Sliter litt med Panasonic PV60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer sorte bill sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Sliter litt med Panasonic PV60

Lurer på et par ting. Ser mye forstyrrende elementer på skjermen, omtrent som regnbue effekten på DLP projetorer. Mye grønnskjær i filmer der det er skarpe kontraster, feks. Sin City.
    Er det bare meg? Eller kan noen forklare meg hva dette er?
    En annen ting er at når jeg kjører progressive scan på min DVD spiller, blir det flimmer nede på skjermen der teksten er. Hva er det som gjør det?
    Har en NAD T514 spiller...
    Takknemlig for svar...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min løsning på å fjerne "grønnskjæret" i PV-60 var å sette temperaturen på bildet til "Kjølig". Da ble fargekonjukturen mer blålig og problemet forsvant.

For å fjerne flimmeret på teksten, nederst på bildet, kan du prøve å endre utgangssignalet fra progressiv scan til interlaced. Det er slett ikke alltid at progressiv scan gir det beste bildet med Panasonic sine skjermer. Jeg vet ikke hvordan din NAD fungerer på dette, men du kan i hvertfall prøve.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har i dag hentet hjem min nye Panasonic TH-37PV60E, montert og koblet sammen - og jeg er mektig imponert over bildet på denne plasma-tv'en.

Har dog et problem - kanskje i samme sjanger som denne tråden.....

Jeg har en Pioneer DV-565a dvd-spiller, og når jeg velger Progressive Scan på component-utgangen, så merker jeg at bildet blir bedre og roligere, men det hakker - ikke mye, men nok til at det blir litt ubehagelig å se på.

Er det dvd-spilleren, eller tv'en som er problemet??

-------------------------------------------------------------
    TH-37PV60E, Pioneer DV565a, Pioneer VSX-D511, Dreambox 7020S

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sorte bill
    Lurer på et par ting. Ser mye forstyrrende elementer på skjermen, omtrent som regnbue effekten på DLP projetorer. Mye grønnskjær i filmer der det er skarpe kontraster, feks. Sin City.
    Er det bare meg? Eller kan noen forklare meg hva dette er?
    En annen ting er at når jeg kjører progressive scan på min DVD spiller, blir det flimmer nede på skjermen der teksten er. Hva er det som gjør det?
    Har en NAD T514 spiller...
    Takknemlig for svar...
    Nå er jeg ingen ekspert på området, men for meg höres dette ut som at kontrasten er for kraftig på TV'en. Er det på sortfargen at dette grönnskjäret kommer? Er TV'en skikkelig kalibrert? Grönnskjäret får meg til å tenke på dårlig sortnivå, noe som PV60 absolutt ikke har. Denne TV'en har jo noe av det beste sortnivået jeg har sett på en flatskjerm. Hvis du kjörer på fabrikkinnstillinger kan det väre at kontrastnivået er satt for höyt, slik at grönnfargen skinner igjennom i sortfargen. Jeg kjenner ikke til DVD-spilleren, kan det väre at den ikke har bra nok bildebehandling til en slik TV?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en av mine billigspillere, Pioneer 585, blir bildet faktisk roligere og bedre om jeg kjører interlaced på PV-60. Et annet moment er at Pio 350, 360, 370, 575 og 585 lett kan få et grønnskjær sammen med skjermer som selv har en overbetoning på denne fargen.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grønnskjæret som man ser tydelig med nevnte Sin City er noe alle plasmaer sliter med.
    Når det gjelder dette med progressiv scan, ville jeg tro at skjermen gjør en bedre jobb enn mange rimelige DVD spillere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er mulig at "alle" plasma`er sliter med grønt. Men siden jeg har hatt mange forskjellige skjermer hjemme i stua de siste årene, er jeg ikke tvil om at Panasonic har en lei tendens i fabrikkinnstillingen til å gi mer "grønt" enn f.eks. Pioneer. Så prøv fargetemperaturen "kjølig" og se om ikke det hjelper.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 42PV60 men kjenner meg absolutt ikke igjen i noe av det du skriver her! Mulig det er feil på din tv?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kamerat av meg har 42pv500, og jeg oppdaget også det sorte bill snakker om. ikke et konstant grønnskjær, men som regnbue-effekten på dlp. akkurat det sekundet noe beveger seg får det grønne konturer eller lignende, veldig irriterende.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Har 42PV60 men kjenner meg absolutt ikke igjen i noe av det du skriver her! Mulig det er feil på din tv?
    Jeg tror noen ser legger merke det, mens ser det ikke. Jeg har kun sett med filmen Sin City. Selv om det var relativt tydelig her, så var det ikke noe særlig sjenerende.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet heter "green tinges", eller "green fringes" eller "banding" på engelsk, og finnes på plasmaer, spesielt Panasonic. Ja, de er tydelig på S-sity, og også på video-basert matriale med høy kontrast (Etaten).

Man kan ikke skru det bort, da det er fosfor som har forsinket slukking.

Jeg har også noe av det på min panasonic proff plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leser på avforums.com at det er en del som sliter med misfarging i mørke scener på filmer osv. Problemet er lilla bånd som oppstår i overganger mellom mørke nyanser antagelig på grunn av at bildeprosessoren ikke takler de små forskjellene i nyanser i de mørke områdene.

Er det noen her med pv60/600 som opplever dette?

Color problems in my Panasonic PV60/PX60 - AV Forums

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaptenen
    leser på avforums.com at det er en del som sliter med misfarging i mørke scener på filmer osv. Problemet er lilla bånd som oppstår i overganger mellom mørke nyanser antagelig på grunn av at bildeprosessoren ikke takler de små forskjellene i nyanser i de mørke områdene.

Jeg har såvidt sett dette problemet........inntil igår.Da så jeg det veldig godt.
    Så på Presidenten på NRK2 og det var mange mørke scener der hvor disse problemene ble veldig tydelige...........

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaptenen

Det er meg som la inn den posten i engelske av forums.

Her er svaret på hvorfor det er sånn:

Du sier ikke noe om hvilke kilde du bruker, men er dette en digitalparabol eller kabel-tv så kommer det av komprimeringen som da gir mindre farger å spille på. Siden tv-en viser vesentlig flere farger enn hva en bilderørs tv klarer, så synes det mye bedre på en god flat-tv. Duse brun/biege/og mørkeblåfarger er der man ofte ser det best. Kringkaserne bruker også en ikke linjær fargeskala slik at de aller mørkeste og aller lyseste har dårligere oppløsning dvs større trinn, enn de "mest brukte" fargene. Alt i økonomiens navn.... (((

Med venlig hilsen/with kind regards
    Darren Waring
    Fagredaktør/sub-editor
    Lyd&bilde - Bild&ljud Hemma
    Lyd og Bilde : Startside
    Bild & Ljud Hemma : Startsida

Jeg har selv sjekket dette ut og kan bekrefte at på DVD/tv sending med HØY komprimering så kommer disse konturene. Er veldig sjenden jeg ser det. Har bare sett de en gang og det var på en DVD som heter collateral. Den DVD'en er skikkelig dårlig laget. Man kan se ansiktene flyte ut og masse sånn fargefeil. Veit ikke hvorfor de lager sånne DVD'er..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres riktig ut at dette skyldes komprimering. Har som mange ganger nevnt før tak antenne. Har aldri sett dette fenomenet på min PV600. Har planer om å skaffe meg parabol, men det er tydelig at det ikke bare er fordeler med parabol.
    Utifra fra det jeg har lest, ville jeg kjøpt Panasonic i dag hvis jeg skulle ha kjøpt 42". Pioneer sin 42" virker å ha få dårlig kontrast og sortnivå. Men jeg hadde valgt Pioneer av 50"erne.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Høres riktig ut at dette skyldes komprimering. Har som mange ganger nevnt før tak antenne. Har aldri sett dette fenomenet på min PV600. Har planer om å skaffe meg parabol, men det er tydelig at det ikke bare er fordeler med parabol.
    Utifra fra det jeg har lest, ville jeg kjøpt Panasonic i dag hvis jeg skulle ha kjøpt 42". Pioneer sin 42" virker å ha få dårlig kontrast og sortnivå. Men jeg hadde valgt Pioneer av 50"erne.
    Ja det stemmer jo at du ikke har sett dette siden du har antenne. Jeg skaffet meg parabol for ca. 1 måned siden og har ennå ikke sett denne fargefeilen og jeg ser kjapt når noe er feil. Mulig jeg ikke har sett akkurat det programmet som inneholdt dette men men... Men en ting jeg opplever når det gjelder komprimering er denne ansikt-gele effekten som kommer av akkurat det samme - overkomprimering (får få key frames). Er som regel på gamle filmer på tv2 filmkanalen og noen andre sendinger av dårlig kvalitet, men alt annet ser strålende ut

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det stemmer jo at du ikke har sett dette siden du har antenne. Jeg skaffet meg parabol for ca. 1 måned siden og har ennå ikke sett denne fargefeilen og jeg ser kjapt når noe er feil. Mulig jeg ikke har sett akkurat det programmet som inneholdt dette men men... Men en ting jeg opplever når det gjelder komprimering er denne ansikt-gele effekten som kommer av akkurat det samme - overkomprimering (får få key frames). Er som regel på gamle filmer på tv2 filmkanalen og noen andre sendinger av dårlig kvalitet, men alt annet ser strålende ut
    Takk for infoen. Skal skaffe meg parabol så snart Canal Digital får fingern ut med dekoder med MPEG4. Blir stadig utsatt.
    Fin bisk du har forresten. Legger ved et bilde av vår hund. Er han ikke søt?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bomholt
    Takk for infoen. Skal skaffe meg parabol så snart Canal Digital får fingern ut med dekoder med MPEG4. Blir stadig utsatt.
    Fin bisk du har forresten. Legger ved et bilde av vår hund. Er han ikke søt?
    Venter utolmodig på den dekoderen jeg også. Har sendt mail til CD, men får ikke noe klokt svar. Var flott den hunden din ja. hehe Er mange som har sånn hund gitt :wink:

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter utolmodig på den dekoderen jeg også. Har sendt mail til CD, men får ikke noe klokt svar. Var flott den hunden din ja. hehe Er mange som har sånn hund gitt :wink:
    Dekoderen skulle komme i november, men er blitt utsatt til 1. kvartal 2007. CD har sendt brev ut om dette.
    He-he. Vi har faktisk en hund her, men det er en brun labrador.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •