Hva er det som feiler LCDen min?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hva er det som feiler LCDen min?

Hei.

Kjøpte ny LCD fra Elkjøp i går, men når jeg monterte opp skjermen og så på bildet med sort bakgrunn, så fikk jeg slike lilla felter i hjørnene.

Snakket med Elkjøp og de skulle sende en servicemann hjem til meg iløpet av uka så jeg regner med saken ordner seg (Ny TV eller pengene tilbake.)

Men for min egen nysgjerrighet, hva er det som er galt med panelet?

På forhånd, takk for svar!

-rune-

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som noe av det samme problemet jeg hadde med samme type skjerm. Eneste forskjellen er at feltene ikke var lilla, men grå. Jeg leverte skjermen tilbake uten å sjekke opp om det var feil eller ikke, men jeg var innom Elkjøp-butikken og sjekket utstillingsmodellen litt nærmere og den så ut til å ha samme problem.

Jeg heller mot en av følgende teorier:
    - en ufattelig dårlig implementering av baklys
    - utrolig høy feilrate på disse skjermene
    - Elkjøp selger B-vare

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B-vare...

Fikk svar fra Hitachi. "Dette fenomenet vil alltid være til stede på masseproduserte LCD-skjermer. Graden av lys som slipper til fra baksiden av panelet(?), og omfanget av det, vil alltid være til stede. Det er bare sånn det er. Noen kan ha lys i ett hjørne, noen kan ha i 2,3 eller 4. Og styrken kan variere. Det er vel dette som er bakdelen med LCD."

Han anbefalte meg til å stille ned baklight'en for å jevne ut fargene.... :|

Tydligvis at det er flere som sliter med dette problemet:
    HIFI4ALL.DK Forum: lcd skærm

...hmmm.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha brukt returretten og prøvd en annen TV. Hvis den også er dårlig så hadde returnert den og så kjøpt ett annet merke.
    Er bildet du har tatt slik du opplever det hjemme hos deg? Eller ser det bedre eller verre ut i virkeligheten (når en tar bilde av slike ting så er det ikke alltid bildet blir slik en opplever det).
    Jeg har nå Sony W serie, og har også hatt V serien. De har mye jevnere baklys enn bildet du har lagt ved ovenfor ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bilde av skjermen.

Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Er bildet du har tatt slik du opplever det hjemme hos deg? Eller ser det bedre eller verre ut i virkeligheten (når en tar bilde av slike ting så er det ikke alltid bildet blir slik en opplever det).
    Bildet er tatt hjemme hos meg i går, og det ser omtrent slik ut i virkeligheten. Misfargingen i hjørnene vises best ved mørk bakgrunn eller med bakgrunn som har samme farge/kulør, for da vises ujevnheten best.

(Hadde alle hjørnene vært lik det som er oppe til høyre, så hadde jeg ikke brydd meg, men....)

Noen som har tips på en bra HD-klar LCD skjerm av annet merke til 37"? (Jeg tror jeg leverer denne tilbake til Elkjøp.)

Interessant det som stod på slutten i det danske forumet, det som står der stemmer ganske så bra med det jeg opplever.

-r-

Sitat fra Rasmus Larsen:
    ”Feilen kan ikke utbedres av brukeren, da det simpelthen skyldes en upresis produksjon/sammenstilling. LCD panelet er fastmontert for hardt på bakpartiet av panelet, og dermed så er det trykket mer inn av den fluoriserende lyskilden/væsken inn i hjørnene. Det oppstår derfor også typisk i hjørner eller i kanterne, da rammen også har en vis innflytelse på feilen.”

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LazyEye
    Han anbefalte meg til å stille ned baklight'en for å jevne ut fargene.... :|
    Mulig jeg har klart å overse det, men jeg kan ikke huske å ha sett noen mulighet for justering av backlight i menyen :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips på en bra HD-klar LCD skjerm av annet merke til 37"? (Jeg tror jeg leverer denne tilbake til Elkjøp.)

Kjøp deg en Toshiba 37wl66 eller Sharp lc37ga9. Grundig Elegance 37 er også en bra skjerm i dette pris nivået.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Godt mulig.

Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Mulig jeg har klart å overse det, men jeg kan ikke huske å ha sett noen mulighet for justering av backlight i menyen :-?
    Han karen fra Hitachi som jeg snakket med sa at enten så kunne jeg gjøre det fra menyen/fjernkontrollen (hvis dette var mulig) eller at det ble gjort på et verksted....

('Selvfølgelig' så hadde han ikke noen info til stede som kunne si meg om jeg kunne gjøre det selv eller ikke.)

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er et kjent problem på flere LCD modeller det der ja. Er gjennomlysning av baklyset. Beste LCD modellen for dette er LB1r og nye LB2RF (som snart kommer) disse bruker et annet baklys system som gir et mye bedre sortnivå enn vanlige LCD skjermer. Dog det er ikke perfekt, langt ifra. Skal man ha et godt sortnivå så er det plasma som gjelder

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Sitat Opprinnelig postet av Universe
    Kjøp deg en Toshiba 37wl66 eller Sharp lc37ga9. Grundig Elegance 37 er også en bra skjerm i dette pris nivået.
    ...men det er her det ikke henger på greip.

Hitachi's 37LD8600
    - 9995,- (m/veggfeste, Expert Trondheim)

Grundig Elegance
    - 17.900,- (u/veggfeste, Expert Trondheim)

Toshiba 37WL66Z
    - 16.995,- (u/veggfeste, Office i Trondeheim)

Sharp LC37GA8E
    - 15.995,- (u/veggfeste, Elkjøp Trondheim)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler at du benytter bytteretten. Det er et problem med en del av LCD TV'ene (og bærbare PC'er for den saks skyld) at strølys fra bakgrunnsbelysningen slipper gjennom i kantene og i hjørnene, men jeg synes dette var vel ekstremt.:?
    Har selv en Sony 40V2000 og har ingen problemer med strølys som slipper gjennom i hjørner eller kanter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

enig der...

Joda, jeg syns også at misfargingen var vel ekstrem (Jeg kunne godt ha akseptert misfargingen i høyre øvre hjørne, hadde det vært slikt i alle 4 hjørnene.)

Men jeg viste selgeren hos Elkjøp bildet av skjermen (som er vist lenger opp på siden) og han var enig. Så de bestilte ny skjerm som er her på mandag i neste uke:-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •