Samsung M61 vs. M71

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Samsung M61 vs. M71

Hva er den store forskjellen på disse to? Utenom prisen da

Noen sier at de er omtrent like, noen mener at M61 til og med er en smule bedre. Har noen sett disse ved siden av hverandre?

Kan noen bekrefte dette?

Vurderer nå å kjøpe M71 i stedet for M61 pga dårlig kundeserv. hos siba.
    Prisforskjellen er 9000 vs. 13 000. Er det verd det?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine erfaringer

- M61, kanskje faktisk et lite hakk bedre på analoge signaler
    - M61 er bedre på å få frem detaljer
    - M71. Sort er litt "sortere".

På M61 har man mulighet til å slå av dynamisk kontrast i menyen.

hva har vært dårlig hos Siba?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det enklere for meg kopierer jeg tråden jeg startet i et annet forum:

Nå har jeg prøvd å lagt inn en ordre på 30 000 i flere dager, men samme feilen møter meg hver dag: "ingen forbindelse med banken" med masse error tegn etterpå.

Jeg bestemte meg for å ringe til siba for å finne ut hva som var galt. De kunne bekrefte at noe med siden deres var feil. Greit nok tenkte jeg, feil oppstår jo hele tiden.. Noe jeg ikke synes var like greit var at ingen kan hjelpe meg med å legge av varene som er på kampanje.
    Det føles som at jeg blir "straffet" fordi siden deres ikke virker. Må si jeg er en smule skuffet over siba da de ikke kan legge av bl.a. de 2 TV'ene jeg har kjøpt.
    Det som er nesten like ille er at det er faktisk ikke mulig å kontakte hver enkelt siba butikk. Det eneste som man kan kontakte er siba kundeservice hvor jeg møtte på en svenske som ikke forstod skikkelig norsk

Hadde det ikke vært for at det var tilbud på tv'en og at den er meget vanskelig å oppdrive andre steder så hadde jeg valgt en annen butikk å bruke 30 000 på

Vanligvis er jeg en tolmodig kunde som ikke blir sint, men i dette tilfellet føler jeg meg litt fortvilet på en måte da jeg ikke får den hjelpen jeg ønsker og det er ingen som jeg kan kontakte.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hd28vs
    Mine erfaringer

- M61, kanskje faktisk et lite hakk bedre på analoge signaler
    - M61 er bedre på å få frem detaljer
    - M71. Sort er litt "sortere".

På M61 har man mulighet til å slå av dynamisk kontrast i menyen.

hva har vært dårlig hos Siba?
    Har du ikke muligheten til å slå av dette på M71?

Har du erfart begge mod.? Hva syns du om 100hz?

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Selv M61 og har sett på to m71, en med SMD og en med 100hz.

Jeg kan heller ikke huske å ha sett at du kan skru av dynamisk k. på M71, men menyene er litt annerledes bygd opp så det kan hende jeg har 'flikket' forbi.

Mener selv at min er hakket vassere på tv signal. Nå har vi alle CDigital som kilde, og omtrent samme signal styrke. Scart kabelen min er kanskje noe bedre en de som følger med pakken(som jeg tror de bruker)Men det er noe mindre mylder på min M61,særlig rundt logoer som f. eks nrk.

Når jeg skrur på dynamisk K på min M61 føler jeg at jeg opplever et irriterende 'blunkende bilde hver gang den skal behandle det, det tar sikkert ikke mer en et nanosekund, og er kun etter at det har vært bilde klipp (mellom to som snakker f. eks), ikke ved panorering eller glidende bevegelser. Men når du først har oppdaget det, er det irriterende, så jeg bruker den ikke, har heller kalibrert tv'n med DK av og henter inn sortnivå med å ha på lysføleren.

Denne ”blunkingen” la jeg ikke merke til på M71, så om det ikke er mulig å skru av DK på M71 så er det en forbedring der.

100hz/SMD er noe som flere har irritert seg over, den skaper glatte fine bevegelser og bilder generelt skarpere hele tiden, men han ene som har M71(og denon 1930/hdmi) irriterer seg over 'halo' ringer rundt raske objekter, og at det noen ganger kan se ut som bilder pixler seg litt.
    På the calibrator er det en snutt med kenguru som hopper i sakte film, der mener han at med 100hz på ser det ut som bildet pixler seg litt i forkant av kenguruen akkurat i det bildet kommer inn på skjermen.(vanskelig å forklare)
    Med 50hz på er ikke dette så synlig, men det blir noe mer uskarpt og med 50hz på kan det se ut som om bildet hakker litt mer på M71 en M61(generelt, ikke bare på kenguru snutten).

Vi testet med noen snutter fra star wars, særlig med scener der romskip svever forbi i bakgrunnen kan du se antydning til litt hakking om du bare ser/konsentrerer deg på det, mens på min M61 var det ikke så mye av det igjen. Men skrur du på 100hz er det en bedring enn på min M61 . Skarpere bilde og helt jevne bevegelser.
    Det kan jo ha med dvd spilleren / hdmi og gjøre også, (jeg har marantz dv6400 med comp.kabler) men jeg har lånt med meg 1930 hjem og den fikset opp i litt mylder i sterke farger og litt skarpere bakgrunn ved raske bevegelser. Men forskjellene er ikke så dramatiske.

En kjapp oppsummering til slutt.
    Disse ”problemene” som han ene ser på sin M71 er ikke noe jeg la merke til i særlig grad. Jeg personlig tror jeg hadde blitt veldig fornøyd med en m71. 100hz er noe som jeg måtte ha vent meg til siden jeg er vant til 50hz både fra kasse tv’n og M61, men jeg tror jeg hadde brukt funksjonen. Det som gjenstår nå er å teste den andre M71 med denon spilleren for den har SMD istedenfor 100hz noe som betyr litt eldre software, så får vi se om det har noe betydning.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er stor fornøyd med Siba, fikk t.o.m N71 40" billigere i butikk enn på nett:-D ! Har også muligheten til å bytte tvn til M71, men er i tvil om jeg skal gjøre det.
    N71 er nemlig like bra som M71 på dvd(har testet med hdmi og scart),satelitt,analog,pc(kun vga) og spill.

Eneste forskjell jeg kan se er på enkelte fotballkamper og div studiosendinger, bilde flyter her bedre på M71 og dette irriterer meg litt.
    Men her jukser jeg litt, bruker "Film" innst med litt små justeringer og da blir ikke bilde så skarpt og kontrasten ikke så høy. Da fungerer det egentlig veldig bra.

På alt annet bruker jeg innst jeg har fått av en annen her på forumet, og må si at bildene er KNALL gode med den innstillingen!(Kontrast på max,lav skarphet og moderat lys & farge.Energisparing alltid på,lav på dagtidtid/ettermidd og medium på kvelden)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Sollie, bra innlegg!

Hvordan var sortnivået og detaljene på M71 i forhold til M61?

Har hørt at 100hz kan redusere sortnivået, men har ikke lagt merke til det på min TV... Var en samsungrepresentant som sa det i samsung-standen på expert sørlandsparken utenfor kristiansand...

Han sa også at M71 var ganske mye bedre enn N71... M71 har 100hz og det er flere kretser som blir lagt inn i forbindelse med den funksjonen... Jeg har ikke sett på N71, så det skal ikke jeg si noenting om!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fotballidio10
    Jeg er stor fornøyd med Siba, fikk t.o.m N71 40" billigere i butikk enn på nett:-D ! Har også muligheten til å bytte tvn til M71, men er i tvil om jeg skal gjøre det.
    N71 er nemlig like bra som M71 på dvd(har testet med hdmi og scart),satelitt,analog,pc(kun vga) og spill.

Eneste forskjell jeg kan se er på enkelte fotballkamper og div studiosendinger, bilde flyter her bedre på M71 og dette irriterer meg litt.
    Men her jukser jeg litt, bruker "Film" innst med litt små justeringer og da blir ikke bilde så skarpt og kontrasten ikke så høy. Da fungerer det egentlig veldig bra.

På alt annet bruker jeg innst jeg har fått av en annen her på forumet, og må si at bildene er KNALL gode med den innstillingen!(Kontrast på max,lav skarphet og moderat lys & farge.Energisparing alltid på,lav på dagtidtid/ettermidd og medium på kvelden)

Har ikke du et bilde helt uten detaljer i mørke partier???... smaken er vel som baken! - Delt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sortnivået er bra på N71, men å si at at bilde er uten detaljer i mørke partier er ikke tilfelle.
    Her er også forøvrig en av få forskjeller jeg har sett på M71 og N71.
    Hvor M71 hadde en tendens til å få litt hvite hjørner på mørke/sorte scener, var dette fraværende på N71!
    Selvfølgelig finnes det tv`er som er bedre på dette området, men alt i alt er tot pakken du får av M71/N71 veldig bra!
    At han fyren i fra Samsung sier at M71 er mye enn bedre enn N71 sier han selvf siden det er en dyrere modell. vil anbefale å se selv, så kan du bedømme.:-D
    Så M61 tidligere iår, men det er for lenge siden til å kunne si noe hvordan den er i forhold til M71/N71.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jsyver01
    Hei Sollie, bra innlegg!

Hvordan var sortnivået og detaljene på M71 i forhold til M61?

Har hørt at 100hz kan redusere sortnivået, men har ikke lagt merke til det på min TV... Var en samsungrepresentant som sa det i samsung-standen på expert sørlandsparken utenfor kristiansand...

Han sa også at M71 var ganske mye bedre enn N71... M71 har 100hz og det er flere kretser som blir lagt inn i forbindelse med den funksjonen... Jeg har ikke sett på N71, så det skal ikke jeg si noenting om!!!
    Helt ærlig så er jeg litt usikker, den ene m71 er ikke kalibrert opp noe særlig og han har ikke noe god dvd spiller heller (han bruker mac/pc et eller annet)
    Den andre er en 30 min. biltur unna, og det er lett å glemme hvordan bilde er når man kommer hjem igjen.

Detaljer var bedre på M71 med nevnte denon spiller og 100hz,(som sagt rydda den opp i litt småtteri hjemme på min M61 også) men sett på min marantz og 50hz på M71 så tenker jeg det er liten forskjell.. Vil kanskje tørre å påstå at 50hz
    'delen' i M61 er bedre en på M71. Når vi så på f.eks star wars og de nevnte scenene så hakker/rykker det litt i skipene som svever forbi på 50hz / M71. Så på samme scenene i 100hz, og da var det helt smooth, både bildeskarphet og flyt. Drar hjem og ser de samme
    scenene. Får da følelsen at det er bedre flyt på min M61 en det er i 50hz på M71. Det kan jo bare være at jeg vil at det skal være det, men det kan jo være at de har ’putta penga’ i 100hz delen på M71.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg virker det som at M71 vs. M61 ikke er verd en pris forskjell på 5000.

Fine innlegg du kom med Sollie

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig så mye forskjell??? trodde bare det var snakk om en lapp eller noe...

*uups: glemte supertilbudet på 32tommer...*

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig så mye forskjell??? trodde bare det var snakk om en lapp eller noe...

*uups: glemte supertilbudet på 32tommer...*
    Vel, forskjellen på siba.no er 6000,- Forskjellen på 5000 er sammenlignet hos billigste butikk. Virker ikke som det er verd så mye..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    egentlig rart at det skiller så lite på 40" da! men men...

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    egentlig rart at det skiller så lite på 40" da! men men...
    Jeg snakker om 32" av M61 og M71..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII

ja jeg skjønte det etterhvert, men det skiller altså 6 lapper for 32" og 1 lapp for 40"... tror du kan få dem til 18 og 19....

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    kjør på med 40, ikke noe å lure på :-)
    Detter er vel litt 'ulovlig' her men skitt au..

OK Elektriske AS - WEBSHOP >>

Newcomer tendenfan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen andre enn SIBA som fremdeles har noen igjen av 32" M61? Vil nesten tro at når de tømmer lageret sitt nå, vil denne modellen etterhvert forsvinne fra det norske markedet. Er jo kommet flere etterfølgere, så det vil iallefall være naturlig. Jeg skal ikke sammenligne den mot M71 for den har jeg ikke sett. Men til 8990,- er i allefall M61 et meget bra kjøp

Newcomer An-Ro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Korleis slå av Dynamisk kontrast på Samsung M71

[QUOTE=IImilleniumII]Har du ikke muligheten til å slå av dette på M71?[QUOTE]

På M71 må ein inn i servicemenyen for å slå av dynamisk kontrast, medan på M61 ligg dette i den vandlege innstillings menyen.

Slik kjem du inn i servicemenyen (på eige ansvar) :
    Sørg for at TV`en står på og bruk fjernkontrollen til å trykkje fylgjande:
    standby (off) - info - menu - mute - on.
    Då kjem ein inn service menyen. pkt. 2 i Option Table er den dynamiske kontrasten. Velg off her så er du kvitt den dynamiske kontrasten.

Om eg ikkje tek heilt feil gjeld dette alle samsung x7x lcd-skjermane.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sollie
    kjør på med 40, ikke noe å lure på :-)
    Detter er vel litt 'ulovlig' her men skitt au..

OK Elektriske AS - WEBSHOP >>
    OK el. har ikke m61 i 40", så det blir nok sikkert siba allikevel.. Har igrunn ikke råd til noe større heller da jeg har kjøpt meg leilighet og mc :twisted:
    Men 40" frister så absolutt. Blir vel med tiden tenker jeg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •