Ugjevnt baklys vanlig på LCD-skjermer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ugjevnt baklys vanlig på LCD-skjermer?

Har akkurat kjøpt en Hitachi 37LD8600 og er i utgangspunktet fornøyd med bildekvaliteten. Men ved mørke bilder så vises det veldig tydelig at bakgrunnslyset ikke er gjevnt fordel over skjermen. Hjørnene er betraktelig lysere enn midten. Jeg opplever dette som svært irriterende og skjermen kommer derfor til å bli levert tilbake til Elkjøp.

Det jeg nå lurer på er om dette er vanlig på LCD-skjermer eller om det er andre i skjermer prisleiet 10 - 15k og med størrelse 37 - 42 " som ikke har dette problemet?

Newcomer Knekten sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ganske normalt. På dataskjermer pleier de å være flinke å faktisk måle hvor gjevnt lyset er. Virker ikke som dette er like vanlig på lcd-tv-er.

Men lyset må absolutt ikke være så ugjevnt. Det er bare vanskelig (relativt) å få det til for produsentene. Jeg hadde tatt meg en tur på den lokale tv-butikken og sett på litt forskjellig. Er utrolig hvor stor kvalitetsforskjell det er.

(Første post btw.)

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med første post og velkommen til forumet, Knekten.

Får nok ta runden i butikken, ja. Tips om modeller som i liten grad er plaget med dette problemet mottas med takk.

Det finnes ikke modeller med justerbart baklys? Virker jo som en god idé siden man ikke trenger like mye lys på kvelden som når sola står inn vinduet midt på dagen...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    37LD8600 etterfølger 37LD6600 som også fikk noen klager på akkurat dette. Noe av grunnen til at det skjer er at det er rekker med lysstoff rør som gir bakgrunnsbelysningen. Dette gjør at lysstyrken mellom disse rørene blir svakere enn den blir rett foran. LG har fått gjort noe med dette gjennom sitt EFFL panel hvor du har en led lampe per 10'ende pixel. Dette sikrer bl.a jevnere bakgrunnsbelysning.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    37LD8600 etterfølger 37LD6600 som også fikk noen klager på akkurat dette. Noe av grunnen til at det skjer er at det er rekker med lysstoff rør som gir bakgrunnsbelysningen. Dette gjør at lysstyrken mellom disse rørene blir svakere enn den blir rett foran. LG har fått gjort noe med dette gjennom sitt EFFL panel hvor du har en led lampe per 10'ende pixel. Dette sikrer bl.a jevnere bakgrunnsbelysning.
    EFFL bakgrunnsbelysning er ikke LED. Det er små lysstoffrør ala tradisjonell bakgrunnsbelysning. Men at det er mange små i stedet for noen få store gjør at belysningen er jevnere enn ved konvensjonelle lysstoffrør.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har alle LGs skjermer EFFL eller er det bare enkelte modeller?

Newcomer Michael_Bergen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Har alle LGs skjermer EFFL eller er det bare enkelte modeller?
    Er kun utvalgte modeller som har det..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    EFFL bakgrunnsbelysning er ikke LED. Det er små lysstoffrør ala tradisjonell bakgrunnsbelysning. Men at det er mange små i stedet for noen få store gjør at belysningen er jevnere enn ved konvensjonelle lysstoffrør.
    Siste lyd&bilde testen skrev de at svartnivået hadde en liten anelse grønt noe som kunne skyldes led pærenes farge tempratur.

Hvis du blar ned på testen av 37LB1 har de valgt å ta det med nesten i bunn av "skarpe saker"

Lyd og Bilde : Kjøpeguide

ikke det at du skal tro på alt som står i lyd&bilde

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superprice
    Siste lyd&bilde testen skrev de at svartnivået hadde en liten anelse grønt noe som kunne skyldes led pærenes farge tempratur.

Hvis du blar ned på testen av 37LB1 har de valgt å ta det med nesten i bunn av "skarpe saker"

Lyd og Bilde : Kjøpeguide

ikke det at du skal tro på alt som står i lyd&bilde
    LG kalte selv EFFL teknologien for LED i begynnelsen. Hvor LED stod for noe slikt som "Liquid Emission Display", eller noe slikt. LED -som i lysdioder - står for "Light Emitting Diode".
    Dette var svært spekulativt markedsføring av LG. Over kanten spør du meg. Men så måtte, eller valgte de å endre beskrivelsen av denne teknologien til EFFL i stedet. Dette er nok bakgrunnen til forvirringen.

Hva som skrives i L&B, det er en helt annen historie... :roll:

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg opplever også litt lysere hjørner på min Loewe 40". Kun når bildet er totalt svart, så har ikke noe praktisk betydning, men allikevel litt irriterende.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wodger
    Det finnes ikke modeller med justerbart baklys? Virker jo som en god idé siden man ikke trenger like mye lys på kvelden som når sola står inn vinduet midt på dagen...
    Sony sine nye modeller har justerbart baklys. Ihvertfall V-serien. I tillegg har de en autojusteringsfunksjon som justerer baklyset etter hvor lyst det er i rommet. Denne fungerer svært bra, bruker den selv på min KDL-40V2000.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alternativet hvis man ikke har justerbart baklys blir vel å kalibrere to-tre instillinger for forskjellige lysforhold. Ikke like behagelig som å ha dette automatisk men.

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Alternativet hvis man ikke har justerbart baklys blir vel å kalibrere to-tre instillinger for forskjellige lysforhold. Ikke like behagelig som å ha dette automatisk men.
    Ingen av instillingene jeg har funnet har innvirkning på baklyset eller hvordan det oppfattes mot en mørk skjerm. Hvis man kjører bildet i 14:9 eller 4:3 så vil skjermen bruke grå i steden for svart på stripene på sidene av bildet. Til å begynne med lurte jeg på hvorfor, men det har jeg jo skjønt nå... :???:

Uansett så hjelper jo ikke dette når man har bilder som fyller hele skjermen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Hvis baklyset er konstant, hjelper dette ingenting.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm nei, kanskje sant det. Velvel, bare å leve med det da. Heldigvis ikke så ofte jeg sitter og ser på en helt svart skjerm Må legge til at det er ekstremt pirk fra min side da, og ingen andre som har sett TVen som har lagt merke til det i det hele tatt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •