Hvorfor ikke billig LCD TV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvorfor ikke billig LCD TV?

Jeg vurderer å kjøpe nytt tv og lurer på hvorfor jeg ikke bør kjøpe en 37 tommer til 9000 kr?

Regner jo med at dere ikke vil anbefale en slik tv, men hva er det jeg går glipp av?

Ser mest på dvd.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fordi den er søppel?

for 9000 kan du jo få en grei 32", kjøp heller det enn en dårlig 37".

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hovedsakelig bildet som er dårligere på en dårlig skjerm. Dårlige farger, dårlig sortnivå og kontrast og mulig etterslep. Kjøper du billig bør du se på skjermen først, for å se om den er god nok for deg.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det samme som å "kaste" pengene ut av vinduet. Du vil neppe bli fornøyd, og da må du før eller siden kjøpe noe annet (her er det ordtaket om at "det er dyrt å kjøpe billig kommer inn med full tyngde). Nei, det eneste brukbare alternativet under 12 000 kroner, er Panasonic PA60, som har vært nede i 10 000 kroner (den står i 11990 på Elkjøp nå). Dersom plasma er uaktuelt, er det best å vente til du får spart opp noen ekstra kroner.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som ofte skiller en "dyrere" tv fra en billig er bildebehandlingen og den har alt å si for kvaliteten på bildet ditt. Panelet i seg selv har nesten ingenting å si om produsenten ikke klarer å utnytte det. En 8ms billig tv har sjeldent om aldri 8ms i virkeligheten er kun panelet som har det som raskeste mulige oppdatering. Det som må sørge for at oppdateringen faktisk skjer i 8ms er bildebehandlingen. Dette står det omtrent aldri noe om på disse tv'ene og de skryter kun av panelets spesifikasjoner (som de ikke har laget selv engang) og halvparten av disse spesifikasjonene er ikke oppnåelig da resten av tv'en ikke holder samme kvalitet.

Blir som å ha en super pc med et über skjermkort men kun en pentium 90 prosessor. Man har da en betydelig flaskehals.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil du ha en rimelig LCD ta en titt på 37" Toshiba WL66Z det er vel den billigste som har litt kvalitet å by på. Ligger vel fra rundt 11000,- +

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forutenom elendig bilde er stort sett innsynsvinkelen på billige LCD tv´er dårlig..

Billige LCD TV´er kurrante "kjøkken TV´er" ikke noe mer

Newcomer Toffe_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i alle kloke utsagn om billige LCD TV`er her!

I tillegg til dårlig bildebehandling, er også LCD-panelene som brukes ofte
    B-sorterings IPS paneler som egentlig er designet for bruk til PC-skjermer.
    Derfor får du ikke bare dårlig innsynsvinkel, men også forskjellige farger alt ettersom hvilken vinkel du kikker på TV'en fra..

Ujevn bakgrunnsbelysning er jo heller ikke noe sjeldent fenomen med disse
    skjermene..

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer for et CRT comeback.

Egentlig når man tenker seg om så er det rimelig latterlig at man ikke kan få en god tv til 10.000 kroner. Og i butikkene er det umulig å få tak i CRT-tv'er, man MÅ ut med minst 15 lapper for å få et bilde som er nesten like bra som på en god gammel crt.

Ser ikke for meg at det er så altfor mange som faktisk har lyst til å ut med 15 lapper for en god tv, så de sitter igjen med noe "crap" til 7-8, og kunne heller kastet pengene i dass.

For 7-8k kan man idag få en 36" widescreen crt av ypperlig kvalitet, men butikkene selger ikke disse lenger.

---
    CRT-Comeback ftw.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CRT er store og fæle. Folk tenker vel mer på at ting skal se bra ut nå.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    etter alt dette så er det vel dumt av meg som kun har en gammel hitachi 26tommers fargerørstv, å kjøpe en samsung 27tommers lcd kontrast 2000:1 og 16,?millioner farger til 4999 på expert også?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    54
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en ny 32" LN71B Samsung-skjerm som skal ha det beste Samsung-panelet og en 1 år gammel 37" Viewpia som koster mindre nå, synes faktisk at Viewpiaen har bedre sortnivå og vel så bra farger (via Scart 1/RGB og Komponent). Litt dårligere innsynsvinkel men det er ikke så sjenerende. Lyden er også bedre.

Pris henger ikke _alltid_ sammen med bildekvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen
    Jeg vurderer å kjøpe nytt tv og lurer på hvorfor jeg ikke bør kjøpe en 37 tommer til 9000 kr?

Regner jo med at dere ikke vil anbefale en slik tv, men hva er det jeg går glipp av?

Ser mest på dvd.
    Har en venn som kjøpte en DiBoss tv. Fungerte "greit" til å begynne med. Men bilde var jo bare utrolig dårlig. Var rett og slett grått og kjedelig. Han kjøpte den for å ha på hytta, og etter 1 år ble halve skjermen rosa Veldig fint og han er kjempefornøyd! Not... skygg banen på ukjente merker og billige skjermer. De funker, men du vil mest sannsynlig slippe en masse pes etterpå for å heve kjøpe evt reperasjoner

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nåja...

Hitachi's 37LD8600 til 9995,- er den god og bra skjerm til ca. 9k...

-r-

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LazyEye
    Hitachi's 37LD8600 til 9995,- er den god og bra skjerm til ca. 9k...
    De to skjermene jeg har sett av denne (Elkjøp sin utstillingsmodell og den jeg hadde hjemme i et par uker) slet utrolig med ugjevnt baklys i mørke bilder.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    De to skjermene jeg har sett av denne (Elkjøp sin utstillingsmodell og den jeg hadde hjemme i et par uker) slet utrolig med ugjevnt baklys i mørke bilder.
    Går ikke det igjen på samtlige billige LCD skjerme? Være seg TV eller til PC bruk

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mylife
    Går ikke det igjen på samtlige billige LCD skjerme? Være seg TV eller til PC bruk
    Andre TVer i samme prisklasse jeg har sett utstilt virker på langt nær like ille. Hjørnene på 37LD8600 var markert lysere enn resten av bildet.

(Det kan selvfølgelig hende det var en feil med apparatet jeg fikk, men det faktum at utstillingsmodellen hos Elkjøp også hadde samme problem tyder jo i så fall på at det ikke er uvanlig på denne modellen.)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg legger hodet på blokka....

Jeg påstår at den største forskjellen mellom billig og dyr lcd-tv er andre ting enn panelet:
    *tv-tuner
    *dsp
    *fjernkontroll
    *brukerinterface (hastighet, funksjonalitet, text-tv)
    *kabinett
    *lyd

Billige tv-er fra no-name produsenter bruker ofte fjorårets eller B-sortering paneler. Altså ikke cutting edge men heller ikke ubrukelig. Når man tenker på at en topp-spesifisert Philips eller Sony LCD kan koste over 30.000,- så tror jeg ikke at panelet i disse er 3x så bra som panelet i en no-name til 10.000,-

I tillegg kommer paradokset at billige tv-er ofte er ENKLERE å koble til PC enn dyrere. Mange av de dyre, "flinke" produsentene gjør sitt beste for å presentere PC-bilder på en dårlig måte.

Så hvis du skal primært bruke skjermen som monitor til en HTPC-løsning, hvor tunere, txt-tv og prosessering skjer i PC så kan billig LCD være et greit valg. Men jeg mistenker at det er store forskjeller ute og går og at det beste er å få koblet seg opp med en relevant kilde og sjekke med egne øyne.

Jeg gjorde akkurat det jeg skisserer over, så det kan kanskje leses som en "forsvarstale" (alle vil jo forsvare sine egne valg). Jeg har dog gjort meg mine erfaringer. Å betale 20.000 eller 30.000 var rett og slett ikke en opsjon i denne omgang. Det er mye penger å bruke på en tv og jeg tror du får samme eller bedre kvalitet for 10.000 om 2-3 år. Noen vil si at da kan man alltid sitte på gjerdet, men jeg tror at utviklingen av flatskjermer er inne i en veldig bratt fase akkurat nå. Etterhvert som "alle" kjøper flatskjerm så øker gevinsten av masseproduksjon.

Så jeg valgte å kjøpe en no-name stor skjerm i stedetfor en middels spesifisert 32". Jeg ville ha stort bilde, jeg ville gjøre mest mulig i HTPC og planen innebar å bytte ut innen få år. Jeg har fått en stor skjerm uten problemer med etterslep, uten problemer med innsynsvinkel, ok design og mulighet for 1:1 pixel opp mot PC for surfing etc. Jeg fikk dog ikke perfekt tilkobling til PC, dette var vanskelig å sjekke opp på forhånd. Svartnivået er ikke perfekt, men det er vanskelig for meg å bedømme hvor mye bedre utstilte Philips-tver på elkjøp er. Ingen LCD-tver er perfekte i så måte.

mvh
    Knut

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Jeg legger hodet på blokka....

Jeg påstår at den største forskjellen mellom billig og dyr lcd-tv er andre ting enn panelet:
    *tv-tuner
    *dsp
    *fjernkontroll
    *brukerinterface (hastighet, funksjonalitet, text-tv)
    *kabinett
    *lyd

Billige tv-er fra no-name produsenter bruker ofte fjorårets eller B-sortering paneler. Altså ikke cutting edge men heller ikke ubrukelig. Når man tenker på at en topp-spesifisert Philips eller Sony LCD kan koste over 30.000,- så tror jeg ikke at panelet i disse er 3x så bra som panelet i en no-name til 10.000,-

I tillegg kommer paradokset at billige tv-er ofte er ENKLERE å koble til PC enn dyrere. Mange av de dyre, "flinke" produsentene gjør sitt beste for å presentere PC-bilder på en dårlig måte.

Så hvis du skal primært bruke skjermen som monitor til en HTPC-løsning, hvor tunere, txt-tv og prosessering skjer i PC så kan billig LCD være et greit valg. Men jeg mistenker at det er store forskjeller ute og går og at det beste er å få koblet seg opp med en relevant kilde og sjekke med egne øyne.

Jeg gjorde akkurat det jeg skisserer over, så det kan kanskje leses som en "forsvarstale" (alle vil jo forsvare sine egne valg). Jeg har dog gjort meg mine erfaringer. Å betale 20.000 eller 30.000 var rett og slett ikke en opsjon i denne omgang. Det er mye penger å bruke på en tv og jeg tror du får samme eller bedre kvalitet for 10.000 om 2-3 år. Noen vil si at da kan man alltid sitte på gjerdet, men jeg tror at utviklingen av flatskjermer er inne i en veldig bratt fase akkurat nå. Etterhvert som "alle" kjøper flatskjerm så øker gevinsten av masseproduksjon.

Så jeg valgte å kjøpe en no-name stor skjerm i stedetfor en middels spesifisert 32". Jeg ville ha stort bilde, jeg ville gjøre mest mulig i HTPC og planen innebar å bytte ut innen få år. Jeg har fått en stor skjerm uten problemer med etterslep, uten problemer med innsynsvinkel, ok design og mulighet for 1:1 pixel opp mot PC for surfing etc. Jeg fikk dog ikke perfekt tilkobling til PC, dette var vanskelig å sjekke opp på forhånd. Svartnivået er ikke perfekt, men det er vanskelig for meg å bedømme hvor mye bedre utstilte Philips-tver på elkjøp er. Ingen LCD-tver er perfekte i så måte.

mvh
    Knut

eg er egentlig veldig enig med deg.
    eg har selv et billig-no name LCD, og det funker veldig bra, spesiekt til PC skerm. til dvd er det faktisk ganske bra bilde, men da med digital inngang, med analog er det veldig dårlig.
    eg sammen lignet det med ein samsung til 20000kr, og det var minnimalt bedre( og det hadde bedre dvd spiller, Denon 1930 ), det var seff litt bedre kontrast og sort nivå, men det var langt i fra verdt nesten 10,000kr( i mellom legg, vell å merke )

eg er vertfall veldig fornøyd, så får andre si sin mening, og klage så mye dei vil:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ksundnes
    Har en ny 32" LN71B Samsung-skjerm som skal ha det beste Samsung-panelet og en 1 år gammel 37" Viewpia som koster mindre nå, synes faktisk at Viewpiaen har bedre sortnivå og vel så bra farger (via Scart 1/RGB og Komponent). Litt dårligere innsynsvinkel men det er ikke så sjenerende. Lyden er også bedre.

Pris henger ikke _alltid_ sammen med bildekvalitet.
    du burde få sjekket synet ditt

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •