Da er det duket for nytt TV. Til PC bruk! Men hvilket?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate Shercko sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Da er det duket for nytt TV. Til PC bruk! Men hvilket?

Sorry for å starte enda en tråd om valg av TV, men jeg fant egentlig ingen som hjalp meg så veldig. Pluss at jeg er ganske grønn på dette området.

Har bare et budsjett på sørgelige 10.000, jeg vet det er beskjedent, men må da vel gå an å finne brukbare TV'er til denne prisen også.

Jeg kommer til å bruke det 80% til PC(serier, filmer, spill osv), 15% til vanlig TV, og 5 % til DVD. LCD er vel det som gjelder for meg da? 1:1 pixelmapping? Er det et must ved bruk av PC?
    32" holder i baner, bare så det er sagt. Klarer meg også fint med et 27".
    Responstid? Kontrast? Lysstyrke?
    MÅ jeg ha DVI eller holder det med VGA?
    Jeg bruker vanlig kabel-TV, ikke parabol eller slikt.
    Lyden er ikke viktig, bruker nesten bare anlegget.
    HDMI er kjekt å ha?
    Det må nesten være HD-ready.
    Da har jeg vel fått med det meste, si ifra om det er noe mer som er viktig for meg og til mitt bruk.

Det skal også sies at hovedgrunnen til at jeg kjøper nytt TV, er fordi at jeg sitter å glor på en vanlig CRT TV. Da er det vanskelig å se hva som står av skrift når jeg bruker PC, og det gjør jeg jo hele tiden.

Håper på noen behjelpelige svar her

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVI/HDMI er standard på alle brukbare TVer i dag, er det ikke det hadde jeg styrt unna. Mtp PC-bruk er det veldig kjekt med 1:1 pixelmapping, uten at det er et helt must. Noen LG-modeller(om ikke alle?) har dette, i tillegg til noen billigmerker. Er en egen tråd til dette på forumet. Etter min mening får du en bra 27" til 10 000 eller en brukbar 32". Anbefaler som vanlig å plukke ut et knippe interessante TVer og se om du får testet de selv, evt. les brukererfaringer fra internett. Gjør du nok research foran salget skal du nok greie å velge riktig :-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Men hvor får jeg tatt en titt på disse LG-modellene? Internettside/butikk.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noe erfaring med dette TV'et? Så ut som at det har det jeg trenger, men det står ikke noe 1:1 pixelmapping:???: . Ser ut som et greit kjøp dette?

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen bra TV'er rundt 30" som er gode nok til å bruke som PC-monitor? Øvre prisklasse er 10.000 for meg.

Så har jeg et lite oppfølgerspørsmål i denne forbindelse. Hvis TV'en har native oppløsning på 1920x1080p, må oppløsningen på skjermkortet settes til det samme for at bildet skal bli knivskarpt? Slik er det nemlig med min 19" Viewsonic (1280x1024). Dersom jeg må kjøre på 1920x1080 trenger jeg vel en monsterpc for å kjøre spill?

Viktige egenskaper er:
    -kontrast
    -lite etterslep
    -gode farger
    -skarpt bilde

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo på nesten på grensen til galskap... Er det mulig å bruke denne som PC-monitor med en sitteavstand på 1 m? Noen som har prøvd noe lignende?

Samsung 40" LCD-TV LE40M87BD, 1920 x 1080 Full-HD,3xHDMI,15000:1,8ms
    Komplett.no - Samsung 40" LCD-TV LE40M87BD, 1920 x 1080 Full-HD,3xHDMI,15000:1,8ms

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det skal være primært PC monitor, hvorfor ikke kjøpe en PC monitor??

Slike pc skjermer har høyere oppløsning enn 1080p, er mulig at du må bruke to dvi kabler.

EDIT: feil link først, fikset nå

Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er små og dyre!

Intermediate Eriond sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    646
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En Tv kan IKKE måle seg mot en middels god pc-monitor når det gjelder bildekvalitet desverre. Jeg har testet med pc'en min mot 46W4000, og selv om dette gikk helt fint sånt rent tilkoblingsmessig, ble jeg ikke overveldet av resultatet. Fikk fine nok farger, men detaljnivået ble ikke helt det samme, og da særlig i mørke partier. Surfing går helt ok, men foretrekker å sitte en knapp meter fra en 24" monitor enn i underkant av 3 meter fra en 46" tv, selv om akkurat denne tv'en er regnet for å være blandt de aller beste lcd-tv'ene på markedet for tiden.

Når det gjelder spill derimot syns jeg det fungerer bedre, og jeg skal rigge meg til med Flightsimulator, Yoke og pedaler foran tv'en senere idag. Tror det kan bli ganske mange fine timer utav akkurat det.

Som ett supplement til en vanlig monitor kan en tv være supert dersom du vil spille med større bildeflate eller har ønske om å vise feriebildene dine til resten av familien uten at de må stå sammenkrøket rundt en liten pc-skjerm, men jeg ville altså personlig aldri basert meg på tv'en som hverdagsmonitor.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,342
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting med å kunne bruke TV'n som PC monitor, er jo kose faktoren.
    Er ikke alltid det er like gøy å måtte sitte foran PC bordet....

Sørg for at TV'n du kjøper støtter 1:1 pixelmapping. Da får du den skarpheten du er ute etter. Du slipper også skaleringsproblemer og overscan.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser selv etter ny TV og vurderer da spesielt Sony 40W4000 og Pioneer 42" plasma.

Vil Sonyen være langt bedre til PC bruk? eller er Pioneeren nesten like bra? Har det mye å si mtp. PC bruk at den ikke er Full HD?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •