Plasma eller LCD? Trenger hjelp til å velge!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma eller LCD? Trenger hjelp til å velge!

Jeg har nå bestemt meg for at jeg skal handle en ny TV som skal takle HD signaler (720p), men er litt usikker om jeg skal gå til innkjøp av en Plasma eller LCD basert TV. Har sett og lest så mye jeg har funnet om forskjellige TV'er, og i mitt prisområde så har jeg kommet ned til to forskjellige alternativer.

Problemet er at jeg ikke har så forferdelig god peiling på hva som er best egnet til mitt bruk av Plasma eller LCD, så derfor spørr jeg om hjelp/råd

Jeg kommer til å bruke TV'en til TV titting og DVD filmer for det meste, muligens både på vanlig kabel-tv men også etterhvert Canal Digital. Å ha muligheten til å koble den til PC og kjøre en film fra PC'en er selvfølgelig en fordel, men dette er det TV'en kommer til å bli brukt minst til. Jeg har også en Xbox 360 og planlegger å kjøpe meg en Nintendo Wii og en PlayStation 3. Når PS3 har kommet så blir det selvsagt noen Bluray filmer også etterhvert.

TV'en kommer til å bli brukt til dette, i denne rekkefølgen: TV-titting (canal digital kabeltv først å fremst, digitale sendinger etterhvert), DVD, Konsoll spilling, PC-tilkobling for å se filmer derfra (evt vanlig Xbox satt opp som Media Center), Bluray filmer (når PS3 og filmer har kommet).

Er Plasma da det beste valget for meg?

Sånn som jeg ser det nå så har jeg egentlig satt meg opp to valg:

PANASONIC TH-42PV60 til 13990,-
    Toshiba 37WL66Z til rundt 12000,-

Men er som sagt litt usikker på Plasma VS LCD.

Stemmer det at en ødelegger Plasma TV'er om man ikke har de helt loddrett? Hvordan er det med innbrenning på denne Panasonic Plasma'en? En av grunnene til at Plasma frister mer er egentlig det at en slipper sjansen for døde piksler. Finner jeg en død piksel går jeg å irriterer meg over den i lang tid (jeg har bytta 7stk PSP'er på Elkjøp for eksempel, fram til jeg fikk en som var uten døde piksler, takk gud for angrefrist).

Toshiba'en er jo litt billigere, men er vanskelig å oppdrive, alle lagrene er tomme virker det som. Dessuten har jeg hørt om at det er en typisk feil på de nyeste av disse, nemlig at en får en "buzzing" lyd om man setter ned brightness til under 90, noe de fleste foretrekker (lest litt på avforums.com om dette). Om dette stemmer så hadde dette mest sannsynlig kommet til å vært noe jeg hadde irritert meg over.

Panasonic'en har jo fått strålende kritikker stort sett, den koster litt mer men den er også 5" større så det går opp i opp sånn sett, ca. samme pris område uansett. Men det er altså LCD vs Plasma som gjør meg litt usikker.

Forøvrig kommer sitteavstanden til TV'en til å være 3 - 3 1/2 meter.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si Panasonic'en som soleklart valg. På alt det du sier du skal bruke den til vil panasonic'en vinne over toshiba'en. PC spill og browsing etc kan være bedre på toshiba'en men blir omtrent det eneste også. Bildebehandlingen er bedre hos panasonic spesiellt på dårlige signaler (kabel). Sortnivå er natt og dag bedre, fargedybden, fargegradering you name it. Om en plassma ikke henger loddrett har nok ikke så mye å si. En plasma kan godt ligge så lenge man er ytterst forsiktig når man legger den ned samt når den er liggende. I liggende posisjon utsettes glasset for tyngdekraften og er mye mer sårbart for å sprekke. En plasma kan godt stå i litt vinkel f.eks men bruk sunn fornuft. En plasma skal ikke fraktes liggende f.eks.

En annen ting å tenke på når det gjelder pc og plasma vs lcd. Oppløsningen til LCD er gjerne største argumentet over plasma men husk på 3meters avstand + så blir tekst og ikoner ufattelig smått med max oppløsning. Og kjøre noe spesiellt høyere enn 1024x768 er nesten ikke noe vits, og ihvertfall ikke om du skal bruke den primært til film. Innbrenning er ikke noe problem så lenge du tar litt forhånds regler først. Å glemme pc'en på er et standard argument men de fleste pc'er har da screensavers så det er ikke noe problem. Dvd meny'er kan by på et problem om de står over mange timer, men her er det snakk om mange timer også. Så lenge tv'en får noe annet å drive på mellom de gangen den viser statiske bilder så har det ingenting å si.

Er vel ikke lenge til hylekoret kommer løpende nå tenker jeg. Takket være Lyd & Bilde har Toshiba'n fått en grei fan club innpå her.

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjør denne posten kort og vil bare si jeg er helt enig med Revox,
    hadde aldri vært i tvil selv - gå for Pv60.

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet Pioneer 427, Samsung M71 og Panasonic PV60. Testen gikk på hvor bra TV'ene taklet scalering, panoreringer, farger, støy og sist men ikke minst sortnivå. Uten å ramse opp en lang liste med resultater, så ville jeg helt klart valgt Panasonic'en, den er billigst og best på sortnivå og kommer godt ut ellers også.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Revox.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    226
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har to kjente som nettop har kjøpt seg PV60. Begge gjorde samme erfaring. Selger prøver hardnakket å selge LCD, men uttaler etter at handelen at dette er det beste kjøpet i makedet nå. Bare det at de selger så mange de klarer å skaffe uten å gjøre noe for det!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar.

Valget er vel egentlig ganske enkelt, det blir en Panasonic PV60 Skal jo bruke TV'en som en TV primært, ikke som en PC skjerm.

Eneste bekymringen min nå er at jeg tenkte jeg skulle bestille PV60 over nett siden den er et par tusen rimeligere der. Men er litt bekymret med tanke på frakt, siden plasma tv'er skal fraktes stående. Kan tenke meg det er mange fraktfirma som gir blanke i dette.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skriv under på noe før du har fått tatt den ut å sett over den. Du ser fort om panelet er sprekt for å si det sånn.

OBS, husk på en ting at panasonic'ene ofte selges uten fot og veggfeste og dette må kjøpes seperat. Mange butikker er dårlige til å opplyse om dette i jakten for å være billigst.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Ikke skriv under på noe før du har fått tatt den ut å sett over den. Du ser fort om panelet er sprekt for å si det sånn.

OBS, husk på en ting at panasonic'ene ofte selges uten fot og veggfeste og dette må kjøpes seperat. Mange butikker er dårlige til å opplyse om dette i jakten for å være billigst.
    Ok takker for tipset

Siba.no - Panasonic PV60 har den til 13995,- og det står "Bordstativ medfølger i esken." i annonsen, så da skulle vel det være greit.

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha lest i denne tråden her, så trur jeg plasma fungere best for meg å. Det blir spilling osv på den, men blir mest film, canal digital osv...

Etter å ha kikket litt har jeg funnet 2 tv`er som virker greie...

Sonido

Hjemmekino.no - Produktdatabase - Panasonic TH-42PV600

Det er pioneer og panasonicen.... Er det noen som er bedre enn de, men er rundt samme prisklasse??

Og hvem burde jeg eventuelt gå for, hvis det er mellom de 2?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har litt peiling her?

Hvor riski er det med innbrenning på plasmaen? det kommer til å bli spilt på den. Og hva kan man gjøre hvis det blir innbrenning på den? Kan LCD skjermene være like gode når det gjelder film?

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Noen som har litt peiling her?

Hvor riski er det med innbrenning på plasmaen? det kommer til å bli spilt på den. Og hva kan man gjøre hvis det blir innbrenning på den? Kan LCD skjermene være like gode når det gjelder film?
    Herregud slapp av med innbrenning. Skal MYE til for å få innbrenning som varer, virkelig MYYYYE. Midlertidig innbrenning som går bort av seg selv eller ved å skifte kanal kan skje. Mest i starten da selvfølgelig. Men en midlertidig innbrenning kan du ikke se hvis du ikke stiller deg rett foran tv'en da...

Hadde innbrenning vært et virkelig problem, så hadde aldri plasma tv solgt som de gjør. Tenk over det.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare lurer.. jeg slapper av..=p

Takk for svaret ihvertfall=)

Da føler jeg plasma er det mest riktige valget, siden film er det viktigste for meg=)

Da blir det pioneer 427XA eller panasonic p600 tenker jeg i januar etter det jeg har sett hittil.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som mange her har et avslappet forhold til innbrening.. Men etter å ha lest så mye bra om plasma så vurderer jeg også dette, sammen med M71. I forhold til trådstarter kommer jeg til å bruke tv'en primært til XB 360, TV sendinger, DVD, PC.

Tv'en blir sannsynligvis brukt alt fra 0 - 5 timer spilling daglig. Ca hver dag er 2-3 timer. Er innbrening noe jeg ikke trenger å tenke på eller bør jeg satse på LCD for å være sikker?

Hvordan vil oppløsningen være på en 720p plasma kontra 720p på LCD? Ingen forskjell? Jeg mener bare at mange sier at skarpheten er bedre på LCD..

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Virker som mange her har et avslappet forhold til innbrening.. Men etter å ha lest så mye bra om plasma så vurderer jeg også dette, sammen med M71. I forhold til trådstarter kommer jeg til å bruke tv'en primært til XB 360, TV sendinger, DVD, PC.

Tv'en blir sannsynligvis brukt alt fra 0 - 5 timer spilling daglig. Ca hver dag er 2-3 timer. Er innbrening noe jeg ikke trenger å tenke på eller bør jeg satse på LCD for å være sikker?

Hvordan vil oppløsningen være på en 720p plasma kontra 720p på LCD? Ingen forskjell? Jeg mener bare at mange sier at skarpheten er bedre på LCD..
    Spill så mye du orker! Er ikkenoe problem å spille på plasma. Kjenner mange som har panasonic plasma og xbox360. Blir knall bilder! Innbrenning er noe som noen få mennesker har hypet opp av en eller annen grunn. Å få en innbrenning er godt gjort for å si det sånn.

Siden du også skal se tv så hadde jeg nok gått for en tv (plasma) og ikke for en diger pc-skjerm (LCD).

720p er det samme på plasma som LCD. Hvilken som er skarpest blir ingen enige om.

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning er ikke så veldig hypet opp, jeg sliter selv med midlertidig innbrenning på min Pioneer 436, og det virker som om TV3 logoen har brent seg helt inn selv om jeg aldri ser på TV3 lenger.
    Jeg har prøvd å få den logoen vekk i 3-4 måneder nå,
    den har riktignok blitt svakere, men det virker som den kommer til å forbli der noen måneder til, om ikke for alltid :|

På årets modeller av plasma-tver så er ikke dette lenger noe problem,
    Pioneer skal angivelig ha skjerpet seg veldig og det samme med Panasonic sine modeller, har ikke sett det blitt rapportert noe.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimskey
    Innbrenning er ikke så veldig hypet opp, jeg sliter selv med midlertidig innbrenning på min Pioneer 436, og det virker som om TV3 logoen har brent seg helt inn selv om jeg aldri ser på TV3 lenger.
    Jeg har prøvd å få den logoen vekk i 3-4 måneder nå,
    den har riktignok blitt svakere, men det virker som den kommer til å forbli der noen måneder til, om ikke for alltid :|

På årets modeller av plasma-tver så er ikke dette lenger noe problem,
    Pioneer skal angivelig ha skjerpet seg veldig og det samme med Panasonic sine modeller, har ikke sett det blitt rapportert noe.
    Når jeg snakker om at innbrenning er hypet opp mener jeg på panasonic skjermer og nyere plasma skjermer. Burde ha skrevet det. Veit pioneer har sliti veldig mye med innbrenninger, men de har vel skjerpet seg med de nye modellene får vi håpe! De koster jo maaange tusen mer

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •