD best i farger og bilde, men det er smak og behag. Se selv og bestem deg for hva du vil ha!
    Jeg har skrevet objektivt og ikke slengt dritt om LCD. Skikkelig dårlig gjort av deg å si jeg er eid av panasonic! Da skulle jeg hvertfall fått betalt av de. Grunnen til at jeg setter panasonic pv60 tv'en i godt lys er fordi den har vunnet mye tester og er regnet som den beste plasma tv'en.

Som trådstarter skrev så var han ute etter lavt etterslep og bra sortnivå. Etterslep er best på plasma uansett hvordan du ser på det. LCD har fortsatt 8ms og det er etterslep om DU ser det eller ikke. Jeg har Samsung syncmaster 930BF data skjerm med 4ms og JEG ser etterslep på enkelte spill. Og det er dobbelt så få millisekunder.

Jeg vet at LCD blir bedre og bedre og SKRIVER faktisk det også! Og nei... har aldri sammenlignet plasma mot dårlige gamle LCD skjermer. Sammenligner med dagens LCD jeg! Og ja. dagens LCD har 8ms og dårligERE sortnivå enn plasma.

Litt latterlig også da jsyver01, Kjøpe plasma for 14 tusen og så kjøpe LCD for resten etterpå? Ja ja. Tror han trenger ÉN tv.

Dessuten så anbefaler også du PV60, så kanskje du også er EID av panasonic??

Trådstarter... kjøp deg først en LCD eller plasma på elkjøp hvis du fremdeles er i tvil og så bytt til den andre teknologien og sjekk hvilket du liker best. Kjekt med 30 dagers på elkjøp. Måtte gjennom 3 tv'er før jeg ble fornøyd med pv60 (oups! reklamerte for panasonic igjen)

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma: Kjent faktum er at man må ha passelig store skjermer, over 50" for at det skal bli noe god oppløsning. - Vil dette da tilsvare oppløsningen til en PC-skjerm, og eventuelt, hvor mye bedre er LCD til dette?

Sett at jeg trenger begge deler, og til nå har vi funnet ut at om jeg kjøper LCD vil jeg fire ned betraktlig på kvalitet (faktum, etter hva som er skrevet her)

Eventuelt, om dere tar Sony 40" W, og setter den opp mot noe av det bedre dere kjenner i Plasma, hvor mye har jeg da kuttet ned på kvalitet, og ikke minst etterslep, orker ikke sitte og se James Bond i Matrix mode, får migrene nok som det er med vanlig kasseTV
    Jeg har Sony 40W selv, og kan ikke si jeg firte betydelig på bildekvalitet ved å kjøpe den. Er ikke uenig i at Plasma har noe fortrinn på enkelte områder fortsatt (sortnivå og responstid), men for mine bruksområder så var det LCD som kom best ut. Jeg bruker den en del med Media Center og Xbox 360, men Sonyen er veldig kurant på vanlig kabel TV også (DVD og HD filmer fungerer selvfølgelig veldig bra).
    Jeg vurderte også Panasonic PV60 før jeg kjøpte, og hadde jeg hatt mindre budsjett å rutte med så hadde jeg nok sannsynligvis endt opp med den (tror en får mye TV for pengene der).

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har skrevet objektivt og ikke slengt dritt om LCD. Skikkelig dårlig gjort av deg å si jeg er eid av panasonic! Da skulle jeg hvertfall fått betalt av de. Grunnen til at jeg setter panasonic pv60 tv'en i godt lys er fordi den har vunnet mye tester og er regnet som den beste plasma tv'en.
    jsyver01 mente nok kun at den siten som du henviser til og har i signaturen din er eid av Panasonic og kun er 'propaganda' for å fremme salg av plasma og ingen objektiv kilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen takk for gode svar.

Specter: Stemmer nok ganske godt det du sier, plasma er hårfint bedre på visse omeråder, men LCD er greit nok det også. Virker på meg som W2000 har en mye bedre utviklet teknologi, og det blir nok et par timer med Windows Vista på skjermen der, både med avspilling og andre ting. Dessuten ser den så fin ut.

Jeg har jo en gammel 28" 4:3 CTR TV (av mangel på bedre beskrivelse)

Samt jeg har en dataskjerm på 19" med 8ms, og kan ikke si jeg merker stort til etterslep der, har dog ikke sett mye etter, men når det ikke er mer merkbart en det, så ville jeg tro det er bra nok for mine øyne.

Farge/kontrast og svartnivå er vel hva jeg må tenke på, og der er jo ikke W2000 så veldig langt unna Plasma, etter hva jeg har hørt, lest og specc's som er vedlagt. Samt jeg har sett diverse bilder fra ditt system, som virket mer en godt nok.

Men, på et av bildene, der du viste login screen på TV'en, så er det litt blasst (lyst) til høyre for brukerne, er dette blitzen fra kameraet eller en lampe etc? Litt kjedelig og ikke kunne lese hva som står der mener jeg, om det kommer av andre ting.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toshiba 42"Wl67ZG er nokså lik Sony`en, vistnok bedre på film, men dårligere på PC. Skjermen flimrer vist når du går rundt på desktopen, men fungerer helt fint til Spill/Film/Internett. Tviler på at Sony`en kan matche lyden, for den er ekstremt bra på Toshibaen! Konsoll fungerer utmerket, og sortnivået er veldig bra. Designet er det heller ikke noe å trekke ned på, dog kan fjernekontrollen virke litt "billig".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Matti
    Toshiba 42"Wl67ZG er nokså lik Sony`en, vistnok bedre på film, men dårligere på PC. Skjermen flimrer vist når du går rundt på desktopen, men fungerer helt fint til Spill/Film/Internett. Tviler på at Sony`en kan matche lyden, for den er ekstremt bra på Toshibaen! Konsoll fungerer utmerket, og sortnivået er veldig bra. Designet er det heller ikke noe å trekke ned på, dog kan fjernekontrollen virke litt "billig".
    Jeg bruker ekstern lyd, vet ikke om du mener codecen eller selve høytaleren i TV'en, men dette tror jeg ikke har store innvirkninger for valget mitt, derimot bilde og utseene er noe jeg ser etter.

Det står på MPX, Toshiba 42" HD Widescreen HD LCD TV - MPX.no

Kontrast: 800:1, mot Sony sine 8000:1, nå er som sagt jeg ikke noe orakel innen AV, men så på tidligere poster at LCD TV-ene ble slaktet siden svart nivået var dårlig, og dette ble visst utregnet i kontrasten (gud vet hvordan), men er nå litt forskjell i tallene her. (eller skrivefeil på siden)

Dessuten, så har jeg en veldig kjedelig stue, så designet til Sony tror jeg vil gli ganske anonymt inn i resten.

Hva fjernkontrollen angår, så har jeg allerede for mange, og vil nok skaffe meg en Logitec Alt-i-en, så ikke jeg blir nedsnødd i "hvilken var det igjen" duppeditter

Bildet du beskrev passer meg vel ganske bra ville jeg si, den vil stå koblet i PC-en, og om det eventuelt kommer noen HD-kort til PC, så vil jeg nok bruke den til stortsett alt. Enn så lenge vil jeg få meg en enkel HD-DVD spiller, og bruke PCen til mer praktiske ting, om den har god nok oppløsning, og er leselig nok kan jeg jo bruke den til stort sett alt når jeg ikke ser på DVD eller ser på TV.

Takk for innspill, føler meg litt tryggere på kjøp nå

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare et siste tips:

Det er etterslep på LCD, og hvis du oppdager at du ikke liker det (etter å ha fått den hjem i stuen), kan jeg garantere deg at du aldri vil venne deg til det.

Før du kjøper LCD, ta en skikkelig demo, gjerne med medbragt film. De demoene de kjører på LCD tv'er i butikkene går i super-slow-motion (hvorfor det tror du?)

Hvis du også synes at bildene er totalt flate og uten dybde, da er det også en LCD-svakhet.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •