Innbrenning og plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Innbrenning og plasma

Hei jeg er ny på dette spennende forumet. Her kommer mitt første innlegg. Det dreier seg om innbrenning på plasmaskjerm.

Hvor stort er egentlig dette problemet ved vanlig tv-bruk? Det er jo borti f**n hvis man ikke skal kunne ha på tv2 en hel kveld i redsel for at den grufulle logoen skal brenne seg fast. Må man da eventuelt drive å zappe for å få forandring i bildet?

Jeg vurderer meget sterkt å kjøpe Samsungs 42" på elkjøp til 30k. Syns det er en levelig pris. Regner med at jeg hvertfall kan bruke den til hoved-tv i fem/seks år før den blir plassert på barnerommet/loftstua. Elsker å se film. Det er min største hobby og jeg syns 32"widescreen som jeg har i stua er bra, men litt liten skjerm og alt for stor i volum. Projektor er uaktuelt da jeg ikke har eget hjemmekinorom, men må bruke stua. Uansett syns jeg designet på plasmaskjermene er helt uovertruffent.
    Gidder ikke dra ned lerret hver gang ungene skal se barne-tv.

Jeg skal ta meg en tur på elkjøp med et par av yndlingsfilmene mine og se nøye på skjermen. Er også veldig spent på hvordan Samsungen takler det å se 4:3 bilder i widescreenmodus, noe min widescreen tv(panasonic) løser nydelig med sin just funksjon.

Er det noen her som har en plasma i denne (billig?)kategorien som kan fortelle litt om sine erfaringer. Jeg har ikke tenkt å bruke den til noe slags databruk.

Øyvind

Intermediate TorAtle sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For hva det er verdt...har hatt en Panasonic 42" i litt over et halvt år, og har ikke tenkt stort over innbrenning av logo'er etc. Har stort sett TV'n på når jeg er hjemme og plasma'n ser ikke ut til å ta skade av å se på en bestemt kanal gjennom hele kvelden, ihvertfall.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra plasma

Hva koster Panasonic'en du har nå? Er den så bra som alle sier? Fungerer "just" funksjonen bra på den?

Øyvind

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke noen som nevnte 47 tusen hos Absolute Hifi?

Er veldig fornøyd med bildekvaliteten på den. Dessverre er det bare 848x480 oppløsning, noe som er finfint for USA, men for oss i Europa mister man endel. Just fungerer bra, men jeg bruker 4:3 funksjonen mer og mer. Skjermen støyer forresten litt fra tid til annen.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mister?

Hva mener du med å miste litt? Mister man en del av bildet når man ser tv eller dvd da? Eller er dette noe man ikke trenger å tenke på om man ikke skal bruke til data?

Øyvind

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Mister" oppløsning. Når det gjelder PC så bruker jeg Powerstrip og får akkurat 848x480.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppløsning

Tilgi meg for min uvitenhet og evnen til å mase og få inn med teskje, men må bare være helt sikker på at jeg forstår dette. Det er altså skjermoppløsningen man mister litt av - ikke bildet? Ikke av selve bildet? For det ville jo vært helt uaktuelt.
    Øyvind

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får hele bildet, ja

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

jeg kjøpte dette apparatet fra Elkjøp for ca 5 uker siden, og jeg er ikke helt fornøyd - spesielt ikke med kvaliteten på bildet ved visninger av DVD-filmer. Jeg plages med tildels mye "grønnskjær" i mørke partier - dvs når filmene foregår i tusmørke/mørke...Jeg har en Grundig Xenaro DVD-spiller og jeg har fått tips om at jeg burde skifte spiller, f.eks til en Pioneer. Jeg har tenkt å prøve dette for å se om det blir bedre. Forøvrig er det grei kvalitet på bildet på TVèn + at lyden er veldig bra.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,043
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønnskjær? Det må da være et eller annet galt. Ikke halshogg meg nå, men dersom du kjører komponent - du har ikke forbyttet to av kablene vel..?

Du kan jo bytte til en annen cd-spiller for å sjekke om det er noe galt med din, men jeg kan ikke tenke meg at noen spillere i dag - selv ikke de billigste - har noe problem som ligner på ditt.

Lignende tråder

1. Innbrenning av tv logoer på plasma
    By Razor in forum TV-apparater
    Svar: 80
    Siste melding: 01-20-2006, 21:27
  2. Svar: 0
    Siste melding: 01-10-2005, 23:17
  3. Test tips for Plasma, og innbrenning
    By AndersT2 in forum TV-apparater
    Svar: 6
    Siste melding: 09-02-2004, 21:11
  4. Plasma TV salget, opp 127%