Plasma - ALIS kontra ikke-ALIS

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma - ALIS kontra ikke-ALIS

Kort spørsmål om ALIS skjemer.

Mange sammenligner plasma skjermer med ALIS teknologi med et "interlaced" type billedrør. Da har jeg et enkelt spørsmål.

Dagens TV sendinger sendes Interlaced (PAL)
    Filmer lagret på DVD er som regel kodet i Interlaced modus (ref http://www.hometheaterhifi.com)..

Vil ikke da et ALIS Plasma (med f.eks 1024x1080i) være like godt egnet til å vise PAL som en progresiv Plasma (1024x768). Et PAL bilde er på 576 linjer (interlaced) og det bør ( i alle fall i teorien ) være bedre å tilpasse et 576 linjers display til 540 fysiske linjer enn til 768 linjer ?

Det samme spm gjelder også for 1980x1080i sendrnger (f.eks fra Canal Digital HD). Vil ikke disse passe bedre på et 1024x1080i display enn på en 1024x768 display ?

Det som vil være best på 1024x768 er jo 1280x720p sendinger. Men disse vil vel igjen ha problem med 1980x1080i ? Uansett må jo skjermen skalere bildet enten opp eller ned.

Er jeg helt på (bær)tur eller kan noen som har mer peiling enn meg forklare meg noe rundt dette ?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du er bare nesten på bærtur.

ALiS er på en måte interlaced, men på en annen måte ikke. Det er uansett ikke interlaced på en slik måte at et interlaced signal kan vises direkte på skjermen fordi det er en ALiS skjerm.

På en vanlig plasmaskjerm, er det én "stripe" med elektroder for hver horisontale linje/rad med pixler. På en ALiS skjerm har hver stripe med elektroder derimot to striper med pixler, og den alternerer mange ganger i sekundet mellom de to radene med pixler (hvilken rad som lyser opp, annen hver gang).

Dermed 'fyller man igjen' tomrommet der vanlige plasma har svarte striper (ikke at de er så synlig på sitteavstand, og mindre synlig jo høyere oppløsningen blir).

Så ALiS bruker ikke det interlacede (linjeflettede på norsk) signalet fra f.eks. en DVD-spiller til å tegne opp bildet uansett; uansett om det er linjeflettet eller progressivt signal inn vil ALiS skjermen ta dette signalet og gjøre sin egen greie med det.

-Dette er hva jeg har lest meg til, så det kan jo være feil...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •