RGB Scart til RGB D-SUB

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

RGB Scart til RGB D-SUB

Hei,

fått et kjempetilbud på en LG 32" monitor uten tuner, men digitaltuner er like om hjørnet.
    Tuneren (og DVD-spilleren min) har Scart RGB ut, monitoren har en haug med innganger, 2x component, 2x D-SUB RGB, 1x S-Video, 1x kompositt og 1x DVI.

Er det standard RGB inn på D-SUB, slik at det bare kan brukes en overgang, evt hvor finner man det?

Frister ikke å kjøpe 2stk dyre overganger fra Scart RGB til component..

Må jeg bite i det sure eplet å kjøre en ny DVD (med opptak feks LG RH-177/188/188H) og kjøre Scart RGB fra tuner til DVD og HDMI til DVI (eller component-component)?

Mvh Tommy

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en VGA kontakt kjøres Rød, Grønn, Blå, HorisontalSync og VertikalSync inn på 5 forskjellige pinner.

I en SCART RGB er signalet bygd opp slik at sync-signalet sendes på samme pinne som grønn såvidt jeg husker. Det er altså ikke "den samme RGB", noe som gjør at det kreves et "aktivt adapter" (med elektronikk) for å klare å koble slik som du vil.

Så antageligvis er det en grei tid å handle seg en ny dvd-spiller på. Det trenger ikke koste skjorta. Kjøp en Oppo971 f.eks. Den er gjennomtestet på forumet og har både VGA utgang og mere til.

Først, sjekk at du ikke tilfeldigvis også har component via SCART også på dvd-spilleren.

Sjekk også om ikke tilfeldigvis LG 32" støtter Scart RGB via en av de andre kontaktene. Phillips kjører f.eks ofte en component inngang gjennom DVI-I inputen på skjermen... Det er så mange forskjellige muligheter i slike produkter.

Først, hva slags skjerm og dvd spiller har du? Fullt navn.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun for å pirke litt på det DrErling skrev: RGB via scart bruker fire ledere. Én til hver primærfarge og én til horisontal og vertikal synkronisering. Komponent YbPrPb kjører synkroniseringssignalet sammen med det grønne fargesignalet.

Ellers helt enig, sjekk om det er mulig å lure ut et "vanlig" komponentsignal via scartkontakta på tuneren, eventuelt om VGA-inngangen kan brukes som RGBs inngang.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Kun for å pirke litt på det DrErling skrev: RGB via scart bruker fire ledere.
    Takker!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

monitoren er en LG Flatron M3200C-BA
    DVD spiller er en Sony DVP-NS33
    Tuner er en Canal Digital C 1201 CX

Det heller mest mot innkjøp av en DVD spiller med hdd-opptaker..

Mvh Tommy

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ingen dum løsning. Før vi hadde HDD-opptaker i heimen klarte jeg meg greit, men heretter vil jeg ikke være foruten. For å se TV må du da koble som du beskrev i første posten og velge den aktuelle bildeinngangen som kilde på harddiskopptakeren. Hvis du ikke har det fra før kan det hende en programmérbar multifjernkontroll vil gjøre livet litt enklere. Bruker selv en Sunwave SRC-3000 til å styre alt unntatt lerretet i hjemmekinoen.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Komponent YbPrPb kjører synkroniseringssignalet sammen med det grønne fargesignalet.
    Komponent har vel ikke noe grønt signal?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oops! Det har du helt rett i Rikky. Jeg mente selvfølgelig luminanssignalet som ofte har grønn markering rundt utgangen Og her trodde jeg at jeg hadde briljert med litt teknisk innsikt

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lett å gå seg litt vill i RGB, RGBHV,YCbCr, YPbPr, Y/C, C.... jungelen ja, hehe.

drE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommyfo
    monitoren er en LG Flatron M3200C-BA
    DVD spiller er en Sony DVP-NS33
    Tuner er en Canal Digital C 1201 CX

M3200C manual 13mb

DVP-NS33 manual 1,5mb felles for NS32, NS33 og NS52P (kun sistnevnte har component out)

Ser for meg ut som dvd-spilleren ikke står i stil til skjermen nei. Det beste signalet du kan koble direkte er s-video, og det er litt i skraleste laget med den skjermen. Gå for en ny dvd-spiller med minimum component utgang ja.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tilbud om en ny LG RH-177 til 1600,- med full garanti og 30 dagers returrett og slo til på det. Har også fått koblet til kabeltv-greiene og må si meg ganske fornøyd!! Eneste jeg savner nå er en kjapp måte å switche mellom 4:3 og 16:9, må inn i menyen å styre for å fixe det. Og det at tuneren til Canal Digital er litt treg...

Mvh Tommy

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •