Dyr eller billig LCD tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dyr eller billig LCD tv?

Kommer sannsynligvis til å gå til innkjøp av en 37" eller 40" LCD tv om ikke så veldig lenge.

Lurer på hva ekspertene her anbefaler? Bør man gå for en billig LCD eller en dyr? Fordelen med en som er billig er jo at hvis man har den i f.eks 5-10 år så kan man kjøpe en ny igjen siden utviklingen og prisene sannsynigvis er bedre og mindre. Kjøper man en som er dyr skal man gjerne ha denne i mere enn 5-10 år, ergo den bør være holdbar både nå og i fremtiden.

Disse vurderer jeg mest: Hardware.no - Prisguide - TV - Toshiba 37WL66Z Toshiba 37WL66Z

Hardware.no - Prisguide - TV - Toshiba 37WL67ZG Toshiba 37WL67ZG

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1128 Samsung LE-40M91B

Samsungen er klart dyrest. Det som er litt spesielt med de to Toshiba mod. er at den som har 1080p har faktisk dårligere kontrast forhold og lysstyrke enn den som har 720p.

Her er forøvrig en test av Toshiba mod med 720p
    Lyd og Bilde : Kjøpeguide

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Kommer sannsynligvis til å gå til innkjøp av en 37" eller 40" LCD tv om ikke så veldig lenge.

Lurer på hva ekspertene her anbefaler? Bør man gå for en billig LCD eller en dyr? Fordelen med en som er billig er jo at hvis man har den i f.eks 5-10 år så kan man kjøpe en ny igjen siden utviklingen og prisene sannsynigvis er bedre og mindre. Kjøper man en som er dyr skal man gjerne ha denne i mere enn 5-10 år, ergo den bør være holdbar både nå og i fremtiden.

Disse vurderer jeg mest: Hardware.no - Prisguide - TV - Toshiba 37WL66Z Toshiba 37WL66Z

Hardware.no - Prisguide - TV - Toshiba 37WL67ZG Toshiba 37WL67ZG

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1128 Samsung LE-40M91B

Samsungen er klart dyrest. Det som er litt spesielt med de to Toshiba mod. er at den som har 1080p har faktisk dårligere kontrast forhold og lysstyrke enn den som har 720p.

Her er forøvrig en test av Toshiba mod med 720p
    Lyd og Bilde : Kjøpeguide
    Må si jeg ikke skjønner helt tankegangen din her. Du vurderer å leve med dårligere bilde i 5 år for å kunne ha bedre bilde i 5 år etterpå? Selv foretrekker jeg å ha godt bilde hele tiden, men det er nå bare meg.

Du får det du betaler for, enkelt og greit. Billige skjermer har enten godt panel og dårlig billedbehandling eller dårlig begge deler. Førstnevnte kan gi godt bilde koblet til en ekstremt god videokilde men faller gjennom på tv sendinger. Spørs jo hva du skal bruke den til samt om du er minimalt interessert i billedkvalitet.

Du gir inntrykk av å være mest opptatt av pris men klarer likevel å dra en 1080 skjerm inn i vurderingslista di. Dette ville jeg strøket umiddelbart. Du synes også det er rart at en 1080 skjerm har dårligere tall og verdier, noe som jo er helt naturlig. Enhver 1080 skjerm vil være dårligere enn en tilsvarende 1366x768 skjerm i en gitt billedstørrelse. På nøyaktig lik måte som at en gitt CCD brikke på et fotoapparat vil ha dårligere verdier og billedkvalitet jo mer megapixler du skal trykke inn på den.

Husk også at det er ubrukelig å sammenligne verdier som kontrast og lysstyrke mellom merker da ingen følger noen bestemt standard.

Tør jeg forresten spørre hvorfor du absolutt skal ha LCD skjerm? Du har ikke nevnt noen som helst grunn til dette valget? Er det pc/tvspill bruk som har ført til oppløsningsjaget ditt? Jeg bare spør for hadde du vært interessert i sport/film hadde plasma vært ett bedre valg.

Toshiba har jeg personlig ikke så god erfaring med på lcd, samsung desto bedre. Sony har jo kommet med veldig mange gode skjermer i det siste.

Fortell gjerne hva du egentlig er ute etter så er det mye enklere å komme med tips også. Og ikke kjøp en tv usett.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for et utfyllende svar.

Skjermen skal være en LCD pga jeg kommer til å bruke den mest til spillkonsol. Noen få ganger vil jeg kanskje koble den opp mot pc'en. Den kommer også til å bli brukt til vanlig tv-titting og dvd-filmer. Desidert mest til XBOX 360, derfor er jeg mest interessert i 1080p siden XBOX kommer med støtte for dette etterhvert.

Mulig det er jeg som bare tenker dumt. Tanken var iallefall at om 10 år så vil man få utrolig mye mere tv for pengene enn man får i dag. Og hvis man kjøper en tv til 10 000 i dag så tror jeg ikke den er direkte dårlig, spes når den viser seg å ha en veil.pris på 20 000 (ref. lyd og bilde testen), og når lyd og bilde ga den en sekser for prisen til 20 så må jo dette være et godt kjøp når den finnes til 10 lapper?

Uansett så har jeg hatt en ringerunde hos både leverandører og produsenter i dag og fant ut at M91 vil være uaktuelt siden den ikke har 1080p. Har i stedet funnet disse to mod:

OK Elektriske AS - Samsung LE-40F71B

OK Elektriske AS - Philips 37PF9731D

Philipsen blir i overkant litt for dyrt for meg. F71 kan være et valg hvis jeg vet at dette er en skikkelig god tv med kvalitet. Det som bekymrer meg angående denne er det lave lys og kontrast forholdet i forhold til M91. Hvis samsung bare kunne fått 1080p + 10 000 : 1 kontrast så hadde jo dette blitt en knall mod.

Kan noen fortelle meg hvor stor forskjellen er på Philipsen og Samsungen som er linket til ovenfor? Ev. noen erfaringer?

Hvis noen andre har en annen god tv (med helst 1080p) å anbefale så tar jeg gjerne imot tips Smertegrensen er på 25 000,- Str: 37" eller 40"

Håper dette kan hjelpe deg litt mere med hva den skal brukest til og hva jeg tenker på, selv om det kanskje er helt på trynet

Jeg kan jo legge til at jeg ikke er en ekspert på dette, men noe har jeg fått med meg at er viktig, oppløsning, kontrast, lysstyrke, bildedynamik og sampsillet mellom alt innholdet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett på Sony sine modeller på 1080p hvis jeg var deg. Når det gjelder Philips har jeg ikke all verdens god erfaring med disse utifra bruken du prater om. Tidligere modeller ifra de støttet iallefall kun 1024x768 fra vga for eksempel. Håper dette er ordnet men har vært mye slikt småtteri som har ergret meg. Ellers har jo LG kommet med en serie også som skal være ganske bra i tillegg til nevnte Sony.

Når du nevner tvspill som en viktig del av tv valget så vil nok lcd være korrekt for deg ja.

Vit dog at det aldri vil slutte å komme noe nytt, at ting blir billigere osv. Teknologi avløser annen teknologi. Bare se på pc'er, mobiltelefoner, tv'er fra starten av tv'ens tidsalder osv. Man må bare finne noe man liker og kjøpe det når prisen føles korrekt.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor står det i artikkelen til dingz.no at Philips 37PF9731D ikke støtter 1080p, men kun 1080i? Det står jo overalt ellers at den støtter 1080p.. Har begynt å tenke litt mere på denne. Mulig jeg får et godt tilbud på den Den har forøvrig vunnet eisa prisen for 2006-2007.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •