Hvordan unngå innbrenningsfare.. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når dere kjører snøbilder for å fjerne retention, sett skjermen til "dynamisk" (viktig!). Husk å skru denne innstillingen AV igjen (enda viktigere!). For å finne et snøbilde så er det bare å plugge ut coax-ledningen.

For dere med ny skjerm, skru ned kontrast ned de 200-300 første timene. Har hørt rykter om at det tar opptil 1000 timer for panelet å "stabilisere" seg, men de første timene er definitivt de mest kritiske. Ellers så bør innkjøring gjøres med 15-20 i kontrast og 0 til -10 i lysstyrke for Pioneer. For dere med andre skjermer enn Pioneer, poenget her er å skru ned så langt man føler det er mulig uten å la TV-bildet bli helt for ille. Bruk sunn fornuft. Sjekk at Dynamisk kontrast (eller lignende betegnelser) er skrudd AV, likeså Black Level (Pioneer) eller andre lignende funksjoner som har som formål å øke kontrast/dynamikk i bildet. Fargene bør også settes lavt, likeså fargetemp. Har også sett anbefaling om å skru ned skarpheten i bildet, men jeg vet ikke hvor viktig dette er... Kombinasjonen av disse tingene vil gi deg et relativt blast og kjedeligt bilde, men det anbefales på det sterkeste. Om man ønsker å speede opp disse 200 timene er det bare å gjøre som jeg beskriver ovenfor med snøbildet over noen netter/dager.

Satte kontrasten på min 506 til "20" de 200 første timene (mellom 15-20 bør være passe på xx6 serien, vil tro det ligger i det området for xx7 serien også). Iflg DVE bør den stå på 40 til film for optimal kontrast, men man trenger strengt tatt ikke mer enn 30 ved vanlig TV-titting (settes på hver enkelt inngang) og dette vil nok duge for de fleste på film også. Min plasma har nå svært lite problemer med retention, selv med 40 i kontrast på en TV-kanal. Tipper den har rundet ca. 5-600 timer, men har ikke sjekket servicemenyen. Har aldri hatt behov for å kjøre snøbilder på min plasma, og jeg liker å tro at dette kommer av god innkjøring. Retention på TV-logo så jeg kun svakt i begynnelsen, ikke nå lenger. Kjører jeg optimal/høy kontrast på filmer i letterbox, ser jeg etter filmen er ferdig, et svakt lysere område der den hvite teksten (subtitles) har ligget i det sorte. Borte på ca. 5-15min med vanlig TV-kanal. Internet Explorer har stått XXX antall timer nå, uten noe som helst varige problemer eller vannmerker.

Mulig det varierer litt fra serienummer/firmware etc, men jeg har fortsatt oppfattelsen av at de største feilene begås pga feil innstillinger de første timene. Dette gjelder alle plasma, men Pioneer ser ut til å være mest følsom for retention. Desverre ser det ut til at slike ting ikke er godt nok forklart i brukermanualen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som HåkonN burde posta innlegget litt før.... sånn ca helt i begynnelsen av tråden!!! - Bra innlegg!!!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kosteb00
    Liker diskusjonen her da jeg sliter med samme problem. Har tv-norge, tv-3 og z-tv logoen som innbrent i min pioneer 436xde plasma. Har hatt snø på tvn i tre døgn uten hell. Nå skal jeg prøve wash-dvd'n.

Fint om andre poster sine erfaringer med denne dvd'n

Sendt mail til tv3 om logoen dere og her er svaret:
    Hei!

Det jobbes med å justere opacity på logoen slik at den blir mer gjennomsiktig. Jeg kan dessverre ikke si akkurat når dette blir gjort, men det er underveis.

Ha en fin dag

Hilsen Hildegunn, TV3

Hei!! Sliter med de samme problemene som deg med min 506xde..Skikkelig irriterende..
    Har vært i kontakt med pioneer om det,forklart at jeg fikk tven i juni og senket kontrasten til 22..Som den fortsatt står på..Tv 3 logoen syntes best,men ser oxo tv2..
    Men Pioneer mener jeg ikke skal bekymre meg,det forsvinner etter hvert,mener dem..
    Gi tilbakemld på wash dvd når du har fått kjørt den
    Hvor kjøpte du den forresten??

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Hei!! Sliter med de samme problemene som deg med min 506xde..Skikkelig irriterende..
    Har vært i kontakt med pioneer om det,forklart at jeg fikk tven i juni og senket kontrasten til 22..Som den fortsatt står på..Tv 3 logoen syntes best,men ser oxo tv2..
    Men Pioneer mener jeg ikke skal bekymre meg,det forsvinner etter hvert,mener dem..
    Gi tilbakemld på wash dvd når du har fått kjørt den
    Hvor kjøpte du den forresten??
    dvd'n lasta jeg ned fra tidligere link i dette forumet
    recordere.dk forum: Rens ud i burn-in på plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke verre enn å kjøpe en plasma med whitewash da folkens. Er man obs på innbrenning og bruker whitewash brenner ikke ting seg fast

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet hva som er årsaken til at pioneer tilsynelatende sliter mer med disse problemene enn andre merker som f.eks. panasonic. dette leser man i flere andre forum også så det må vel være noe sannhet i det.

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere får lese Lyd og bilde denne måneden (november/nr11 2006)...
    Der har de testet Panasonic TH-50PV600E mot Pioneer PDP-507XA.

Jeg siterer fra side 104: "Lysstyrken og kontrastomfanget er litt høyere hos Panasonic, noe som gjør det litt vanskeligere å finne de optimale innstillingene enn hos Pioneer, der man har en bedre balanse mellom lys og kontrast."

Og så kommer det:

"PANASONIC sliter også mer med midlertidig innbrenning, noe vi påviste allerede under kalibrering, der skyggen av menybildet hang igjen i noen minutter etter at vi var ferdig. Det nye fosforet hos Pioneer er ikke like følsomt for dette."

Pioneer'en vant imidlertid testen her. (man må være oppmerksom på at Lyd og bilde har rettet opp poenggivningen sin i testen. Det riktige er at Pioneer har fått flest poeng og dermed er best i test.) (se link: Lyd og Bilde : Rettelse: )

Jeg vil påpeke at jeg med dette ikke påstår at Pioneer er bedre enn Panasonic, jeg bare refererer til testen i Lyd og bilde.
    Alle har sikkert ikke samme mening som disse folka.....

Jeg har ihvertfall ikke merket tegn til innbrenning på min PDP-507XA, men nå kjører jeg vel og merke med lavkontrast/ 1/3 av total kontrast de 2 første månedene slik som anbefalt av forhandler. Jeg er kjempefornøyd !

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •