PV600 vs. 427XA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile PV600 vs. 427XA

Alle virker ute etter å unngå denne diskusjonen. Men disse to er jo høyst aktuelle som motkandidater for mange som vurderer å kjøpe ny plasma.

Her trengs noen konstruktive argumenter for/imot slik at folk som ser til forumet for informasjon kan gjøre en velbegrunnet beslutning

Så, noen synspunkter?:-D

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argumenter for PV600:
    -Best sortnivå
    -Billigst (tilbud til 20K)
    -Best lyd
    -Best kontrast og mer naturlig bilde
    -Mindre bildestøy
    -Minnekortinngang og mulighet til opptak i MPEG4

Argumenter for 427XA:
    -Bedre bildeprosessering
    -Bedre fargegjengivelse
    -Lettere å kalibrere til "perfekt" bilde og ISF kalibrering
    -Best design
    -Mykere bilde som noen synes er mer behagelig, men resultatet er også noe mer bildestøy

Her er noen tester:
    Plasmakonger i duell
    Panasonic HDTV Plasma Review: Panasonic TH-42PX600U 42 inch Plasma Screen Television
    Pioneer HDTV Plasma Review: Pioneer PDP-4270HD 42" Plasma Television

Skal du sammneligne skjermene i butikk så kan det være vanskelig p.g.a. de dårlige fabrikkinnstillingene( spesielt Panasonic) og p.g.a. unaturlige lysforhold.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt oppsummert Bomholt. En ting jeg lurer litt på:

"naturlig bilde"... Hva legger du i dette?

Bildestøy mener jeg ikke er noe tema om du sitter mer enn 1m fra TV`en. Det er litt rett i det du sier (om vi snakker om samme sak). Har selv observert svakt mindre støy på Panasonic, men straks man beveger seg vekk fra skjermen blir dette umulig å se....i allefall for meg. Eller kanskje du snakker om noe annet?

Ville selv ha godt for Pioneer uten tvil, men nå er jeg "litt" farget av min egen investering....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MEd litt avstand, og litt kalibrering av disse 2 kjempene, så tror jeg bildet blir noala likt. Er vel bare Sony sine nyere LCD skjermer som er bedre og er i noala samme prisklasse.

Er ikke Panasonic PV63 eller hva den heter samme TV som 600'en? bare uten diverse kortlesere, og litt annerledes design (om det har noe å si..). Den er jo endel rimeligere (for meg er 4000kr mye da ).

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Godt oppsummert Bomholt. En ting jeg lurer litt på:

"naturlig bilde"... Hva legger du i dette?

Bildestøy mener jeg ikke er noe tema om du sitter mer enn 1m fra TV`en. Det er litt rett i det du sier (om vi snakker om samme sak). Har selv observert svakt mindre støy på Panasonic, men straks man beveger seg vekk fra skjermen blir dette umulig å se....i allefall for meg. Eller kanskje du snakker om noe annet?

Ville selv ha godt for Pioneer uten tvil, men nå er jeg "litt" farget av min egen investering....
    Naturlig bilde? Tja, godt spørsmål. Det innebærer vel et at bilde ligner mest med virkeligheten. Blir ofte nevnt når Panasonic testes. Plasmatvbuyingguide skriver: "Wow, once the picture was calibrated the TH-42PX600U had undoubtedly the truest picture of any television that we have tested to date."
    Mulig at det skyldes at Panasonic er noe kald og blålig.

Enig at bildestøy ikke er noe stort tema på 427 (utifra det jeg har sett). Jeg irriterte meg over dette på 436, men synes det ikke er plagsomt nå lenger på den nye.

Hadde valgt Pioneer hvis jeg skulle ha kjøpt 50", men usikker på valget av 42 tommerne. Er blandt annet usikker på sortnivået på 427. Jeg bruker skjermen mye til film og da er det viktig for meg.

Riktig at PV60/PV62 har samme bildekvalitet som PV600, men jeg synes designet på den er for dårlig. Den har dessuten mindre justeringsmuligheter.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Naturlig bilde? Tja, godt spørsmål. Det innebærer vel et at bilde ligner mest med virkeligheten. Blir ofte nevnt når Panasonic testes. Plasmatvbuyingguide skriver: "Wow, once the picture was calibrated the TH-42PX600U had undoubtedly the truest picture of any television that we have tested to date."
    Mulig at det skyldes at Panasonic er noe kald og blålig.
    Pioneer sine farger er på kanten til varme og "eksplosive", så det stemmer nok at fargene er hakket mer korrekte på Panasonic. Blir kanskje litt som å sette Philips CRT og Sony CRT ved siden av hverandre. Jeg har forøvrig ikke vært imponert av factory default innstillingene til Pioneer tidligere, men nå har de heldigvis begynt å forbedre seg.

Jeg kjenner meg ikke helt igjen når det gjelder bildestøy og irritasjon, men jeg tror jeg vet hva slags "støy" du snakker om.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting som diskuteres (mye) er forskjellen mellom disse to hva angår retention og innbrenning. Vet noen den "tekniske" grunnen til forskjellen som event. eksisterer mellom disse.

snakket med en selger på hi- fi center kjeden som sa at pioneer 427xa nå har "bevegelig bilde" og at det ikke er et problem lenger. likevel mener jeg å ha lest om tilfeller (på avforums.com tror jeg):?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat kjøpt meg ny plasma. Den siste tiden har jeg lest tusenvis av innlegg på diverse forum. Brukte også mye tid i butikkene til å sammenligne. Valget tilslutt sto mellom Pana 42PV60,42PV600 og Pio 427XA. Synes det var utrolig vanskelig å se store forskjeller i butikkene. Iallefall etter man fikk stilt de litt inn. Enkelte ganger syntes jeg kanskje Pio var hårfint bedre og andre ganger Pana som var hårfint best.

Pio'en har klart best design(subjektivt), men de to eksemplarene jeg har sett bråket også klart mest. Mulig det bare er på enkelte apparater, men har sett noen klager på dette på andre forum. I tillegg var den den dyreste av disse.
    PV600 synes jeg er for dyr i forhold til hva man får ekstra kontra PV60.

Valget mitt ble altså tilslutt 42PV60 til 15.000. Dette valget er utifra hva som ga mest valuta for pengene.
    Det som trekker mest ned på denne er designet. Men med rett fot og Tv-benk synes jeg faktisk den ser meget bra ut i stua mi :-)
    Er uansett utrolig godt fornøyd med bilde foreløbig. Har digitalt fra parabol.
    Men hadde sikkert vært like godt fornøyd med de to andre også :-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig med deg der jac12.
    Har også sett mye på disse i butikk da jeg også har tenkt til å kjøpe. Mens jeg er mest opptatt av bildet, er fruen veldig opptatt av designet, noe jeg forstår. Derfor var det pioneer vi så som det beste alternativ på tross av prisen. Men så fikk jeg høre selv hvor mye denne bråket (selv på 100hz) noe som gjorde meg veldig skeptisk. I tillegg får jeg inntrykk fra ulike forum at retention er et større problem på denne kontra panasonic..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    synes også det er vanskelig å rettferdiggjøre en prisforskjell på 10.000 kroner mellom pv60 og 427xa hvis dette kun blir et spørsmål om design og ikke bedre bilde... virker som de er utrolig jevne når det gjelder bildekvalitet..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å stå i butikken for å kikke på hvilkensomhelst bilde for så å avgjøre hvor store forskjeller det er på disse blir håpløst. Begge er gode plasma, og uten korrekt kalibrering og riktig utvalgt demomatriale blir det kun tilfeldigheter hvem som oppfattes som best. Scener med hurtige panoreringer, hakker det/andre artifakts? Mørke scener, får man med seg alle detaljer? Hvor synlig er graderinger? Hva med gress, himmel og hudfarge, er det naturlig farger? Hvor skarpt er bildet når kilden er optimal? Og hva med analoge sendinger, eller dårlige innspillinger? Slik kan man holde på lenge men poenget er å få avklart gode hvordan panel og bildebehandling er, og det er ikke særlig lett på en kort demo i en butikk.

Totalt sett syntes jeg Pioneer fortsatt er overlegen, men forspranget Pioneer har hatt fra de andre produsentene har tatt seg kraftig inn. Både Panasonic plasma og ikke minst Sony LCD har begynt å bli særdeles spennende, og man må avgjøre hva man er villig til å betale for de ulike forskjellene på 42".

Det viktigste er at man selv blir fornøyd med kjøpet. Å høre på andre er vel og bra, but in the end of the day er du som skal se på skjermen. Ting andre oppfatter som en stor svakhet, er ikke sikkert du vil oppfatte som et problem i det hele tatt om du ikke er opplyst om det.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle som lurer på om de nye Pioneer sin 7 serie sliter med innbrenning,
    så kan jeg bekrefte at det er problem som ikke eksisterer lenger,første dagen jeg fikk min nye Pioneer 427xa,hadde jeg den ståenede på
    TV Norge i over 5 timer uten og skifte knal,så dette problemet er
    løst på Pioneer sine nye modeller.Når det gjelder valg av pansoinc kontra
    Pioneer,så knuser Pioneer alt av hva Panasonic kan vise,fargene på Pioneer er av en helt annen klasse,jeg har hatt Panasonic PV-600,
    den er ikke i nærhten av hva den nye Pioneeren kan vise,alle fokuserer på
    sortnivået til Panasonic,men ingen kommer på at man skal se detajene i
    bilde,det nytter ikke at det er sort,vist man ikke ser detaljene bilde.Når det gjelder støy og dur,så kan jeg ikke høre en lyd fra min tv..Pioneer sine nye modelle,er uten tvil det beste kjøpet man kan gjøre på dagens plasma

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra andre tester virker det mer ut som at du har hatt et kalibrerings problem på Panasonicen. Mener Pioneer kommer veldig godt ut "right out of the box", mens med litt skikkelig kalibrering så tar Panasonic det igjen, og det med skikkelig sortnivå.

PS! er ikke Panasonic tilhenger eller noe.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk min panasonic calbrert av proffesjonelle folk,som kun driver med dette på heltid,den ble noe bedre etter calibrering,men var forsatt ikke
    i nærheten av Pioneer ,da hadde jeg en pioneer 436xde samtidig,det sies at gråtoningen er feil på på panasonic sine nye modeller,det greier man ikke helt og calibrere skikkelig via service menyen

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rondo: Det du skriver om detaljer i mørke partier er interessant. Lyd&Bilde påpekte dette når de testet 50"erne, men forbruker.no nevner det ikke i sin test av 42"erne.
    Hvordan fikk du forresten kalibrert Panasonicen profosjonelt? Kunne tenke meg det på min PV600.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaptenen
    synes også det er vanskelig å rettferdiggjøre en prisforskjell på 10.000 kroner mellom pv60 og 427xa hvis dette kun blir et spørsmål om design og ikke bedre bilde... virker som de er utrolig jevne når det gjelder bildekvalitet..

Man trenger ikke kjøpe 427xa,man kan kjøpe 4270xa til 20000.
    Samme panel og design,men bare 1 hdmi.
    Blir litt feil å sammenligne pana sin billigste og pio sin dyreste.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg Rondo er litt på bærtur egentlig . Men men, greit nok. Jeg syns iallefall Panasonic'en leverer likså godt bilde som Pioneeren. Dvs, begge er i toppklasse på DVD, ikke testet de med analoge bakkesignaler.

Mener PV600 har relativt gode kalibreringsmuligheter, uten å gå helt til det steget som til service innstillingene. Kan også være at media avspilleren ikke matcha Panan noe spessielt.

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til de som er redd for støy fra skjermen på Pioneer:
    Nå er min skjerm riktignok en 507, men i hvert fall: Til å begynne med kunne jeg høre svak susing/støy fra ca 1 meters avstand hvis jeg var bak skjermen. Nå, ca to uker etter at jeg begynte å bruke den må jeg bokstavelig talt legge øret inntil bak skjermen for å høre noe som helst (dette er uavhengig av 75/100 modus). Jeg har sett tilsvarende erfaringer på andre forum, men det kan selvfølgelig variere fra skjerm til skjerm.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg må si jeg heller litt mot 427xa, men jeg kommer ikke unna den kraftige elektriske støyen jeg hørte på demomodellen på hi fi center kjeden. Njål, du som ikke plages av dette, vil du si at dette ville være gyldig grunn til å be om å få bytte tv´en dersom man får en skjerm hvor denne støyen vedvarer?

Newcomer Njål sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaptenen
    jeg må si jeg heller litt mot 427xa, men jeg kommer ikke unna den kraftige elektriske støyen jeg hørte på demomodellen på hi fi center kjeden. Njål, du som ikke plages av dette, vil du si at dette ville være gyldig grunn til å be om å få bytte tv´en dersom man får en skjerm hvor denne støyen vedvarer?
    Jeg kan vanskelig uttale meg om hvor plagsomt dette er på andre skjermer, og om støynivå vil være grunnlag for bytte/reklamasjon.
    Siden jeg uansett da min støyet som verst måtte være nærmere enn en halvmeter i et stille rom for å høre det har støynivået aldri vært et problem for meg.
    Høyfrekventlyden jeg har opplevd med mange standard CRT-skjermer har for meg vært et mye større problem.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •