Høyttalere (for) nær TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere (for) nær TV

Lurer bare på om det er permanent skadelig for en TV at det står høyttalere nær den?

Der jeg bor nå har jeg en reol/hylle/something der det er heller knapt om plassen til TV og høyttalere. Slik alt står nå er det knappe 10 cm mellom TV og høyttalerne på hver side, og et svakt grønt og lilla skjær kan sees i hvert hjørne på TVen.

Jeg har blitt vant til det og finner det ikke særlig sjenerende, men lurer på om det kan være skadelig for TVen om det står sånn over lengre tid?

Høyttalerne er (logisk nok) stativ/hyllehøyttalere, men stativ er ikke et alternativ da jeg ikke har gulvplass til dette. Jeg kan kanskje få flyttet høyttalerne lenger ut til sidene i reolen om jeg modifiserer denne litt, men med mindre det er skadelig for TVen gidder jeg ikke å gjøre noe med dette. Skal ikke bo her så veldig lenge uansett, og gidder ikke bruke tid eller penger på nye møbler eller høyttalere

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil gi permanent skade om de står for lenge ja, det er ganske sikkert. Du bør vel ha minimum 1 meter fra tv'en til høyttalerene

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Regnet i grunn med at det ikke var spesielt sunt for TVen i lengden.

Ok, neste spørsmål. Er det noen (enkel) måte å skjerme TV/høyttaler?
    Modifisering av høyttalere eller TV er ikke aktuelt.

Gir en god f**n i om det ser stygt ut, så vil f.eks en stålplate mellom høyttalere og TV hjelpe? Permalloy eller mumetal er vel heller dyrt (og vanskelig å få tak i), selv om dette kanskje er det beste å bruke. Aluminium har vel for lav permeabilitet (eller hva det nå kalles på norsk) til dette formålet?

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo an på størrelsen på magneten på høytalerelementene også.
    Jeg har hatt en panasonic 32" crt tv der jeg satte en dårlig skjermet senterhøytaler på toppen. Jeg kunne ikke se noe på skjermen den første tiden, men etter en stund ble skjermen lilla på den ene siden og grønn på den andre. Flyttet senteren unna tv apparatet men dette hjelp ikke da den hadde stått for lenge på tv'n og gjort permanent skade.
    I dag fungerer denne tv'n som loft-stue-tv og det går greit helt til du ser noe med hvit bakgrunn. F.eks en scene i Kill Bill der skjermen SKAL være hvit, der er min lilla og grønn !

Ergo: Unngå å sette uskjermede høytalere i nærheten av CRT tv !

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Skal nå å hente noen stålplater hos et plateverksted og se om dette kan hjelpe å sette i mellom, viss ikke må jeg til med boremaskin og modifisere reolen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •