TV til far....

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

TV til far....

Hei.

Har lovet far og hjelpe han med kjøp av ny flatskjerm, men har dessverre ikke mye kunnskap selvops:

Det jeg har fått vite er at han vil ha 37"... thats it. (grunnet dårligere syn som kommer med alderen)

Han skal kun bruke apparatet til tv-titting og muligens litt dvd-film.

Det jeg lurer på er:
    1: Plasma eller Lcd? (kontrast forhold, plasma = mer "lys sky", etterslep? osv)
    2: Gode modeller til en hyggelig pris, gjerne gode tilbud. (hyggelig pris = i hvertfall ikke over 15.000, helst "mye" billigere, da kun tv titting i blandt)

På forhånd... Takk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *bump*

...trenger vel strengt tatt ikke en tv til 15k.
    Finnes det noen billige og bra modeller dere kan anbefale til en man i 50 årene som skal se tv iblandt.

Plasma eller Lcd? Noen spesifikkasjoner som er viktigere å se etter enn andre...

:?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo mindre teknisk interessert man er desto "farligere" er det å gå for plasma. Normalt sett er den en viss fare for innbrenning, og 50-åringer holder seg jo generelt til det de kjenner av tv-kanaler, ergo enda større fare for innbrenning.

Dette og det faktum at lcd normalt sett har litt høyere lysstyrke, gjør at jeg vil anbefale en Viewpia skjerm fra Elprice. Dette er en "folkemodell" som uante mengder folk har gått for, og som bare blir bedre og bedre etter hva jeg forstår (ikke 100% sikker på hva slags panel som står i siste versjon).

Dette er en billig og grei 37" til 10.995,-
    Viewpia LC37IE11H

Lurer du på noen tekniske detaljer rundt denne skjermen anbefaler jeg en titt i tråden om Viewpia (teknisk).
    Her finner du det meste du vil komme til å lure på.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar!

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jo mindre teknisk interessert man er desto "farligere" er det å gå for plasma. Normalt sett er den en viss fare for innbrenning, og 50-åringer holder seg jo generelt til det de kjenner av tv-kanaler, ergo enda større fare for innbrenning.

Dette og det faktum at lcd normalt sett har litt høyere lysstyrke, gjør at jeg vil anbefale en Viewpia skjerm fra Elprice. Dette er en "folkemodell" som uante mengder folk har gått for, og som bare blir bedre og bedre etter hva jeg forstår (ikke 100% sikker på hva slags panel som står i siste versjon).

Dette er en billig og grei 37" til 10.995,-
    Viewpia LC37IE11H

Lurer du på noen tekniske detaljer rundt denne skjermen anbefaler jeg en titt i tråden om Viewpia (teknisk).
    Her finner du det meste du vil komme til å lure på.

DrE
    Så plasma er uegnet for 50-åringer? Det er det dummeste jeg har hørt. Det med innbrenning er hypa opp i skyene. Jeg har en 50-årig far som har panasonic pv500 og den har ikke innbrenninger selv om han ser på en kanal leeenge. Dessuten er han ikke så opptatt av instillinger så kontrasten står på 100%, men INGEN innbrenninger!

Så jeg kan trygt annbefale plasma selv til de som er over 25 !!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    ...Det med innbrenning er hypa opp i skyene...
    men hva er da grunnene for å enten velge lcd eller plasma?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lordludo
    men hva er da grunnene for å enten velge lcd eller plasma?
    Kommer ann på hva du skal med tv'en det. Mange som har tenkt å bruke tv'en mye som dataskjerm og HTPC skal kjøpe LCD, mens de som vil bruke tv'en som en tv, nemlig se på tv, serier, filmer osv bør gå for en plasma. Plasma funker også ypperlig til konsoll spilling.

Min erfaring med LCD og plasma er at LCD har et uvirkelig bilde (blir ekkelt å se på i lengden), dårlig innsynsvinkel og forferdelig dårlig sortnivå, mens plasma har et bilde som er mer likt vanlig CRT tv'er, bra innsynsvinkel (kan se på tv fra siden av hvis du vil og et bra sortnivå (her er panasonic best).

Ellers så har lyd&bilde testet flatskjermer (i august tror jeg) og de kom frem til at sortnivå er det viktigste for en god tv opplevelse. Sortnivå = plasma :!:

37" Panasonic PV60/62 får du får rundt 15.000 med fot på elkjøp. Du kan også gå for den mer rimeligere modellen PA60 som du får til rundt 10-12 tusen. Denne har ikke HD mulighet, men er HD kompatibel. Men HD kommer for fult nå, så hadde gått for en i HD, altså PV60

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så plasma er uegnet for 50-åringer? Det er det dummeste jeg har hørt. Det med innbrenning er hypa opp i skyene.
    Som du sikkert forstår så var ikke det jeg sa ment som en universell sannhet.

At innbrenning er hypa opp i skyene er vel å dra den litt langt. Broren min kjøpte nettopp en 50" pioneer skjerm (plasma ja) og sitter nå med discovery logo på alle kanaler.

Det jeg mente med at jeg ikke ville anbefalt plasma til "50-åringer" var med bakgrunn i at:
    1. Dersom skjermen er mottakelig for innbrenning
    2. Eier ikke vet om dette

--> Så er faren større for at det faktisk skjer

Dessuten, jo eldre man er og jo svakere syn man får, jo mere setter man pris på at bildet har "smell", altså at det er lyssterkt.
    Viktigst for meg: sortnivå. Viktigst for min Far: Lysstyrke...

Så, hvis dette er det dummeste du har hørt, så har du etter min mening ikke hørt så mye dumt... ?

DrE

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du sikkert forstår så var ikke det jeg sa ment som en universell sannhet.

At innbrenning er hypa opp i skyene er vel å dra den litt langt. Broren min kjøpte nettopp en 50" pioneer skjerm (plasma ja) og sitter nå med discovery logo på alle kanaler.

Det jeg mente med at jeg ikke ville anbefalt plasma til "50-åringer" var med bakgrunn i at:
    1. Dersom skjermen er mottakelig for innbrenning
    2. Eier ikke vet om dette

--> Så er faren større for at det faktisk skjer

Dessuten, jo eldre man er og jo svakere syn man får, jo mere setter man pris på at bildet har "smell", altså at det er lyssterkt.
    Viktigst for meg: sortnivå. Viktigst for min Far: Lysstyrke...

Så, hvis dette er det dummeste du har hørt, så har du etter min mening ikke hørt så mye dumt... ?

DrE
    Les litt her du: Screen burn

Hvis broren din har klart å få "brent" inn discovery logoen, så har han virkelig gått inn for det. Dessuten er det sikkert en midlertidig innbrening som går vekk etterhvert skal du se 8-)

Kom på at det du sa ikke var det dummeste jeg har hørt, men det nest nest dummeste faktisk. Så da har jeg jo hørt noen dumme ting før det. :wink:

Dr. voff voff

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis broren din har klart å få "brent" inn discovery logoen, så har han virkelig gått inn for det.
    Whatever...

Nå er NRK logoen (som 50-åringer flest ser på?) veldig transparent, ergo mindre (eller ingen) fare for innbrenning. Jeg har ikke sett etter, eller lagt merke til dette før, men jeg ser det nå. Det er langt verre logoer der ute.

Btw, la du merke til spørsmålstegnet bak utsagnet om at 50-åringer flest ser på NRK? Så da forventer jeg at du ikke svarer:

"Så, alle 50-åringer ser kun NRK? Det er det dummeste jeg har hørt..."

Jeg sier ikke bombastisk at man "får innbrenning" ved å velge plasma, og siden hele innbrenningsproblematikken bare er en hype, så kan lesere av tråden bare se helt vekk fra mine poster her.

btw#2: har du lagt merke til hvem som drifter siden du linker til? Har du sett lcd-skjermer fra noen av de?

DrE
    btw#3. Et nick er et nick, ikke er jeg doktor, ikke heter jeg Erling, så det er ingen vits i å bjeffe...

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mine erfaringer og et tips.

Finn en Panasonic PV60 i 37" til far du. Det kommer han garantert til å bli fornøyd med. Lcd skjermer fra "billig merker" som Viewpia og lignenede faller ofte igjennom ved vanlige analoge tv signaler. Sikkert kjempeflotte med hd-signaler og pc bruke, men neppe det faren din kommer til å bruke den mest til.

Generelt: ikke la deg skremme av innbrennings spøkelse mange roper om. Har selv en Panasonic PV60, men i 42". Innbrenning har jeg ikke merker noe til.

Jeg har en 26" Wiewell lcd tv og en Panasonic 42" plasma. Sikkert ikke den beste lcd skjermen (26"), men storebroren har visst nok gjort det bra i tester. For å si det rett ut, den tv'en har ikke gitt meg lyst på flere lcd tv'er. Grøtete i det sorte, kornete på analogt signal og faktisk ikke spesielt bra på dvd over scart. Plasma skjermen er i en helt annen divisjon.... Er jo en annen pris også, men bildet er mer kornete på 26" på samme avstand enn 42".

Ikke sikkert lcd skjermen jeg har er det store, men på soverommet skal den duge. Lcd er for meg barnerom og soverom. Plasma kommer det til å forbli i stua. Oppløsning er ikke alt!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Msport: kvalitet koster, det gjelder også for lcd skjermer. er jo som du sier det selv, billige merker som viewpia, viewell osv faller igjennom sammenlignet med apparater fra de store leverandørene.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whatever...

Nå er NRK logoen (som 50-åringer flest ser på?) veldig transparent, ergo mindre (eller ingen) fare for innbrenning. Jeg har ikke sett etter, eller lagt merke til dette før, men jeg ser det nå. Det er langt verre logoer der ute.

Btw, la du merke til spørsmålstegnet bak utsagnet om at 50-åringer flest ser på NRK? Så da forventer jeg at du ikke svarer:

"Så, alle 50-åringer ser kun NRK? Det er det dummeste jeg har hørt..."

Jeg sier ikke bombastisk at man "får innbrenning" ved å velge plasma, og siden hele innbrenningsproblematikken bare er en hype, så kan lesere av tråden bare se helt vekk fra mine poster her.

btw#2: har du lagt merke til hvem som drifter siden du linker til? Har du sett lcd-skjermer fra noen av de?

DrE
    btw#3. Et nick er et nick, ikke er jeg doktor, ikke heter jeg Erling, så det er ingen vits i å bjeffe...
    Den siden jeg linket til inneholder seriøse menigsmålinger hvis du leser litt mer enn bare førstesiden. Og ja, både hitachi og panasonic lager LCD skjermer, så veit du det! Legger med link jeg så du ser:

LCD
    PANASONIC Nordic - LCD TV

Ikke det dummeste jeg har hørt at 50-åringer ser mye NRK nei.

- bjeff bjeff

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi her hadde det skjedd mye!

Driver og avslutter et hovedfag nå og har derfor lite tid til å sette meg inn i LCD vs PLASMA-jungelen. Setter derfor pris på alle svar!! (gjør livet mitt litt lettere)

Akkurat nå heller det vel mot plasma.
    koble til data er nok uaktuelt for han, så den egenskapen til lcd er totalt uinterresant.

Har selv hørt det er bedre på tv-signaler.
    Det jeg er usikker på er dette med lysstyrken. Hvor lys svak er en plasma? En på "elkjøp" sa til far at de var veldig "lys skye"... litt sollys = blast bilde....

eh...hvor korrekt er det?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Driver og avslutter et hovedfag nå og har derfor lite tid til å sette meg inn i LCD vs PLASMA-jungelen. Setter derfor pris på alle svar!! (gjør livet mitt litt lettere)

koble til data er nok uaktuelt for han, så den egenskapen til lcd er totalt uinterresant.

Det jeg er usikker på er dette med lysstyrken. Hvor lys svak er en plasma? En på "elkjøp" sa til far at de var veldig "lys skye"... litt sollys = blast bilde....

La meg si det slik: Jeg har ingen problemer med å se TV i dagslys så lenge ikke solen skinner direkte på TV'en. Jeg synes plasmaen er bedre i sollys en min gamle CRT. Skal appatatet brukes til TV-titting bör du absolutt gå for en plasma og billigste alternativet av bra kvalitet er da Panasonic.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    plasma it is!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PAPYRUS / PANASONIC 37" plasma TV TH-37PV60E

denne dere tenker på?

Grei pris?

edit:
    her fant jeg 42"ern, var ikke mye dyrere og har vel mer tro på den forhandleren iom at jeg ikke har hørt om papyrus...
    siba - Hos oss får du råd

bra tilbud?
    er 37"ere litt overprisa?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    plasma it is!
    Da ville jeg gått for Panasonic TH37PV60, hvis det er maks 37" han skal ha. Ellers er Panasonic TH42PV60 ikke så mye dyrere.
    TV-signalet på en flatskjerm blir vesentlig bedre med en digital tv-mottager. En flatskjerm kan slite med et analogt TV-signal sett i forhold til en god gammel billedrörs-tv. Selv har jeg en digital mottager og har et suverént TV-signal ikke langt unna DVD-kvalitet. Har du f.eks bare en vanlig Bord-antenne er det stor sjanse for at bildet blir stöyete og relativt uklart. Har du Digital-parabol/kabel vil du mest sannsynlig få et glimrende signal/bilde. Plasma er bedre på TV-signaler enn LCD.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PAPYRUS / PANASONIC 37" plasma TV TH-37PV60E

denne dere tenker på?

Grei pris?

edit:
    her fant jeg 42"ern, var ikke mye dyrere og har vel mer tro på den forhandleren iom at jeg ikke har hørt om papyrus...
    siba - Hos oss får du råd

bra tilbud?
    er 37"ere litt overprisa?
    De to, ja. Meget bra TV'er begge to. På analogt signal vil mest sannsynlig 37" ha best bildekvalitet, siden den er mindre og trenger ikke å blåse opp bildet i den grad en 42" trenger. Har du digital tv-signal er det egentlig ett fett hvilken du velger. Har far din plass til den, ville jeg helt klart gått for 42".

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du kan sammenligne plasma med vanlig CRT når det gjelder lysstyrke. Plasma er kanskje hakket bedre. Forskjellen mellom LCD og plasma/crt er at LCD ikke har glass front som reflekterer lys, mens crt og plasma har glassfront. Derfor sier noen at LCD er mer lyssterk i sollys osv, fordi den ikke reflekterer lyset. Jeg har heller aldri hatt noe problem med å se tv når det er sol. Selvfølgelig så kan man ikke se tv med sola skinnenes rett på tv'en, slik er det jo med vanlig tv også...

Merkelig at en elkjøp selger sier at bildet blir blasst når det er mye lys????

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •