definere pixelmapping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

definere pixelmapping

Har lest en del om pixelmapping i det siste, ifb med kjøp av tv.

1:1 betyr jo at en pixel på signal kilden tilsvarer en pixel på tv.

Jeg kjøpte en JVC LT40S70BU, denne har ikke 1:1 over vga.
    Men hvis jeg setter maskinen til å sende ut 1366*768 oppløsning, som er det samme som tv`ns native oppløsning, vil jeg ikke da få 1:1 ???

Det som er er rart er at hvis jeg sender 1024*768 (4:3 format) så fyller skjermbildet hele tv`n, sender jeg 1366*768 så får jeg 4-5cm svart vertikal linje på skjermen. (kanskje 20-30pixler)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tver gjør mange rare ting. Det er tydeligvis fryktelig vanskelig å forstå for japanske og koreanske ingeniører at folk har lyst til å få se et ubehandlet signal.

Hvis du påtrykker et bilde som har samme dimensjoner som skjermen fysisk, og hele bildet er synlig og ingen sorte "render" dannes rundt så har du 1:1 pixel.

Alt annet er ikke 1:1 pixel. F.eks vil mange tv-er utføre overscan (skalere opp bildet og fjerne noe langs kantene). Andre vil kanskje skalere bildet ned og lage sorte kanter rundt (underscan).

mvh
    Knut

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Tver gjør mange rare ting. Det er tydeligvis fryktelig vanskelig å forstå for japanske og koreanske ingeniører at folk har lyst til å få se et ubehandlet signal.

Hvis du påtrykker et bilde som har samme dimensjoner som skjermen fysisk, og hele bildet er synlig og ingen sorte "render" dannes rundt så har du 1:1 pixel.

Alt annet er ikke 1:1 pixel. F.eks vil mange tv-er utføre overscan (skalere opp bildet og fjerne noe langs kantene). Andre vil kanskje skalere bildet ned og lage sorte kanter rundt (underscan).

mvh
    Knut

Men hvis det du sier er riktig så betyr det jo at LG ikke har 1:1 pixelmapping , for man får jo noen svarte rader på side av tven.

Hvorfor kan ingen av selgerne på El-kjøp, Lefdal eller Expert noen ting om 1:1 pixelmapping? Hver eneste gang jeg nevner det (har blitt mange ganger nå) så er standardsvaret hvaforno?

Når jeg som nesten ikke kan noen ting om Tver vet noe om det, er det utrolig at folk som jobber med Tver hver dag aldri har hørt om det en gang

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje fordi de som jobber med salg av tv-er hver dag som regel gjør noe annet på fritida enn å snuse på forum som dette?

Jeg var upresis lengre opp. 1360x768 er også 1:1 pixel etter min mening. Det skjer ingen skalering, men vi mister noen pixler.

En lcd-tv som kan vise VGA uskalert midt på skjermen har vel også strikt sett 1:1 pixel, men i sammenhengen er det uinteressant siden de færreste kjøper en 37" 16:9 tv for å bruke den som en 21" 4:3 tv :-)

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje fordi de som jobber med salg av tv-er hver dag som regel gjør noe annet på fritida enn å snuse på forum som dette?

-k

Nå tror jeg vel ikke at elektrokjedene legger opp til at de ansatte må lære seg produktene på fritida si. De arrangerer vel opplæringskurs? PC, Playstation, Xbox osv er jo svært utbredt og mange vil jo koble mot TV.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til dette er enkel. Oppløsningen er beskrevet inklusive diverse pulser. Dette tar noen pixler av bildet.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fleiper du? En selger bør jo vite hva han selger, og bruksområdet til produktet. Å si at han jobber så mye med det til daglig, at han trenger ikke kunne noe om det blir litt........merkelig. En times kurs for selgerne kunne informert de om slike ting, så de i allefall har kompetanse til å hjelpe kundene til å finne riktig produkt.

Problemet er vel heller at de fleste selgere på Elkjøp driter i hva HDMI er og om skjermen kan kobles til PC, så lenge de bare får hevet lønningen en gang i måneden. Sterke ord der ja, men det er jo ikke å stikke under en stol at Elkjøp ikke er noen faghandler i ordets rette forstand. Sist jeg var der stod det en å forklarte et eldre ektepar om hvorfor gå for PV600, og hvorfor denne LCD-skjermen var best... Riktignok kom det en kollega og ymtet til selgerens store overraskelse at dette faktisk var en plasma.

Det er faktisk så lett for selger som å gå på hjemmesiden til produktet, eller ringe forhandler. På Pioneer står det for eksempel tydelig at 506XDE støtter 1:1 pixelmapping.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser på websidene til f.eks Samsung eller Sony så vil du se at heller ikke produsentene selv er spesielt opptatt av problemstillingen. De sier stort sett "PC-inngang" og lar det være opp til leseren å avgjøre om det betyr VGA, DVI, HDMI og hvilke oppløsninger som håndteres.

Det betyr vel at folk flest (og PR-mennesker) ikke er spesielt opptatt av problemstillingen. De er mer opptatt av hvorvidt skjermen har 30 eller 32 millilarder farger, SRS true surround (fra 2x 5W høyttalere), etc.

Selgerne på elkjøp plikter ikke strengt tatt å tilfredsstille en smal gruppe kresne brukere som bruker alt for mye tid til å sette seg inn i spesifikasjoner og teknologi. Elkjøp (& co) vil alltid være for den jevne massen.

For min egen del så benytter jeg butikker og webshopper nærmest utelukkende som rema. De har varer, hvis varens kvalitet og pris er rett kjøper jeg. Hvis feil oppstår vil jeg ha service. Utenom det har jeg gitt opp å få hjelp til å kjøpe. At venner og familie av meg som har betydelig mindre innsikt velger å bruke 17-åringer på elkjøp som referanse når de skal legge ut 20.000 på flatskjerm må vel strengt tatt være opp til dem.

Uansett kan man finne et forum som dette etter 5 minutter googling. Og ved å kjapt titte over tråd-topics kan man etter nye 5 minutter få en grunnleggende forståelse for hva man bør tenke på og kanskje til og med hva man bør kjøpe. Jeg synes det er vel anvendt tid når man snakker om 10-tusener, menmen.

-k

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Mannen (og kvinnen) i gata" har jo ikke behov for å vite hva 1:1 pixel mapping innebærer. Det er vel bare "geeker" som oss som skal koble til enten (HT)PC eller ekstern videoprosessor som bryr oss om det.

Det er et stort og vanskelig tema. Eller - temaet er ikke så vanskelig, men det å få til 1:1 er ofte vanskelig, og i mange tilfeller umulig.

Først vil man jo i dag gjerne ha det over HDMI eller DVI. Så vil man gjerne ha TVen til å godta 1:1 i både 50 og 60Hz (og kanskje et par andre).

Å få tak i en TV som kan begge deler er ikke lett. Dette er en av grunnene til at jeg gikk for Sony KDF-E50A11E som en mellomløsning til jeg kjøper 1080p skjerm, for den er nativ 1280x720, og tar da dette inn over HDMI i 1:1, og gjør det både ved 50 og 60Hz. Riktignok desverre med en del (optisk) overscan, men man kan vel ikke få alt her i verden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dere ikke ta denne diskusjonen i en annen tråd?
    Jeg var ute etter å komme til buns i om jeg har 1:1 på min skjerm ikke om selgere på elkjøp har gjort leksene sine på fritiden.

Alså jeg kan sende et 4:3 signal 1024*768 til skjermen, og da får jeg et bilde som dekker alt. sender jeg 1360*768 så blir en stripe helt til venstre svart.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Search the web - powerstrip.com - prøv spesielt forumet der

pixelmapping » home - List of HDTV supporting 1:1 pixelmapping and general info on 1:1 pixelmapping.

1. Det er ingen generelle løsninger
    2. Forvent det verste fra selgere og produsenter
    3. Det virker som om de fleste må fikle betydelig før de blir fornøyd.

-k

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjukern
    Kan dere ikke ta denne diskusjonen i en annen tråd?
    Jeg var ute etter å komme til buns i om jeg har 1:1 på min skjerm ikke om selgere på elkjøp har gjort leksene sine på fritiden.

Alså jeg kan sende et 4:3 signal 1024*768 til skjermen, og da får jeg et bilde som dekker alt. sender jeg 1360*768 så blir en stripe helt til venstre svart.
    Beklager. Kobler du via VGA når du sender over 1366x768 og får denne vertikale stripen? Eller HDMI?

At den fyller skjermen når du sender over 1024x768 får meg til å tenke at den da skalerer innholdet til å dekke skjermen horisontalt automatisk.

Noen skjermer klarer ikke å ta imot sin native ('medfødte') oppløsning i det hele tatt, og i beste fall over VGA ved 60Hz.
    Noen 1366x768 skjermer kan gi deg 1:1, men bare ved 1360x768 (jada - selv om den fysiske oppløsningen på panelet er 1366x768...).
    Det KAN jo hende at din skjerm faktisk har en høyere fysisk oppløsning enn 1366x768, men jeg har aldri hørt om det før.

Så det er en liten jungel der ute.

Jeg ville prøve å finne test bilder for 1:1 pixel mapping var jeg deg. Det er gjerne bilder som er f.eks. annenhver horisontale linje svart og hvit (hver linje er én pixel "høy"), og et 'sjakkbrett'-bilde med svarte og hvite pixler om hverandre.

Eksterne videoprosessorer har gjerne slike testbilder innebygget, og det gjør ting enklere. Man har oppnådd 1:1 pixel mapping når disse testbildene er helt rolige og man tydelig ser de individuelle pixlene / linjene, uten såkallt moiré effekt eller annen støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Beklager. Kobler du via VGA når du sender over 1366x768 og får denne vertikale stripen? Eller HDMI?

At den fyller skjermen når du sender over 1024x768 får meg til å tenke at den da skalerer innholdet til å dekke skjermen horisontalt automatisk.

Noen skjermer klarer ikke å ta imot sin native ('medfødte') oppløsning i det hele tatt, og i beste fall over VGA ved 60Hz.
    Noen 1366x768 skjermer kan gi deg 1:1, men bare ved 1360x768 (jada - selv om den fysiske oppløsningen på panelet er 1366x768...).
    Det KAN jo hende at din skjerm faktisk har en høyere fysisk oppløsning enn 1366x768, men jeg har aldri hørt om det før.

Så det er en liten jungel der ute.

Jeg ville prøve å finne test bilder for 1:1 pixel mapping var jeg deg. Det er gjerne bilder som er f.eks. annenhver horisontale linje svart og hvit (hver linje er én pixel "høy"), og et 'sjakkbrett'-bilde med svarte og hvite pixler om hverandre.

Eksterne videoprosessorer har gjerne slike testbilder innebygget, og det gjør ting enklere. Man har oppnådd 1:1 pixel mapping når disse testbildene er helt rolige og man tydelig ser de individuelle pixlene / linjene, uten såkallt moiré effekt eller annen støy.
    Det er over VGA jeg får en 4cm bred vertikal linje på venstre side av skjermen, kun ved 1360*768, Setter jeg den til 1248*768 så blir hele bildet fyllt, setter jeg den til 1024*768 så fylles også hele bildet.

Hdmi fikk jeg aldri til å fungere så den kablen byttet jeg inn i en vga kabel.

Har forsøkt med testbilder som har annenhver svart/hvit stripe, men det ser ut som et jevnt grått felt så jeg vet ikke helt om det er riktig eller ikke.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis testbildene (sjakkbrett etc) blir et jevnt grått felt, har du ikke pixelmapping.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjukern
    Det er over VGA jeg får en 4cm bred vertikal linje på venstre side av skjermen, kun ved 1360*768, Setter jeg den til 1248*768 så blir hele bildet fyllt, setter jeg den til 1024*768 så fylles også hele bildet.

Hdmi fikk jeg aldri til å fungere så den kablen byttet jeg inn i en vga kabel.

Har forsøkt med testbilder som har annenhver svart/hvit stripe, men det ser ut som et jevnt grått felt så jeg vet ikke helt om det er riktig eller ikke.
    4 cm. bred høres jo mye ut, men på de skjermene som er 1366x768 og som kun godtar 1:1 ved 1360x768, vil det være en seks piksler bred stripe på en av sidene av skjermen når man har 1:1 - det er normalt (om din skjerm er av disse, er en annen sak).

Da jeg skrev at du kunne laste ned 1:1 testbilder var jeg vel på litt tynn is må jeg innrømme. Det er jo som nevnt slike testbilder innebygget i videoprosessorer, derfor teoriserte jeg litt over at man også kanskje kan laste ned slike bilder til HTPC-bruk.

Dersom det er tilfelle, og det vises korrekt på din skjerm (blir mye "hvisomatte dersomatte" her...) så skal ikke testbildet bli en grå masse, men du skal kunne se stripene tydelig. Som sagt - hvis det funker riktig å sende over et slikt testbilde fra PC da. Jeg har aldri testet det selv.

Tror ikke jeg klarer å hjelpe deg så mye mer desverre. Dette med 1:1 er ikke så lett. Litt lettere med ekstern videoprosessor, men ikke nødvendigvis dersom skjermen ikke takler 1:1.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken jeg pastet over (som forøvrig er veldig lærerik) inneholder følgende gif-filer:

Den første inneholder mønster med detaljer nede på pixel-nivå. Den andre inneholder eksempler på hva som kan skje med disse ved skalering.

Hvis du går tett innpå så skal mønsteret være hhv:
    øverst:
    ████████████████
    ████████████████
    ████████████████
    ████████████████
    midt i:
    ████████████████
    ████████████████
    ████████████████
    ████████████████
    nederst:
    ████████████████
    ████████████████
    ████████████████
    ████████████████

Hvis dette blir "grått", utsmørt, moire-mønstre eller lignende så skaleres bildet et sted mellom PC og skjerm.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken jeg pastet over
    -Beklager - jeg åpnet ikke linken, men der har man jo som du viser testbildene, så da er jo den saken grei.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linken jeg pastet over (som forøvrig er veldig lærerik) inneholder følgende gif-filer:

Den første inneholder mønster med detaljer nede på pixel-nivå. Den andre inneholder eksempler på hva som kan skje med disse ved skalering.

Hvis dette blir "grått", utsmørt, moire-mønstre eller lignende så skaleres bildet et sted mellom PC og skjerm.

mvh
    Knut
    Det er det testbildet der jeg har brukt på tv`n via pc.
    Det blir helt likt som på tv`n når jeg ser det bildet på pc skjermen her, Det øverste feltet blir helt grått, men sjeg kan skimte linjene på de 2 nederste feltene. Slik blir det også på tv`n.. Men jeg er i grunn fornøyd med bildet på tv`n fra pc`n ikke noe problemet å bruke den som pc skjerm. Så jeg tror ikke jeg er langt unna 1:1

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •