TV - hva er forskjellen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Etterslepet du nevner, kan best sjekkes ved å se på ett bilde, hvor du har en tekstremse som går fra høyre mot venstre, f.eks nyheter fra tekst-tv på NRK når det ikke er sending, en sjelden gang.Se hvordan bokstavene vises på de forskjellige apparatene. Graden av etterslep bestemmes av hvor gode billedkretsene er til å regne seg fram til det 2. delbildet, som settes inn i 100Hz teknikken

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vg
    Graden av etterslep bestemmes av hvor gode billedkretsene er til å regne seg fram til det 2. delbildet, som settes inn i 100Hz teknikken
    Såvidt jeg vet er det vel de færreste 100Hz TVer som regner ut ekstra frames. De viser bare samme frame (bilde) flere ganger.

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De billigste viser samme frame 2ggr., derfor etterslep, mens de dyrere forsøker å konstruere et bilde på grunnlag av informasjon i foregående bilde. Det er i hvertfall hva jeg ble fortalt på kurs, men man vet jo aldri... :wink:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De billigste viser samme frame 2ggr., derfor etterslep, mens de dyrere forsøker å konstruere et bilde på grunnlag av informasjon i foregående bilde. Det er i hvertfall hva jeg ble fortalt på kurs, men man vet jo aldri... :wink:
    Det er ingen grunn for at det skal bli etterslep ved å vise bildet 2 ganger.

Samlet tid for hver frame blir det samme som ved 50Hz. (ref det blir ikke etterslep ved å sette pc skjermen på 120Hz isteden for 60Hz oppfriskning)

Newcomer vg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har fått det forklart en gang, kommer dette av kombinasjon etterlysningstid og øyets treghet.Det såkalte etterslepet, viser seg ved at et objekt i bevegelse synes bredre enn det egentlig er, og det synes å være værre ved bevegelser fra høyre mot venstre, altså imot avbøyningsretningen.
    Vanlig tv bruker bl. annet interlacing, ved at to halvbilder flettes sammen, vi får 50 halvbilder, eller 25 helbilder, noe som får hele bildet til å virke urolig.( dette prøves å unngåes med 100Hz teknikken), mens på en PC tegnes hele bildet med en gang og vi får f.eks 50 helbilder i sekundet. I tillegg er det stort sett statiske bilder som vises på en PC skjerm. Film i full størrelse viser ikke imponerende kvalitet. Så lenge vi i tv-systemet bruker 50 delbilder i sekundet og 625 linjers bilde som utgangspunkt, vil det være svakheter i systemet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant denne om progressiv scan i en annen tråd: http://www.hifi-writer.com/he/progscan/progscan.htm

Det kan virke som om dette er et typisk NTSC-problem.

Intermediate Oban sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...om etterslep

Tiger skriver følgende om etterslep i tråden om "Philips 32PW8506" :
    Ønsker man billig TV, og man bare må se fotball og irriterer seg over etterselp = kjøp en 50 Hz. That's fact.

Etterslep er derimot minimalt på TV-er til 15.000+ da teknologien er mer 75Hz enn 100Hz.
    Om dette stemmer, så kan det muligens være et problem med etterslep på de TV-modellene som er foreslått i denne tråden (Sony KV-32FQ70, Panasonic TX-32PX10 og Philips 32PW8844)

Og dette med Progressiv Scan - er ikke dette det samme som f.eks Phillips kaller Pixel Plus-teknologien? Jeg har DVD-spiller uten progressiv scan, bør jeg da ta hensyn til det ved valg av TV?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om etterslep er noe problem, men bildet er litt mer sløret ved analoge TV sendinger på FQ70 enn på PX10.

Klarer ikke å se noe etterslep.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...du har en tekstremse som går fra høyre mot venstre, f.eks nyheter fra tekst-tv på NRK...Se hvordan bokstavene vises på de forskjellige apparatene. Graden av etterslep bestemmes av hvor gode billedkretsene er til å regne seg fram til det 2. delbildet, som settes inn i 100Hz teknikken
    Prima test, vg

Dette er faktisk den testen jeg selv benyttet for å avgjøre hvilken TV jeg skulle kjøpe i fjor. Testen "avslører" dårlige 100Hz apparater.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre for meg ser det ikke ut til at noen av de modellene som ble foreslått her, kan fåes i svart. Hvertfall ble jeg fortalt dette av en selger på Lefdal i går. De hadde faktisk ingen TV'er i denne klassen som kunne leveres i svart. Det nærmeste var en Thomson 32" TV med svart ramme rundt skjermen. Men resten av TV'en var grå-hvit plast og ville ikke passe noe særlig som et møbel i min stue.
    Den lekreste TV'en jeg har sett, er Loewe Aconda. Den ser for meg ut til å ha alt hva man kan ønske - bortsett fra en akseptabel pris. :cry:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oban
    Dessverre for meg ser det ikke ut til at noen av de modellene som ble foreslått her, kan fåes i svart...Den lekreste TV'en jeg har sett, er Loewe Aconda. Den ser for meg ut til å ha alt hva man kan ønske - bortsett fra en akseptabel pris. :cry:
    Loewe Aventos 32" Widescreen leveres i helt sort utførelse og koster 10.000 kroner mindre enn Anacondaen, men har samme bildekvalitet :lol: Er selv lei sølvfarge, så jeg gikk for den sorte Loewe'n.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Loewe Aventos 32" Widescreen leveres i helt sort utførelse og koster 10.000 kroner mindre enn Anacondaen, men har samme bildekvalitet :lol: Er selv lei sølvfarge, så jeg gikk for den sorte Loewe'n.
    Da kan denne seile opp som en sterk kandidat.
    Hvordan kommer denne teknisk og billedmessig ut sammenlignet med Panasonic, Philips og Sony i samme prisklasse?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen vil hevde at tester i Lyd&Bilde ikke er grundige. De om det. Vel, Loewe Aventos ble vinner i klassen "High-End TV 2003". Sikkert ikke fordi importøren CableCom betalte bestikkelser til redaksjonen i Lyd&Bilde, men fordi TV-en er en kvalitets-TV til god pris.

Sjekket selv Sony og Philips i fjor, men valgte altså Loewe-en fordi bildekvaliteten var superb og den kom akkurat ut på markedet i fjor. Har du mulighet for å stikke innom HiFi-klubben så har de den utstilt.

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... men valgte altså Loewe-en fordi bildekvaliteten var superb og den kom akkurat ut på markedet i fjor.
    Og likevel har du etter at du skaffet deg ny TV brukt det meste av fritiden til å pusse opp kinorom i kjelleren med 2 lerret.
    Bruker du Loewe Tv'en noe særlig nå som du har fått skikkelig kinorom?
    Og et spørmål til : Jeg leste bl.a. i den tekniske informasjonen om Aventos'en at den har bilde i bilde (PIP) med to tunere. Betyr dette at man kan se to tv-kanaler fra samme inngang samtidig på skjermen? Tenker her på hva Roffe skrev i en tidligere post :
    Det er IKKE to tunere i min TV, så de to bildene må enten komme fra separate scart-innganger eller det ene bildet kan komme fra TVens tuner.
    I praksis vil det si et det ene bildet må tas inn via vanlige kringkastingssignaler, som i mitt område begrenser seg til NRK1, TV2, SVT1, og SVT2. Det andre bildet kommer fra paraboldekoderen.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV-en brukes nesten hver dag den. Film ser jeg i hjemmekinoen, men alt annet ser jeg på Tv-en. Har en sjelden gang sett film på TV-en med DVD-en Philips 963SA. Bildet blir strålende.

Testet dette med 2 tunere nå i kveld, men måtte da bruke en inneantenne, så bildekvaliteten ble så som så. Svar på dine spørsmål er i form av bildene nedenfor.

Bruker normalt paraboltuner via scart.

Til slutt: Husk at PiP er ikke det samme som PaP. Picture in Picture gir 2 bilder av ulik størrelse. PaP gir 2 bilder som er like store på siden av hverandre.

Men som Peakman sa tidligere: "En funksjon jeg har brukt 3 ganger.". Dette er for meg også en "nice to have" funksjon som jeg nesten aldri bruker, bortsett fra kanskje lese tekst-tv mens jeg skjeler til hva som surrer og går i bildet til venstre.

God helg

Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    859
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som Peakman sa tidligere: "En funksjon jeg har brukt 3 ganger.". Dette er for meg også en "nice to have" funksjon som jeg nesten aldri bruker, bortsett fra kanskje lese tekst-tv mens jeg skjeler til hva som surrer og går i bildet til venstre.
    Jeg kan tenke meg at denne funksjonen ville være perfekt i de tilfeller det programmet man ser blir avbrutt av en reklamepause. Da kan man gå over på en annen kanal, mens man har "reklamepausen" i det lille vinduet. På denne måten kan man følge med på når pausen er over og programmet fortsetter.
    Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har glemt å switche tilbake til det jeg egentlig fulgte med på, fordi jeg "kortet ned ventetiden" med å se på en annen kanal.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •