Optimalt antall pixler for pc-bruk er 1366x768 -ikke 1920x1080 ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Optimalt antall pixler for pc-bruk er 1366x768 -ikke 1920x1080 ??

Har surfet litt rundt her -men ikke funnet en tråd som debatterer noe som i mine øyne er SVÆRT vesentlig når en skal bruke LCD-tv mot PC -og på sikt mot Windows Media Center:

Hva er optimalt antall Pixler for "sofa-surfing" på en 37" TV -eller forsåvidt enhver TV under 50 til 60"??

Har null erfaring fra TV-verden -men MEGET lang flatskjermerfaring fra PC-verden:
    Efaringen der at de fleste ordinære kontorbrukere heller vil ha en 19" skjerm med 1280x1024 oppløsning enn en 20" med 1600x1200!

Hvorfor?
    1600x1200 gir for liten skrift for alle over 25år. Kan justere dette med fontstørrelser osv -men blir ikke 100% ->De fleste ender opp med å kjøre sin 20" i 1280x1024 -og får meget synlige forstyrrelser i bildet. Scheize!

Ok -ikke dette jeg ønsker å debattere her -men konsekvensene av å nedskalere pc-bildet for å øke skriftstørrelse og lesbarhet.

Videre gir DVI alltid et betydelig skarpere og bedre definert bilde enn VGA.

Overført til TV-verden og mitt ønske om å kunne surfe litt fra sofaen på en 37" LCD, sier dette meg at:

Tv'n må kjøre 1:1 pixelmapping via HDMI eller DVI inngang, og ha 1366x768 pixler:

De nye 1920 x 1080 tv'ene vil gi gi tekst som er alt for liten til å kunne leses fra sofaen -i det minste av mine øyne. Vil da måtte skalere ned bildet til 1366x768 -og vil da få et mer uskarpt bilde enn med en native 1366x768 skjerm. Må opp trolig opp i nærmere 50" før 1920 x 1080 Tv'er er egnet til sofasurfing med native oppløsning?

Eller tar jeg feil?
    Er ikke pc-skjermerfaringene mine så overførbare til TV-verden som jeg tror?

->Betyr det høye antallet pixler i 1920 x 1080 Tv'er at nedskaleringen av tekst/internett til 1366x768 blir uten synlige forstyrrelser på en 37"??
    (Ser at det kan være slik -men tviler veldig på det!)

->Er ikke forskjellen på et HDMI/DVI-signal og et VGA-signal like tydelig på en 1:1 pixelmappet 37" LCD-Tv som den er i pc-skjermverden?
    (Har enda mindre tro på dette -men få har tydeligvis 1:1 pixelmapping -og ergo erfaringer...!)

Dersom jeg har rett, og svaret er som jeg tror:
    At det BESTE jeg med mine krav kan kjøpe er en 37" med 1:1 pixelmapping via HDMDI (DVI) og 1366x768 native oppløsning -ikke 1920x1080:

Er det da kun LG 37lb1r som gjelder??
    Ellers finnes det andre TV'er i dette segmentet som også har 1:1 pixelmapping over HDMI/DVI?
    (Toshiba 37" 37WL66Z har vel ikke dette??)

Hadde satt stor pris på kvalifiserte innspill på dette -og gjerne fra Knuthin eller Revox! (Sistnevnte har jo dessuten et meget behagelig profilbilde :-D

Dersom jeg har rett, må da dette være svært interesante opplysninger for mange? Svært få vil jo dra nytte av en 1920 x 1080 TV på noen år. Og på bevegelige bilder (dvs film;-) på en 37" Tv vil eventuell nedskalering av skikkelig HD-materiale til 1366x768 etter det jeg forstår knapt være synlig fra sofaen.

Fyr løs -om du har noe kvalifisert å bidra med!

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt på siden, men personlig synes jeg 37" blir bittelitt i minste laget for surfing fra sofaen (sitter vel ca 3,5 meter unna skjermen). Kjører da 1280x720 oppløsning pga. at jeg ikke har fått til 1:1 pixelmapping i 1366x768 (problemer med å få skjermkortet til å kjøre denne oppløsningen).

Du bør også passe på å sjekke hvilke oppløsninger som støttes via HDMI-/DVI- inngangene. Enkelte skjermer støtter kun 720p og 1080i/p.

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter vel 3.5 meter fra min 40", og kunne ikke hatt 1920x1080-oppløsning på den til PC-bruk. Da hadde jeg ikke kunne lese teksten på VG-nett fra sofaen iallfall Lurer forøvrig på det samme som deg, blir en 1920x1080-skjerm like uklar når man setter ned oppløsningen som en PC-skjerm blir? Virker jo logisk at det er slik, men lurer på om noen har testet. Begynner vel å bli noen med slike skjermer her?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1:1 pixelmapping er et problem, spesielt over DVI/HDMI. Jeg får det til med min 40" Videoseven i den noget odde raten 66Hz (som selvsagt ikke er noe problem for vanlig PC-bruk, men video derimot...).

Ved å høyreklikke på desktop->properties->settings->advanced->general kan du justere "DPI setting". Dette er en annen mulighet for å gjøre ting større. Kort og godt prøver windows å gjøre ting mer lesbart på en "smart måte". I stedetfor å skalere fonter opp før visning så skal en større fonttype velges hvis mulig. Det er litt varierende hvor godt dette funker med forskjellige applikasjoner (og selvsagt aldri med tekst som er rendret til bilde, som websider ofte er).

Media Center er som GUI optimalisert for nettopp å være lesbar når skjermen dekker et mindre del av synsfeltet enn en typisk PC-skjerm, og i tillegg kanskje har noe "lodden" (skalert/lavoppløst) utseende, så jeg ville ikke bekymret meg for anvendbarheten med mediacenter applikasjoner.

How much resolution do you really need for home theater? - AVS Forum
    http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/whp/wh...iles/WHP092.pdf

I denne mye omtalte rapporten diskuteres behovet for oppløsning ved forskjellige skjermstørrelse/avstander. Et oppsiktsvekkende punkt som veldig få har vist interesse for (og stikk i strid med hva "video-guruer" i Lyd&Bilde etc påstår) er følgende:

"It should be noted that this work does not define the resolution required in the display. Because displays do not have a sharp cut optical transfer function, due to the physical size and shape of the pixels, an over-sampled display is required to get the best from the broadcast signals. Thus a 720-line television image viewed on a 1080-line display will give a better picture than if viewed on a native 720-line or 768-line display. When considering that RGB-triplets are used rather than a single display cell, it becomes all the more apparent that an over-sampled display is beneficial"

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for svar -bestilling er foretatt!

Fastholder troen på min hypotese om at 1366x768 er det beste for sofa-surfing. 1:1 pixelmappet, og via HDMI.

Og da er det tydeligvis kun LG som gjelder?!
    Og LB1r er det ut fra ovenstående det optimale valget for meg.

Men tok også hintene om at 37" kunne være i minste laget...

Dette valget ble enda enklere da LG 37" LB1r nå ikke lenger kan leveres fra noen av de rimelige WEB-shoppene -LG klarer ikke dekke etterspørselen! Kunne muligens få en 37" til 16.995,- og helt sikkert en 42" til 19.995,- hos Oslo Hi-Fi Center (Hi-fi Center Kjeden)

Så 42" LG LB1r er nå bestilt, leveres fra deres hovedlager i Kristiansand, og er forhåpentlig på plass i min stue om en ukes tid!

Så blir det spennende å se hvordan den takler råtne analoge UPC-signaler da...

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD er 720x1280 eller 1080x1920, vanlig standard broadcast er 576x720

INGEN produserer film eller tv i 1366x768...

Jeg kjører 720x1280 på projektor, den dagen jeg skal ha ny TV, så skal den ha enten 720x1280 eller aller helst 1080x1920, andre oppløsninger vil forringe kvaliteten på filmer i HD.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •