Noen som kan hjelpe raskt? 1080p som IKKE konverterer signalet. Samsung F71?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate tomsavini sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Noen som kan hjelpe raskt? 1080p som IKKE konverterer signalet. Samsung F71?

Hei!

Har fått et spørsmål fra en kompis, han skal kjøpe inn en TV til et firma.
    Skal brukes til demo av Blu-Ray/HD DVD.

Det han er ute etter er en tv (LCD/plasma) som kan vise 1080p. Det er jo noen av disse nå, men det som er vanlig er at 1080p signal som kommer inn går veien rundt 1080i før signalet vises.

Er det noen som vet om Samsung F71 kan ta inn og vise et 1080p signal UTEN å konvertere det til 1080i underveis?
    Eller om det er noen andre skjermer som tar inn 1080p, viser det uten å nedkonvertere det... ?

Sorry maset i subjektet, liker ikke å mase, men det var litt viktig for han

Takker for innspill

Tom

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet dessverre ikke hva Samsung gjør i sine skjermen, men jeg er temmelig sikker på at Sony W- og X-serie skjermer gjør 1080p slik det skal gjøres.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Jeg vet dessverre ikke hva Samsung gjør i sine skjermen, men jeg er temmelig sikker på at Sony W- og X-serie skjermer gjør 1080p slik det skal gjøres.
    Takker for innspill!
    Har du lest dette noe sted eller?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet at TV-er gjerne konverterer 1080i til 540p, men det er vel ikke vanlig at TV-er som støtter 1080p konverterer til 1080i og tilbake igjen?

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg er noen super-duper ekspert, vil jeg si meg enig med Rikky her.

Å gjøre 1080p inn om til 1080i og deretter tilbake til 1080p ville ikke "make any sense". Det ville ikke være mindre 'tungt' for elektronikken å gjøre, snarere tvert imot.
    Å ikke klare å gjøre om 1080i til 1080p på en ordentelig måte derimot skjer "ofte", fordi det krever en del guffe å gjøre det ordentelig.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=John P.]Uten at jeg er noen super-duper ekspert, vil jeg si meg enig med Rikky her.

Å gjøre 1080p inn om til 1080i og deretter tilbake til 1080p ville ikke "make any sense". Det ville ikke være mindre 'tungt' for elektronikken å gjøre, snarere tvert imot.
    QUOTE]

B.l.a. Samsungs Blu-Ray spiller gjør akkurat dette.
    Selv om man selv ikke synes det virker fornuftig kan det være ting man ikke vet om som gjør det (for produsenmten?) fornuftig

Tom

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Selv om man selv ikke synes det virker fornuftig kan det være ting man ikke vet om som gjør det (for produsenmten?) fornuftig
    Produsentene gjør mye rart ja. Den nevnte spilleren gjør vel dette for å sende ut 1080i (av en eller annen grunn), men å konvertere fra 1080p->1080i->1080p i samme enhet vil jo virkelig være bak mål.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Produsentene gjør mye rart ja. Den nevnte spilleren gjør vel dette for å sende ut 1080i (av en eller annen grunn), men å konvertere fra 1080p->1080i->1080p i samme enhet vil jo virkelig være bak mål.
    Mulig det er bak mål, men det skjer.
    Den ene Samsungen fungerer slik:
    Om en Blu-Ray plate er 1080p blir det skalert ned til 1080i, så blir det i etterkant oppskalert til 1080p før bildet sendes ut.

Tom

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung har såvidt jeg vet aldri tidligere hatt 1:1 pixel hvis det er viktig for deg.

Sony har 1:1 pixel og 1080p inngang på sine nyeste 1080 skjermer har jeg fått fortalt.

Selv om det er mye oppstuss rundt "1080" om dagen så er 1080@24p ikke et krav for å bli hd-ready. Derfor må vi sannsynligvis leve med BR/HD-DVD spillere og tv-er som mener at 1080@50i og 1080@60i + 720p er tilstrekkelig for oss. En annen ting er at et godt tv-apparat med bare 1080i input kan vise all informasjonen som finnes på en 24p/25p plate. Hvis alle har gjort jobben sin (noe de ofte viser seg å ikke ha gjort).

-k

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tomsavini
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Uten at jeg er noen super-duper ekspert, vil jeg si meg enig med Rikky her.

Tom
    Joda, jeg er klar over at enkelte spillere gjør dette, men spillerne gjør vel dette fordi veldig få bildefremvisere støtter 1080p24, og at 1080i50/60 (1080p50/60) er TV/video-standarder.
    Men at en TV gjør om et innkommende 1080p50 f.eks. til 1080i50, for deretter å gjøre det om igjen til 1080p50 tror jeg ikke skjer.

Det er vel heller ikke egentlig snakk om å skalere ned til interlaced, all den tid man kan oppnå 100% oppløsning dersom videoprosessoren er kapabel til å 'flette linjene' tilbake til 1080p. 1080i er vel en form for 'kompresjon' p.g.a. at man da setter opp halvbilder av annenhver linje istedenfor å sette opp helbilder, og øyet lures til å tro at det er helbilder (men med visse negative bieffekter).
    Når det er sagt, er vel et originalt 1080p bedre enn et deinterlaced 1080i uansett, da det ene halvbildet vel er tidsforskjøvet noe i forhold til det andre ved interlaced, og at denne tidsforskyvelsen vanskelig kan omgjøres 100% ved deinterlacing, selv om man altså oppnår 100% oppløsning (?).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Joda, jeg er klar over at enkelte spillere gjør dette, men spillerne gjør vel dette fordi veldig få bildefremvisere støtter 1080p24, og at 1080i50/60 (1080p50/60) er TV/video-standarder.
    Men at en TV gjør om et innkommende 1080p50 f.eks. til 1080i50, for deretter å gjøre det om igjen til 1080p50 tror jeg ikke skjer.

Det er vel heller ikke egentlig snakk om å skalere ned til interlaced, all den tid man kan oppnå 100% oppløsning dersom videoprosessoren er kapabel til å 'flette linjene' tilbake til 1080p. 1080i er vel en form for 'kompresjon' p.g.a. at man da setter opp halvbilder av annenhver linje istedenfor å sette opp helbilder, og øyet lures til å tro at det er helbilder (men med visse negative bieffekter).
    Når det er sagt, er vel et originalt 1080p bedre enn et deinterlaced 1080i uansett, da det ene halvbildet vel er tidsforskjøvet noe i forhold til det andre ved interlaced, og at denne tidsforskyvelsen vanskelig kan omgjøres 100% ved deinterlacing, selv om man altså oppnår 100% oppløsning (?).
    Greier du å merke at lyd og bilde er forsinket med 1/60-dels sekund?

Film skutt i 24 fps kan sendes som 60i eller 50i og tapsfritt konverteres tilbake til 24p eller 25p hvis man gjør ting rett.

Mange tv-er er ute av stand til å vise et bilde uten å croppe det. Dvs skalere det opp og beskjære kantene. Det er ikke utenkelig at de velger å putte inn billigere hardware som jobber på 1080i/540p for å gjøre denne jobben selv om signalet inn er 1080p.

-k

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Greier du å merke at lyd og bilde er forsinket med 1/60-dels sekund?
    -k
    Jeg tenkte ikke lyd/bilde, men at et 'field' (ene halvdelen av bildet) ligger bittelitt foran i tid enn det andre. Men jeg må ha vært trøtt eller noe, for dét blir jo fikset nettopp av god deinterlacing. Men det er vel allikevel et bittelite potensiale for artefakter der.

Nå skal det sies at alt jeg sier om dette temaet er veldig teoretisk i utgangspunktet, da jeg ikke f.eks. har sett forskjell på 1080i og 1080p side om side (det er det vel få som har gjort). Det er et stort og ganske forvirrende område å gå inn på også synes jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •