Ny TV, plasma eller LCD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny TV, plasma eller LCD?

Som tittelen tilsier skal familien ha ny TV, flatskjerm er allerede bestemt. Bruksområdene er som følger:

1) Ordinær Tv-titting fra kabel, gode signaler så langt jeg kan bedømme med nåværende TV.

2) Film/DVD. Mest brukt av ungene (les Postman Pat og kompani), 1-2 filmer pr uke på de voksne.

3) Data/spillkonsoller: Neppe.......Ungene er for små, far har ikke tid.

Sitteavstand til TV varierer mellom 2 og 3 meter (hjørnesofa), har sett for meg at 32" holder, men er åpen for større saker. Det estetiske betyr nok endel, kona synes de nyeste Samsung LCD skjermene er pene hvilket jeg er enig i. Hovedspørsmålet er altså: LCD eller Plasma? Evt forslag til modeller? Ser for meg å bruke ca 15K, men kan strekke meg mot 20.

JILDG

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke den største eksperten her, men etter å ha lest mye om det her nå, så burde du går for en 42 tommer plasma.

Du får Panasonic PV60 for 14 000kr som skal være konge og den absolutt beste i den prisklassen=) og når du ikke heller spiller på den og skal se film, så er det ikke noe å diskutere.. Plasma er tingen for dere.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Først til krigen mellom LCD og plasma.

LCD = stor dataskjerm. Altså best til data, xbox360 osv. Trenger veldig godt signal for å vise gode tvbilder. Bildet er uvirkelig, har etterslep, dårlig innsynsvinkel (kjip for de som sitter ytters i hjørnesofaen) og veldig dårlig sortnivå.

Plasma = tv. Det som er mest likt en vanlig CRT tv. Best på vanlig tv titting, filmer, serier. Takler vanlig kabel tv MYE bedre enn LCD. Men hadde nok uansett byttet ut til digital kabel (GET) eller Parabol. Da blir det nydelige bilder. Har nydelige og gode bilder, null etterslep, bra innsynsvinkel (kan ses helt fra siden) og best sortnivå (bare panasonic modeller).

Så til sitteavstand og størrelse på tv'en. Kjøper du 32" kommer du til å angre på at du ikke kjøpte større nå som du endelig skal kjøpe ny tv. Jeg ville gått for 37" og mulig 42". Prøv en 42" fra elkjøp (30dager) og se om det funker.

Til type av plasma skjerm. Panasonic har vunnet masse tester på bilde og sortnivå. Hvis du leser endel i forumet ser du veldig mange har panasonic og er strålende fornøyd. Det virket som du skulle ha en fin flatskjerm. Noen syntes 37"/42"pv60 er stygg i butikken, men ikke når den kommer hjem. Er enig i det. Har en pv60 selv og den ser helt knall ut her i huset Men hvis du vil ha en finere modell, kan du gå for pv600 som er samme skjerm, men med bedre lyd, PIP og et mye finere design. Ellers blir det å gå over til pioneer da, men de har litt problemer med innbrenning og ikke så godt sortnivå. Sortnivå er absolutt det viktigste for et bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim

LCD = stor dataskjerm. Altså best til data, xbox360 osv. Trenger veldig godt signal for å vise gode tvbilder. Bildet er uvirkelig, har etterslep, dårlig innsynsvinkel (kjip for de som sitter ytters i hjørnesofaen) og veldig dårlig sortnivå.

Plasma = tv. Det som er mest likt en vanlig CRT tv. Best på vanlig tv titting, filmer, serier. Takler vanlig kabel tv MYE bedre enn LCD. Men hadde nok uansett byttet ut til digital kabel (GET) eller Parabol. Da blir det nydelige bilder. Har nydelige og gode bilder, null etterslep, bra innsynsvinkel (kan ses helt fra siden) og best sortnivå (bare panasonic modeller).

Så til sitteavstand og størrelse på tv'en. Kjøper du 32" kommer du til å angre på at du ikke kjøpte større nå som du endelig skal kjøpe ny tv. Jeg ville gått for 37" og mulig 42". Prøv en 42" fra elkjøp (30dager) og se om det funker.

Til type av plasma skjerm. Panasonic har vunnet masse tester på bilde og sortnivå. Hvis du leser endel i forumet ser du veldig mange har panasonic og er strålende fornøyd. Det virket som du skulle ha en fin flatskjerm. Noen syntes 37"/42"pv60 er stygg i butikken, men ikke når den kommer hjem. Er enig i det. Har en pv60 selv og den ser helt knall ut her i huset Men hvis du vil ha en finere modell, kan du gå for pv600 som er samme skjerm, men med bedre lyd, PIP og et mye finere design. Ellers blir det å gå over til pioneer da, men de har litt problemer med innbrenning og ikke så godt sortnivå. Sortnivå er absolutt det viktigste for et bilde.

Takk for informativt innlegg. Ser at jeg definitivt skal ha en TV (les plasma), men fikk ikke opp noen Panasonic på Elkjøps nettsider. Har tilgang på både Expert, Elkjøp og Siba innen rimelig radius så det burde vel bli en råd.
    Denne så jo nydelig ut da
    PANASONIC Nordic - TH-37PV600

JILDG

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Xdim du sier plasma er bra til film, serier etc. Mener du også at plasma er best til DVD? Ser etter ny tv selv derfor spør jeg.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hunted
    Xdim du sier plasma er bra til film, serier etc. Mener du også at plasma er best til DVD? Ser etter ny tv selv derfor spør jeg.
    Film = DVD

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JammenIkkeLettDaGitt
    Takk for informativt innlegg. Ser at jeg definitivt skal ha en TV (les plasma), men fikk ikke opp noen Panasonic på Elkjøps nettsider. Har tilgang på både Expert, Elkjøp og Siba innen rimelig radius så det burde vel bli en råd.
    Denne så jo nydelig ut da
    PANASONIC Nordic - TH-37PV600

JILDG
    Sjekk her for best tilbud: Hjemmekino.no - Produktdatabase - Panasonic TH-37PV600

Husk at du må ha bordstativ/oppheng til vegg i tillegg.

Elkjøp har både pv60 (heter pv62 på elkjøp) og pv600. Så der kan du evt. prøve en får du bestemmer deg

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD TV = stor dataskjerm ? Que ? Den er litt drøy.

For det første : plasma takler ikke vanlige TV signaler MYE bedre enn en LCD! Det varierer jo enormt fra produkt til produkt og merke til merke.. hvorfor skulle skulle plasma (teknologien) takle dette bedre enn lcd teknologien??

For det andre .. Har LCD uvirkelig bilde ? Etterslep? dårlig Innsynsvinkel ? VELDIG dårlig sortnivå ?? min første LCD tv hadde nok DET (4-5 år gammel) Men de beste i dag HAR jo rett og slett ikke det... (du overdriver)

Vi må huske at mange av de/oss som holder til her inne ER veldig dyktige på disse tingene og vi har selvsagt lov til å ha egne meninger, men når vi skal prøve å hjelpe folk som ønsker råd fra oss, så må vi prøve å være LITT objektive .. (og droppe de værste tech-fanboy tendensene..) Vi kan høres ut som musikkanmeldere i dagbladet noen ganger

phuh .. Når dette er sagt, så er Pana tipset et veldig godt tips! finnes vel i 37" også, dersom det skulle bli for stort med 42!

MEN sjekk ut LCD TV ! de beste har blitt enormt bra !! og alle som sier noe annet er IKKE 100% objektive

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    LCD TV = stor dataskjerm ? Que ? Den er litt drøy.

For det første : plasma takler ikke vanlige TV signaler MYE bedre enn en LCD! Det varierer jo enormt fra produkt til produkt og merke til merke.. hvorfor skulle skulle plasma (teknologien) takle dette bedre enn lcd teknologien??

For det andre .. Har LCD uvirkelig bilde ? Etterslep? dårlig Innsynsvinkel ? VELDIG dårlig sortnivå ?? min første LCD tv hadde nok DET (4-5 år gammel) Men de beste i dag HAR jo rett og slett ikke det... (du overdriver)

Vi må huske at mange av de/oss som holder til her inne ER veldig dyktige på disse tingene og vi har selvsagt lov til å ha egne meninger, men når vi skal prøve å hjelpe folk som ønsker råd fra oss, så må vi prøve å være LITT objektive .. (og droppe de værste tech-fanboy tendensene..) Vi kan høres ut som musikkanmeldere i dagbladet noen ganger

phuh .. Når dette er sagt, så er Pana tipset et veldig godt tips! finnes vel i 37" også, dersom det skulle bli for stort med 42!

MEN sjekk ut LCD TV ! de beste har blitt enormt bra !! og alle som sier noe annet er IKKE 100% objektive
    Hva sitter du på foran dataskjermen din da? Kan det være LCD? og en LCD tv er en stor LCD dataskjerm. Samme teknologi. Plasma derimot er basert på fosfor teknologi altså det samme som en vanlig CRT tv gjør. Derfor har plasma er mer virkelig tv bilde enn en LCD skjerm. Derfor viser plasma tv bedre bilder ved dårlig kvalitet. Har selv hatt LCD skjerm og flere plasma skjermer så har sett dette med egne øyne.

Videre til etterslep. LCD har 8ms, plasma har 0,3ms. Nyere LCD skjermer som kommer nå snart har 100/120hz teknologi som eliminerer etterslep, men som sagt har ikke kommet enda.

Innsynsvinkelen er fremdeles dårligERE enn på plasma. Selv om den har blitt mye bedre de siste åra.

Alle LCD skjermer har bakgrunnsbelysning og derfor vil det alltid skinne litt lys ut. Derfor vil en LCD skjerm aldri bli helt svart. Plasma tv har ikke bakgrunnsbelysning og trenger kun å belyse hvert eneste punkt separat slik at punkter som skal være sorte ikke blir lyst opp. Bedre sortnivå!

Er det nok objektivt for deg?

Sjekk forresten ut denne: http://www.plasma-lcd-facts.eu/home

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi trenger da ikke bli hårsåre... Poenget var vel at noen liker plasma mens andre liker LCD... Det blir så opptil hver enkelt å bedømme hva de liker best... Men for at man skal få muligheten til det må man ikke blankt avvise den ene eller andre tingen... - Et annet poeng er at Mange blir henvist til avforum fra butikker o.l... det kan derfor bli lagt stor vekt på hva folk på forumet sier...

Plasma er litt "blassere" i fargene og kan derfor oppfattes bedre på dårlige signaler... men det er smak og behag...

Jeg har en nyere 40 LCD skjerm og synes ikke den er henger nevneverdig etter PV60... Jeg anbefalte forresten pv60 til en kammerat, så det handler ikke om at jeg ikke liker plasma....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sjekk forresten ut denne: http://www.plasma-lcd-facts.eu/home

Det var jo en skikkelig objektiv kilde... hehe...

Undersøkelser kan være gamle og vi vet at ting utvikles fort i visse bransjer...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsyver01
    Det var jo en skikkelig objektiv kilde... hehe...

Undersøkelser kan være gamle og vi vet at ting utvikles fort i visse bransjer...
    Den linken kom under der jeg skrev "objektivt nok for deg". Og var ment som noe man kunne lese hvis man hadde lyst. Noe du kanskje ikke helt skjønte?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsyver01
    Vi trenger da ikke bli hårsåre... Poenget var vel at noen liker plasma mens andre liker LCD... Det blir så opptil hver enkelt å bedømme hva de liker best... Men for at man skal få muligheten til det må man ikke blankt avvise den ene eller andre tingen... - Et annet poeng er at Mange blir henvist til avforum fra butikker o.l... det kan derfor bli lagt stor vekt på hva folk på forumet sier...

Plasma er litt "blassere" i fargene og kan derfor oppfattes bedre på dårlige signaler... men det er smak og behag...

Jeg har en nyere 40 LCD skjerm og synes ikke den er henger nevneverdig etter PV60... Jeg anbefalte forresten pv60 til en kammerat, så det handler ikke om at jeg ikke liker plasma....
    Det med at plasma er blassere i fargen har da ingenting med om den kan vise dårligere bilde eller ikke? Dessuten så er ikke plasma blassere, den er kanskje mindre lyssterk.

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pv60

bordstativ er hvertfall inkludert. både hos siba & elkjøp

Newcomer 2mMy sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lg sine lcd tv'er og samsung sine lcd tver har jo diode belysning! slik at de sørger for et supert sort nivå! og med diode baklys er det heller ikke gjennomslipp av lys!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runnis
    bordstativ er hvertfall inkludert. både hos siba & elkjøp
    Kommer an på modellen. Modellbetegnelse som slutter på E er kun TV, mens EH er med bordstativ (ikke svingbart, det er et annet). Hvertfall her i Tyskland.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som de fleste som har svart i denne tråden har svart med bakgrunn i det valget de selv har tatt, og er livredd for å få objektive argumenter i trynet som slår føttene under deres eget valg av teknologi (plasma vs lcd)...

Jeg sto overfor samme valget i høst, og hovedankepunktet mitt mot plasma var innbrenningsproblematikken. Jeg vil ikke ha NRK logoen permanent i skjermen min, ei heller taskbar'en i windows.

Argument to var at det knapt er plasma tv'er på markedet med støtte for full-HD , altså 1080p. Dette er noe som man vet kommer i form av blueray og hd-dvd. Å kjøpe en tv nå som ikke kan utnytte dette til det fulle anså jeg for totalt meningsløst.

Så jeg gikk for LCD, og har en Sony KDL W2000 som matcher plasma på sortnivå, samt søtter full-HD oppløsning. Sjekk WhatHifi sin test av denne tv'en : http://home.no.net/trbergli/sonysupertest.pdf

"This Sony television is the first LCD set we've seen in which contrast and black depth are better than a plasma"

Men det er selvsagt negative sider ved LCD tv'er fortsatt - og mitt hovedankepunkt er helt klart at de ikke henger på fotballsendinger. Dette ser rett og slett ikke bra ut - og jeg har enda til gode å se en LCD-tv som gjengir dette bra. Det samme gjelder tilsynelatende ishockey.

Til trådstarter :
    Skulle jeg hatt en skjerm for bare tv-sendinger hadde jeg valgt plasma. Skulle jeg i fremtiden koblet til blueray eller hd-dvd spillere ville jeg valgt LCD.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Virker som de fleste som har svart i denne tråden har svart med bakgrunn i det valget de selv har tatt, og er livredd for å få objektive argumenter i trynet som slår føttene under deres eget valg av teknologi (plasma vs lcd)...

Jeg sto overfor samme valget i høst, og hovedankepunktet mitt mot plasma var innbrenningsproblematikken. Jeg vil ikke ha NRK logoen permanent i skjermen min, ei heller taskbar'en i windows.

Argument to var at det knapt er plasma tv'er på markedet med støtte for full-HD , altså 1080p. Dette er noe som man vet kommer i form av blueray og hd-dvd. Å kjøpe en tv nå som ikke kan utnytte dette til det fulle anså jeg for totalt meningsløst.

Så jeg gikk for LCD, og har en Sony KDL W2000 som matcher plasma på sortnivå, samt søtter full-HD oppløsning. Sjekk WhatHifi sin test av denne tv'en : http://home.no.net/trbergli/sonysupertest.pdf

"This Sony television is the first LCD set we've seen in which contrast and black depth are better than a plasma"

Men det er selvsagt negative sider ved LCD tv'er fortsatt - og mitt hovedankepunkt er helt klart at de ikke henger på fotballsendinger. Dette ser rett og slett ikke bra ut - og jeg har enda til gode å se en LCD-tv som gjengir dette bra. Det samme gjelder tilsynelatende ishockey.

Til trådstarter :
    Skulle jeg hatt en skjerm for bare tv-sendinger hadde jeg valgt plasma. Skulle jeg i fremtiden koblet til blueray eller hd-dvd spillere ville jeg valgt LCD.
    Hvor stor forskjell mener du man kan se på 720p og 1080p på en 40"?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hvor stor forskjell mener du man kan se på 720p og 1080p på en 40"?
    Stor. Jeg har testet mye med både 720p og 1080p materiale de siste ukene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei, jeg er i markedet for plasma selv og har fulgt nøye med i forumet her. Har vel egentlig kommet frem til pioneer som en sterk kandidat. Bare lurer på hva du baserer påstanden om at 7.gen pioneer sliter med innbrenning xdim, har ikke sett én rapport om det.. hvis dette er tilfelle må jeg revurdere nemlig..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •