Hitachi 37LD8600 - 37" til 9995

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer WebKnight sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hitachi 37LD8600 - 37" til 9995

Ser at denne er priset til under 10 000,- noen som har erfaring med denne? Pleier ikke Hitachi stort sett å levere gode skjermer? Og hva er IPS panel, er det noe nytt og hva er det som er så bra med det..?

En annen ting mens jeg har dere her, skal benytte skjermen mot HTPC. Er det slik at med DVI (PC) - HDMI (skjerm) så er det bare mulig med 1360x768 og ikke 1366x768, mens dette er mulig på skjermer med DVI istedenfor? Har lest meg litt vill på dette

Link til skjermen hos Lefdal

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne skjermen er grei til prisen. Synes den sliter litt med det samme som forgjengeren. Skarphet og detaljer på analoge signaler. Ellers har jo denne HDMI og VGA. Sjekk pc'støtten over VGA, ellers må du vel til med power strip over DVI-HDMI. De fleste tv'er i dag som har normal pc støtte støtter 1360x768. Men det finnes mange som f.eks bare støtter 1024x768 over vga/dvi (philips,jvc,sharp+++++)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sendte mail til Hitachi om hvilken oppløsning skjermen kan benytte ved pc-signal, fikk dette bilde som svar. Ble ikke serlig klokere, men det er kanskje andre som forstår det bedre.

http://i12.tinypic.com/2elfajp.jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ga ikke meg heller store svar, men kan se ut som den kan klare 1366*768 via vga, spørsmålet er hva den kan klare via dvi

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk skjermen i hus i dag....

VGA-inngangen
    Skjermen skal som det står klare 1366x768 over VGA, men problemet er å få skjermkortet til å kjøre ut denne oppløsningen. Jeg har to forskjellige pc'er med henholdsvis Nvidia 6800GT og ATI X800XT og ingen av disse vil så langt kjøre ut denne oppløsningen. Det blir enten 1360x768 eller 1368x768. Har prøvd med både de vanlige driverne og Powerstrip uten hell. Nå er jeg ingen ekspert på Powerstrip, så hvis noen har tips om hvordan man kan få til 1366x768 så skrik ut!

Jeg ser at en del andre skjermer kan ta imot 1360x768 og vise denne med 1:1 pixelmapping (som gir små svarte striper på sidene av bildet), men dette er dessverre ikke mulig med denne skjermen. Via VGA-inngangen har den kun 2 moduser: "full" - som bruker hele panelet på 1366x768 og "4:3" - som bruker 1024x768 og dermed gir ganske store svarte striper på sidene...

Konklusjonen blir derfor at med mindre man har et skjermkort som klarer å kjøre ut 1366x768 så blir 1024x768 høyeste oppløsning med 1:1 pixelmapping via VGA.

HDMI-inngangen
    Har ikke fått testet denne ennå pga manglende DVI->HDMI adapter, men i følge manualen støtter denne inngangen kun 720p og 1080i. Jeg har et lite håp om at denne inngangen kan vise uskalerte bilder dog, slik at man i hvertfall får brukt 1280x720. Skal få tak i et adapter slik at jeg får testet...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stygt redd for at den ikke gjør det, men du vil kunne tvinge en oppløsning med power strip

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å tvinge oppløsningen med Powerstrip, men uten suksess. Jeg gir beskjed til Powerstrip om å kjøre 1366x768, men oppløsningen ender likevel på 1360 eller 1368 (husker ikke hvilken i farten). :|

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg skulle se og kjøpe denne idag.. Noen som raskt kan legge ut sine erfaringer med den? Selve bildekvaliteten har ikke blitt nevnt her noe serlig..

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er litt sent ute hvis du hadde tenkt å kjøpe den i dag, men...

Jeg har dessverre ikke fått tid til å teste allverden, men jeg synes bildekvaliteten på DVD og HD via PC'en er veldig bra. TV-kvaliteten er også ok, men bildet kan virke litt blury av og til. Dette er fra et analogt kabelsignal dog, så det er mulig kvaliteten blir bedre med digital kabel/parabol-signal. Opplever også litt støy/artefakter i bildet av og til, men jeg er litt usikker på hvor mye av dette som skyldes skjermen og hvor mye som skyldes at et relativt dårlig tv-signal blåses opp på en så stor skjerm.

Jeg har ikke noen erfaring med flatskjermer fra tidligere så hvordan den er målt opp mot andre modeller kan jeg si lite om, dessverre.

Elllers er det ikke mulig å justere fargene når man bruker HDMI-inngangen, så der er man avhengig av å kunne justere fargene fra DVD-spilleren/PCen hvis man vil kalibrere bildet. Man kan velge mellom "kjølig", "normal" og "varm" fargetemperatur dog.

Når det gjelder kobling mot PC så har jeg fått koblet opp via et DVI->HDMI adapter. Vanlig PC-bruk, surfing o.l er bedre i 720p via HDMI-inngangen enn 1360/1368x768 blir via VGA-inngangen. Vil tro dette skyldes at det er flere pixler å jobbe med når bildet skaleres og man unngår at tynne vertikale striper (f.eks. i bokstaver) havner mellom to pixler i displayet. 1:1 pixelmapping på HDMI-inngangen er ikke mulig da den kun støtter 720p og 1080i....

Jeg har ikke fått jobbet noe mer med Powerstrip-innstillinger, så jeg har ikke noe mer info om hvordan man evt. kan få til 1:1 pixelmapping via VGA-inngangen.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så den på elkjøp idag. Svært dårlig bildekvalitet. Det var vondt for øynene, bokstavelig talt. Uskarphet, og dårlige farger er en av stikkordene. Hvis noen skryter av denne TV'n, så bør de få nye briller.

EDIT: Så ikke posten din før jeg hadde skrevet innlegget mitt. Elkjøp ville ikke vise en demo av skjermen, mulig det er som du sier at med dvd så er kvaliteten en del bedre. Men jeg ble ikke overbevist, og signalet de brukte på elkjøp er digitalt signal som har en forsterker, slik at signalet er godt nok til alle TV-ene (60-84dbmv)

Active Wodger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    301
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bildet var rævva da jeg var innom Elkjøp og kjøpte også, enda kilden da var en DVD... Grunnen til at jeg likevel handlet var at skjermene til doble prisen ved siden av også hadde like dårlig bilde og ikke minst Elkjøps 30-dagers returrett. Jeg tviler meget sterkt på at jeg ville handlet uten muligheten for å levere den tilbake hvis jeg ikke blir fornøyd.

Jeg har lenge hatt lyst til å teste ut hva en LCD-skjerm til 10k er god for. Lysten på flatskjerm har vært der lenge, men jeg har vært skeptisk til bildekvaliteten. Men etter å ha hatt den noen dager vil jeg påstå at den på mange måter er bedre enn jeg fryktet.

Når det gjelder TV-bildet så er det mest åpenbare problemet at bildet virker litt uskarpt. Hvor stort dette problemet er varierer, noen ganger er det værre enn andre ganger. Det er tydelig at skaleringsfunksjonaliteten sliter med enkelte typer bilder.

Jeg vil fremdeles påstå at med en "ordentlig" kilde (DVD via scart og PC via HDMI) så er bildet veldig bra. Ingen problemer med støy og artefakter i bildet og fargene er ok, selv om jeg har merket meg at lyse partier av og til blir litt vel lyse og at noen scener kan gi inntrykk av å ha litt for mye rødt.

Når skjermen likevel kommer til å bli levert tilbake så skyldes dette i hovedsak to ting:
    - Baklyset til displayet er ikke gjevnt fordelt! Dette blir synlig i mørke bilder (evt. svart skjerm) og er til tider enormt irriterende. Hjørnene er mye lysere enn resten av bildet.
    - Manglende mulighet for fargekalibrering. Kun VGA-inngangen har mulighet for å justere fargene enkeltvis. På de andre inngangene er man låst til ferdige oppsett. Selv om fargene forsåvidt er ok så er de ikke perfekt og det at man mangler mulighet til å justere dem så nært 100% som mulig er skuffende.

Det er også en del andre småting som irriterer, bl.a. bruker den 2 - 3 sekunder på å skifte TV-kanal. Ingenting for zappere mao....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •