PC inngang på HDTVer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC inngang på HDTVer

hvorfor er det bare VGA PC inngang på mange HDTVer?
    VGA er så gammelt og har så LAV oppløsting i forhold til hva HDTVene støtter, Det er alså å skyte kunden i foten! vis man spør meg har ALLE nye skjermkort støtte for DVI ( helt siden 2001 har alle ATI/NVIDIA skjermkort veffal hatt en dvi utgang)
    de burde bytte ut den ellgamle VGA inngangen til DVI

HDTV Produsentene burde få opp øyene for at folk vil ha HD med sin Media Center PC eller sin PC for 1920x1080 gaming <3

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hæ? Funker jo flott med høye oppløsninger over VGA? Pluss at alle HD-ready TVer har DVI/HDMI-inngang i tillegg. Det er jo et krav for å få sertifiseringen. Skjønner ikke helt hva du mener med dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Hæ? Funker jo flott med høye oppløsninger over VGA? Pluss at alle HD-ready TVer har DVI/HDMI-inngang i tillegg. Det er jo et krav for å få sertifiseringen. Skjønner ikke helt hva du mener med dette.
    har du sett forsjellen på DVI og Analog vga?
    det er stor forsjell og vga har max 1024x768 vis ikke jeg tar helt feil

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VGA klarer fint mye høyere oppløsning enn 1024x768. Uansett så bør begge tilkoblinger være til stede (VGA og DVI/HDMI). Mange laptoper har fortsatt kun VGA utgang.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Max 1024*768 på VGA? En gammel 21" analog PC-skjerm støtter jo høyere oppløsning enn "alt" av HDTV-er, det er jo ikke noe problem å kjøre f.eks 2048*1536 via VGA.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har sett forskjellen. Og på en vanlig 32-40" LCD-skjerm er den ikke avskrekkende stor hvis man sammenligner en VGA-kabel og en HDMI-kabel av samme kvalitet. VGA klarer selvfølgelig å overføre mye høyere oppløsning enn 1024x768. Ellers hadde jo 95%(eller hvor mange som bruker VGA) av alle PC-brukere brukt 1024x768-oppløsning eller lavere.

Sitat Opprinnelig postet av wiak
    har du sett forsjellen på DVI og Analog vga?
    det er stor forsjell og vga har max 1024x768 vis ikke jeg tar helt feil

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønte ikke helt denne jeg heller. Det er veeeeldig mange som har laptop med kun VGA. og det blir veldig god kvalitet over vga.

Intermediate Homealone sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ingen synlig forskjell mellom vga og dvi. Vga klarer veldig høye oppløsninger. Dersom noen plasma/lcd skjermer ikke klarer høyere oppløsning enn 1024-768 over vga, er det tv sin skyld. Mitt tv klarer 1280-1024 over vga i følge instruksjonsboka.

Newcomer emphezis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje forvirringen skyldes at det blandes inn begreper fra dataverdenen mht. oppløsning osv?

VGA vil jo egentlig si Video Graphics Array, og gav 640 x 480 pixels og 256 farger, introdusert i 1987. Deretter fikk vi i 1990 XGA med 1024 x 768 og 16,7 millioner farger.

Siden fulgte SXGA (1280 x 1024), UXGA (1600 x 1200), WXGA (1366 x 768), WSXGA (1680 x 1050) og WUXGA (1920 x 1200).

Om disse oppløsningene overføres via VGA-inngang eller DVI-inngang er vel ett fett.

(Før VGA hadde man forresten CGA, 640 x 200, introdusert i 1981; og EGA, 640 x 350, introdusert i 1984.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, husker godt jeg kunne velge mellom CGA, VGA og EGA i diverse spill jeg spilte tidlig nittitallet. Det var tider det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av emphezis
    (Før VGA hadde man forresten CGA, 640 x 200, introdusert i 1981; og EGA, 640 x 350, introdusert i 1984.
    "In 1981, IBM introduced the Color Graphics Adapter (CGA). This display system was capable of rendering four colors, and had a maximum resolution of 320 pixels horizontally by 200 pixels vertically. "
    What is display modes? - a definition from Whatis.com - see also: CGA, EGA, VGA, XGA, SVGA, display mode

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •