Stråling fra lcd kontra plasma? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

LCD og Plasma teknologien har vel noe til felles med CRT teknologien på måten å lage lys med å bombardere fosfor med elektroner, men CRT teknologien brukker en forholdsbis krafitg elektron kanon som i teorien i alle fall kan med et for høyt spennings nivå mellom anode og katode eller en for kraftig belastning av fosforet kan drives til å også skape røntgen ståler. Så den gammle CRT teknologien var i alle fall i stand til å lage helseskadelige røntgen stråler hvis ikke alt er som det skal og skjermen ikke skjermes ordetlig.
    Med det samme tråden er vekket til livet så kan jeg jo undre på hvor du får det i fra at LCD tekologien baserer seg på at fosfor blir bombardert med elektroner? LCD er jo basert på at lyset fra baklyset blir brutt i forskjellige vinkler og dermed viser forskjellige farger.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Med det samme tråden er vekket til livet så kan jeg jo undre på hvor du får det i fra at LCD tekologien baserer seg på at fosfor blir bombardert med elektroner? LCD er jo basert på at lyset fra baklyset blir brutt i forskjellige vinkler og dermed viser forskjellige farger.
    Han blandet nok med plasma ville jeg tro.

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra brosjyre til Pioneer plasma:
    "Plasma Display Systems emit slight amounts of IR (Infrared Emission) through luminous discharge technology. IR is not harmful to living organisms, but may interfere with the operation of remote controls for other equipment or cause static in equipment using IR (such as cordless headphones or cordless microphones)"

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jo den saken klar

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Det er baklys systemet jeg skriver om i det tidliger innlegget mitt, og som produserer lyset som sendes ut fra LCD skjermer. Er ikke sikker på om det brukes prismer eller om det er mest vanlig med fargefiltere for å lage RGB LCD pixceler, men LCD pixcelene i seg selv er er bare står for å åpne og lukke for dette lyset ved hjelp av polarisering <> dobbel polarisering av lyset og forskjellig bruk av RGB fargegiltrering.

Howstuffworks "How LCDs Work"

Baklys systemet kan forsåvidt bestå av forskjellige lys produserende teknologier (glødetråd, metall gass, xenon , Led, osv) , men en teknologi som har vært mye vanlig på direkte view skjermer og som benytter fosfor, er lystoff rørene. Howstuffworks "How Fluorescent Lamps Work"

Det er disse rørene som jeg altså mener også kan sende ut lys i IR (frekvensen på lyset røret sender ut bestemmes gass type, kjemisk sammensettning av fosforet, og tilført energi for å frigjøre fotonet.) området selv gjennom div RGB LCD pixceler og ikke helt avblendede luft spalter osv og som dermed kan gjøre IR styring en smule forvirret.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er baklys systemet jeg skriver om i det tidliger innlegget mitt, og som produserer lyset som sendes ut fra LCD skjermer. Er ikke sikker på om det brukes prismer eller om det er mest vanlig med fargefiltere for å lage RGB LCD pixceler, men LCD pixcelene i seg selv er er bare står for å åpne og lukke for dette lyset ved hjelp av polarisering <> dobbel polarisering av lyset og forskjellig bruk av RGB fargegiltrering.

Howstuffworks "How LCDs Work"

Baklys systemet kan forsåvidt bestå av forskjellige lys produserende teknologier (glødetråd, metall gass, xenon , Led, osv) , men en teknologi som har vært mye vanlig på direkte view skjermer og som benytter fosfor, er lystoff rørene. Howstuffworks "How Fluorescent Lamps Work"

Det er disse rørene som jeg altså mener også kan sende ut lys i IR (frekvensen på lyset røret sender ut bestemmes gass type, kjemisk sammensettning av fosforet, og tilført energi for å frigjøre fotonet.) området selv gjennom div RGB LCD pixceler og ikke helt avblendede luft spalter osv og som dermed kan gjøre IR styring en smule forvirret.
    Nå er jeg på ingen måte noen ekspert bare en interessert som gjerne vil lære mer. Husker ikke alt fra fysikken jeg har hatt heller. Men etter det jeg kan huske så er jo lystoffrør basert på at gasser bir ionisert av strømmen som går igjennom røret. Plasma er ioniserte gasser, så på en måte så er det jo riktig av deg å sammenligne plasma og lcd. Det som får gassen til å lyse er at elektornene går opp i ett høyere engergi nivå ("elektronbane") for å så med en gang gå ned til ett lavere nivå igjen. Dete medfører energi som blir frigjort i form av fotoner som er lys, eller elektromagnetisk stråling om en vil. Om det er fosfor som blir brukt i disse baklysene har jeg ikke greie på, kan jo sjekkes ut senere eller vet om noen andre vet. Sannsynlig vis så er det vel litt forksjellkig akkurat som de forskjellige lcd panelene også har litt forskjellige virkemåter.

Uansett så oppfattet jeg tråden om det er farlig stråling. Både lcd, plasma og crt stråler ut IR. IR stråler er en grunn overalt pga av alt som er temperert. Ang stråler, uten at jeg vet så mye om det så vil jeg tror crt er værre enn plasma og lcd da crt har en elektronkanon. Lcd vil jeg tro ikke er noe farligere enn lystoffrør, plasma kan jeg ikke noe spesielt mye om, så det vet jeg ikke, men har for meg at det stråler litt mere enn lcd. Den lille IR strålingen som kommer fra tv'er er uansett ikke farlig.

Ta dette med en klype salt og rett meg om det er feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner IR som den evt. skadelige strålingen, men det er vel UV man har advart mot når det gjelder lysstoffrør ?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen av strålingsfomene er skadelige på det nivået det her er snakk om. Både IR og UV stråling er mye sterkere ute i solen enn det blir foran en TV.

IR fjernkontroll ville nok få problemer med å fungere utendørs.
    Noen som har testet PicooZ (leketøyshelikoper med IR fjernkontroll) utendørs? Det fungerer overhodet ikke.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •