Bildekvalitet kontra oppløsning

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bildekvalitet kontra oppløsning

Har lenge holdt utkikk etter Lg sin 47" full hd skjerm for jeg har vært veldig opptatt av å ha en tv som støtter 1920*1080p.

Det jeg prioriterer mest er jo film/tv, men kunne også tenkt å bruke den litt i sammenheng mot pc av og til samt konsoll (ps3)

hittillø har jeg vært sikker på at jeg MÅTTE ha en tv som takler 1080p for å matche den slående kvaliteten fra ps3, men har mer og mer lurt på om en annen tv som f.eks Pioneer sin 50" 507 vil vise et relativt make bilde om ikek bedre selv om den BARE har 720p.

kvalitet eller oppløsning ? Ja takk begge deler, men da blir det så dyrt at det ikek lar seg gjøre, men vil forskjellen mellom f.eks denne lg og pioneer skjermen være stor mht oppløsning, eller vil pioneer`en se bedre ut pga det en av de beste plasma tvene ute nå?

Leste også dette på pioneer sin hjemmeside, kan noen fortelle litt nærmere hva 1080/24p er for noe og hva dette gjør for å forbedre bildet sammen med hd-dvd og blue-ray?

"Ellers finner du ny bilde i bilde funksjon og forbedret ISF-kalibreringsmulighet, hvor en profesjonell kan reise hjem til deg å tilpasse TV’en til dine lokale forhold.
    De nye Plasma-TV’ene støtter opp til 1080/24P video format, perfekt digital filmformat som du blant annet vil finne på BluRay og andre HD-media.
    "

Håper på mange opplysende svar fra publikum :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24p refererer til 24 bilder per sekund, progressivt skannet (altså linje for linje).

Dette er tett opp til måten kinofilm blir laget på og betyr at bildet kan presenteres tett opp til slik det ville ha gjort på kino - i alle fall hvis tv-en har en tids-respons som ligner på kinoprojektorer (3:3 pulldown)

50i er betegnelsen på tv-systemet i europa, hvor vi sender og viser 50 halv-bilder pr sekund. Når filmselskapene konverterer kinofilm til DVD vil de normalt øke hastigheten noen prosent slik at 1 kinobilde blir til to halvbilder.

I USA og japan bruker de normalt 60i som er litt høyere. Dette gjør at de må bruke en mer kompleks prosedyre for å avspille kinofilm.

-k

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, ble litt klokere på det nå, men er fremdeles litt usikker på om jeg tjener mest på toppmodellen til pioneer sin plasma eller om en fullhd lcd skjerm ville være det rette valget for meg :-/

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke så store responsen her :-( Ingen med noen visdomsord mht oppløsning vs kvalitet?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer også Pioneer 507, men lurer også litt på dette med den "lave oppløsningen" på tv'n. Kommer man til å savne full hd-oppløsning hvis man kjøper denne, eller er dette med oppløsning hypet opp.
    Mye penger å bruke på tv, og surt hvis man etter en tid skjønner at man burde kjøpt en med full hd-oppløsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville mye heller ha hatt en 720p-type tv med god kontrast, godt sortnivå, 1:1 pixel og fleksible framerater enn en 1080p-type tv med dårligere generell bildekvalitet.

-k

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge det er snakk om flatskjerm på 40-50" og en sitteavstand på mer en 3m, så vil jeg si helt ærlig at jeg ikke ser rare forskjellen, ikke forstår jeg denne hysterien for 1080p skjermer, spesielt ikke 40" og mindre, kan delvis forstå det med 50" og kort sitteavstand.

Bilde kvalitet overgår all oppløsning.
    "power is nothing without control"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •