Flat-tv innkjøp har gått til *elvete! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 144
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Oppløsning: Jada lightning, vi kan godt være enige om at LCD har høyere oppløsning på mindre areal. Det har rett og slett med teknologien å gjøre. Det er nær sagt umulig for plasma å konkurrere med LCD på pikseltetthet. Når det er sagt, så har begge teknologier 1080p-skjermer - såpass høy oppløsning trenger du egentlig ikke før du nærmer deg 60-70 tommer ved normal sitteavstand.

Jeg sitter selv 2,5 meter fra en 50" plasma med 1365x768 i oppløsning, og pikselstruktur er overhodet ikke synlig. Dessuten skaper høyere oppløsning på SD-signaler (TV, DVD) bare enda flere synlige artefakter.

Hvorfor skal man da kjøpe argumentet med at 1080p er så viktig i dag? Jeg forstår dem skal benytte skjermen primært til databruk, og/eller er uhyre redde for å ikke få full utnyttelse av de kommende HD-kildene - som ingen foreløpig vet hvor utbredt blir. HDTV er vedtatt å bli 720p i Europa, og det er en standard 90% av alle plasmaskjermer solgt i dag støtter.

Men oppløsningshysteriet er foreløpig bra overdrevet, spør du meg. Signalene og bitraten på disse er langt viktigere. Har dere sett HD-signaler på en HD-kompatibel SD-plasma? Det ser faktisk meget, meget bra ut,til tross for lav oppløsning i panelet.

Intermediate Beemer sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    693
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Det med vekt er direkte feil.

La meg gi noen tilfeldig utvalgte eksempler:
    37" LCD:
    Amitech 37L945: 30,0kg
    Grundig Elegance 37LXW94-8616: 32,0kg
    Philips 37PF9986: 27,0kg
    Samsung LE-37S71: 28,0kg.
    LG 37LB1R: 31,6kg

37" plasma:
    Panasonic TH-37PV60E : 26kg
    Panasonic TH 37PV600 : 28,5kg

Jeg vet ikke om noen andre 37" plasma enn Panasonic, men det beviser uansett at plasma ikke veier noe mere enn LCD.

Fakta er tatt fra komplett.no og prisjakt.nu
    Måtte humre litt når jeg leste disse linjene dine : La meg gi noen tilfeldig utvalgte eksempler:
    Men ellers en underholdende diskusjon for oss andre:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er pionereen så lett?
    Er det nå i det siste plasmaene har blitt så lett?
    Skal si meg enig i at det var ekstremt lett...av lcd tver så veier samsung 46N71 35,3 kg med stativ...uansett den diskusjonen kan vi lett legge død...

Men mener fortsatt at totalt sett for forbrukere som velger å bruke tv både til tv, film, konsoll og data vil komme best ut med en LCD...og mener at LCD er det beste på konsoll og data og ikke henger langt etter på tv og film biten.
    W2000 er i mine øyne på likt nivå med plasma på de to områdene...

Og før dere begynner å kaste steiner...har dere overhodet sjekka tven jeg snakker om?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Beemer
    Måtte humre litt når jeg leste disse linjene dine : La meg gi noen tilfeldig utvalgte eksempler:
    Men ellers en underholdende diskusjon for oss andre:-D
    Haha! Ser det selv nå.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder kontrast og sortnivå så ER PLASMA OVERLEGEN, og etter å ha sett meget skuffende LED-baserte LCD-skjermer har jeg ikke noe særlig tro på at LCD noen gang kommer til å ta igjen plasma på akkurat dette området. LED-fenomenet var det som skapte grobunnen for "den enorme utviklingen på LCD-skjermer, mens plasma lå på dødsleiet..."

Det er nå en gang fortsatt slik, og dette hersker det relativt utbredt enighet om, at plasma-teknologien gir det overlegent mest naturlige og organiske bildet til film, tv og spill.

Sistnevnte kan jeg imidlertid se fordelen med LCD på grunn av innbrenningsfare, selv om denne har blitt vesentlig redusert på de siste generasjonene med plasmaskjermer.

På tv og spesielt film, er plasma rett og slett overlegent. Å sette seg ned å se en film på LCD i et mørklagt rom blir en heller blågrå opplevelse...

Forøvrig gir plasma fortsatt mest størrelse for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel for min del så vil jeg komme til å bruke tven mot data, ps3 når det kommer i mars samt hdmatriale enten fra data eller blueray på ps3...

Om jeg vil legge merke til forskjell? Det er jeg temmelig sikker på...
    Megapixel hysteriet er mye mindre gjeldende på tver iforhold til digitalkameraer hvor mange kun ser på dette...

Er klar over at vi her til lands kommer til å kjøre på 720p...men film materiale vil jo være å få tak i full oppløsning...hvertfall som jeg har forstått

Vel...folk velger sjøl hva de vil ha....men at man kan få full utnyttelse av det er vel ingen tvil...

Med ps3 vil man kunne både kjøre film og spill fullt ut...

Er enig i at man ikke skal kun tenke på oppløsning da det viktigste er den faktiske kvaliteten på de pixlene som bli vist...men hvis en tv har begge deler så burde jo det være å foretrekke

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lightning
    Er pionereen så lett?
    Er det nå i det siste plasmaene har blitt så lett?
    Skal si meg enig i at det var ekstremt lett...av lcd tver så veier samsung 46N71 35,3 kg med stativ...uansett den diskusjonen kan vi lett legge død...

Men mener fortsatt at totalt sett for forbrukere som velger å bruke tv både til tv, film, konsoll og data vil komme best ut med en LCD...og mener at LCD er det beste på konsoll og data og ikke henger langt etter på tv og film biten.
    W2000 er i mine øyne på likt nivå med plasma på de to områdene...

Og før dere begynner å kaste steiner...har dere overhodet sjekka tven jeg snakker om?
    Jeg har sett tv'en, og jeg har sett storebroren også....uten å bli nevneverdig imponert. Ikke kom å fortell meg at du ikke ser blåskjæret i "sorte" området av bildet, spesielt om du ser fra siden.

Angående vekten så er det mange plasmaskjermer som lenge har vært lette, men det varierer, akkurat som det gjør med LCD..det er hipp som happ, neppe noe argument å for verken den ene eller andre teknologien å dra vekten inn i bildet.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildemessig er plasma overlegen LCD punktum! Hva kontrastnivå angår så oppgir muligens pioneer sin til 3000:1 men finn EN eneste LCD som har REELL kontrast på over 1600:1.. Det tror jeg er bortimot umulig, og hva Philips eller Samsung skryter av på sine LCD tv'er er like mye verdt som en PC høyttaler med 10000watt.

Dessuten du begrunner utsagnet ditt på en butikk opplevelse, der skal jeg si meg enig at en LCD kan virke bedre pga lysstyrken. Hvor mange hus har 600 lysstoff rør hengende i taket? Hvem ser film i flombelysning? Prøv samme sammenligningen i en normal stue med dempet belysning (koselig filmstemning). Da får du deg nok et aldri så lite sjokk for å si det mildt. LCD'en sin store feil kommer tuslende om ikke løpende. Et ikke eksisterende sortnivå, gjenskinn av baklyset i panelet, i verste fall gjennomlysning i hjørner etc.

Når det kommer til bevegelse så har plasma en ca responstid på 1-2ms det som blir begrensende faktor her er elektronikken, noe som er vel så bra på en toppmodell plasma som en toppmodell lcd.

Spill sier du... Xbox 360 som kjører 720p eller 1080i (1080i som forøvrig er en oppløsning som ikke er ment for noen tv'er på det norske markedet) og både plasma og lcd har full støtte for 720p. Og hva er da best med tanke på respons fra tv'ens sin side?

1080p sier du. Kan du se forskjell på en 37" lcd med 720p eller 1080p? (utenom mikroskopiske ikoner på windows desktop'en din) Tvilsomt. 1080p begynner nesten ikke å vise seg før på 50" + og her har vi alt plasma med denne oppløsningen. Dessuten 42" plasma med 1080p er allerede annonsert.

Bare avstanden til tv'en sier litt om hvem som oppnår skarpheten i bildet best. En lcd trenger omtrent 20-30% lengre avstand mellom deg og tv'en for å oppnå samme bildekvalitet som en plasma.

Plasma er dyrere å produsere sier du.. Hvorfor er det ikke fler 42" og 50" lcd på markedet da om det er så mye billigere? Jo fordi LCD tv'er i denne størrelsen er ikke gunstig nok. De tjener mer på å kutte opp platene i mindre tv'er å selge fler små enn få store. LCD knirker seg oppover i størrelse ja men plasma knirker seg like mye nedover i pris om ikke mer.

Innbrenning er pr idag et meget sjeldent problem og man skal virkelig gå inn for det om man vil ødelegge en ny plasma idag, selvfølgelig fins det billige b-sorterings paneler som man finner i mange NO-NAME merker som takler dette dårligere men det er ikke poenget her. Det fins mange LCD tv'er som får retention også, og jeg har faktisk sett enkelte modeller som er ganske ille på det også (og dette var ikke noen billig tv). Det går vekk etter en tid men det er snakk om mer enn å skru av å på tv'en eller spille av en film. Det samme med en plasma, det meste folk kaller innbrenning er retention som går vekk etter litt bruk av tv'en utenom det som forårsaket det. Jeg har en LCD tv selv og jobber i bransjen, men min erfaring om min tv er at den fungerer ypperlig om dagen samt til pc er den fin men om kvelden når jeg har dama i armkroken å skal se en film kunne jeg ønske jeg hadde en plasma da den er så utrolig mye bedre å se på. Bildet flyter bedre, bedre fargedybde og sist men ikke minst et mye bedre sortnivå. Har forresten en LCD men rykte på seg for å ha blandt markedets beste sortnivå, men jeg mener den ikke er god nok i kampen mot plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe...hvor mange netter skal vi føre sverdslag?

Vel..det er din mening at det er overlegent...
    Jeg skal si meg enig i at plasma er best til nå...men igjen så finnes det unntak fra regelen...gidder ikke å si mer på det da det blir unødvendig repetering av det jeg har sagt tidligere..

Plasma gir mest størrelse for pengene...igjen så sier jeg meg enig...har aldri nektet for det.

Men ta deg en tur enten på hifiklubben eller hit til trondheim så kan du jo få se en film i mørket og si hva du synes

Jeg er hvertfall storfornøyd og jeg tror ikke jeg er alene om det...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel for min del så vil jeg komme til å bruke tven mot data, ps3 når det kommer i mars samt hdmatriale enten fra data eller blueray på ps3...

Om jeg vil legge merke til forskjell? Det er jeg temmelig sikker på...
    Megapixel hysteriet er mye mindre gjeldende på tver iforhold til digitalkameraer hvor mange kun ser på dette...

Er klar over at vi her til lands kommer til å kjøre på 720p...men film materiale vil jo være å få tak i full oppløsning...hvertfall som jeg har forstått

Vel...folk velger sjøl hva de vil ha....men at man kan få full utnyttelse av det er vel ingen tvil...

Med ps3 vil man kunne både kjøre film og spill fullt ut...

Er enig i at man ikke skal kun tenke på oppløsning da det viktigste er den faktiske kvaliteten på de pixlene som bli vist...men hvis en tv har begge deler så burde jo det være å foretrekke
    Jada, 1080p er vel og bra det, men foreløpig ser jeg ikke det som et salgsargument. Det er vanskelig nok å skille en god DVD-utgivelse fra HD-signaler 3-5 meter unna en skjerm på 40-50 tommer, og det er ikke mindre lett å skille 1080p-signaler på en 1080p-skjerm og en 720p-skjerm på tilsvarende avstand... avstanden til skjermen er imidlertid kritisk for å oppfatte kvalitetsforskjellen her.

Forøvrig har det seg slik at skjermer med full HD (1080p) gjerne har dårligere kontrast- og sortnivå enn en tilsvarende skjerm med lavere oppløsning. Dette fordi den skjermen med lavest oppløsning har større avstand mellom pixlene, noe som sørger for mer sort i selve panelet. Dette skaper bedre sortnivå og kontrast. Eksempel: Pioneer 507XA er oppgitt til 4000:1 i kontrast mens 5000EX er oppgitt til 3000:1.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har sett tv'en, og jeg har sett storebroren også....uten å bli nevneverdig imponert. Ikke kom å fortell meg at du ikke ser blåskjæret i "sorte" området av bildet, spesielt om du ser fra siden.

Angående vekten så er det mange plasmaskjermer som lenge har vært lette, men det varierer, akkurat som det gjør med LCD..det er hipp som happ, neppe noe argument å for verken den ene eller andre teknologien å dra vekten inn i bildet.
    Jeg pleier å sitte foran tven jeg
    Men du har det sikkert koslig på sia av den

Vel..seff så kan du se baklyset...men med litt innstillinger og tid med å justere så er det ikke eksisterende og jeg har fått et veldig normalt og fint bilde

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    De nye LG plasma modellene har fjernet den fremre glassplaten som har senket vekten med nesten 10kg på 42" samt de trenger ikke viftekjøling lenger da den mister mer varme igjennom panelet (likt en lcd), de bruker mindre strøm enn før, kontrasten har økt betraktelig, man har får ikke skygge av bildet i det ytre glasset ved innsyn fra stor vinkel. Dette er klart en trend jeg tror flere plasma produsenter vil ta i bruk. Enkelt oppsummert,, LCD mister fler å fler fordeler for plasma etterhvert som tiden flyr. LCD blir bedre men slik jeg ser det har plasma hatt best utvikling de siste 2 årene

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at jeg hadde mye av samme tankene som revox i hodet under utformingen av forrige innlegg...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...vel..plasma har hatt en moden utvikling...men det har jaggu LCD og..

høyere kontrastnivå, større paneler, kjappere paneler, økt fargedybde, økt innsynsvinkel, høyere oppløsning, bedret funksjonalitet og design med tanke på pctilgang og hdmi og utviklinga går bare videre...så LCD står jaggu ikke stille på teknologisiden heller...ja til slutt...for å ikke nevne pris...du kan nå få en 46" samsung lcd til 18 000...eller en 32" til så langt nede som 5000...

tja...enig om å være uenig?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    De nye LG plasma modellene har fjernet den fremre glassplaten som har senket vekten med nesten 10kg på 42" samt de trenger ikke viftekjøling lenger da den mister mer varme igjennom panelet (likt en lcd), de bruker mindre strøm enn før, kontrasten har økt betraktelig, man har får ikke skygge av bildet i det ytre glasset ved innsyn fra stor vinkel. Dette er klart en trend jeg tror flere plasma produsenter vil ta i bruk.
    Dette er en "trend" jeg har hatt på to plasmaskjermer, først en LG RZ-42PX4RV som nå er litt over et år, og sist pioneers 507XA, som vel egentlig ikke har hatt frontglass på de par siste generasjonene dem heller...her er et bilde av de to, begge er meget lette for størrelsen. 42-tommeren fra LG veide under 30kg mens pioneeren nå veier 34 kg pga integrert tuner og kontaktpanel. Forrige gen. veide 31 kg.

Angående dybden, lightning, og ditt utsagn om at LCD som regel er mye tynnere. Jeg synes nesten det er omvendt, etter å ha sett bakpå siste generasjoners LCD-skjermer. LG'en på bildet over måler 9,8cm i dybde.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe...vel..plasma har hatt en moden utvikling...men det har jaggu LCD og..

høyere kontrastnivå, større paneler, kjappere paneler, økt fargedybde, økt innsynsvinkel, høyere oppløsning, bedret funksjonalitet og design med tanke på pctilgang og hdmi og utviklinga går bare videre...så LCD står jaggu ikke stille på teknologisiden heller...
    Alt dette har det da vært utvikling på for plasma også, bortsett fra innsynsvinkel og etterslep i panelene som aldri har vært noe tema for plasma.

ja til slutt...for å ikke nevne pris...du kan nå få en 46" samsung lcd til 18 000...eller en 32" til så langt nede som 5000...
    Du kan få en 50" plasma til 15 000,-. Henholdsvis fra fujitsu siemens og scansonic, blant annet. 42" plasma kan du få ned i 7-8000,-

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det varierer en god del fra tv til tv...samsung har veldig tynne tver, men sony har en del tykkere...altså snakk om LCD...panasonic sine plasma tver kan uansett regnes som ganske så tykke..da spesielt pv60 med en klump helt nederst i bakkant av tven

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men ville du hatt noen av de tvene?

samsungen til 18 000 ville jeg nok ikke hatt noe imot...men LCD tver til 5 000 tror jeg at jeg styrer unna...samme gjelder plasmaer til 3 000 mer...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det varierer en god del fra tv til tv...samsung har veldig tynne tver, men sony har en del tykkere...altså snakk om LCD...panasonic sine plasma tver kan uansett regnes som ganske så tykke..da spesielt pv60 med en klump helt nederst i bakkant av tven
    Ja, men poenget er vel at plasma-tv'er generelt ikke er noe tykkere enn lcd - enig ?? Det finnes mange plasmaskjermer på 42" som ikke er 10 cm dype engang. Finn meg en 42" LCD som er tynnere, vær så snill!

Dette er ikke noe tema, det er relativt likt.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men ville du hatt noen av de tvene?

samsungen til 18 000 ville jeg nok ikke hatt noe imot...men LCD tver til 5 000 tror jeg at jeg styrer unna...samme gjelder plasmaer til 3 000 mer...
    Den samsungen du sikter til blir solgt på billigsalg om dagen, og er egentlig en utgått modell. Den kostet opprinnelig 30 000,- for et års tid siden.

Side 3 av 8 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •