Ulemper med 1080p på lavere oppløsning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ulemper med 1080p på lavere oppløsning?

Sett at man kjøper en full HD-skjerm (med 1080p & 1:1 pixelmapping) for å kunne se Blue-Ray eller HD-DVD innhold eller kjøre optimal oppløsning fra en spillkonsoll (f.eks PS3).

Samtidig innser man at hvis man skal koble skjermen til PCen så er den optimale oppløsningen for surfing fra sofaen 1366x768.

Hvis man kjører med lavere oppløsning på kilden (pcen) en det skjermen i utgangspunktet har (full HD) vil man da få et dårligere bilde enn hvis man hadde en ren HD-skjerm med 1366x768 oppløsning og 1:1 pixelmapping?

Trenger svar!!

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen fare. Du får ikke kjørt et 1366*768 bilde fra en pc, men bare 1360*768. Det vil si at 1366 - TV'er ikke får 1:1 pikselmapping. Det du kan gjøre er jo å kjøre et 1080p signal fra PCen og gå inn i windows å endre fontstørrelse? Samsung har derimot et lite triks på et 1360-signal fra PCer, ved å heller kutte ut 3 vertikale pikselrader på hver side av bildet, slik at det ikke panoreres.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva skjer når du kjører 1360x768 oppløsning fra PCen på en 1080p TV med 1:1 pixelmapping? Interpolerer den opp? Eller må man kjøre med 1080 linjer fra kilden (og endre skirfstørrelsen etc.)?

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Signalet blir interpolert opp ja, på en digital skjerm vil bildet alltid bli skalert opp eller ned til skjermens native oppløsning. Å kjøre 768p fra PC på en skjerm som støtter 1080p er i mine øyne veldig bortkastet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og i og med at det bli interpolert opp, så vil det kanskje si at man faktisk får ett bedre bilde, når du surfer fra sofaen, med en TV som har vanlig HD oppløsning (1366x768) og 1:1 pixelmapping.

For "sofasurfing" har man da 3 alternativer:
    1360x768 oppløsning på en 1366x768 TV
    1920x1080 oppløsning på en 1080p TV med større skriftstørrelse på innhold
    1360x768 oppløsning på 1080p TV, som innebærer interpolering.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis man sitter i sofaen 3-4m i fra med en 37-42" skjerm ser man vel særs liten(om noen) forskjell på 720p og 1080p uansett. På prosjektor derimot, hvor man kanskje har 80-120 tommer, blir det en annen sak.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig avhenger alt av størrelsen på skjermen. Men jeg tenkte på TVer i størrelsesorden 40"-50"

Så et siste spørsmål:
    Vil det gi best bilde ved å interpolere ned eller opp?
    F.eks 1080p innhold på en 1366x768 skjerm (=skaleres ned) vs. lavoppløst kilde på en høyoppløst skjerm (=skaleres opp)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Ingen fare. Du får ikke kjørt et 1366*768 bilde fra en pc, men bare 1360*768. Det vil si at 1366 - TV'er ikke får 1:1 pikselmapping.
    Dette er feil. Jeg har 1:1 pixelmapping med min lcd-tv på 1366x768.

-k

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ROla
    For "sofasurfing" har man da 3 alternativer:
    1360x768 oppløsning på en 1366x768 TV
    1920x1080 oppløsning på en 1080p TV med større skriftstørrelse på innhold
    1360x768 oppløsning på 1080p TV, som innebærer interpolering.
    Sikker på at 1360/1366x768 er en gyldig oppløsning for 1080p-TVer? Trodde den oppløsningen stort sett ble brukt fordi det er den mange LCD-displayer har?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så et siste spørsmål:
    Vil det gi best bilde ved å interpolere ned eller opp?
    F.eks 1080p innhold på en 1366x768 skjerm (=skaleres ned) vs. lavoppløst kilde på en høyoppløst skjerm (=skaleres opp)
    Tja. Er det noe relevant spørsmål da? Jeg ville kanskje tippe at 768p->1080p ser bedre ut enn 1080p->768p ved god skalering, men dette er fryktelig usikkert da.

mvh
    Knut

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Sikker på at 1360/1366x768 er en gyldig oppløsning for 1080p-TVer? Trodde den oppløsningen stort sett ble brukt fordi det er den mange LCD-displayer har?
    Min Sony 40" KDL-40W2000 1080p TV støtter 1360x768 på VGA inngangen. Litt detaljer og screenshots her:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post485328

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tippe motsatt.

Spørsmålet er relevant fordi det vil gi indikasjoner på om man "trenger" en full-HD skjerm eller ikke (jf. resten av diskusjonen)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Min Sony 40" KDL-40W2000 1080p TV støtter 1360x768 på VGA inngangen. Litt detaljer og screenshots her:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post485328
    Ville tro at enda TVen din støtter 1360x768 på VGA-inngangen må TVen interpolere opp signalet grunnet at skjermen fysisk har 1080 pixler per linje. Det vil i tilfelle ikke bli optimalt...

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøre et standard PC-bilde i 1080 oppløsning på en 768-skjerm vil ganske sikkert se dårlig ut. Det gjorde det det i hvertfall hos meg.

Å kjøre 1080 oppløsning og skru opp fontstørrelsen er også ganske sikkert en dårlig løsning. Skrur man opp fontstørrelsen i windows så er det uansett kun den teksten som "tilhører" windows som blir større, den teksten som applikasjonene styrer selv forblir upåvirket. I tillegg blir ikke strekene bokstavene tegnes opp med tjukkere selv om bokstavene blir større. Strekene er fremdeles 1 pixel tjukke.

Tror nok derfor det beste vil være å kjøre med 1360x768 eller en annen lignende oppløsning selv om du har en 1080p TV

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nesten samme tråd:
    "Optimalt antall pixler for pc-bruk er 1366x768 -ikke 1920x1080 ?? "
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...1920x1080.html

Der skrev jeg (beklager å sitere meg selv):
    "1:1 pixelmapping er et problem, spesielt over DVI/HDMI. Jeg får det til med min 40" Videoseven i den noget odde raten 66Hz (som selvsagt ikke er noe problem for vanlig PC-bruk, men video derimot...).

Ved å høyreklikke på desktop->properties->settings->advanced->general kan du justere "DPI setting". Dette er en annen mulighet for å gjøre ting større. Kort og godt prøver windows å gjøre ting mer lesbart på en "smart måte". I stedetfor å skalere fonter opp før visning så skal en større fonttype velges hvis mulig. Det er litt varierende hvor godt dette funker med forskjellige applikasjoner (og selvsagt aldri med tekst som er rendret til bilde, som websider ofte er).

Media Center er som GUI optimalisert for nettopp å være lesbar når skjermen dekker et mindre del av synsfeltet enn en typisk PC-skjerm, og i tillegg kanskje har noe "lodden" (skalert/lavoppløst) utseende, så jeg ville ikke bekymret meg for anvendbarheten med mediacenter applikasjoner.

How much resolution do you really need for home theater? - AVS Forum
    http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/wh...iles/WHP092.pdf

I denne mye omtalte rapporten diskuteres behovet for oppløsning ved forskjellige skjermstørrelse/avstander. Et oppsiktsvekkende punkt som veldig få har vist interesse for (og stikk i strid med hva "video-guruer" i Lyd&Bilde etc påstår) er følgende:

"It should be noted that this work does not define the resolution required in the display. Because displays do not have a sharp cut optical transfer function, due to the physical size and shape of the pixels, an over-sampled display is required to get the best from the broadcast signals. Thus a 720-line television image viewed on a 1080-line display will give a better picture than if viewed on a native 720-line or 768-line display. When considering that RGB-triplets are used rather than a single display cell, it becomes all the more apparent that an over-sampled display is beneficial" "

mvh
    Knut

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett så burde den faktiske kvaliteten gitt god skalering tilsvare ca 768p mhp detaljer både når man konverterer 768p->1080p og 1080p->768p. For folk flest uten projektor tror jeg dessuten at diskusjonen er av mest akademisk interesse.

Tekst er forresten en "worst-case" test på om slik skalering er relevant eller ikke. Ekte bilde/video er betydelig mer tilgivende ovenfor skalering.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville tro at enda TVen din støtter 1360x768 på VGA-inngangen må TVen interpolere opp signalet grunnet at skjermen fysisk har 1080 pixler per linje. Det vil i tilfelle ikke bli optimalt...
    Jepp, den må skalere, men kvaliteten på skaleringen ble ganske god i dette tilfellet (bedre enn jeg hadde forventet).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Ved å høyreklikke på desktop->properties->settings->advanced->general kan du justere "DPI setting". Dette er en annen mulighet for å gjøre ting større. Kort og godt prøver windows å gjøre ting mer lesbart på en "smart måte". I stedetfor å skalere fonter opp før visning så skal en større fonttype velges hvis mulig. Det er litt varierende hvor godt dette funker med forskjellige applikasjoner (og selvsagt aldri med tekst som er rendret til bilde, som websider ofte er).

Media Center er som GUI optimalisert for nettopp å være lesbar når skjermen dekker et mindre del av synsfeltet enn en typisk PC-skjerm, og i tillegg kanskje har noe "lodden" (skalert/lavoppløst) utseende, så jeg ville ikke bekymret meg for anvendbarheten med mediacenter applikasjoner.

mvh
    Knut
    Da er vi enige. Så fremt Media Center programvare er mer optimalisert når skjermen dekker et mindre del av sysnfeltet er dette klart den beste løsnignen for "sofasurfing" på en full-HD (1080p) skjerm.

Vet noen om f.eks dette er tilfellet på MS WMC?

Intermediate mattman sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Dette er feil. Jeg har 1:1 pixelmapping med min lcd-tv på 1366x768.

-k
    Hvis du får det til uten å kjøre 1366*768 eller uten trikset Samsung har (som jeg forklarte), så må du gjerne opplyse.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    938
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mattman
    Hvis du får det til uten å kjøre 1366*768 eller uten trikset Samsung har (som jeg forklarte), så må du gjerne opplyse.
    En må også bruke 1360x768 for å få 1:1 på Sony KDL-40V2000 (med 3 svarte piksler på hver side).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •