Stråling fra lcd kontra plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stråling fra lcd kontra plasma?

Heey....

Har en litt "paranoid" kompis som skal ha seg flatskjerm, i den annledningen har han nå funnet ut at dette med stråling fra skjermen er et viktig element ved valg av type skjerm.

Jeg har ikke klart å finne noen fornuftige artikler eller innlegg her på forumet om dette, mulig det ikke er relevant? Skjermene han vurderer er selvfølgelig helt nye av produksjon og fra leverandørene Sony eller Pioneer etter min annbefaling ;-)

Så da ser jeg frem til å høre fra dere meget opplyste mennesker her på dette forumet om denne problemstillingen!

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stråler ut en god del lys i forskjellige farger! pass på!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Stråler ut en god del lys i forskjellige farger! pass på!
    Med opplyste mennesker mente jeg da ikke kommentarer som dette...beklager :P

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRTs emit VLF and ELF (Very Low Frequency and Extra Low Frequency) electromagnetic radiation (caused by the scanning electron beam in the CRT tube), while LCD's do NOT. These EM emmissions are considered by many to be harmful to health.

Kilde: Hardware Knowledgebase - Do LCD's Have any Energy or Radiation benefits over CRT Monitors? - HardwareFAQs: powered by neofaq

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Gadget Man
    ...
    Har en litt "paranoid" kompis som skal ha seg flatskjerm, i den annledningen har han nå funnet ut at dette med stråling fra skjermen er et viktig element ved valg av type skjerm.

Jeg har ikke klart å finne noen fornuftige artikler eller innlegg her på forumet om dette, mulig det ikke er relevant? Skjermene han vurderer er selvfølgelig helt nye av produksjon og fra leverandørene Sony eller Pioneer etter min annbefaling

Dette er vel ikke et lett tema å svare helt konkret på, og det er en god stund siden jeg hadde om elektromgnetisk ståling og lys osv på skolen nå....og håper andre griper inn hvis jeg beveger meg ut på feil jordet..

LCD og Plasma teknologien har vel noe til felles med CRT teknologien på måten å lage lys med å bombardere fosfor med elektroner, men CRT teknologien brukker en forholdsbis krafitg elektron kanon som i teorien i alle fall kan med et for høyt spennings nivå mellom anode og katode eller en for kraftig belastning av fosforet kan drives til å også skape røntgen ståler. Så den gammle CRT teknologien var i alle fall i stand til å lage helseskadelige røntgen stråler hvis ikke alt er som det skal og skjermen ikke skjermes ordetlig.

Så vidt meg bekjennt er ikke helsefarlig stråling noe aktuelle tema for plasma eller LCD, fordi produsentene har mye kunskap om disse tingene, og selve teknologien er mer optimalisert for de synlige lys frekvensene som blir produsert.

All produksjon av lys der man tilfører energi og skaper elektromagnetis stråling kan i utgangspunktet skape alt fra radio bølger - Micro mølger - infrarødt lys - synlig lys - ultrafiolett lys - røntgen ståler og Gamma ståler. Forskjellene er bølgelengden og energi nivå.
    De stålene med kortest bølgelengde har høyest energi nivå og trenger lenger inn i eventuelle hindringer, og det er dette som er viktig for eventuelle skadevirkninger med arvestoff forandringer på levende organismer, med ståleskader og utvikling av kreft osv..

I solarium brukes f.eks lysrør som pga sammensetningen i fosforet og gassene som benyttes avgir ultrafiolett lys og stråling som får huden vår til å beskytte seg med å bli brunere for å stoppe strålingen fra å trenge lenger inn i huden, og hvis man hadde byttet ut de lystoff rørene i baklys systemet på en LCD TVen med slike rør, hadde man muligens fått noe mer UV ståler fra LCD skjermen også, men lyset må ført gjennom polariserings filtere og farge filtere , så gjennom LCD panelene og Glass platene i mellom baklyset og seeren. Med tanke på at et vanlig vindusglass ganske effektivt stopper UV ståling (man kan ikke sole seg gjennom stuevinduet...), så noen stor brunings effekt er vel ikke fra en LCD skjerm ....

Som en liten konklusjon til trådstarter vil jeg si at dagens flatskjermer både plasma og LCD har en mye sikkrere arbeids metode for mer bare å skape synlig lys og ikke skadelig ståling enn det CRT prinsippet og f.eks de pærene som brukes i dagens projektorer og bakprojeksjons TVer osv, men radioaktiv ståling finnes over alt, og ingen ting er 100% sikkert, bare finn frem geiger telleren og begynn å mål...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    CRTs emit VLF and ELF (Very Low Frequency and Extra Low Frequency) electromagnetic radiation (caused by the scanning electron beam in the CRT tube), while LCD's do NOT. These EM emmissions are considered by many to be harmful to health.

Kilde: Hardware Knowledgebase - Do LCD's Have any Energy or Radiation benefits over CRT Monitors? - HardwareFAQs: powered by neofaq
    Slike elektro magnetiske skadevirkninger du skriver om her er vel ganske omstridt egentlig, en vilket som helst trafo eller høytaler magnet vil kunne avgi magnetfelt som er vel så kraftige som de man finner i normal avstand utvendig en CRT skjerm, og tror vel neppe det er noen stor helse risiko.
    En switshende stømforsyning i LCD eller plasma skjermen vil vel fort kunne komme med mye av de samme vekslende magnetfeltene.

Moderator e-h sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    427
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt (ikke lest) at LCD skjermer stråler UV-stråler og at det er litt av grunnen til at man blir tørr og sår i øynene etter lange og mange arbeidsdager foran skjermen.
    Er det noe i dette?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Jeg har hørt (ikke lest) at LCD skjermer stråler UV-stråler og at det er litt av grunnen til at man blir tørr og sår i øynene etter lange og mange arbeidsdager foran skjermen.
    Er det noe i dette?
    Sendes det ut mye UV ståling, vil man merke det i form av å bli solbrennt. Har også blitt tørr og sliten i øynene foran LCD skjermer på jobb osv, men har ikke blitt blitt solbrennt, så jeg tviler på at det er serlig med UV ståling fra disse skjermene egentlig.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av grunnene til at man blir tørr og sår i øynene er at man er at man har fokus på ett punkt ca. 20-50 cm foran deg i nesten åtte timer i strekk. Prøv å veksle med å fokusere på ting langt vekk fra deg(f.eks ut vinduet) så hjelper det ofte mot trøtthet i øynene. Men stemmer nok at skjermen er _litt_ av grunnen til at man blir tørr og sår i øynene etter en arbeidsdag, men prøv å se rett i vegg fra 20-50 cm avstand så vil man se at man blir litt sliten av det au

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stråling...

Tusen takk folkens, da får vi se om han blir med på leken basert på deres innspill :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor gjøre ting mer mystisk enn det er ? En LCD skjerm er jo bare et rutenett som slipper igjennom mer eller mindre lys i en masse små punkter. Lyset som benyttes er lysstoffrør med langt lavere effekt enn en vanlig takarmatur. Så risken er på linje ned å holde trynet foran speilet på badet. Glasset/plastbelegget på en LCD skjerm vil på samme måte som en vindusrute filtrere bort mesteparten av evt UV stråling.
    Plasma er basert på gass som avgir lys i hvert punkt, så forholdene er noe mer spesielle. Men det er jo i hovedsak synlig lys sonm dannes, og glasset vil også her filtrere bort evt. UV.

Sårhet i øynene kommer som nevnt av andre her av at man stirrer lenge av gangen og glemmer enturlig blunking og bevegelse av øynene, de blir tørre og "støle". Her er det pauser som hjelper

Selv er jeg langt mer skeptisk til alle de høyfrekvente magnetfeltene vi har stadig tettere på kroppene våre, for ikke å snakke om all mobilbruken.

Newcomer balko sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e-h
    Er det noe i dette?
    LCD skjermer er ikke så ille for øynene som CRT skjermer er. Øyet slapper betydelig mer av ved å se/lese på LCD/plasma i forhold til CRT (gammaldagse skjermer). Avstanden fra øye til skjerm er også av betydning.
    Normalt sitter vi 60-80 cm fra skjermen, da må musklene som strekker/slakker trådene til øyelinsen anstrenge seg, og gjør man det i mange timer blir man sliten. Hvis en ser på et punkt 6 m fra øynene, en gang i blant, gjerne i noen minutter i timen, så hviler musklene og linsa strekker seg til normal str., da kjenner du at øynene "slapper" av.
    Undersøkelser viser at å lese en A4 side på en CRT skjerm, tar nesten dobbelst så lang tid som å lese den på et A4 ark.

Jeg har ikke hørt/lest noe om at LCD skjermer avgir UV stråling.
    Hvis øyet er utsatt for UV stråler direkte, blir man solbrent på det hvite i øyet. Følgene av det er sviene øyer. Man blir også rød på det hvite.
    Det skjer dersom man ikke lukker øynene i solarium, eller man sitter under UV lamper i laboratorier, uten å ha på briller eller beskyttelsesbriller. Brilleglass, bilruter, vindusruter o.l. fjerner UV strålene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mhjo
    Har lest en del på denne siden nå mhjo, men har ikke funnet så mye om stråling som denne tråden handler om, kan du angi litt mer hvor det står om det på den siden du linket?

Newcomer Njaal[NOR] sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først beklager at jeg vekker en gammel tråd, men:

Min Plasma stråler rimelig mye, det er i enkelte tilfeller så mye infrarøde-stråler at forsterkeren min "skrur på lyset i displayet" fordi den tror at det sendes et signal til han. Jeg kan også se at mottakeren til MCE fjernkontrollen lyser konstant rødt, som om den også mottar noe fra fjernkontrollen. Dette er typisk ved avspilling av musikk _med_ *effekter* påskrudd i MCE. Jeg må si jeg er litt bekymmret for denne strålingen, ikke så mye for meg, men feks små barn og slikt som ofte står 0.5m unna skjermen og stirrer

Noen andre som har lignende problemer?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo snodig da fjernkontroller benytter enten radio bølger eller infrarødt lys. Noe som tv'en absolutt ikke stråler ut.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Det er jo snodig da fjernkontroller benytter enten radio bølger eller infrarødt lys. Noe som tv'en absolutt ikke stråler ut.
    Ja, jeg kunne lett lagd en video om du tror jeg bare tuller med dere

Newcomer Cinderella Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig som Njaal sier. Har selv en Sony 40W LCD som sender ut stråling som forstyrrer en IR-mottaker 1,5m fra skjermen. Når jeg slår på skjermen er det så kraftig, at DVD spilleren ikke klarer å tolke signalet fra fjernkontrollen. Men etter et kvarters tid avtar tydeligvis støyen fra skjermen og alt fungerer som normalt. IR-mottakeren har en diode som lyser med variabel styrke, så jeg kan se det gradvis avtar.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinderella Man
    Det er riktig som Njaal sier. Har selv en Sony 40W LCD som sender ut stråling som forstyrrer en IR-mottaker 1,5m fra skjermen. Når jeg slår på skjermen er det så kraftig, at DVD spilleren ikke klarer å tolke signalet fra fjernkontrollen. Men etter et kvarters tid avtar tydeligvis støyen fra skjermen og alt fungerer som normalt. IR-mottakeren har en diode som lyser med variabel styrke, så jeg kan se det gradvis avtar.
    Ja jeg har etterforsket mer på min Plasma og har funnet ut at den forstyrrer IR mye når skjermen er hvit eller veldig lys. På "vanlige" bilder er det ikke så mye forstyrrelser, men da typisk som jeg nevnte med sånne effekter når man spiller av musikk i MCE2k5 så blir det noen ganger store forstyrrelser.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    IR er jo ikke et synlig signal. Det er et "blått" lys om det skal kunne kalles et lys (er ihvertfall det kamera oppfatter det som). Men det er ikke synlig for menneskøyner. Er dog også veldig snodig at en TV skjerm sender ut IR bølger... Saken er vel egentlig at hvordan kan det oppstå i tv'en i førsteomgang?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •