37" på veggen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

37" på veggen

Jeg skal henge opp min Lg 37 på en murvegg.
    Er litt usikker på hvilke skruer jeg bør bruke.
    Hvor lange og hvor tykke bør de være?

Håper noen kan hjelpe!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, er det slik att du må båre deg inn i muren? isåfall kan du bruke bolter på 8x110mm og lar dem stikke 10-15mm utfra veggen da skal det hvertfall tåle ett par 100kg uten problem. husker ikke helt navnet på boltene men selges på di fleste plasser der man kjøper arbeids matrialer, tenker på slike bolter du strammer med en skralle etter du har puttet dem inn i hullet, håper det er til hjelp har det travelt så må skrive dette fort :P satser det ikke er for mye feil

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal henge opp min 40", de skruene som fulgte med veggstativet tror jeg er 80 eler 100mm. Jeg kommer til å bruke disse.

Om du skal henge den i en innevegg burde du sjekke hvor tykk veggen er. Er kjedelig om du borrer gjennom eller får et utpress på andre siden.

Om veggen er litt porøs kan du lime fast pluggen i veggen. Da vil den neppe falle ut. Den kan limes med limpistol eller annet hurtig tørkende lim.

Om du drar og henger litt i festet etter å ha skrudd det opp merker du jo om det tåler det.

Lykke til.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Newcomer amorino sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk hva du vil, bare skruene er over middels kraftige og murpluggene solide! Bor deg godt inn (men ikke for langt!), støvsug hullene, tyt inn litt sicaflex og kjør inn pluggene... Husk at vekten fordeles over fire(?) punkter og det vil neppe ramle ned om du gjør dette delvis riktig!

Sicaflex er langt fra nødvendig, men er helt suverent mot betong. Jeg tør vedde på at du nok kunne henge opp hele TVen med bare sica...

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor lime pluggene?? helt seriøst er dette noe av det "dummeste" jeg har hørt.. Om veggen er porøs så vil pluggen sitte etter at man skruer skruen inni! pluggene utvider sg jo når den får en skrue inni seg!!

Ikke kritikk men mener det er meningsløst å lime pluggene, hilsen fast murplugg bruker

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Jeg kjøpte meg universalplugger 10x60 mm og skruer som er 80mm lange og Ø 6mm.

Regner med at det skal funke

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det holder i det ja!

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    hvorfor lime pluggene?? helt seriøst er dette noe av det "dummeste" jeg har hørt.. Om veggen er porøs så vil pluggen sitte etter at man skruer skruen inni! pluggene utvider sg jo når den får en skrue inni seg!!

Ikke kritikk men mener det er meningsløst å lime pluggene, hilsen fast murplugg bruker
    Er bare av erfaring. Jeg har opplevd at pluggen ikke har festet seg når skruen er skrudd inn og da var løsningen litt lim.
    Men det er ikke nødvendig hver gang nei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis skruene ikke fester seg kan man bruke lim ja, men det betyr jo bare at skruen henger i limen, og bare limen. Litt falsk trygghet kanskje?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker man riktig monterte ekspansjonsbolter i en murvegg, behøver man neppe å bekymre seg over at de faller ut. De sitter bedre, jo hardere man trekker til mutterne.
    Lim skal ikke være nødvendig da. ;-)

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det holder jo somregel med skruene og bolter, men jeg skulle feste lerret i taket en gang, og fikk litt trøbel med en av skruene, puttet da lim i hullet, puttet inn pluggen, og det satt som f.....

Men er bare den ene gangen jeg har trengt det.

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hva gjør du om veggen er så porøs så den omtrent smuldrer opp når man drar til (ytterst sjelden, men det forekommer)? Man kan sef bruke veldig lange plugger og skruer, men det er ikke alltid tykkelsen på veggen tillater det. Det er overhodet ikke tull å lime fast en skrue i veggen. Det jeg ville gjort om veggen virkelig var ille er å bruke kjemisk forankring og gjengestang. Kjemisk forankring fungerer omtrent som en slags sement, men har også den egenskapen at den ekspanderer etter at du har fylt hullet og presser seg inn i porer og luftlommer (omtrent som roten til et tre). Det ferdige resultatet blir 2 (holder i massevis) fester som stikker ut fra veggen som du kan hekte veggfestet på og skru fast med muttere.
    Gummiplugger er også en mulighet dersom vanlig murplugger i nylon ikke holder. Dersom du bruker "vanlig" murplugg i f.eks 8x40mm og skruen ikke strammer seg skikkelig (det skal være tungt å dra til) kan du evt prøve å bruke en skrue som er litt tykkere enn det som er beregnet for pluggen. Om det f.eks er 5mm skrue som er beregnet kan du gå opp til 6mm istedet.

NB! Kjemisk forankring er en siste utvei løsning (utenom å sette opp ny vegg). Jeg jobbet tidligere som kjøkkenmontør og har sikkert montert over 100 kjøkken i gamle, dårlige murvegger i oslo. Har ikke behøvd å bruke kjemisk forankring mer enn noen få ganger, så det holder stort sett med skikkelige ekspansjonsbolter eller plugger.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Og hva gjør du om veggen er så porøs så den omtrent smuldrer opp når man drar til
    man fester ikke en tv til en slik vegg! det er det man gjør! Å om veggen er så porøs så vil jo ikke Vanlig lim gjøre veggen mere solid!

Men jeg støtter dette med kjemisk forankring! Men så ille kan det vel ikke være?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man fester ikke en tv til en slik vegg! det er det man gjør! Å om veggen er så porøs så vil jo ikke Vanlig lim gjøre veggen mere solid!

Men jeg støtter dette med kjemisk forankring! Men så ille kan det vel ikke være?
    Oddsene for det er nok ikke så stor nei Men i verstefall er det greit å ha en løsning og da kan man bruke kjemisk forankring. Vanlig lim ville jeg ikke følt meg helt trygg på om veggen er så dårlig, da det ikke ekspanderer på samme måte. Jeg synes bare du gikk litt hardt ut mot Tralltrall ved å si at det var det dummeste du hadde hørt Det går litt dårlig frem av mitt forrige innlegg, men det jeg mente var at tanken om å lime ikke er så dum bare man bruke noe som er beregnet for det.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Oddsene for det er nok ikke så stor nei Men i verstefall er det greit å ha en løsning og da kan man bruke kjemisk forankring. Vanlig lim ville jeg ikke følt meg helt trygg på om veggen er så dårlig, da det ikke ekspanderer på samme måte. Jeg synes bare du gikk litt hardt ut mot Tralltrall ved å si at det var det dummeste du hadde hørt Det går litt dårlig frem av mitt forrige innlegg, men det jeg mente var at tanken om å lime ikke er så dum bare man bruke noe som er beregnet for det.
    til deg Tralltrall: Unnskyld, var ikke meningen å gå så hardt ut mot deg :sad:
    Men det var for å vise hva jeg syntest om det å bruke vanlig lim!! litt for ivrig og fant ikke et bedre ord

Jeg ville bare si at vanlig lim IKKE bør brukes om veggen er dårlig...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker vi samme språk

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til deg Tralltrall: Unnskyld, var ikke meningen å gå så hardt ut mot deg :sad:
    Men det var for å vise hva jeg syntest om det å bruke vanlig lim!! litt for ivrig og fant ikke et bedre ord

:-)

Jeg har ikke tatt det ille opp, så ingen fare. Skal mere til for å gjøre meg irritert. hehe. Folk kan jo bruke det de vil, og jeg kom bare med et tips.
    Om det er en bra eller dårlig idé skal ikke jeg diskutere, jeg fikk tipset av en kompis som jobber som elektrikker. Dette bruker de for å få bedre feste i enkelte tilfeller.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •