Forskjellen på Plasma og LCD tv?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forskjellen på Plasma og LCD tv?

hei!
    har netopp solgt prosjektoren min og tenkte å kjøpe plasma eller LCD tv.
    Jeg tenkte egentlig på 37" - 50" størrelse alt etter om jeg velger LCD eller plasma. Jeg tenkte å bruke denne til data like så mye som tv omtrent. Det jeg lurer på da er hvordan bildekvaliteten blir på en plasma i forhold til en LCD tv. Jeg har sett LCD med data og den blir jo meget bra men hvordan blir plasma? Har også hørt at plasma kommer til å dø ut og LCDen overtar mer (til annet kommer da)....stemmer dette?
    Takker for svar!

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glennuel
    hei!
    har netopp solgt prosjektoren min og tenkte å kjøpe plasma eller LCD tv.
    Jeg tenkte egentlig på 37" - 50" størrelse alt etter om jeg velger LCD eller plasma. Jeg tenkte å bruke denne til data like så mye som tv omtrent. Det jeg lurer på da er hvordan bildekvaliteten blir på en plasma i forhold til en LCD tv. Jeg har sett LCD med data og den blir jo meget bra men hvordan blir plasma? Har også hørt at plasma kommer til å dø ut og LCDen overtar mer (til annet kommer da)....stemmer dette?
    Takker for svar!
    søk: "plasma vs lcd"
    utdiskutert emne her på forumet.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort sagt. Plasma er best til tv sendinger og film og kan sies å være det som er mest likt CRT (vanlig tv). LCD er best til data og tv spill men suger på tv da blidet er falskt og uekte. Nei plasma kommer ikke til å dø ut med det første, men det kommer ny teknologi hele tiden så LCD og Plasma vil jo dø ut etterhvert som all annen teknologi.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasmatv har vært til en hvis grad vært plaget av graderinger i bildet.
    Dette har jeg lest at kommer av egenskapen til plasma, at den er vanskelig å styre i mørke fargetoner.

LCD har etter det jeg har lest og erfart ikke slike problemer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er jo bare fordi lcd ikke har mørke fargetoner :twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Joda en LCD er til og med flink til å lage mørke fargetoner. Den er bare ikke så flink til å tegne helt sort når det er mørkt i stua. LCD har også som regel et mindre kontrastområde. Det gjør at bildet sliter innimellom når du har svært lyse og svært mørke områder samtidig i bildet. Her er plasma bedre. (Bortsett fra at Sony på en modell visstnok har gjort det veldig bra med LCD i test også på dette området.)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda greitt d men hvordan er plastma tv ved databruk?
    hvordan blir kvaliteten i forhold til LCD? mye dårligere eller...?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av glennuel
    Joda greitt d men hvordan er plastma tv ved databruk?
    hvordan blir kvaliteten i forhold til LCD? mye dårligere eller...?
    Det blir jo ikke noe dårligere, heller tvert i mot. MEN plasma har mulighet for midlertidig innbrenning (som går vekk etterhvert) og derfor er LCD mer beregnet for sånt da LCD ikke har muligheten for det.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har til gode å se en Plasma som er like skarp som en god LCD til databruk, men dette kan være fordi jeg ikke har sett toppmodellene til f.eks. Pioneer på databruk. Jeg har sett en av toppmodellene til Panasonic, og der var det en slags "skygge" på tekst og andre ting som jeg fant litt rart. Men ting varierer nok også mye fra TV til TV i tillegg til fra teknologi til teknologi.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Kort sagt. Plasma er best til tv sendinger og film og kan sies å være det som er mest likt CRT (vanlig tv). LCD er best til data og tv spill men suger på tv da blidet er falskt og uekte. Nei plasma kommer ikke til å dø ut med det første, men det kommer ny teknologi hele tiden så LCD og Plasma vil jo dø ut etterhvert som all annen teknologi.
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Det blir jo ikke noe dårligere, heller tvert i mot. MEN plasma har mulighet for midlertidig innbrenning (som går vekk etterhvert) og derfor er LCD mer beregnet for sånt da LCD ikke har muligheten for det.
    :???:
    Her blir det litt vel svart/hvitt etter min mening. Greit nok at Plasma fortsatt har fortrinn på enkelte områder, men LCD har tatt mye innpå i det siste, og har også betydelige fortrinn relatert til PC/konsollbruk pga oppløsning og ingen risiko for innbrenning. Du skriver også at plasma kun har mulighet for midlertidig innbrenning som går vekk, noe som er misvisende. Permanent innbrenning er fortsatt mulig å få til med dagens plasma modeller, særlig i innkjøringsfasen eller ved 'feil' bruk over lengre tid (noe en ikke trenger å tenke på i det hele tatt med LCD).

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma av moderat størrelse/pris har også ofte ikke kvadratiske pixler, noe som er nok et hinder mot effektivt PC-bruk.

At mange både plasma og lcd ikke har mulighet for såkalt 1:1 pixel er også et problem å tenke over.

-k

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    :???:
    Her blir det litt vel svart/hvitt etter min mening. Greit nok at Plasma fortsatt har fortrinn på enkelte områder, men LCD har tatt mye innpå i det siste, og har også betydelige fortrinn relatert til PC/konsollbruk pga oppløsning og ingen risiko for innbrenning. Du skriver også at plasma kun har mulighet for midlertidig innbrenning som går vekk, noe som er misvisende. Permanent innbrenning er fortsatt mulig å få til med dagens plasma modeller, særlig i innkjøringsfasen eller ved 'feil' bruk over lengre tid (noe en ikke trenger å tenke på i det hele tatt med LCD).
    Man trenger faktisk ikke tenke på innbrenning ved plasma heller i dagens teknologi. Å få innbrenning skal være utrolig vanskelig. 70% av alle som kjøper plasma tv skjønner ikke hvordan instillingene skal være og de får ikke innbrenninger fordi selv om de kjører dynamisk med 100% kontrast (Ja jeg vet om folk som kjører slikt oppsett). Hvis innbrenning hadde vært et stort problem, så hadde det ikke blitt solgt plasma tv pga. at folk trenger service hele tiden og bytter inn tv'n.

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kobler en PC til flatskjermen din bør du heller kjøpe en LCD, det gir liksom mest for pengene og er mest praktisk. Kanskje du kjøper deg et TV kort i PCen og da kjører du vel PC på LCD'en hele tiden.

Jeg har en Pioneer 506 XDE og jeg ville aldri koblet plasma'en min på en PC, plasma'en er liksom en film/tv greie - og til det er den helt overlegen LCD....

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er diskutert opp og ned, inn og ut, frem og tilbake xx antall ganger på dette forumet allerede, og er ikke det nok er et søk på google nok for å avdekke enda noen netter sengelektyre til. Ingen av disse teknologiene er ferdige og på langt nær optimale. De bærer begge preg av teknologienes svakheter. Forskjellen mellom dagens modeller og de som kom for noen siden, er at dagens modeller er kommet opp på et nivå som gjør de brukbare.

Innbrenning på plasma i dag tilhører sjeldenhetene. Det er enkeltepisoder som blir opphypet voldsomt som skaper misforståelser og skepsis i markedet. Plasma er ikke like bra til PC-bruk som LCD. Noen plasma panel takler derimot dette relativt greit med egen VGA inngang og 1:1 pixelmapping, men er PC-bruk høyest prioritert er selvfølgelig LCD veien å gå. Til film foretrekker jeg fortsatt plasma, da de organiske bildene gir meg mest kinofølelse....

Plasma dø ut? Tja, da må det skje endel drastiske ting. Men ingenting hadde overrasket meg i det oppløsningshysteriet vi lever i anno 2006. Mest sannsynelig kommer begge teknologiene til å leve side om side i noen år til, og da får vi et format som er overlegent begge format. Kjøp det du blir fornøyd med i dag, og ikke bry deg om hvordan markedet kanskje er om 2-3år.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BeoMaster
    Jeg har en Pioneer 506 XDE og jeg ville aldri koblet plasma'en min på en PC, plasma'en er liksom en film/tv greie - og til det er den helt overlegen LCD....
    Min 506XDE brukes nesten daglig til PC-bruk og Mediacenter, gjerne i flere timer om gangen. Den brukes for alt den er verdt til å vise bilder, film, spill, surfe og spille av musikk, ja faktisk har jeg redigert et par bilder med Adobe Photoshop på den også. Ingen problemer med dårlig skarphet ved bruk av VGA inngangen, og fargene er svært gode. LCD vil være selvfølgelig være bedre på et par områder ja, men de som har sett 506 tilkoblet PC skjønner hva jeg mener når jeg sier dette fungerer overraskende bra.

Jeg har ingen behov for en skjerm jeg ikke kan bruke til det jeg vil.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Personlig synes jeg LCD er helt overlegent. Her er knusende argumenter:

Det sølvaktige preget i alle de hvite delene av bildet gir skikkelig kino følelse ("silver screen"). Her kan plasma bare vise til kjedlige hvittoner, noe som blir litt hverdagslig.

Som gammel hippie får jeg skikkelig kick av de fantastiske psykideliske fargene, som drar deg inn i LSD liknende hallusinasjon helt uten bivirkninger.

Etterslepet er helt unikt. Man husker liksom filmen mye bedre når hvert bilde sitter i 8-16ms. Her er plasma helt kylling, og slukker etter bare 1/10 ms..

Hvis du vil ha variasjon i bildet, er det bare å flytte stolen litt til siden, og du får helt nye nyanser. På plasma må du inn å skru i en masse menyer..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mhjo

..........................

Hehe, du liker å lage bråk du....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gutter... vi snakker om en tv. Hvis jeg hadde lyst til å starte krig hadde jeg sagt min mening om hifi strømkabler elle noe sånt :-)

-k

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Gutter... vi snakker om en tv. Hvis jeg hadde lyst til å starte krig hadde jeg sagt min mening om hifi strømkabler elle noe sånt :-)
    Kabelkriger? Har vi ikke et eget forum for det i Norge da....?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mhjo

Det sølvaktige preget i alle de hvite delene av bildet gir skikkelig kino følelse ("silver screen"). Her kan plasma bare vise til kjedlige hvittoner, noe som blir litt hverdagslig.

Som gammel hippie får jeg skikkelig kick av de fantastiske psykideliske fargene, som drar deg inn i LSD liknende hallusinasjon helt uten bivirkninger.

Etterslepet er helt unikt. Man husker liksom filmen mye bedre når hvert bilde sitter i 8-16ms. Her er plasma helt kylling, og slukker etter bare 1/10 ms..

Hvis du vil ha variasjon i bildet, er det bare å flytte stolen litt til siden, og du får helt nye nyanser. På plasma må du inn å skru i en masse menyer..

Haha! Der fikk vi plasma-eiere, gitt!:-D
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •