Flat TV eller CRT ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flat TV eller CRT ?

Jeg har idag 2 TVstuer, der den ene er hjemmekino hvor jeg har projektor og lerret. I tillegg har jeg et 32" CRT TV som jeg bruker kun til TV sendinger.

I hovedstuen har jeg et 10 år gammelt Sony 4:3 TV (29"), som jeg vurderer å bytte ut. Denne TVen skal kun brukes av og til, og bare til TV sendinger (dog kun noen ganger til barnefilmer for guttungen). Jeg har kabel TV (Telenor), og har digital tuner til kjellerstuen (hjemmekino). Jeg har IKKE digital tuner i hovedstuen, der jeg skal kjøpe ny TV.

Så til spørsmålet, som selvsagt er hva jeg bør velge: Bør jeg kjøpe en brukt Loewe TV (CRT, f.eks Aconda, Aventus eller Planus) og bruke i stuen, eller skal jeg investere i Flat TV ? De er jo fine å se på, men det betyr ikke alt.

Jeg er skeptisk til hvordan en LCD eller plasma vil håndtere de dårlige signalene (analoge). Det er mulig jeg kan anskaffe en ekstra digital tuner, men dette blir vel et kost-nytte spørsmål.

Estimert pris er max 12-15 000. Størrelse fra 32" til max 42".

PS Gorm har vel fortalt meg for noen måneder siden at flat TVer ikke har en sjanse mot en god CRT. Gjelder det fortsatt ?

Newcomer torgeir sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg husker rett så mener jeg CD hadde en kampanje om ekstra tuner for kun kr. 10,-.
    Om dette er rett og det gjelder for deg, så ville jeg gått for noe slikt og en LCD/Plasma. Nå har jeg også vært innom endel hus i forbindelse med jobben og har sett mye rart på nye LCD TV'er. Utrolig mange som har et kornete bilde som rett og slett er ufint å se på. Og da hjelper det lite som du sier, at TV'en er fin å se på i seg selv. Var imponert over en JVC TV da, men fikk ikke studert modellnr. Skal se om jeg kan lure meg innom og finne ut av det

I forhold flatTV vs. CRT så mener jeg fremdeles at en skikkelig CRT er best. Men de nye plasmaskjermene er ikke dumme altså.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt har sine fordeler og ulemper, men om jeg skulle brukt noe KUN til analoge TV-signaler, ikke hadde behov for noe flatt, og det størrelsesmessig holdt med 32", hadde jeg helt klart gått for CRT. Loewe bilderør er vel nå veldig vanskelig å få tak i nytt, men er jo verdt å prøve brukt. En stund siden sist, men sist jeg sjekket etter Loewe CRT på finn, var de fleste overpriset.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekket nettopp med Telenor (Canal Digital), og en ekstra tuner koster kr 10+frakt på ca 50. Ellers må du binde deg til en canalpakke (mine favoritter) til kr 59,- pr måned i 12 måneder. Årskort koster 299. Totalt blir dette ca kr 1050 første året og kr 299 årene etter. Jeg kan også kjøpe dekoderen til kr 999, men da må jeg uansett betale kr 299 i kortavgift hvert år.

Uansett, dersom jeg kjøper plasma eller LCD vil jeg nok investere i en slik dekoder, da dette vil gi vesentlig forbedring i bilde i forhold til pris. Dette gjelder forsåvidt også ved kjøp av brukt CRT TV.

Jeg vurderer også å prøve et TV på El Kjøp, da en her har 30 dagers returrett. Problemet er ofte at det som først har kommet i hus, sjelden finner veien tilbake til butikken (og det er vel derfor de har denne ordningen).

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hockeykamp på CD digitalt bakkenett på en Samsung 40", det var egentlig ganske positivt. Litt "pikselering" så man jo, men helt klart et løft i forhold til vanlige analoge signaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •