Tanker om kvalitet på Tv-sendinger ved kjøp av ny TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tanker om kvalitet på Tv-sendinger ved kjøp av ny TV

Er i samme båt som mange andre her. Skal hive ut en CRT med 100Hz. Den gir et veldig bra og stødig TVbilde sammen med en UPC dekoder.

Jeg har lest utallige tester og innlegg om diverse LCD'er og PlasmaTv'er. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å kjøpe en LCD til rundt 25000. Jeg er VELDIG opptatt av å få et så bra bilde som overhodet mulig på vanlig TV signal. Etter å ha vært ute å kikket på en del skjermer og pratet med selgere så sier alle som en at når man får et dårlig signal inn så blir det dårlig på skjermen. Ofte faktisk dårligere enn på en CRT. Det skremmer meg å bruke 25000 på noe som er dårligere enn det jeg har i dag. Jeg har kikket på en del skjermer og blir vanvittig skuffet over TVbildene på de fleste skjermer jeg har sett. Alle butikkene sier de bruker signalsplittere og at det derfor blir dårlig bilde. Har faktisk aldri sett så mye dårlige TV bilder som i den siste uka. Utrolig hvor mye "ekstra" støy og artifacts enkelt skjermene gir på et standard tvsignal. De overtaler ihvertfall ikke MEG til å kjøpe ny TV når det kjører en 40" som viser YouTube-kvalitet på et vanlig TV3 tvsignal.

Jeg endte til slutt opp på Elkjøp på Storo i Oslo. Der var alle Tv'ene koblet opp mot en PC som sendte en egen elkjøp TV-kanal. Det som var skikkelig bra med denne "testen" var at en del av materialet på denne elkjøp TV-kanalen var i HD og en del var i vanlig "dårlig" TV kvalitet. På det HD er selvfølgelig alle TV'er bra. Det som derimot var veldig overraskende og meget lett å se var at på et vanlig TVsignal så ga Plasma Tv'ene et MYE bedre TVsignal enn LCD. Det var noen musikkvideogreier som ble kjørt med mye halvnakene kropper. Det var MYE mer detaljer i hudpartiene på plasmaene enn på LCD'ene. Det som også var helt tydelig var at de minste plasma tv'ene så best ut da støy i bildet ikke ble synlig overhodet. På 40 tommerene og opp kunne man se noe støy. Det var en 37" panasonic plasma PV60 jeg synes var knallbra. Den TV'en koster også bare rundt 15.000,-

Jeg tror jeg kommer til å "låne" en slik TV fra Elkjøp i 29 dager (30 dagers returrett uten spm!) og teste den ut i heimen.

Når jeg leser en del tester nå i ettertid av diverse flat-TV'er så det omtrent ingen som tester vanlige TVsignaler som tross alt 90% av befolkningen i dette land bruker tiden foran TV'en på. Det står veldig mye om HD signaler DVD og spillekonsoller, men de er vel i mindretall de som bruker MER tid på andre singalkilder enn antennekontakten i veggen. Jeg blir sikkert flamet nå, for her på forumet er det vel motsatt.

Vi må leve med det TVsignalet vi har nå i lang tid framover. Selv når vi går over til digitalt bakkenett så vil TVselskapene komprimere singalene maks for å få skviset flest kanaler inn. Båndbredde på satelitter koster tross alt penger. Når det gjelder TVsendinger så må jeg si at jeg tror ikke tiden er inne for å invester en masse penger i en TV som kan alt. Vi får nok ikke se noen HD-tvkanaler på denne siden av 2010. Når HD kommer i full scala og man blir "nødt" til å oppgradere så er situasjonen en helt annen. Men innen den tid er det kommet både billigere og bedre TV'er enn vi har i dag.

Til opplysning så har jeg spilt både spill og sett DVD på min gamle CRT uten å ha dødd av den grunn. Det virker som om alle som skal ha nye TV på død og liv MÅ ha 1080p.

Min oppfordring til alle derfor å komme seg vekk fra tastaturet og ut i butikkene og SE med egne øyne på de skjermene dere skal kjøpe. Framfor å henvise til den ene eller andre testen i ente om mente. Tester er greie som en pekepin på hva man bør ta en kikk på men de tross alt også subjektive vurderinger gjort av mennesker som kanskje har vektlagt andre ting enn det du faktisk har behov for på en TV.

Tenk deg derfor nøye om når du ser etter ny TV på TV. HVA er det du bruker mest tid i løpet av et år på når du kikker på TV? Ser du mest TV i forhold til film, spill og mediasenter så MÅ du ha en TV som takler å gi et bra tvsignal selv om det er noe støy på sendigen.

Spent på å høre hva dere sier til dette
    Dette er tidligere postet som et svar inne i en annen tråd. Tok med den frihet å poste det som en egen tråd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Interessant innlegg. Jeg har prosjektor og har planer om å kjøpe flat-tv før jul. Denne kommer til å brukes nesten utelukkende til TV, men har ikke helt bestemt meg for om jeg skal knytte meg på analog kabel eller kjøpe parabol. Problemet med å teste i butikk er jo bl.a. nettopp dårlige signaler fra splittere og sleipe selger som stiller inn TV'ene etter bonusen. Dermed er det jo greiere å forholde seg til tester med bra signaler. Hadde begynt å sikle på en Sony Bravia LCD (W- eller V-serien), men ble nå litt betenkt av din erfaring med LCD. Kanskje jeg skal følge ditt eksempel og prøve "Elkjøp-trikset"....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •