Ny TV, plasma eller LCD? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39
    Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Stor. Jeg har testet mye med både 720p og 1080p materiale de siste ukene.
    Hva har du testet med da? Spill/data/pc eller film/DVD?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Har lyst på å komme med mine synspunkter på Plasma/LCD.
    Kjøpte meg en Philips 9975 Plasma i januar i år. Hadde den i en uke men leverte den tilbake pga at kanallogoer som jeg hadde sett på hang igjen ganske lenge når jeg zappet til en annen kanal. Fargene var heller ikke helt klare. Det var også noe irriterende surring inne i den. Brukte også PS2 på den. Ble såpass skeptisk til innbrenning så jeg byttet den i en Philips 37PF9830/10 med LCD skjerm.
    Er forsåvidt enig i en som skrev her at det er dårligere bilde fra skarp vinkel, men nå sitter som regel vi rett foran TV`n så det er ikke noe problem. Etterslep syns jeg heller ikke er noe stort problem, men man må fjerne enkelte billedforbedringer i oppsettet. Kjempefornøyd med TV`n nå, ikke dårligere bilde enn plasmaen, men ikke bedre heller.
    Kjøpe TV er som å kjøpe bil, spør en som har Volvo om du skal kjøpe Opel.
    Man bør nok kjøpe det man selv liker og ikke høre på enkelte som har ett ganske innsnevret syn og syns det man har selv har er best.
    Tilslutt vil jeg si at dette forumet er meget interrresant og lærerikt og att jeg har hatt mye nytte av det.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein2
    Kjøpe TV er som å kjøpe bil, spør en som har Volvo om du skal kjøpe Opel.
    Kjenner ikke mange som er i stand til bevisst å kjøpe en ny Opel. Med 12 mnd. som bakgrunn i studier i dette nøyaktige merket, kan jeg lekkert fraråde det. Men dette handler ikke om bil, og er ikke direkte sammenliknbart. Volvo vs. Opel blir merkedebatt, ikke teknologisk debatt, det er følelsesmessig. Skulle jeg velge ut i fra følelser hadde jeg valgt Loewe, de hadde (da jeg flyttet hjemmefra for noen år siden) de beste CRT-TV'ene, dessverre koster merket mer enn den beste Pio-skjermen i dag, og det er ikke forsvarlig. Siden du sammenlikner med bil: M5 vs. MB C180... (rent kvalitatilt sett...).

Har hatt en PV60 til hjemlån i en uke nå, og det er en MEGET overbevisende TV med DVD i komponent (jalla-spiller, harman/kardon DVD 22), og også en MEGET overbevisende TV i signalsammenheng. Har DVB-T her jeg bor, og det makker ikke på bildet i 2 meter avstand, det innbyr til selskap i Tv-shop, noe som sier litt. Ikke direkte sammenliknbart, men har du bra signaler, så ikke styr unna denne TV'en. Den er super til prisen (mot andre plasma i prisklassen), skal nå teste LCD-skjermens ferdigheter på film og TV, dog i 42". Tviler på at noen av dem holder mål...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Det med at plasma er blassere i fargen har da ingenting med om den kan vise dårligere bilde eller ikke? Dessuten så er ikke plasma blassere, den er kanskje mindre lyssterk.
    Uten tvil Plasma ruler jeg har hatt 2 stk før og nå kjøpt min 3 de.Samsung Panasonic og nå samsung igjen.Jeg er kinomaskinist og vet hva godt skarpt bilde er.Plasma er best med de rette innstillinger og til filmbruk.Man kan jo bare gå inn på linken til xdim og bli overbevist SELV . END OF STORY:-D

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også selv vært totalt bestemt på å kjøpe LCD siden jeg leste flere steder
    at plasma skulle fases ut etterhvert. Nå ser det ut til at begge tekonologiene
    kommer til å fungere side om side i mange år framover til noe nytt overtar.
    Full-HD er vel egentlig noe de aller færreste av oss har noen ekstra glede av,
    man skal være rimelig hekta for ikke å bli fornøyd med 720p eller 1080i når
    man ser film eller spiller f.eks Xbox 360 som jeg gjør.
    Har selv en Panasonic PV-60, og om bildet kan bli noe bedre enn det er i
    1080i så tror jeg aldri jeg kunne sett noen forskjell på 2-3 meters avstand.
    Testet ut filmen Cars (Biler) via Xboxen med component og får et helt
    sinnsykt bra bilde, samme med spillet Just Cause som jeg kommer til å bruke
    maaaange timer på bare for å nyte den utrolige grafikken HD-oppløsningen gir.
    Vil gjerne ta livet av myten om at Plasma ikke er bra på spillkonsoller, for med
    signal via component så kan jeg ikke fatte at det kan bli stort bedre.

Dette er en ekstremt bra tv i en prisklasse de fleste klarer å plassere seg i.
    Kjøpte min hos Thorn siden de hadde inne for øyeblikket.
    Men for all del, det er masse bra LCD ute på markedet nå. Bla. Toshiba sin
    37" har gjort det skarpt i mange tester.

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, sitter og leser masse bra her siden jeg skal gå til inskjøp av enten en plasma eller lcd skjerm tl jul!
    Jeg ser i databladene at plasmaen bruker en del mer strøm en lcd skjermer. 130w mer på en 42 tommer. Ikke bra i disse strømtider.....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bowers
    Hei, sitter og leser masse bra her siden jeg skal gå til inskjøp av enten en plasma eller lcd skjerm tl jul!
    Jeg ser i databladene at plasmaen bruker en del mer strøm en lcd skjermer. 130w mer på en 42 tommer. Ikke bra i disse strømtider.....
    Det er nøyaktig like mye som to 60 Watt lyspærer(pluss litt til...). Ta nå heller å bytt alt av pærer i huset til sparepærer og unn deg en plasma hvis det er det du vil ha

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hva har du testet med da? Spill/data/pc eller film/DVD?
    Filmsnutter tilgjengelige her :
    WMV HD Content Showcase

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

strøm

Sitat Opprinnelig postet av Bowers
    LCD-tv'er bruker en konstant mengde strøm og er dermed lettere å planlegge på strømregninga :roll: ; plasmaen varierer, da den bruker lite strøm ved mørke bilder, og mer ved lyse.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble bedre

Jeg tolket presentasjonen av teknologi som om at LCD er RÆVVA og plasma er perfekt... 8 ms (typisk i dag for lcd) mer enn nok bilder pr. sekund til det signalet man putter inn i den. (på den andre side så er selvsagt de fleste ikke plagsomt ærlige med disse målingene sine).. 100 Hz er her i dag (iallefall har vi det), men mange andre merker har også lcd tv hvor etterslep ikke er et problem for 99,85% av norges befolkning. LCD TV har bakgrunnsbelysning som gjør at bildet ikke blir svart nok for DEG, men det gjelder heller ikke for folk flest (ikke for MEG f.eks. og jeg er mer kresen på bilde enn folk flest) .. Jeg bare mener at vi som er flinke til dette må være litt åpne for begge teknologier til mennesker som kontakter oss for råd. Det er ikke altid våre preferanser er det samme som "personen i andre enden". Jeg KAN alle forskjeller på plasma og lcd like godt som de fleste andre her, men det er ikke riktig å framstille LCD som noe annet enn glimrende TV`er (når vi snakker om de beste) ... Jobben vår er ikke å rettferdiggjøre våre egne valg, for det er ikke noe som heter FEIL eller RIKTIG her ! I

synes JEG

Hva sitter du på foran dataskjermen din da? Kan det være LCD? og en LCD tv er en stor LCD dataskjerm. Samme teknologi. Plasma derimot er basert på fosfor teknologi altså det samme som en vanlig CRT tv gjør. Derfor har plasma er mer virkelig tv bilde enn en LCD skjerm. Derfor viser plasma tv bedre bilder ved dårlig kvalitet. Har selv hatt LCD skjerm og flere plasma skjermer så har sett dette med egne øyne.

Videre til etterslep. LCD har 8ms, plasma har 0,3ms. Nyere LCD skjermer som kommer nå snart har 100/120hz teknologi som eliminerer etterslep, men som sagt har ikke kommet enda.

Innsynsvinkelen er fremdeles dårligERE enn på plasma. Selv om den har blitt mye bedre de siste åra.

Alle LCD skjermer har bakgrunnsbelysning og derfor vil det alltid skinne litt lys ut. Derfor vil en LCD skjerm aldri bli helt svart. Plasma tv har ikke bakgrunnsbelysning og trenger kun å belyse hvert eneste punkt separat slik at punkter som skal være sorte ikke blir lyst opp. Bedre sortnivå!

Er det nok objektivt for deg?

Sjekk forresten ut denne: http://www.plasma-lcd-facts.eu/home

Newcomer Bowers sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ser det ut som om plasma blir mitt valg. Tenkte jeg skulle gå for Panasonic sin PV 60 eller er det noen andre gode tips her?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle LCD skjermer har bakgrunnsbelysning og derfor vil det alltid skinne litt lys ut. Derfor vil en LCD skjerm aldri bli helt svart. Plasma tv har ikke bakgrunnsbelysning og trenger kun å belyse hvert eneste punkt separat slik at punkter som skal være sorte ikke blir lyst opp. Bedre sortnivå!
    Jeg må bare pirke litt her. Nei, plasma er ikke bakgrunnsbelyst, men det vil ikke si at punktene ikke lyser når det skal være sort. Punktene må holdes liv i og lyser derfor litt hele tiden.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pstraums
    Det ble bedre

Jeg tolket presentasjonen av teknologi som om at LCD er RÆVVA og plasma er perfekt... 8 ms (typisk i dag for lcd) mer enn nok bilder pr. sekund til det signalet man putter inn i den. (på den andre side så er selvsagt de fleste ikke plagsomt ærlige med disse målingene sine).. 100 Hz er her i dag (iallefall har vi det), men mange andre merker har også lcd tv hvor etterslep ikke er et problem for 99,85% av norges befolkning. LCD TV har bakgrunnsbelysning som gjør at bildet ikke blir svart nok for DEG, men det gjelder heller ikke for folk flest (ikke for MEG f.eks. og jeg er mer kresen på bilde enn folk flest) .. Jeg bare mener at vi som er flinke til dette må være litt åpne for begge teknologier til mennesker som kontakter oss for råd. Det er ikke altid våre preferanser er det samme som "personen i andre enden". Jeg KAN alle forskjeller på plasma og lcd like godt som de fleste andre her, men det er ikke riktig å framstille LCD som noe annet enn glimrende TV`er (når vi snakker om de beste) ... Jobben vår er ikke å rettferdiggjøre våre egne valg, for det er ikke noe som heter FEIL eller RIKTIG her ! I

synes JEG
    Rettdiggjør ikke mitt egne valgt her, men belyser teknologien fra forskjellige vinkler. Prøver å være objektiv... I mine innlegg her i denne tråden har jeg skrevet utfra begge teknologier og er åpen om de. Om det ikke blir svart nok for meg på LCD har ikke noe med saken å gjøre. Jeg skrev at plasma blir sortere på grunn av forskjellig teknologi, men om den blir sort nok for andre er jo bare bra hvis de skal ha LCD. Men fakta er at plasma er sortere.

Det med tolkning kan ikke jeg skrive utfra da. Noen tolker det mens andre tolker ting helt annderledes. Du tolket at LCD er rævva. Javel, men DIN tolkning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte selv plasma pga at jeg synes bilde er enormt mye mer fargerikt. LCD blir litt grått i mine øyne.. Kjøpte Samsung PS42E71HX fra siba å er sinnsykt fornøyd med denne... siba - Hos oss fÃ¥r du rÃ¥d selger denne for 11.999 nå.. Kjøpte den selv for 14.999!! Typisk det :/

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rettdiggjør ikke mitt egne valgt her, men belyser teknologien fra forskjellige vinkler. Prøver å være objektiv... I mine innlegg her i denne tråden har jeg skrevet utfra begge teknologier og er åpen om de.

Det med tolkning kan ikke jeg skrive utfra da. Noen tolker det mens andre tolker ting helt annderledes. Du tolket at LCD er rævva. Javel, men DIN tolkning.
    Jeg opplever dine innlegg litt på samme måte som pstraums. Litt svart/hvitt hvor plasma er det eneste som gjelder.
    Jeg vil også si at siten du henviser til er eid av Panasonic og ikke akkurat en objektiv kilde (i mine øyne ihvertfall):
    http://www.plasma-lcd-facts.eu

Det har skjedd veldig mye på LCD fronten i den siste generasjonen og det som gjaldt for 1-2 år siden stemmer ikke lenger i dag. Uansett så er det ingen teknologi som er best på alt, men en må vurdere ut fra egne behov og finne det som passer best.

For min del så var bruk av spillkonsoll og media center en faktor i tillegg til vanlig TV og DVD/Film og da endte jeg opp med LCD (jeg vurderte bla seriøst å kjøpe Panasonic PV60).

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cozmo
    Filmsnutter tilgjengelige her :
    WMV HD Content Showcase
    Det jeg lurer på:
    Har du testet en 720p-TV med 720p-materiale kontra en 1080p-TV med 1080p-materiale, eller har du testet 720p(scalert) på en 1080p-TV? Dette vil jo utgjøre ganske store forskjeller, eller er det meg som har misforstått? Jeg kan ikke fatte at man kan se stor forskjell på 720p og 1080p på en 40" hvis ikke 720p-signalet er scalert.
    Mener ikke å kverulere her, bare lurer fælt på dette.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Jeg vil også si at siten du henviser til er eid av Panasonic og ikke akkurat en objektiv kilde (i mine øyne ihvertfall):
    http://www.plasma-lcd-facts.eu
    Må bare få skyte inn at Panasonic lager også LCD, og meget gode sådan.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på:
    Har du testet en 720p-TV med 720p-materiale kontra en 1080p-TV med 1080p-materiale, eller har du testet 720p(scalert) på en 1080p-TV? Dette vil jo utgjøre ganske store forskjeller, eller er det meg som har misforstått? Jeg kan ikke fatte at man kan se stor forskjell på 720p og 1080p på en 40" hvis ikke 720p-signalet er scalert.
    Mener ikke å kverulere her, bare lurer fælt på dette.
    Lov å kverulere litt i ny og ne også

Anyway - har studert 720p materiale på en 720p skjerm, har også studert 720p OG 1080p materiale på en 1080p skjerm (min egen).
    Og det er helt korrekt som du sier - 720p materiale ser bedre ut på en 720p skjerm enn på 1080p skjermen (bombe) , pga oppskaleringen.

Likevel er det forskjell i tv-opplevelsen å se 720p på en 720p skjerm og 1080p på en 1080p skjerm. Sistnevnte gir ytterligere skarphet, mere fylde og følelsen av 3d - av å kunne titte "inn" i bildet - blir enda tydeligere på 1080p føler jeg. Og det er vel noe av poenget også - det ér jo høyere oppløsning tross alt.

Men det er klart at avstanden til tv'en har alt å si. Sitter du i optimal avstand fra tv'en når du viser 720p, og så bytter ut tv'en med en 1080p uten å flytte på ræva - da kan man for alle praktiske formål si at det ikke er noe poeng med 1080p. For å få glede av økt oppløsning må man jo flytte seg nærmere - hele poenget er at man kan sitte nærmere uten å se enkeltpixlene.

For folk som sitter 4 meter unna er det vel bare å si at dersom de skal ha en ny 40" spiller det fint liten rolle om de kjøper 720p eller 1080p - de vil neppe se forskjell på den avstanden uansett... :razz:

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare få skyte inn at Panasonic lager også LCD, og meget gode sådan.
    Men de har vel gått ut offentlig og sagt at deres satsingsområde vil være Plasma fremfor LCD....
    Jeg hadde ikke kjøpt bil fra et firma som lagde gressklippere og som fant ut at de vil tjene litt ekstra på å produsere biler

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •