Forbrukerrapporten: "Ikke kjøp flatskjerm"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forbrukerrapporten: "Ikke kjøp flatskjerm"

Tittelen er satt litt på spissen, men det er lett å få det inntrykket når man leser det som står i siste utgave av Forbrukerrapporten.

Jeg og min far snuste litt på å kjøpe en flatskjerm til å ha i kjellerstuen, fortrinnsvis en Fujitsu Siemens Myrica 40" eller en Panasonic TH42-PV60E.
    Jeg mener fremdeles at et TV-kjøp i den prisklassen kan forsvares, spesielt da den hovedsakelig vil bli brukt til film og spill der den skal plasseres. Fattern har dog fått kalde føtter etter å ha lest rapporten, og mener det er dumt å kjøpe HD-TV og flatskjerm generelt. Eventuelt vil han nedskalere til 32". Selv er jeg av den oppfatning om at dersom 40" plasma/LCD er fullstendig uaktuelt ville en god CRT evt. bakprosjeksjonsTV i >40"-klassen være et bedre valg da sofa er litt over 4 meter fra der TV'en skal stå, men akkurat dette med avstand har jeg ikke satt meg godt nok inn i til å uttale meg bombastisk om dette.
    Uansett mener jeg å påstå at HD-ready flatskjerm er dumt å kjøpe i 2006 blir feil i og med at kommersielle flatskjermer har hatt ti år å utvikle seg på.

Hva mener dere om familiens problemstilling og forbrukerrapportens konklusjoner? Diskutér!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med vanlige TV-signaler - er flatskjermene grusomt å se på!

Flatskjermer må ha HD-signaler for brukbart bilde -

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Enda mer ustø bli selgerne på spørsmål om når HD-TV blir allment tilgjengelig på de vanligste kanalene. En av tre ekspeditører sier HD-TV kommer i løpet av to år, mens en av fire sier de ikke vet. Ifølge bransjen selv vil det ta rundt 10 år."

Mener de virkelig at det tar ti år før nrk og tv2 begynner å sende i HD??
    Nå er ikke jeg den mest oppdaterte på dette området, men det er vel ikke planlagt å ta SÅ lang tid?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når NRK velger å sende i HD interesserer meg egentlig veldig lite. Men filmkanaler samt Dokumentar kanalene interesserer meg mer og Discovery sendes i HD allerede i visse land, samme med National Geographic. Så for min del bør HD være innen rekkevidde innen 2 år. Om det blir via parabol eller NRK's bakkenett spiller ingen rolle.

Dessuten er jo HD-DVD innen rekkevidde samt Blueray like rundt hjørnet. x360,PS3 samt PC er også grunner for å investere i flat skjermer

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du må kjøpe den tv`en du førler for (da angrer du ikke). Jeg kjøpte en panasonic TH42PV600 og er storførnøyd. Min mening er at du får det du betaler for, Jeg ville heller ha gått opp i størrelse en ned, men ikke i pris. Det jeg vil si meg enig med rapporten er at det mangler mye kompentanse i butikkene. Ps! testene i seriøse blader er til god hjelp, da butikkene ofte kjører de beste signalene på de tv`ene de tjener mest på å selge.

Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men uansett; ti år er jo veeeldig lenge.
    Nekter å tro at det skal ta så lang tid før det er lagt om til HD - enten det er på nrk eller Discovery.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du tar vel i litt nå, Flageborg?
    Dette er riktignok avhengig av hvor gode de "vanlige" (analoge) signalene er, og ikke minst i kombinasjon med seeravstand.
    Her i huset har vi en (dyr!) 42" plasmaskjerm, som vi beskuer fra 3,5 til 4 meters avstand, og som i alle fall i mine øyne gir et fullt ut akseptabelt resultat.
    En flatskjerm MÅ ikke ha HD-signaler for å gi et brukbart bilde, samtidig som jeg gjerne innrømmer at jeg ser en viss forskjell når jeg slenger en film i spilleren.
    Når trådstarter vil sitte ca 4meter fra skjermen, så tror jeg neppe han blir skuffet. Medmindre det er snakk om alldeles elendige antennesignaler da?
    Men her er det jo i første rekke snakk om film og spilling, og da bør i alle fall en flatskjerm ikke by på irriterende dårlig bilder.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med parabol eller fiber så får man somregel et meget akseptabelt bilde ja. Dette varierer selvfølgelig fra tv til tv. En 37" lcd til 9995,- bør man ikke akkurat forvente så veldig mye av. Men sett at man tar en Plasma 42" til 15k + så får man som oftest en brukbar tv. Panasonic PV60 samt LG PC3RA er gode eksempler på det. Legger man på litt har man Pioneer 42" til 19995,- og det er jo en knall tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en pq42-1 42" til 10 lakser. digital kabel. meget bra bilde - myyye bedre enn analoge signaler selv om disse er akseptable i mitt nett.

ps. sitter nå i stua med laptopen og surfer på 42-tommeren - yummy. 1360x768 med powerstrip

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Men uansett; ti år er jo veeeldig lenge.
    Nekter å tro at det skal ta så lang tid før det er lagt om til HD - enten det er på nrk eller Discovery.
    Nå er jo ikke norge kjent for å være først i køen når det gjelder denne teknologien.Selv om vi hevder vi er best på omtrent alt

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at det kan ta hvertfall 10år til NRK etc sender i HD er pga deres eget utstyr. Amerikanske filmer og serier vil trolig bli kjørt i HD med en gang det blir mulig... TV stasjonene vil jo kapre seerne og lokker med HD.

Men feks NRK's egne produksjoner, dramaserier etc vil sikkert ikke bli sendt i HD.. for å kunne oppnå HD må de feks ha HD videokameraer til å filme med.
    Og disse proffkameraene er virkelig dyre... dette betyr jo at NRK må bytte ut ALLE kameraene sine i nye HD kameraer... og det er jeg sikker på at vil ta minst 10år... samme gjelder jo TV2....

Så norsk produksjon vil ligge laaaaaaangt bak, men samtidig kan vi nyte alle de amerikanske seriene på tv i deilig HD... men når reklamen kommer eller nyhetene... da får vi plutselig et "ræwwa" bilde

Tar tid dette her... Men selv gleder jeg meg til LOST,Prison Break, My Name Is Earl, King Of Queens etc i deilig HD... Har sett noen LOST episoder i HD og det ser snadder ut! krystallklart!!

...men innen den tid kan vi jo kjøpe seriene på BR eller HDDVD og nyte dem i HD leeeenge før HD-reprisene på TV

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mulig jeg tar helt feil...og er langt utpå vidda nå, but dont shoot me....men jeg har hørt at NRK faktisk har veldig bra utstyr!! Så bra at det forsvarer mitt bruk av utropstegn!!

(mulig jeg har hørt dette i fylla, derfor jeg ikke husker hvem som sa det)

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble vel vedtatt på Stortinget at HDTV skal komme i 2008-2009.

Norges Televisjon AS

Alt analogt skal vekk! - ITavisen : Nyheter
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Med vanlige TV-signaler - er flatskjermene grusomt å se på!

Flatskjermer må ha HD-signaler for brukbart bilde -
    Veldig uenig i dette har pan PV-60. Satelitt fra CD. Nydelige bilder. Og ingen av dem er HD signaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste opptak gjøres i dag i HD så det er ikke der problemet ligger. Det er mere på behandling og distribusjonsdelen problemet ligger. Det er stor forskjell å bearbeide HD kontra SD når det kommer til datakraft pluss at alle studioer og lignende må oppgarderes. NRK må jo bytte ut halvparten av alle programlederene sine :-)

Selv Lillehammer i 94 ble tatt opp i HD.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thhomas
    Veldig uenig i dette har pan PV-60. Satelitt fra CD. Nydelige bilder. Og ingen av dem er HD signaler.
    Nå var det vel dette han mente da (Med vanlige TV-signaler - er flatskjermene grusomt å se på!) Og det er jaggu ikke langt fra sanheten.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Det ble vel vedtatt på Stortinget at HDTV skal komme i 2008-2009.

Norges Televisjon AS

Alt analogt skal vekk! - ITavisen : Nyheter
    Jaha? Hva mener du? Digital-TV og HDTV er to vidt forskjellige ting. Men det trodde jeg du hadde kontroll på?

.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jaha? Hva mener du? Digital-TV og HDTV er to vidt forskjellige ting. Men det trodde jeg du hadde kontroll på?

.
    en liten blunder der ja sikkert

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at mange forbrukere tror at stor tv = HDTV = flatskjerm. Basert på "hypen" velger mange seg derfor flatskjerm når de egentlig ønsker seg en stor HDTV. De færreste klarer imildertid å plassere/integrere TV'en med eksisterende utstyr, og den tar derfor opp like mye plass som den gamle TV'en. Ofte blir den hengende på veggen over den opprinnelige TV-benken, med kablene dinglende ned som et moteriktig monument over eierens sviktende intellekt.

Skulle jeg hatt en TV til kjellerstua ville jeg valgt en 55" sony SXRDS. Flatskjermen har ingen billedmessige fordeler over andre teknologier.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jaha? Hva mener du? Digital-TV og HDTV er to vidt forskjellige ting. Men det trodde jeg du hadde kontroll på?.
    ØØØØh, hallo!!!

Og hvilken type digitalkabel bruker du fra din "digitale" Canal Digital/ Viasat tuner i dag? Er det HDMI eller DVI? Jeg bruker nemlig scart. Hvorfor; jo,fordi det er et analogt signal som kommer til min tv. Hele tuneren er en D/A-konverter. Så om du tror du har digital-tv i dag har du levd i feil tro; selv om de reklamerer for dette på tv. Det er nok bare halve sannheten

Digitalt bakkenett åpner for hel-digitalt tv. Det som sendes over eteren i dag er Mpeg2 (les-parabol). Mpeg4 skal innføres, noe som tillater stor båndbredde og muligheter for HDTV. Hvor stor båndbredde som kommer til de forskjellige landsdeler får en jo se. Det er ikke sikkert at ALLE småøyene i nord får HDTV. Men alle må skaffe seg en ny mottaker - en Mpeg4 mottaker med HDMI (evt DVI+optisk/ coax)

Noen steder vil sikkert kun få dagens "digital parabol"-kvalitet, men på
    sør-,vest- og østlandet blir det garantert HDTV; og det er vel snakk om 720p.

"I det nye nettet venter en helt ny TV-hverdag med flere kanaler, bedre lyd og bilde, mulighet for HDTV, og på litt sikt nye tjenester som supertekst-TV, sier Svein Aarvik, adm.dir. i Norges televisjon as (NTV)."

" I september 2007 starter utrullingen av Digitalt bakkenett. Allerede i desember 2008 er det planlagt at utbyggingen skal stå ferdig. Dermed kan 95 prosent av norske husstander og 70 prosent av hyttene få inn digital-TV i HD-kvalitet. "

Jeg regnet med at du visste hva digitalt bakkenett var.

Men det var nok en "blunder" det ja
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg