Forbrukerrapporten: "Ikke kjøp flatskjerm" - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking

Mere lesestoff om Digitalt bakkenett/ MPEG4/ HDTV

Digitalt bakkenett i boks?
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Med parabol eller fiber så får man somregel et meget akseptabelt bilde ja. Dette varierer selvfølgelig fra tv til tv. En 37" lcd til 9995,- bør man ikke akkurat forvente så veldig mye av. Men sett at man tar en Plasma 42" til 15k + så får man som oftest en brukbar tv. Panasonic PV60 samt LG PC3RA er gode eksempler på det. Legger man på litt har man Pioneer 42" til 19995,- og det er jo en knall tv.
    Altså hvis man skal ha en brukbar 37 tommer så må man opp i 15000-20000 kroner ? Da er jeg i grunn enig med faren til innsenderen, hvis dette skal være tv'er også for vanlige folk (og ikke bare entusiaster) så må man kunne forvente å få mer for pengene. For 15000 kroner burde man få en tv som var fantastisk uansett om det kobles til digitale eller analoge signaler, ellers må det vel være bedre å kjøpe en billigere CRT tv ? Problemet er at de ikke er å få tak i lenger nesten. Dessverre sier sjefen her hjemme tvert nei til CRT og da må jeg prøve å finne beste tv til ca 15000 kroner, men det er jaggu ikke enkelt. Særlig når hjelpen du får i butikkene er så som så...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort fortalt:

Når sendingene er i PAL og flatskjermen har oppløsning på 1366x768, så må skjermen programere resterende bildepunkter. Det er da informasjon som egentlig ikke finnes i sendingen. Har den en rimelig bildekrets blir bildet der etter. Hadde vi hatt HDTV er det svært lite flatskjermen tenger å gjøre med signalet, og forskjellene blir heller ikke så store på rimelige og dyre skjermer.

Har du i tillegg et antennesignal som er svakt, ja så blir jo bildet enda dårligere.

Men en skjerm til rundt 15k blir du helt sikkert fornøyd med; f.eks
    Panasonic TH-42PV600.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbe
    Altså hvis man skal ha en brukbar 37 tommer så må man opp i 15000-20000 kroner ? Da er jeg i grunn enig med faren til innsenderen, hvis dette skal være tv'er også for vanlige folk (og ikke bare entusiaster) så må man kunne forvente å få mer for pengene. For 15000 kroner burde man få en tv som var fantastisk uansett om det kobles til digitale eller analoge signaler, ellers må det vel være bedre å kjøpe en billigere CRT tv ? Problemet er at de ikke er å få tak i lenger nesten. Dessverre sier sjefen her hjemme tvert nei til CRT og da må jeg prøve å finne beste tv til ca 15000 kroner, men det er jaggu ikke enkelt. Særlig når hjelpen du får i butikkene er så som så...
    Som han over skriver. Når norge bruker over 50 år gammel teknologi så kan man ikke forvente at nyeste teknologi beregnet for fremtiden (tatt norges fremtid i betraktning) gjør det fantastisk på et så gammelt system.

Blir som å kjøpe en Ferrari på norske kvalitets veier.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som står i forbrukerrapporten stemmer jo når det gjelder hva jeg selv har opplevd med selgere, veldig sprik i anbefalinger. Og på Elkjøp bla er det kul umulig å få se på tv'ene med analoge signaler, da hadde de vel solgt mye mindre. En annen ting er jo at enkelte tv'er er blitt skamrost i tester (bla Toshiba 37L66Z, JVC 32XBU, Samsung 40M71), testes ikke disse tv'ene med flere typer signaler ? Noe kvaliteter må del vel være i disse apparatene siden de får seks og høyeste karakter i tester....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skal det nevnes at bl.a WL66Z har fått mye kritikk og egentlig litt for bra synes jeg da men. Lyd og bilde har jo utrolig markeds makt og Toshiba'en gikk vel fra omtrent null solgte til norges mest solgte på en dag eller no. Og for å si det sånn man får bedre tv'er til omtrent samme pris.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbe
    testes ikke disse tv'ene med flere typer signaler ? Noe kvaliteter må del vel være i disse apparatene siden de får seks og høyeste karakter i tester....
    Etter å ha lest en del tester oppigjennom, har jeg inntrykk av at de testes med digital-TV, DVD, og HD-signaler, for å få det beste ut av skjermene og deretter dømme hvilken som er best. De burde nok også ta en titt på analoge TV-signaler ja (dersom de ikke gjør det), siden det er dét veldig mange "vanlige folk" fortsatt sitter (sliter) med.
    Det er forskjell i kvaliteten på TV-tuneren i disse TVene også.
    Men personlig mener jeg man bør investere i digital TV - enten parabol eller kabel - om man skal ha flatskjerm i de større størrelsene. Da får man både bedre bildekvalitet i de fleste ledd, pluss at formatene kan bli riktig gjengitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for th42pv60 du! Har selv den FS skjermen, dog i 32" versjon, men skal bytte til th42pv60. Den tvn anbefales. Klart man får best bilde med digitale signaler, men det blir helt greit med vanlige signaler. (så lenge det ikke er ræva signaler da)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    ØØØØh, hallo!!!

Og hvilken type digitalkabel bruker du fra din "digitale" Canal Digital/ Viasat tuner i dag? Er det HDMI eller DVI? Jeg bruker nemlig scart. Hvorfor; jo,fordi det er et analogt signal som kommer til min tv. Hele tuneren er en D/A-konverter. Så om du tror du har digital-tv i dag har du levd i feil tro; selv om de reklamerer for dette på tv. Det er nok bare halve sannheten

Digitalt bakkenett åpner for hel-digitalt tv. Det som sendes over eteren i dag er Mpeg2 (les-parabol). Mpeg4 skal innføres, noe som tillater stor båndbredde og muligheter for HDTV. Hvor stor båndbredde som kommer til de forskjellige landsdeler får en jo se. Det er ikke sikkert at ALLE småøyene i nord får HDTV. Men alle må skaffe seg en ny mottaker - en Mpeg4 mottaker med HDMI (evt DVI+optisk/ coax)

Noen steder vil sikkert kun få dagens "digital parabol"-kvalitet, men på
    sør-,vest- og østlandet blir det garantert HDTV; og det er vel snakk om 720p.

"I det nye nettet venter en helt ny TV-hverdag med flere kanaler, bedre lyd og bilde, mulighet for HDTV, og på litt sikt nye tjenester som supertekst-TV, sier Svein Aarvik, adm.dir. i Norges televisjon as (NTV)."

" I september 2007 starter utrullingen av Digitalt bakkenett. Allerede i desember 2008 er det planlagt at utbyggingen skal stå ferdig. Dermed kan 95 prosent av norske husstander og 70 prosent av hyttene få inn digital-TV i HD-kvalitet. "

Jeg regnet med at du visste hva digitalt bakkenett var.

Men det var nok en "blunder" det ja
    ikke drit deg ut da. du skrev at stortinget har vedtatt at hdtv skal komme i 2008/2009, det stemmer ikke. stortinget har vedtatt at det digitale bakkenettet skal rulles ut i denne perioden. søk litt på nettet så finner du nok en newbie guide til forskjellen på digital tv og hdtv.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte ha meg en ny tv men etter å ha lest her i forumet om alle som har kommet hjem med sine kostbare flatskjermer og koblet dem opp til kabel-tv nettet og blitt så skuffet kjøpte jeg denne i steden:

NetOnNet*- Europas første hjemelektronikkbutikk på nettet...

Javisst er den tung,50 kg og stor dybde er det på den og men for
    et bilde den leverer fra Canal digital sitt analoge nett!
    Ble og forbauset at den bare trekker 115W,ser at de fleste flatskjermene
    drar opp mot 200W.Fikk den for ca 6000,-lokalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som det ser ut nå etter å ha lest mye her på Forumet så vil jeg mest sannsynlig kansellere min bestilling av Sony 40V2500.

Jeg har analog kabel-TV fra Canal Digital og har relativt dårlig signal. Oppgradering her vil ikke skje de første 5 årene.

Forstår det slik at disse nye LCD TV'ene egner seg dårlig til kabel-TV med analoge signaler.

Før jeg kjøper ny LCD TV så må jeg få avklart hva jeg skal velge av Kabel-TV med digitale signaler, digitalt bakkenett og eller Satellitt Tuner.

Må finne ut litt mer om dette, må få digitale signaler inn i huset før kjøp av TV. Da kan det henne at det er kommet nye modeller også.

Slik ble det.........:???: :???:

Ordren ble kansellert nå i kveld.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går vel an å "låne" en TV hjem og se hvordan den presterer på de signalene man har? Elkjøp har jo 30 dagers returrett, og dersom det viser seg at man rett og slett ikke er fornøyd med resultatet på sine signaler, burde jo det falle helt inn under kriteriene for retur. Det er vel faktisk ingen kriterier i det hele tatt, men man behøver vel ikke å føle at man er en "drittsekk" dersom man returnerer på det grunnlaget, mener jeg. Bare behandle den pent til man vet om man vil beholde den eller ikke, ta vare på emballasje etc.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    ikke drit deg ut da. du skrev at stortinget har vedtatt at hdtv skal komme i 2008/2009, det stemmer ikke. stortinget har vedtatt at det digitale bakkenettet skal rulles ut i denne perioden. søk litt på nettet så finner du nok en newbie guide til forskjellen på digital tv og hdtv.
    Egentlig er det svært sjeldent at jeg gidder å bruke tid på svare så språkfattige medlemmer som bruker uttrykk som "ikke drit deg ut da". Slike uttrykk sluttet jeg å bruke da jeg var 14 år. Kanskje du er 14 år, hva vet jeg.

Men hvis du klarer å lese "newbie"-guiden til NTV og som du kanskje oppdager så står ordet HDTV mange ganger (prøv å tell antall ganger HDTV står ifm "digitalt bakkenett). Da hadde du kanskje også skjønt at når det analoge nettet forsvinner og det digitale innføres med Mpeg4-komprimering; så ÅPNER dette for HDTV. Og som jeg skrev, er det AVHENGIG av båndbredde i norges vidstrakte land.

Så du med de "kloke formuleringer"; forsøk å lese hele linken og fortell meg hvor ellers du mener at HDTV skal innføres på nasjonalt plan, hvis ikke via et digitalt bakkenett med Mpeg4...

Norges Televisjon AS

(Fra Elektronikkbransjen)

"For å kunne se sendinger i HDTV i Sverige må man bytte dekoder til samme type som vi tar i bruk i Norge fra lansering.

Det er for tidlig å si noe om omfanget av HD-sendinger i det digitale bakkenettet. Men vi har valgt en teknologi som gjør det mulig med sendinger i HD-kvalitet fra dag en. Norge er det første land i Europa som fullt ut benytter den nyeste komprimeringsteknologien, MPEG-4. Med denne komprimeringen av sendingene er HD-sendinger over eteren fullt mulig. Nettet gir også mulighet for flerkanalslyd (5:1) Vi har valgt en fremtidsrettet teknologi som gir et trygt kjøp, og det skaper også store muligheter for elektronikkbransjen, som vi regner med ønsker å selge enda flere flatskjermer, nye dekodere, flerkanalsanlegg og så videre til forbrukerne."

...så kan du synse så mye du vil
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er ingen som bestrider at hdtv kommer på det digitale bakkenettet, det jeg og flere bestrider er at du skrev at stortinget har vedtatt at dette kommer i 2008/2009, det stemmer ikke. stortinget har vedtatt å gi konsesjon til å starte byggingen av bakkenettet, ikke noe annet. kan du ikke bare innrømme at du blander begrepene...

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy ...det er tungt, ja...

Sitat Opprinnelig postet av veggiss
    det er ingen som bestrider at hdtv kommer på det digitale bakkenettet, det jeg og flere bestrider er at du skrev at stortinget har vedtatt at dette kommer i 2008/2009, det stemmer ikke. stortinget har vedtatt å gi konsesjon til å starte byggingen av bakkenettet, ikke noe annet. kan du ikke bare innrømme at du blander begrepene...
    Å jøje, meg. Så det er innrømmelser på at JEG blander begrepene? For det er INGEN mulighet for at du har misforstått?

Det er denne setningen du har hengt deg opp i:
    "Det ble vel vedtatt på Stortinget at HDTV skal komme i 2008-2009."

Det ble påstått at det ville ta MINST 10 år til før vi fikk HDTV; altså tidligst år 2016-2017 før vi ville se snurten av HDTV på NRK. Det pga av at det ville ta sikkert 10 år før NRK byttet ut sine kamraer, og det var fordi at HD-kamraer var så kostbart.

Dette syntes jeg var drøye påstander.

Derfor skrev jeg at HDTV er vedtatt av Stortinget å KOMME i 2008-2009. Det er også intensjonen til Stortinget; at Norge, som for flere europeiske land, skal ha HDTV. Selv Statsråden sa dette i et intervju for ett par tre måneder siden. Og HDTV skal innføres via digitalt bakkenett.

Så hva er da galt å skrive at HDTV vil komme i det tidsrommet? Ikke til alle og hele Norge i 2009 - det skrev jeg dog heller ikke, men at det kommer dvs innføres. Og igjen; noen vil kun få dagens "digitalparabol-kvaliet" pga lavere båndbredde.

Så dersom du er ferdig med enkle uttrykk og kverulere på om jeg har skjønt opplegget rundt HDTV og bakkenett eller ei; så anser jeg meg ferdig med denne diskusjonen. Så kan tråden gå videre med temaet.

Fortsatt god helg.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Med vanlige TV-signaler - er flatskjermene grusomt å se på!

Flatskjermer må ha HD-signaler for brukbart bilde -
    Der må jeg få lov til å si meg uenig. Jeg syntes signalene jeg får fra parabolen gir gode nok bilder til at prisen på flat-TV'er kan forsvares.

TH42-PV60E er forøvrig en svært god TV, og det gjelder også Sony Bravia KDL-40v2000.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager svs-man, men har var det mye rot.

Stortinget har da ikke vedtatt noe om HDTV.

NRK har selv sagt at de ikke vil starte med HDTV programmer før neste bølge med utbygging. DVS fort 2010-2012. (dette fordi det få antall multiplexere som dagens utbygging ikke gir båndbredde til dette) (NRK vil heller ikke komme med noen HDTV kanal, men ha et program som sendes i HDTV i gangen og som fordeles mellom de 3 stasjonene)

Med dagens utbygging er det faktisk størst sjanse for at man får HDTV i grisgrendte strøk siden man der ikke har lokalstasjoner som skal inn i nettet.

Jeg antar at fotball-VM i 2010 blir noe av det første som blir sendt i HDTV i Norge.

Tror nok ikke det er Veggis som har misforstått ;-)

Tror faktisk at alle de andre kanalene vil være standard EDTV i bakkenettet for uansett tidsperiode.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10 år er en relativt god levetid for et profesjonellt kamera må jeg si..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •