Panasonic 42PV60 vs. Hitachi 42PD8A10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Panasonic 42PV60 vs. Hitachi 42PD8A10

Vi skal ha ny tv, og var innstillt på å kjøpe PV60'en, men så mente han i butikken, Lefdal, at Hitachi hadde komt med en ny tv som var bedre. Han nevnte blant annet at det var bedre bilde med bedre oppløsning, 1024x1080, og nyere teknologi. På grunn av at den er ny, så har jeg ikke funnet så mye opplysninger om den.

Tv'en skal først og fremst brukes til film, tv og litt pc.

Vil det da være bedre å gå for Hitachien?

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok bare tull og det blir sansynligvis sagt fordi selgeren/butikken tjener mer på å selge Hitachien. Hvis ikke jeg husker feil, ble den Hitachi modellen testet i Hjemmekino hvor den fikk terningkast 4. PV60 fikk 6.

Hitachi bruker en annen oppløsning og tegner linjeflettet. De fleste mener den oppløsningen og linjeflettingen faktisk er mer ugunstig med tanke på at 720p blir standard i Europa. Hitachi sine plasmaer er også lite gunstige å koble til PC nettopp p.g.a. dette.

Eneste skjerm du bør vurdere sammen med PV60 er Pioneer.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rettelse:
    Ser nå at det var Hitachi 42PD9700 som ble testet i Hjemmekino. Jeg kjenner ikke til den nye Hitachi modellen, men ville ha tatt det med en klype salt det selgeren sier. Oppløsningen til Hitachi er som sagt ugunstig i manges øyne.

Sjekk denne tråden:
    Minhembio forum -> Panasonic pv60 vs. Hitachi 42PD8600 ?

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjørt både PV60 og Hitachi 8600 (samme panel som 9700 men ikke motorisert fot)
    Med vanlig kabeltv eller scart/sat - rimelig lik billedkval.
    Med PC - To (2) helt forskjellige verdener.
    Hitachi har bygget inn all styring i sin.
    PC DVI - HDMI - Perfekt
    Jeg kjører Nvidia med full kontroll, ikke over/underscan - 1080i (1920x1080) fra PC/MCE
    Kjører demofilmene HD med et helt rått bilde.

Hitachi anbefales på det sterkeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av own
    Har kjørt både PV60 og Hitachi 8600 (samme panel som 9700 men ikke motorisert fot)
    PC DVI - HDMI - Perfekt
    Jeg kjører Nvidia med full kontroll, ikke over/underscan - 1080i (1920x1080) fra PC/MCE

Merk at det er Hitachi PD8A10 det egentlig er snakk om, men uansett takk for kommentarer.

Flere synspunkter ønskes.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    own: Hva legger du i "perfekt" når du snakker om PC-bruk? ALIS-panelene har jo en mildt sagt spesiell AR, jeg regner med at det ikke er 1:1 pixelmapping i bildet?

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Er ikke ekspert på pixelmapping, men har hatt noen "eksperter" innom som sier at dette er 1:1.
    Bildet er ihvertfall veldig bra både fra CanalDigital digital-kabeltv, samme igjenom MCE og selfølgelig aller best med FloppyDTV, foruten demo-HD.

NB. PD8A10 er etter det jeg har lest samme panelet, litt annet design på "kassa", men et nummer som Elkjøp, Expert etc. bruker (Consumer)

8600 får du bla.a. på MPX.no

Newcomer seasupplies sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv sett tv`nene opp mot hverandre, og hitachien er bedre på bilde etter min mening.
    Og uansett så har du vel 30 dagers returrett

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Er ikke ekspert på pixelmapping, men har hatt noen "eksperter" innom som sier at dette er 1:1.
    Hvilken oppløsning kjører du?

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 1920x1080 fra et Nvidia skjermkort.
    Fra HTPC´en må jeg dra AntiFlickering brytern til maks for å ikke få skjelving i Windows-mode - MCE har topp bilde uansett. (Nvidia 6700 pga LowProfile)
    Prøvde med Nvidia 7800 og behøvde ikke røre AF.
    Kabel er standard DVI-HDMI.
    Vedr. bildet så får jeg ingen støy el. stripr eller lignende, kort sagt det jeg kaller et perfekt bilde.
    Prøvde først på min maskin med P4D (DualCore)((ViiV) og PureVideo - Ingen hakking overhode i HD.
    Prøvde så mot en med "CPU Pentium 4 531 3.0GHz S-775 800MHz 1M Boxed "Prescott" EM64T Version " i en Asus XC-cube mini (samme skj.kort) og den har litt "hakking" en gang i mellom.
    Så jeg regner med at maskinen må være gangske kraftig for å greie dette.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PC DVI - HDMI - Perfekt

Jeg har Hitachi Pd8600 og synes dette er et edre tv en Panasonic Pv 60 på alt untatt sortnivå. Derimot så klarer jeg ikke å få bra bilde ved dvi-hdmi.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører 1920x1080 fra et Nvidia skjermkort.
    Ok, da har du ikke 1:1 pixelmapping, dette bildet må nedskaleres kraftig i TV-en.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg har forstått det rett så er Hitachi PD8600 og PD8A10 den samme tv'en.

own: Angående PV60 og pc-tilkobling. Jeg forstår det slik at du har brukt dvi-hdmi, men etter det jeg har lest skal denne tv'en være bedre med vga-inngangen.

Etter å ha sett på flere tester og lest hva folk anbefaler, så frister PV60'en mer. Mest på grunn av at jeg vett at dette er en virkelig god tv. Når det kommer til Hitachien føler jeg at jeg må stole på selger og et få antall erfaringer, som gjør valget vanskeligere.

I tillegg har PV60'en to hdmi-kontakter som kan være en fordel om noen år.

Newcomer seasupplies sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nå blir det sikkert mange sure miner her.
    Men jeg synes pv60 er en smule skrytt opp i skyene.
    Tv`n er bra ikke tvil om det.
    Men det er da mulig å finne tilsvarende tv´er hos andre produsenter.
    så det jeg vil anbefale er å kjøpe den tv´n du synes ser best ut for ditt øye, og ikke høre på hva andre mener om et bilde.
    For til syvende og sist er det du som skal bruke tv´n ikke vi her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av seasupplies
    nå blir det sikkert mange sure miner her.
    Men jeg synes pv60 er en smule skrytt opp i skyene.
    Tv`n er bra ikke tvil om det.
    Men det er da mulig å finne tilsvarende tv´er hos andre produsenter.
    så det jeg vil anbefale er å kjøpe den tv´n du synes ser best ut for ditt øye, og ikke høre på hva andre mener om et bilde.
    For til syvende og sist er det du som skal bruke tv´n ikke vi her på forumet.
    Disse to tv'ene er jo nesten like gode uansett, det den ene er litt dårlig på, er den andre bra på, og vice versa. Så jeg tror jeg blir stort sett veldig fornøyd ut uansett.

Da pappa var på Lefdal, så syntes han faktisk Hitachien hadde litt skarpere bilde, men det var bare en liten sammenligning der og da. For ta å sjekke det opp grundigere og "høre litt" på hva selgeren har og si. Det er jo ikke tvil om at det er to svært gode skjermer det er snakk om her.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du skal koble skjermen til PC, ville jeg ha testet Hitachien på dette punktet i butikken. Selv om det er noen her som sier det fungerer veldig bra, har jeg hørt andre si det motsatte når det gjelder Hitachi og PC tilkobling. Siden den tegner linjeflettet, har det egentlig lavere oppløsning enn det den er oppgitt med. Har hørt folk bl.a. oppleve flimmer når de kobler Hitachi til PC.

Til PV60 er det som regel best å bruke VGA. Mener også at den støtter høyerer oppløsning via VGA.

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Pilt
    Så hvis jeg har forstått det rett så er Hitachi PD8600 og PD8A10 den samme tv'en.

own: Angående PV60 og pc-tilkobling. Jeg forstår det slik at du har brukt dvi-hdmi, men etter det jeg har lest skal denne tv'en være bedre med vga-inngangen.

Etter å ha sett på flere tester og lest hva folk anbefaler, så frister PV60'en mer. Mest på grunn av at jeg vett at dette er en virkelig god tv. Når det kommer til Hitachien føler jeg at jeg må stole på selger og et få antall erfaringer, som gjør valget vanskeligere.

I tillegg har PV60'en to hdmi-kontakter som kan være en fordel om noen år.
    Vedr. DVI-HDMI var det derfor jeg ble så positivt overrasket over Hitachien. Det er den først TV´en jeg har prøvd som uansett oppløsning fra PC´en ikke drev med over/underscan.
    Alle Pioneer, Panasonic, Toshiba, NEC etc. som jeg har installert MCE mot har vært mye trøbbel. (og dårlig bilde).

Som du kanskje så i teksten her så driver jeg endel med FireDTV og da er det jo best å beholde det digitale signalet hele veien til skjermen og det blir ikke noe bra med VGA.

TV produsentene har alt for mye rart for seg. Pioneer unskylder seg med deres skjermer er en TV og ikke noen PC monitor.
    Sony Bravia er for meg helt ubrukelig på at annet en kabel-tv. Scart fra vanlig DVD-spiller og Scart fra Digitaltuner blir et dårlig bilde.
    Panasonic over/underscanner og flere modeller har av alle ting VGA inngang forran.
    og lista er mye lenger.........

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som det kommer frem i første post, så er ikke pc det viktigste.

Pappa kom forresten hjem med en PV60, og siden det egentlig er film og tv det mest skal gå i så tror jeg vi blir storfornøyde med tv'en, grunnet sortnivået.

Men takk for hjelpen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er over/underscan og hvorfor er dette dumt med PC?

Noen mener forresten at denne Hitachi pd8600 lagger og rykker en del ved raske bevegelser (lest på svenske forum), noen andre her som har samma eller motsatt inntrykk?

Jeg står mellom PV600 og pd8600 og heller over mot Hitachi pga pris og design.....men vil jo ikke ha no lagging da....

Newcomer own sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over/underscan betyr at bilde er litt for stort eller lite uansett hvilken oppløsning du kjører. Forekommer stort sett bare ved bruk av DVI->HDMI, og kommer av "dårlig" software i TV`ene.

Jeg får ingen lagging på 8600, men kan godt tenke meg at det skjer ved for svak HW hvis en kjører 1080i.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •