Forvirret ang ekte pixler og oppløsning.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forvirret ang ekte pixler og oppløsning.

Jeg har prøvd å finne ut hvilken TV'er som har ekte 1:1 mapping på oppløsningene de skal støtte. Da f.ex en tv som skal støtte 1080p, og har da et panel i bånn med 1920x1080 pixler.

Har lett rundt og til min overraskelse er det jo svært få TV'er (er det noen) som faktisk har dette. Nå har jeg ikke lett så veldig lenge, men er det ikke mulig å skaffe et slikt forbruker produkt til en pris under det samme som 4 personbiler?

Er det mer vanlig at Plasma TV'er har denne 1:1 pixel map'en.

Og er det MYE å tjene på å ha det?

Noen linker til eksempler?

Takker for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080p har sannsynligvis liten betydning med mindre vi snakker virkelig stor tv og moderat sitteavstand.

Amoi har en 1080p 1:1 pixel lcd til rundt 13.000 tror jeg.

Plasma-skjermer har problemer med høy oppløsning på små skjermer. Jeg vet om bare en skjerm på 50" med 1080p og den koster flesk.

1:1 pixel har størst betydning ved visning av PC-bilde. Hvis du ønsker å bruke en god kvalitet skalerer er det også sannsynligvis viktig. Hvis kilden din er PAL(576i), 720p og 1080i fra HD-DVD, xbox 360 etc så må typisk bilde skaleres uansett. Hvis tv-en har god skalering så er det ikke nødvendigvis noen krise å ikke ha 1:1 pixel.

Etter min mening fins det langt viktigere ting å se på enn antall pixler. Men i likhet med megapixler på digitalkameraer så er det vel noe som har blitt en "kvalitetsparameter" for folk flest uansett om det betyr noe.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

Da lurer jeg litt på hvorfor de nesten aldri sier hvor stort (i pixler) panelet er på de skjermene som selges. Siden det er et såkalt "kvalitets"stempel.

Jeg er med på den med PC-bilde. Men syns det er rart at ikke 1:1 er i høyere kurs rundtom...er vel andre ting som er viktigere.

Takk igjen

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomas78
    Takk for svar.

Da lurer jeg litt på hvorfor de nesten aldri sier hvor stort (i pixler) panelet er på de skjermene som selges. Siden det er et såkalt "kvalitets"stempel.
    Tvert imot så synes jeg at elkjøp & Co informerer om at den er både HD-ready (dvs minimum 720 linjer) og ganske behjelpelig med info om lcd-skjermer pp 1366x768, plasma-skjermer på 1024x1024 og 1024x768 og etterhvert "Full HD" som betyr 1920x1080 pixler fysisk.

Problemet er bare at de konsekvent velger det "største tallet" når man har valget mellom fysisk oppløsning og aksepterte inngangsoppløsninger. Normalt er det det _minste_ av disse tallene som har interesse for oss forbrukere.

En tv med 1080 panel som bare aksepterer 1080i på inngangsterminalene og har dårlig deinterlacing/skalering ser sannsynligvis dårligere ut enn en 720p skjerm. Men det blir litt for komplisert info å forholde seg til for brunevareselgere :-)

Jeg er med på den med PC-bilde. Men syns det er rart at ikke 1:1 er i høyere kurs rundtom...er vel andre ting som er viktigere.

Takk igjen
    Mange her inne er veldig opptatt av det. Produsenter og selgere vet ofte ikke hva det er - de er fornøyd hvis den har "PC-inngang" som betyr VGA på en eller annen oppløsning.

mvh
    Knut

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •