Trenger jeg 1080p..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer stealth sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger jeg 1080p..?

Jeg har nå lest om, sett på og vurdert flatskjerm i altfor lang tid. I utgangspunktet var jeg fast bestemt på at jeg skulle ha plasma, ettersom plasma fortsatt skal være best på film. Mitt første kjøp ble derfor en Pioneer PDP-427XA, men etter å ha brukt den et par uker fant jeg ut at jeg ikke var fornøyd.. Det var flere grunner til det;

1. Rainbow effect(!) Trodde ikke dette var mulig på plasma, men etter å ha lest om flere som har opplevd det samme på avsforum.com, slo jeg meg til ro med at det ikke var øynene mine det var noe feil med. (Mulig det faktisk er det, men )
    Det skal sies at jeg ennå ikke har sett en DLP under 50k i pris hvor jeg ikke har sett regnbuer.

2. Den har ikke 1:1 pixelmapping over HDMI, som ble et plagsomt problem når jeg skulle bruke Mac Mini'en min på skjermen. Det ble altså overscanning av bildet, som gjør at du ikke ser hele skjermbildet på Mac'en. Jeg kunne selvfølgelig bruke VGA-inngangen på skjermen (som har 1:1 pixelmapping), men der var bildet på alt videomateriale hakkete/ sliced.

3. Til prisen jeg betalte (som jeg ikke nevner her, siden dette ikke er området for prisdiskusjon syntes jeg ikke at jeg kunne aksetere punkt 1 og 2.

Mine bruksområder er (i prioritert rekkefølge):
    1) Digital-TV (m/ HDMI fra MacMini + EyeTV DVB-S 310)
    2) DVD (komponent)
    3) Xbox 360 (komponent)
    4) Kabel-TV (for å se på TV3/ svensk TV)

Etter nedturen med plasma, begynte jeg å sjekke ut LCD-skjermer. En kompis av meg kjøpte en Samsung 40" F71, og var strålende fornøyd med den. Eneste aberet med den er at den heller ikke har 1:1 pixelmapping over HDMI (kun VGA). Dette skal kunne endres av en tekniker gjennom serviceporten, men det har han ikke gjort. Bruksmønsteret hans er litt annerledes, så tv-spill kommer høyere opp på lista hos han.

Jeg hadde nå min short-list med Samsung F71, M71 og Sony W2000. Sonyen går for å være bedre på film, og den har 1:1 pixelmapping over HDMI (men ikke over VGA . Så det som syntes å være den løsningen som ville tilfredsstille mine behov (ingen koffert her), var å gå for Sonyen (som er litt dyrere enn F71).

Men nå har jeg tenkt mye frem og tilbake igjen om jeg faktisk trenger 1080p.. M71 har 1366x768, har fått strålende kritikk rundt omkring, og ligger også litt under i pris. Det finnes jo ikke mye materiale som er 1080p idag. Det finnes vel ingen filmer (HD-DVD/ Bluray) som er høyere enn 720p ennå(?), og tv-sendinger fra USA er jo ikke høyere enn 480p/ 576p. Så det jeg evt får bruk for 1080p til IDAG er å se på digitale bilder på Macen.

Så, noen - hjelp meg å bli overbevist om at jeg trenger 1080p!! Jeg hater å kjøpe noe som er "bra nok", for så å finne ut 5-6 mnd etterpå at jeg skulle brukt noen tusenlapper til likevel..

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter hva jeg har forstått trenger du ikke 1080p før du kommer opp i >50" skjerm. Tror neppe du kommer til å savne 1080p, det er jo såvidt 720p er kommet på markedet.

(Ifølge Sonys PS3 sjef vil PS3 selvfølgelig støtte 1080p, men det vil derimot bli laget få spill i 1080p, da det vil være "overkill".)

LG lcd skjermer har fått, stort sett, strålende omtale her på forumet. De har 1:1 pixelmapping fra HDMI.

Personlig synes jeg Sonys skjermer er helt fryktelige. Er innom Sony Center og kikker en gang i blant, men klarer ikke å svelge de blasse og kunstige fargene.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    LG lcd skjermer har fått, stort sett, strålende omtale her på forumet. De har 1:1 pixelmapping fra HDMI.
    Har faktisk styrt unna LG (Goldstar memories.. ), selv om jeg vet at de får gode kritikker rundt omkring. Hvilke modeller er verdt å sjekke ut i samme klasse som M61 / F71 / W2000 ?

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde aldri kjøpt en LCD tv eller skal jeg si forvokst dataskjerm. Du kommer til å bli skuffa over det uvirkelige bildet, sortnivået, innsyns vinkelen, etterslep osv. Plasma har ikke noe av det + et sabla godt sortnivå (hvis du går for panasonic da) Virker som du skal se mye film. Prøv en LCD skjerm fra elkjøp da vel og se selv hvor bedritent bildet er om kvelden (har selv hatt LCD skjerm tidligere). Så prøver du en panasonic plasma tv etterpå og sammenligner. Jeg skal vedde en million på at du syntes bildet på plasma var bedre.

Det med at bildet ble dårlig over VGA skjønte jeg ikke? Jeg kjører VGA på min panasonic pv62 og bildet er MYE bedre enn på min samsung syncmaster 930bf LCD skjerm. Kjører HD (1280*720) hver dag jeg.

Hadde forresten aldri giddi å betalt mye mer for en skjerm med 1080p. Du kommer uansett ikke til å merke noe forskjell hvis skjermen er under 50". 50" + så er det kjekt med 1080p.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BluRay/HD DVD filmer er i 1080p, bare for å kommentere det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kan bekrefte det med 1080p og bilde over 50" for å se forskjell?

Er dette noe som noen her har testet eller er det bare noe man leser på nett? Jeg har også lest endel om folk på nettet som tester 720p og 1080p mot hverandre, som mener at det er lite vits i å kjøpe dyr 1080p TV hvis du skal ha bilde under 50".

HD TV sendingene, de blir vel "bare" 720p i lang, lang tid fremover, når det først kommer?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Jeg har også lest endel om folk på nettet som tester 720p og 1080p mot hverandre, som mener at det er lite vits i å kjøpe dyr 1080p TV hvis du skal ha bilde under 50".
    Alt er vel relativt når vi snakker om hva som er dyrt, men det er jo ikke store prisforskjellen egentlig mellom M71 og F71 (ca 2-3k). Spørsmålet er om det er noe ANNET enn oppløsningen på F71 som forsvarer at man går for den modellen fremfor M71?

Har f.eks M71 1:1 pixelmapping over HDMI? Over VGA? Hvordan er det med de standard LCD-problemene (dårlig sortnivå, etterslep) på M71 kontra F71? Jeg ser IKKE på fotball, men det blir i tilfelle raske bevegelser på film som gir etterslep da

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Noen som kan bekrefte det med 1080p og bilde over 50" for å se forskjell?
    Vi kan vel heller avkrefte det, det har jo med sitteavstand å gjøre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •