TV - hva er forskjellen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV - hva er forskjellen

Jeg vurderer å kjøpe meg widescreen-TV i stua mens jeg venter på å komme i gang med opp-pussing av kjellerstue (som kan brukes til hjemmekino). I denne sammenheng har jeg prøvd å lese litt om hva som anbefales av TV'er. Dette er ikke lett, og det er mange tråder om emnet. Noen anbefaler Panasonic, andre Sony, Phillips eller Loewe.

Jeg har selv vært og sett hos forhandlere som har "en vegg" full av TV'er i alle kvaliteter og prisklasser, uten å kunne se noen tydelig sammenheng mellom billedkvalitet og pris. Ofte virker det som om det er svært dårlige billedsignaler til alle disse (som viser samme TV-kanal).

Jeg har i utgangspunktet ikke siktet meg inn på noen spesiell prisklasse, men vil selvfølgelig ha mest mulig for pengene.
    Det jeg egentlig spør om er - hva er det som skiller de beste TV'ene fra de dårligere? Hva skal jeg se etter for å finne hvorfor man skal betale 20 000 kr. for en TV i stedet for 10 000? Er det mest billedkvaliteten, eller er det minst like mye tilkoplingsmuligheter som skiller de dyre fra de billige? Jeg har mest tenkt på 32", men hva med 36"?
    Min TV vil bli brukt minst like mye til TV-programmer (UPC) som til DVD-filmer. Kan noen gi meg noen råd på veien?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som vente-TV kan du vel inngå noen kompromisser, eller hva? Jeg ville kikket i prisklassen rundt 10000 kroner. Her får man nå godt bilde med godt sortnivå, flat skjerm, 100Hz og gode muligheter til zooming og offset i høyde/bredde. Dette oppsummerer vel stort sett det jeg ville prioritert i en 32" 16:9 TV hvis jeg skulle kjøpt nå. Når det gjelder 36" er de større og dyrere (men det sier seg vel selv...).

10000-kroners klassen er etter min mening (for 32" widescreen-TVer) den prisklassen som gir potensielt mest for pengene. Kvaliteten varierer noe, men hvis du prioriterer bildekvalitet framfor design og lyd (du bruker vel ikke TVens lydprosessering uansett? ), så vil du få svært gode produkter til 10000-12000 kroner. Alle merkene du nevner er gode. Jeg vil kanskje framheve Sony som et robust alternativ. Har aldri hørt noen som har fått problemer med Sony-TVer. Sony har også tradisjon for et godt sortnivå.

Men les tester, produktblader og spesifikasjoner. Disse sier mye om bildekvalitet, features og brukervennlighet. Når du har en 2-3 alternativer, post gjerne en mail her på avforum for å få erfaringer fra kompetente personer. Gjør et valg basert på det. Det er heller ikke dumt å kjøpe på Elkjøp hvis du kan holde ut noen minutter med relativt inkompetente selgere. 30 dagers returrett gir deg gode muligheter til å teste hjemme og returnere uten spørsmål hvis du ikke er fornøyd. Her selv gjort dette.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode råd, Roffe.
    I hvor stor grad det blir et "vente-TV" avhenger bl.a. av hvor lang tid (og hvor mye penger) det går med til å innrede kjelleretasjen. Uansett vil det bli mye brukt som "daglig-TV" for hele familien.
    Som du antar, så er ikke lyden på TV'en av betydning for meg. Design betyr nok litt (kan f.eks. ikke ha sølvfarget). Uansett er det billedkvaliteten som betyr mest.

Jeg har ikke problemer med å handle fra Elkjøp/Lefdal, men er litt usikker på om ukompetent selger og ukompetent kunde (meg) er noen god match. Da er jeg desto mer avhengig av rådene jeg kan få herfra. :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet i TV butikker er ofte at de har dårlig antennesignal grunnet ekstreme system for å fordele antennesignalet til alle TV apparatene.

Det gjør egentlig ikke så mye da det er lettere å skille TV apparater med dårlig signal. Men Sony f.eks er jevnt dårligere enn f.eks Panasonic på TV tuner, men er minst like god på godt DVD signal.

Det som er viktig for meg og ting som varierer på TV'ene er.

100Hz for å unngå piping
    100Hz for mindre bildeflimmer
    Flatt billedrør
    Vertikal stabilisering for å unngå at bilde varierer i størrelse etter lysintensitet (desverre en funksjon som fåtallet har)
    Kretser for å unngå linjeflimmer. (tekst, horisontale linjer)
    Minimum 2 RGB innganger.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Kan det være dette som gjør at jeg får "regnbuer" på enkelte svart/hvitt-stripete partier på min nåværende TV? Irriterer av og til meg over dette, og har sett det f.eks. på Oceans Eleven.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode poenger, Peakman. Jeg vil også legge til:

Fleksibilitet i tilpasning av størrelse til bilderuten!

(Ekte 16:9 er jo ikke noe problem, men letterbox kommer ofte med teksten delvis i bildet og delvis i de sorte stripene. Jeg er kresen på å få med hele bildet, samtidig som jeg vil utnytte skjermflaten best mulig. Da er det viktig å kunne finjustere høyde og bredde på bildet, samt offset i høyderetningen.
    Mange TVer kommer fortsatt med bare 4 forhåndsinnstillinger:
    16:9,
    4:3,
    ideal (som er en tilpasning av 4:3 ved å strekke helt ut sideveis og strekke litt i høyden for å unngå alt for tykke mennesker, man mister litt øverst og nederst) og
    ideal med høydeoffset (som alltid viser hele nederste del av bildet for teksting).
    Personlig bruker jeg kun 4:3, 16:9 og custom zooming på min TV)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Jeg har ikke problemer med å handle fra Elkjøp/Lefdal, men er litt usikker på om ukompetent selger og ukompetent kunde (meg) er noen god match. Da er jeg desto mer avhengig av rådene jeg kan få herfra. :wink:
    Nettopp. Det er derfor viktig å ha preferansene klare på forhånd (inkludert hvilke produkter man ønsker å se nærmere på). Ikke hør på hva selgeren sier om hva som er bra. Stol på dine egne øyne, og be om å få se TVen med DVD tilknyttet RGB-inngangen (Ta gjerne med DVD-plater selv).
    Bruk filmer som er tilpasset ekte 16:9 og utnytter hele skjermen. Grunnen er at enkelte TVer sliter med geometrien i overkant, ikke ulikt problematikken med slitte VHS-bånd.
    Sjekk skarpheten i vertikale overganger mellom sort og hvitt.
    Test svært lyse scener (f.eks. snøskredscener), mørke scener (f.eks. nattscener), fargerike scener (tegnefilmer), og scener med mye smådetaljer.
    Se også etter hvor godt hudtoner og øyne gjengis.
    Pass opp for eventuelle deformasjoner i kantene på bildet, spesielt ved bilder med mye hvitt eller mange klare farger.

Lykke til!

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også blitt fortalt at 100Hz TV'er har problemer med etterslep. Det forklares med at når man ser fotballkamp, så kan ballen oppleves som en komet med hale (antakeligvis sterkt overdrevet). Dette skal være bedre på dyrere 100Hz-TV'er. Jeg vil gjerne unngå dette.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også blitt fortalt at 100Hz TV'er har problemer med etterslep. Det forklares med at når man ser fotballkamp, så kan ballen oppleves som en komet med hale (antakeligvis sterkt overdrevet). Dette skal være bedre på dyrere 100Hz-TV'er. Jeg vil gjerne unngå dette.
    Dette bør du teste. Generelt vil jeg si at du bør gå for en 100Hz TV. Bildet er VELDIG mye mer stabilt. Jeg har ikke opplevd det du nevner med min 100Hz TV, men det kan kanskje variere fra modell til modell.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    ideal (som er en tilpasning av 4:3 ved å strekke helt ut sideveis og strekke litt i høyden for å unngå alt for tykke mennesker, man mister litt øverst og nederst)
    Jeg har ikke erfaringer med widescreen-TV, men trodde at 4:3 ble vist i riktig høyde/breddeforhold med uvirksomme felter på sidene.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    100Hz for å unngå piping
    100Hz for mindre bildeflimmer
    Flatt billedrør
    Vertikal stabilisering for å unngå at bilde varierer i størrelse etter lysintensitet (desverre en funksjon som fåtallet har)
    Minimum 2 RGB innganger.
    Høres fornuftig ut. Kan du nevne eksempler på TV'er som oppfølger disse kriterier?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ideal (som er en tilpasning av 4:3 ved å strekke helt ut sideveis og strekke litt i høyden for å unngå alt for tykke mennesker, man mister litt øverst og nederst)
    Jeg har ikke erfaringer med widescreen-TV, men trodde at 4:3 ble vist i riktig høyde/breddeforhold med uvirksomme felter på sidene.
    Joda, det er riktig: ekte 4:3 med svarte striper vil alltid være en mulighet, men mange føler seg snytt ("Hva er vitsen med widescreen hvis jeg bare får svarte felter?"), så produsentene legger til noen pseudo-16:9 modus som gjør at et 4:3-bilde fyller hele skjermen. Hvordan disse modifiserer bildet varierer fra produsent til produsent og modell til modell. Personlig synes jeg dette er tullete og foretrekker som sagt å gjøre min egen zooming hvis jeg føler behov for det...

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ekte 4:3 med svarte striper vil alltid være en mulighet, men mange føler seg snytt ("Hva er vitsen med widescreen hvis jeg bare får svarte felter?"),
    He, he ! Altså for dem som vil fylle hele skjermen, både når de ser fullscreen og widescreen. Artig :lol:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flere TV apparater som er gode på markedet.

Når jeg kjøpte meg TV i høst så falt jeg ned på en Sony KV-32FQ70. (selges for like under 10).

Idag ville det stått mellom Sony KV-32FQ70, Panasonic TX-32PX10 og eventuelt Philips 32PW8844.

Ingen av disse har noe linjeflimmer, kun Sony har vertikal stabilisering (på panasonicen og Philipsen så vibrer den vertikale kantlinjen når man ser på 4:3 i rett format på)

Disse har alle 3 SCART kontakter, og 2 med RGB.

Panasonic har best bilde fra TV tuner. Panasonic ser penest ut. Vanskelig å se forskjell på DVD via RGB.

Philips har Natural Motion som gir helt jevne bevegelser uten hakking. (fjellscenen i begynnelsen av to Tårn er meget avslørende der)

Sony har en idiotisk svakethet med at den ikke husker at man bruker audio out isteden for høyttalere noe som gjør at man må inn i menyen for å slå av høyttalerne hver gang man slår på. (ikke noe feil, den er slik)

Panasonic har IKKE mulighet for vertikal justering av bilde ved zooming. (for å få med feil plassert undertekst)

Sony har PIP og 250 siderst tekstminne mot Philips på 1200 og Panasonic på 1500.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ekte 4:3 med svarte striper vil alltid være en mulighet, men mange føler seg snytt ("Hva er vitsen med widescreen hvis jeg bare får svarte felter?"),
    He, he ! Altså for dem som vil fylle hele skjermen, både når de ser fullscreen og widescreen. Artig :lol:
    Det er utrolig mange merkelig folk som ikke skjønner hvorfor det er bedre med sorte striper på sidene enn strukket bilde. Det er ikke uten grunn at butikker velger å vise de strukket. Har overhørt uttalige kunder som har spurt selgeren hva som er feil med TV'n siden de har sorte striper på kantene.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke noe spesiell forklaring på dette. Mange sier at dette er et stort problem, noe jeg ikke er enig i. (det er andre problemer med billige 100Hz apparater)

For det er ingen grunn til at det skal være mer etterslep når man viser et bilde 2 ganger mot en gang når tiden er halvert på hvert bilde.

Det som ofte er problemet er at de har dårlige kretser som lagrer bildet (bildet må lagres for å kunne vises 2 ganger) som gjør at bildet mister mye detaljer og blir svært grøtete og slørete. (f.eks JVC billig 100Hz)

På min forrige 100Hz fra 95 så var det heller ikke noe problem, men den kostet dog 24k.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony har PIP og .....
    Vil vi ha PIP ?
    (Underforstått : Hva er PIP?) :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry. PIP er Picture in Picture. En funksjon jeg har brukt 3 ganger.

Mulghet til å se noe i en rute på skjermen i tillegg til hovedprogrammet. (via scart)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ofte PIP i forbindelse med idrett og annen konkurranse når man er interessert i f.eks. innspurter eller spesielle deltakere. Da kan jeg se f.eks. nyheter i hovedbildet mens jeg har konkurransen oppe i hjørnet, og så svitsje når det blir spennende. Det er IKKE to tunere i min TV, så de to bildene må enten komme fra separate scart-innganger eller det ene bildet kan komme fra TVens tuner.
    I praksis vil det si et det ene bildet må tas inn via vanlige kringkastingssignaler, som i mitt område begrenser seg til NRK1, TV2, SVT1, og SVT2. Det andre bildet kommer fra paraboldekoderen.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK! PIP er nok fint å ha, men ikke noe must for meg.
    Nå har jeg fått mye nyttig informsjon, og kommer til å ta meg en tur igjen for å sjekke TV-apparater mot hverandre.
    Og til slutt kommer det vanskeligste, som er å overbevise min bedre halvdel om at vi virkelig trenger en ny (widescreen) TV, selv om den gamle (full screen) fungerer som den skal.
    Takk for hjelpen iallefall, Peakman og Roffe !

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •