Valg av TV - Mange spørsmål

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av TV - Mange spørsmål

Leker litt med tanken på å skaffe meg en, hvertfall halvveis, anstendig TV. Har i den sammenheng flere spørsmål jeg håper noen her kan besvare.

- Hvor stor? Tenker selv 32"-40", men det er jo et stort spenn. Sitteavstand blir 2,5-3 meter (sånn ca.), og lurer på hva som passer best. Har ikke noen formening om hva som passer best, kan jo si at TV'en hjemme (før jeg flyttet ut) er 32", og jeg opplevde den som OK i størrelsen. Skal definitivt ikke ha noe mindre. Kom allikevel gjerne med råd.

- Hvilken teknologi? Ser selv mest på LCD og plasma, men aner ikke hva som er best. Lest litt her og der, og det virker som LCD skal være bedre til PC, og plasma bedre til film. Mine behov vil være TV-titting, DVD-filmer, deretter, veldig langt bak de to andre, PC. Eneste jeg har mot plasma er kanskje dette med innbrenning, leser jo skrekkhistorier om at f.eks. kanallogoer har brent seg permanent inn i skjermen, og det er jeg lite keen på. Har i grunnen ikke hørt noe negativt om LCD, men skulle det være noe, kom med det.

- Hvilken oppløsning? Selv vet jeg ikke hva jeg skulle trenge, men her jeg bor (i Tyskland) er enkelte stasjoner allerede ute med sendinger i HD ved siden av normale i standard. Altså burde vel HD-Ready (er det 720p?) være et minimum??? 1080p blir nok for meg dessverre for dyrt.

Og har 1080i noe for seg???

- Hvilke andre specs må jeg passe på? F.eks. kontrastforhold, reaksjonstid, lysstyrke, betraktningsvinkel, etc.

- Hvilke tilkoblinger? Har per i dag ingen hjemmekino, og heller ingen store planer om å gå til anskaffelse av en heller. Ved TV-bruk (f.eks. DVD) vil lyden gå gjennom stereoforsterkeren, altså må bildet gå fra f.eks. DVD-spiller direkte til TV. Det store spørsmålet er HDMI eller ikke, hvor mye bedre blir egentlig bildet? Eventuelle signalkilder vil være DVD-spiller og PS3 når den en eller annen gang kommer.

Her lurer jeg også på en annen ting (har absolutt ikke satt meg inn i dette, bare fyrer løs her): For å få TV-signaler i HD, trenger man da HDMI? Jeg ville da tro det..?

Og: Holder det med f.eks. komponent (som etter alt jeg har forstått skal være forholdvis bra)? Og, noe jeg har lett etter, men aldri funnet, overfører man også lyd gjennom HDMI? For det skal jeg ikke ha noe av...

- Sist, men ikke minst, budsjett: Vel, er jo for det første student, og for det andre ikke sikker på om jeg i det hele tatt skal gå til anskaffelse av en ny TV. På en annen side, hvis man først skal kjøpe noe, burde det jo også være forholdsvis bra... Altså tipper jeg på et budsjett rundt 10.000, men kan vel kanskje strekke meg opp til 15.000 hvis jeg sparer inn litt her og der, og kanskje jobber litt mer.

Det jeg ønsker er tips som kan hjelpe meg inn på rett vei, kort sagt hva jeg skal velge av alt mulig, men kom gjerne med konkrete forslag (eks. et spesifikt TV-apperat). Og, for å bekrefte eller avkrefte, er dette med innbrenning så farlig som jeg leser enkelte steder???

Håper da at noen behjelpelige sjeler gidder å lese gjennom hele denne posten, ble litt lang, men prøvde bare å beskrive hva jeg er ute etter ;-) Er absolutt 100% grønn på dette området!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelse:
    Velg 42" så har du stor nok. Man blir meget fort vant til størrelsen.
    Teknologi:
    Personlig mener jeg LCD ligger milevis bak plasma men det er selvfølgelig forskjellige meninger om det. Jeg har ihvertfall plasma og er stooorfornøyd.
    Til TV og film er plasma et godt valg og plasma har et - i mine øyne - mye mere naturlig bilde enn LCD.
    Bakdeler med plasma:
    Retention, eller midlertidig innbrenning. Har selv aldri opplevd dette, ei heller mine kamerater. Uansett, skulle dette skje kan man enkelt fjerne det på noen timer. Noen flatskjermer (bl.a Panasonic) har en glassplate foran skjermen, noe som kan medføre refleksjoner i sollys, slik som de gamle billedrørs-TV'ene har/hadde.
    Bakdeler med LCD:
    Mindre bra svartnivå og kontrast. Svartfargen har en tendens til i beste fall å bli mørk grå. Det beste kontrastforhold jeg har sett på en LCD er 1800:1 og det er fra en ny Sony som har fått gode kritikker. Normalt kontrastforhold på en LCD tror jeg ligger på rundt 1200:1, men er ikke sikker på dette. Panasonic PV60(plasma) har et kontrastforhold på 10.000:1, så her er det stooor forskjell. Dette er da altså fra det lyseste til det mørkeste skjermen kan vise.
    Unaturlig bilde. Jeg vet ikke hva det er, men LCD har bare et unaturlig bilde, synes jeg. Bildet er liksom for matt og for lyssvakt. Etterslep er også noen endel LCD-skjermer sliter med.
    Oppløsning:
    Ved vanlig DVD/TV-titting vil man normalt ikke kunne se forskjell på 720p og 1080p på en skjerm mindre enn 50". Etter hva jeg har forstått skal dette være et unntak ved pc-spilling etc.

Vurderer du plasma er det egentlig bare to merker jeg vil anbefale og det er Pioneer og Panasonic. I mine øyne er disse et hakk over alle andre skjermer og disse to merkene har vunnet det meste av tester som jeg har sett/lest.
    Den billigste av disse og som antageligvis vil passe ditt budsjett best er Panasonic PV60. 42" ligger på rundt 15.000 her i Norge. I Tyskland regner jeg med den er noe billigere.

De fleste nyere flatskjermer har alt av tilkoblingsmuligheter du vil trenge så det bør ikke være noe problem.
    Personlig har jeg ikke testet HDMI, men component står ihvertfall ikke tilbake på kvalitet. Component overfører bildet analogt og du må ha en kabel til lyd utenom. HDMI overfører begge deler digitalt i en og samme kabel.

Jeg regner med at andre her kommer til å gi deg sitt syn på saken, men her fikk du ihvertfall min mening. Håper det hjalp deg litt på vei.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Størrelse:
    Velg 42" så har du stor nok. Man blir meget fort vant til størrelsen.
    Du mener det? Har hørt diverse rykter både på engelske og tyske fora (sorry AV-forum) at mange sliter med for stor TV.
    Personlig mener jeg LCD ligger milevis bak plasma men det er selvfølgelig forskjellige meninger om det.
    Kan du utdype? Er knallgrønn på dette området, har ingen anelse om hva (hvis) jeg skal kjøpe, er derfor jeg spør her.
    Bakdeler med plasma:
    Retention, eller midlertidig innbrenning. Har selv aldri opplevd dette, ei heller mine kamerater. Uansett, skulle dette skje kan man enkelt fjerne det på noen timer.
    Hvis jeg i det hele tatt skal gå til innkjøp av TV, skal jeg være sikker på at den holder en stund. Har lest til jeg blitt knallrosa (kan være innbrenning hos meg) av info på diverse nettsteder, og PV60, slik jeg ser det, ser ikke ut til å slite nevneverdig med innbrenning. Noen som har konkrete argumenter for/mot?

Bakdeler med LCD:
    Mindre bra svartnivå og kontrast. Svartfargen har en tendens til i beste fall å bli mørk grå.
    Kan forstå hva du mener her.

Det beste kontrastforhold jeg har sett på en LCD er 1800:1 og det er fra en ny Sony som har fått gode kritikker. Normalt kontrastforhold på en LCD tror jeg ligger på rundt 1200:1, men er ikke sikker på dette. Panasonic PV60(plasma) har et kontrastforhold på 10.000:1, så her er det stooor forskjell.
    Hvor mye har det å si for meg??? Har absolutt ingen anelse om hva jeg skal se etter på en TV.
    Jeg vet ikke hva det er, men LCD har bare et unaturlig bilde, synes jeg.
    Altså en personlig preferanse?
    Oppløsning:
    Ved vanlig DVD/TV-titting vil man normalt ikke kunne se forskjell på 720p og 1080p på en skjerm mindre enn 50". Etter hva jeg har forstått skal dette være et unntak ved pc-spilling etc.
    Spiller så lite data at det absolutt ikke er tema i denne tråden. Eneste PC-bruk måtte være streaming fra nettet, eller powerpointpresentasjoner ol. i fremtiden. Er absolutt utelukket med mer enn 42"!
    Vurderer du plasma er det egentlig bare to merker jeg vil anbefale og det er Pioneer og Panasonic. I mine øyne er disse et hakk over alle andre skjermer og disse to merkene har vunnet det meste av tester som jeg har sett/lest.
    Har lest det siste døgnet om TV'er (plasma) og tar deg herved på ditt ord (utifra Internett).
    Jeg regner med at andre her kommer til å gi deg sitt syn på saken
    Det håper jeg også. Tar alle imot tips som babb hos en fyllesyk stakkar (som jeg er i øyeblikket. Altså send meg tips, men gjerne også en Nesbru-babb hvis den ankommer 6 timer etter at den ble sendt...)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for de trådene, leste gjennom alle nå. Kommer nok aldri til å bli helt klok på dette her, men skal det bli TV får man hoppe i det en gang... Føler bare at siden jeg har null erfaring kommer jeg helt sikkert til å brenne meg på noe, og det er en dårlig feeling.

Ser altså ut til at PV60 kan være noe for meg. Får prøve å låne med meg en sånn hjem og teste hjemme. Eller kanskje først finne ut om de har full returrett og penger tilbake-garanti i det landet her...

Heldigvis er alt billigere... 42PV60 får man ny med standard sokkel fra rundt 9500 norske. Ligger vel på 14-15 i Norge?

Bare et spørsmål: CRT-TV'er tar jo skade hvis de står nære høyttalere (som ikke er magnetisk skjermet). Hvordan er det her med LCD/plasma? Det tar ikke skade av slike magnetfelt de?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et par ting jeg har lest meg grønn på i flere timer nå, men som jeg rett og slett ikke fatter:

F.eks., en DVD-spiller med progressive scan, skjønner at den lager et helbilde av to halve, og at det i mange tilfeller blir bedre. En ting jeg ikke finner svar på, er om prog. scan "lager" et 720p-bilde? Eller er det dette som er oppskalering?

Tenker på å kjøpe ny TV, og vil seff ha så bra bilde som mulig. Altså, vil en DVD-spiller med prog. scan, men UTEN oppskalering kunne gi et bra bilde på en 42" (gitt at skjermen er bra, kalibrert, osv.) ved overføring gjennom componentkabel? Såvidt jeg har skjønt blir det ikke 720p-bilde?

Håper noen kan svare, gadd ikke lage ny tråd bare pga. disse spørsmålene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    Er et par ting jeg har lest meg grønn på i flere timer nå, men som jeg rett og slett ikke fatter:

F.eks., en DVD-spiller med progressive scan, skjønner at den lager et helbilde av to halve, og at det i mange tilfeller blir bedre. En ting jeg ikke finner svar på, er om prog. scan "lager" et 720p-bilde? Eller er det dette som er oppskalering?
    En DVD lagrer 720x288 pixler 50 ggr pr sekund ("PAL") eller 720x240 pixler 60 ggr pr sekund ("NTSC"). Dette gir oss muligheten til 720x576 pixler 25 ggr pr sekund eller 720x480 pixler 30 ggr pr skund.

Flatskjermer er normalt 1366x768 pixler og progressiv i 50 eller 60 Hz. or å fylle hele skjermen hele tiden uten sorte felter så må vi altså skape 1366x768 pixler ut fra f.eks 720x288 pixler 50 ggr pr sekund (for video-materiale). Ved å de-interlace og skalere prøver man å presentere innholdet i kilden på best mulig måte.

Det er umulig å svare generelt på om det er smartes å gjøre dette i kilden eller displayet.

mvh
    KNUT

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, så hvis man fyller hele skjermen, er materialet fra DVD-spilleren bare "zoomet inn", eller misforstår jeg der?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ESH
    OK, så hvis man fyller hele skjermen, er materialet fra DVD-spilleren bare "zoomet inn", eller misforstår jeg der?
    La oss si at vi har 100 røde bøtter med vann og 300 blå tomme bøtter. Den eneste måten å få vann i alle blå bøttene er å fordele vannet fra de røde slik at all blå blir f.eks 1/3 fyllt.

Så også med en flatskjermer, enten kan du se på et bilde midt på skjermen som er 14" stort, eller så må bildet fra DVD blåses opp, og dermed blir hver pixel på DVD-plata brukt til mange pixler på skjermen.

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    604
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Banalt, men forståelig. Takker for oppklaringen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •