"sprengt" tv'n?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

"sprengt" tv'n?

Jeg har/hadde en QPvision 42"sdl som jeg har greid å ødelegge..
    Var i et litt kreativt hjørne og fant ut at jeg skulle koble et par logitech høytalere til tv'en, samtidig som de var koblet til forsterkeren ( ikke spør hvorfor).. resultatet ble "skriking" i høytalerene, og tv'en ble sort! luktet litt svidd også.. ops:

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? bortsett fra å kaste tv'en..
    Har åpnet tv'en og ingen av sikringene har gått, men det er en chipp ved siden av tuneren som ser ut som har sprukket..
    Mottar all hjelp med stor takk!

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytte chip'en?`

Evt høre med et verksted hva det vil koste å få det gjort. Er kanskje muligheter for at det er noe annet som er ødelagt også.

Hva står det på chip'en? Er denb stor, liten, antall bein osv? Trenger ikk enødvendigvis å være ruin.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trist å høre dette med TV`en din, og det er vel unødvendig å stille et så dumt spørsmål som hvordan i all verden du kunne finne på å koble alt dette sammen.....samtidig. Med all sansynlighet må hele printkortet byttes. Ville tatt kontakt med noen som gjør service på qpvision i Norge, og hørt hvor mye de skulle hatt for å gi en tilstandsrapport. Selve panelet trenger neppe byttes, og det kan hende det lønner seg å reparere den. Alder/nypris?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du uttak for tv eventuelt en videospiller i mellom? Notoriske greier som legger halve nettspenninga på chassiset på tv en din. Kobbl til jord(dvs signal jord) og du kan få deg noen overraskelser. Tilsvarende slike ting som er beskrevet i pressen i den siste tiden!

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette kan jo være interessant for bruker da det normalt ikke skal skje noe galt med apparatet om man kobler feil, med mindre man bevist kjører f.eks. 220 V spenning inn på en lavspennings inn/utgang.

CE merkede produkter er ikke nødvendigvis helt tilpasset det sære 220V anlegget vi har her i Norge. Dette ser man når DSB går ut å advarer folk om å ikke koble en jordet TV til TV-kabel uten å benytte galvanisk skille på kabelen. Slik sett var det enkler da Nemko styrte hva vi fikk koble til nettet i Norge.

Hvis TV'n har gått dukken fordi produktet ikke takler strømnettet i Norge er vel ikke dette brukerens feil, selv om han vel sier at han kanskje var litt i overkant kreativ og inrømmer at feilen lå hos ham. Sikringene burde vel gått først ?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    514
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kobble feil? Tror ikke han har fulgt vanlige prosedyrer! Forsterker og tv samtidig på løse høytalere??. Men det kan jo være en jordfeil (ene fasen ligger til jord) eller spenning inn på kabelnettet som forårsaker dette. De gamle tv ene taklet dette ved å skille galvanisk antennekontakten. Problemet kunne alikevel oppstå når enkelte alikevel tjuvkobblet feks en forsterker direkte på de innebyggde høytalerne. 120 volt inn på en 47 k impedans fører til problemer.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo "glemme" å nevne at han koblet med strømmen på når det smalt også når den leveres på verksted...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Låner tråden din litt jeg

Har jo lest en eller annen plass at med flat tver på man ha noe beskyttelse greier på tv'n stemmer det?
    Og hva er det å hvor får jeg tak i det?

Mvh ITW

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ITW
    Heisann

Låner tråden din litt jeg

Har jo lest en eller annen plass at med flat tver på man ha noe beskyttelse greier på tv'n stemmer det?
    Og hva er det å hvor får jeg tak i det?

Mvh ITW
    Da man i Norge kobler seg til jord lokalt, dvs i huset og ikke får det levert sammen med den andre strømen fra en felles kilde, anbefalerer DSB galvanisk skille på antennekabelen. Dette gjelder kun om du kobler TV'n til jordet kontakt. Vær oppmerksom på at en del av disse skillene skaper støy på signalet. Jeg har testet flere og endte opp men en sak jeg fikk tak i på SIBA og som fungerer bra. Finnes en egen tråd om dette så løp og søk....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Phu jeg kobler til ujordet kontakt å har da ingenting å uroe meg for om jeg skjønte deg rett

Takker for svar

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •