Hvilke tekniske krav skal man stille ...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilke tekniske krav skal man stille ...

... til sin nye LCD-TV?

Når jeg først svir av 30k på en TV, vil jeg vite at jeg har noe som varer en stund. Det er utrolig mye som skjer på LCD-TV fronten for tiden. Etter mye lesing og reserach har jeg funnet ut at min neste TV skal ha av tekniske finesser.

• 37 - 40"
    • Full HD - 1080p
    • HDMI v1.3
    • Surround (Dolby, SRS)

Jeg er ny i dette feltet, og har mye å lære. Ting du betalte en formue for i går, koster en halv formue i dag. Etter å ha lest en del rundtom, står jeg igjen med et intrykk av at mye har skjedd på teknologisiden. Man har vært uenig om standarder, og det har vært uvisshet om hva som er den rette veien og gå. Det virker som man i dag har funnet en "common ground", og at de tekniske aspektene for fremtidig satsing er lagt til grunne.

Min langsiktige plan er å ha et lite hjemmekinoannlegg som baserer seg på 1:1 forhold mellom mediakilde og presentasjonsmedium. Jeg er veldig spent på å se hva som kommer av spillere for BlueRay og HD-DVD i året som kommer.

Hva er/ville være deres krav til en ny LCD-TV i dag?

PS: Jeg har en spesiell forkjærlighet for Sony sin X2000 etter å ha sett denne demonstrert, men kommer til å vente litt til..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hdmi 1.3 er det vel ingen tver som har enda, sony kdl-40x2500 blir vel en av de første som har dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror det er fort å henge seg opp i spesifikasjons-hysteriet. Det verste med slikt er at spesifikasjoner forteller noe og skjuler noe, og på samme måte som i PC-verdenen så må man kaste bort mye tid på forum før man forstår hvilke spesifikasjoner man må sjekke opp.

Den store tingen som "alle" skal ha nå er 1080p. Jeg våger påstanden at dette er noe nært den minst viktige parameteren på ny flat-skjerm i dag!

Grunnen? LCD-skjermer og andre sliter med hver sine problemer som skyldes tekniske og fysiske begrensninger som man fremdeles prøver å forbedre. Dessuten tyder forskning på at med "vanlige" størrelser og sitteavstander så er det ofte ingen forskjell på 1080p og 720p. Hvis du skal ha veldig stor skjerm/projektor og/eller sitte veldig nært skjermen så endrer dette seg naturlig nok. Jeg tror grensen lå på 53" og 2.7 meter...

HDMI 1.3 er sikkert en helt fin ting. Men den er i mine øyne ikke et must-have. Industrien har enda til gode å utnytte HDMI 1.0 fullt ut (hva er poenget med 12bit farger når panelen knapt nok er 8?)

Kontrast-tall sier ingenting som helst siden det har gått inflasjon i å skryte mest mulig med verdier som er hentet fra tomme lufta.

Det som teller er naturlig nok et godt bilde. Og mange sider ved et godt bilde la seg bare avsløre ved å faktisk titte selv, og sammenligne med konkurentene med samme kilde. Skal du koble til analog tv og standardoppløste kilder er dsp og tuner naturlig nok viktige momenter. Ellers er opplevd kontrast og farger viktig i mine øyne. Hvis du skal koble til en PC som videokilde er det veldig viktig at skjermen støtter fornuftige oppløsninger og framerater.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om du ikke bør la deg "blinde" av teoretiske spesifikasjoner, så er Sony LCD (Bravia 40x2000) antakelig det beste valget akkurat nå. I "morgen" kan derimot andre merker ha fått et forsprang, så spørsmålet du bør stille deg er: Hvor lenge du vil sitte på gjerdet før du kjøper en skjerm du kan leve med i noen år? Det kommer som kjent stadig bedre skjermer, så de mest kravstore blir stort sett sittende - på gjerdet..........

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter innlegget til Knut her. Ikke heng deg opp i tekniske spesifikasjoner, men bruk dine egne øyne (noe du allerede har gjort ved å se på Sony sin LCD). Verken tilkoblingsgrensesnittet (HDMI 1.3) eller oppløsning er langt i fra noen garanti for et godt bilde.

"Surround Sound" funksjonen fra den/de TV`ene du kikker på anbefaler jeg å teste før du lener deg på antagelsen at funksjonen vil gi deg det du er ute etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og takk for mine og svært meningsfylte svar

Jeg er helt enig. Man skal ikke se seg blind på tekniske spesifikasjoner og dippedutter - og hvis man gjør det - ender man som J. Haugen påpeker opp med å sitte på gjerdet til mosen gror i ett med deg. Før eller siden må man bare .. kjøpe.

Årsaken til at jeg nevnte HDMI v1.3 var fordi jeg la merke til at Playstation 3 kommer med HDMI 1.3 støtte, og skal vi tro Sony, vil 1.3 være "standarden" som blir lagt til rette for i årene som kommer. Men igjen, kan godt være vi ser 1.4 o.l. før snøet har smeltet igjen over nyttår.

Det viktigste burde vel være kvaliteten på bilde man får frem på skjermen. Jeg venter i spenning på hva som blir sluppet av br/hd-dvd spillere i tiden som kommer, og regner med vi vil se mye spennende til nyåret.

Er det nærtliggende å tro at X2500 serien til Sony vil bli tatt inn i Norge ?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •