Hvordan unngå "innbrenning"??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan unngå "innbrenning"??

Har koblet Xbox 360'en til min nye PV-60 plasma og spiller en del på den.
    På de spillene jeg bruker så er det svært skjelden noen statiske bilder,
    menyer o.l Men dama spiller en del Tetris-lignende arkade spill med bakgrunner
    som ofte kan stå noen timer (vanskelig å legge det ifra seg).
    Apparatet antas nå å være ferdig innkjørt ca 200t så jeg lurer på hvor
    lenge i gangen man bør/kan sitte med slike spill før de gjør noen skade?.
    Kjedelig hvis jeg har ofret LCD for en tv jeg ikke kan bruke til alt jeg vil
    så lenge jeg vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke denne TV'en selv men skal snart kjøpe den

Har lest meg fram til at man bør være forsiktig de første 200 timene med den. Man bør vel da passe på å skifte kanal innimellom og samtidig ikke dra på for mye med kontrast og farger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Har koblet Xbox 360'en til min nye PV-60 plasma og spiller en del på den.
    På de spillene jeg bruker så er det svært skjelden noen statiske bilder,
    menyer o.l Men dama spiller en del Tetris-lignende arkade spill med bakgrunner
    som ofte kan stå noen timer (vanskelig å legge det ifra seg).
    Apparatet antas nå å være ferdig innkjørt ca 200t så jeg lurer på hvor
    lenge i gangen man bør/kan sitte med slike spill før de gjør noen skade?.
    Kjedelig hvis jeg har ofret LCD for en tv jeg ikke kan bruke til alt jeg vil
    så lenge jeg vil.
    Ringte til Pioneer anng dette da vi hadde problem med en plasma anng innbrenning.Jeg fikk til svar at man burde ha tv påslått med "snø" på natten gjennom!!Men dette hjalp desverre ikke,men hovedgrunnen til innbrenning på denne modellen er nok desverre at de som skulle henge opp plasmaen på veggen la tv,n ned før opphenging og det skal man som kjent ikke gjøre.!!!!!!!!!: Plasma skal i følge ekspertene ikke legges ned men kun stå oppreist.-D

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av panasonic man
    Ringte til Pioneer anng dette da vi hadde problem med en plasma anng innbrenning.Jeg fikk til svar at man burde ha tv påslått med "snø" på natten gjennom!!Men dette hjalp desverre ikke,men hovedgrunnen til innbrenning på denne modellen er nok desverre at de som skulle henge opp plasmaen på veggen la tv,n ned før opphenging og det skal man som kjent ikke gjøre.!!!!!!!!!: Plasma skal i følge ekspertene ikke legges ned men kun stå oppreist.-D
    Jeg hadde en Pioneer PDP463-FDE, og i bruksanvisningen som fulgte med stod det at TV'en burde legges flatt med panelet ned mens man monterte vegg/bordfeste. Hvis det hadde hatt vært skadelig for panelet tviler jeg på at det hadde vært anbefalt i bruksanvisningen.

Nå skal det sies at innbrenning på plasma-skjermene til Pioneer ikke er noe ukjent fenomen:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ing#post521084

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt på maken til tull. Du har ikke enda noen fler utropstegn på lager også, forresten?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Hørt på maken til tull. Du har ikke enda noen fler utropstegn på lager også, forresten?
    Hallo hallo det står jo for tusan på eskene når man kjøper tv,lese kan vi vel alle eller hur:twisted: :twisted: :evil: :evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør vel ingenting å legge skjermen flatt så lenge man er meget forsiktig.

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo hallo det står jo for tusan på eskene når man kjøper tv,lese kan vi vel alle eller hur:twisted: :twisted: :evil: :evil:
    De fleste av oss kan det, ja.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg:
    Sitat Opprinnelig postet av ibux
    Jeg hadde en Pioneer PDP463-FDE, og i bruksanvisningen som fulgte med stod det at TV'en burde legges flatt med panelet ned mens man monterte vegg/bordfeste.
    Hvis det på andre produsenters esker står at panelet ikke må legges ned viser det vel bare at det er ulik praksis og oppfatning av hvorvidt det er skadelig å legge panelet ned eller ikke.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Maken til tull" var vel ment som svar på at den ble lagt ned var årsaken til innbrenning, ikke at den skulle legges ned for montering...

Active Wolf2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    346
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heizann!
    Korrekt at det står på eskene at de ikke skal legges ned. MEN - såvidt meg bekjent handler dette om at panelene ikke skal ligge under transport, da de er tunge og "skjøre", og da kan knekke. Kan ikke se at det skulle være farlig/gi innbrenning å legge skjermen pent ned på et gulv mens man skrur opp veggfestet!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DØH!!!!!! Ro ned 'a, gammer'n. Kan du angre på at du kjøppt'rei plassma ikke sant...

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en PV60 i snart ett år nå (bestilte fra Sverige før de kom hit).

Denne står på omtrent dagen lang, blant annet med ett spesielt Xbox-spill og ble heller aldri "innkjørt" med lav kontrast & brightness etc. ("Innkjøring" er/var f.ø. primært noe spesielt Pioneer kom opp med for å bøte på utsendelse av produkter (5&6gen plasma) som fikk burn-in etter svært kort tid)

PV60'en ble kalibrert korrekt med DVE når jeg fikk den, og jeg har aldri merket noe til burn-in / retention på denne.

Tror du kan føle deg så trygg som du kan være mht. plasmatv.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ibux
    De fleste av oss kan det, ja.

Som jeg skrev i et tidligere innlegg:

Hvis det på andre produsenters esker står at panelet ikke må legges ned viser det vel bare at det er ulik praksis og oppfatning av hvorvidt det er skadelig å legge panelet ned eller ikke.
    Ja hei på deg igjen, for og legge denne debatten "død" Det stod faktisk på en pioneer tv vi har festa opp på jobben.Og denne har fått innbrenning,mulig kan dette skyldes at det har stått en logo på for lenge ,da vi viser kommende filmer på kino og dvd,og logo til slutt har stått på over natta.Dette er en 43 tommer PDP-43FDE. NB Jeg fikk beskjed av selger på expert på at tv når det skulle fraktes måtte stå oppreist,dette gjelder min nye rå samsung 50 tommer.:-D Når jeg monterte tv bordet fikk jeg hjelp av en nabo løftet det opp og tredde det ned på brakettene,enkelt og greit,så mine plasmaer har aldrig liggi,for og si det sånn.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wolf2
    Heizann!
    Korrekt at det står på eskene at de ikke skal legges ned. MEN - såvidt meg bekjent handler dette om at panelene ikke skal ligge under transport, da de er tunge og "skjøre", og da kan knekke. Kan ikke se at det skulle være farlig/gi innbrenning å legge skjermen pent ned på et gulv mens man skrur opp veggfestet!
    Nettopp! Kan noen gi denne mannen en medalje?

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tilbake til innbrenningsproblematikken, hvordan stiller man garantimessig
    sett dersom man skulle få noen form for innbrenning som er godt synlig?
    Vil leverandør/forhandler gjøre alt de kan for å frata deg rett til reklamasjon
    og reparasjon av panelet?
    Virker som det alltid er brukerens feil på plasmaskjermene. Husker tilbake
    fra TV2 Hjelper deg hvor kjøperen ikke fikk noen godtgjørelse for en
    ny tv med TVNorge-logo fastbrent etter noen timers bruk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Både vanlige CRT tV og plasma kan få innbrenning.Jeg husker godt demo-apparatene vi hadde i butikken som stod på hver dag med NRK prøvebilde (den gang de ikke sendte annetet på dagtid). Disse fikk avtrykk, og ble solgt veldig billig.

Husk at det er 2 typer "innbrenning", den kortvarige "screen retention" og den permanente "image-burn". Plasmaer har ekstra sterk lysstyrke til å begynne med, og er litt følsomme de første 200timene. Selv lot jeg DVE stå på 8 timer hver dag med hvitt prøvebilde i fob med innkjøring.

Har senere aldri sett spor etter permanent "burn-in", men den etterlater gjerne en svak skygge etter logo hvis den har stått på en stund på samme signal-kilde, noe som forsvinner etter noen minutter.

Uansett type TV, det er alltid lurt å bruke minst mulig kontrast, da varer TV mye lengre.

Er ikke ekspert, men dette er min erfaringer. Kan ikke se at dette er problemstillinger som vi bør bry oss om.

Etterslep av forskjellig art er vel de største utfordringene med nye flat-tv'er, enten det er gul-skygger på plasma eller blurr på LCD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •