Dagens HDMI totalt avleggs?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer emphezis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dagens HDMI totalt avleggs?

Hadde tenkt å kjøpe meg ny Samsung LCD til 23 000,- til uka, men nå er jeg sannelig ikke sikker lenger.....

I følge en større artikkel i Adresseavisen er dagens HDMI (versjon 1.2) mer eller mindre latterlig dårlig i forhold til nye HDMI 1.3 som er klart og kommer i TVer over nyttår. HDMI 1.3 serverer visst 10,2 Gbps, mens dagens HDMI-versjon gir 4,95 Gbps. Visstnok mener "bransjen" at HDMI ikke burde vært lansert før den hadde nådd 10 Gbps - og at HDMI altså først med versjon 1.3 har blitt så bra som den bør være.

Les artikkelen her: http://www.adressa.no/forbruker/digi...icle729712.ece

Blant annet vil PlayStation 3 slippes med HDMI 1.3, og bare TVer med HDMI 1.3 vil naturlig nok kunne utnytte dette fullt ut. (Og ingen TVer på dagens marked har HDMI 1.3.)

Betyr det at stakkarene som kjøpte en flat-TV til 30 000,- i går har kjøpt katta i sekken? Og betyr det at jeg er i ferd med å kjøpe katta i sekken? Eller er det bare krisemaksimering og svartmaling av en journalist som tar ord i sin munn, som han ikke har peiling på?

Hjelp!

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller nok liten eller ingen rolle for en flatskjerm. For receivere som skal motta nye lydformater er det derimot en viktig oppgradering.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget interessant da jeg hadde tenkt å kjøpe TV nå. Hadde satt stor pris på om folk med stor innsikt i bransjen hadde kommentert artikkelen.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Spiller nok liten eller ingen rolle for en flatskjerm. For receivere som skal motta nye lydformater er det derimot en viktig oppgradering.
    Men i artikkelen står det at versjon 1.3 vil gi flere farger å mer dybde i bildet. Det virker jo som om det spiller en rolle.

Fra linken: "I versjon 1,3 er båndbredden økt, noe som blant annet gir plass til flere farger og større dybde i bildet"

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vicrage
    Men i artikkelen står det at versjon 1.3 vil gi flere farger å mer dybde i bildet. Det virker jo som om det spiller en rolle.

Fra linken: "I versjon 1,3 er båndbredden økt, noe som blant annet gir plass til flere farger og større dybde i bildet"
    Mener selv at dette ikke vil ha noen praktisk betydning da LCD paneler på flatskjererm idag har 8bit som "teknisk" maks selv om bildebehandligen er bedre ergo vil ikke 24bit (HDMI 1.2) kontra 48bit (HDMI 1.3) teoretisk bildekvalitet/bildehandling ha noen særlig betydning slik jeg har forstått det.

Newcomer ronnyr sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres veldig skremmende ut ja... Men kan det virkelig stemme???

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5Gbps bør holde så lenge man holder seg til 1080p.
    Vi kan ta et lite regnestykke på hvor mye informasjon som ligger i et 1920x1080 bilde med 24bits farge(8bit pr fargekanal). 1920x1080x24 blir ca 49,8Mbit på et bilde. Ganger vi med feks 60 bilder pr sekund får vi ca 3Gbps. Altså har HDMI 1.2 båndbredde nok i massevis for de beste bildene vi får se i overskuelig fremtid.
    Hvor mye båndbredde man trenger for å overføre fremtidig høyoppløst lyd mellom avspiller og receiver vet jeg ikke, men denne lyden i 7.1 eller flere kanaler skal uansett ikke inn til skjermen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ha ha

Derfor kjøpte jeg proff-plasma til Panasonic. Setter inn nytt HDMI 1.3 kort inn straks det er tilgjengelig etter jul.

- Og folk sjønner fortsatt ikke hvorfor vi betaler noen kr ekstra for proff-modellene....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det virker nesten utrolig at en overføringshastighet på 5Gb/s skal være en begrensning. Dual Layer Blu-ray Disc gir en lagringskapasitet på 50GB (gigabyte), altså 400Gb (gigabit). Med 5Gb/s vil det si at alt innholdet på en stappfull Blu-ray Disc teoretisk kan overføres på 80 sekunder.

Selvfølgelig skjer det en del dekoding av materialet før man sender det over HDMI-kabelen, og for å se hva som faktisk kan overføres over HDMI, så nytter det ikke med teoretisering over dette. Jeg synes det er ganske nyttig å gå forbi tallene og se på hva de som definerer HDMI-standarden sier de ulike versjonene støtter. F.eks. sier de på hdmi.org at HDMI har støttet 1080p siden versjon 1.0. Hvor mange av dagens HDMI-apparater støtter 1080p? Ihvertfall ikke alle.

Det er liten vits i å ha HDMI 1.3 hvis mottakeren ikke kan nyttgjøre seg dette, eller for å si det på en annen måte: Det er ikke kabelen som bestemmer hvor godt produktet er. Jeg tror man vil få se mange produkter med støtte for HDMI 1.3 som vil ha dårligere bilde og/eller lydkvalitet enn de beste av dagens produkter med HDMI 1.2.

Som de sier det på HDMI.org:
    Q. How can a consumer identify which HDMI products support a specific feature, such as DVD Audio or deep color?

The key for consumers to remember is that HDMI has consistently enabled a variety of the most innovative new technologies (whether they be DVD Audio, SACD, 1080p/60, etc.). However, in many cases, it is up to each manufacturer to choose which features to implement in any given product. The manufacturer can thus use its knowledge of the market to choose the mix of features that makes sense for its customers. So, customers must choose devices that have the features that they want (instead of focusing on which version of HDMI is implemented by the device.) . Consumers interested in confirming whether a particular consumer electronics product supports DVD-Audio or any other feature over HDMI are urged to review users’ manuals and product reviews and check with manufacturers directly.
    For dem som er lett teknisk interesserte synes jeg denne FAQ'en gir mange gode svar:
    http://www.hdmi.org/about/faq.asp

Newcomer Shrike sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TV er en ting, men kjøp av reciever i dag kan fort drive deg til vanvidd.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Krisen avblåst?

Må si dere tok denne "nyheten" med overraskende stor ro? :P Jeg ble litt mer bekymret...

At dere tar det så rolig, betyr det at dere er "in denial" eller at HDMI 1.2 vs. 1.3 ikke har all verdens å si for oss, selv ikke de mest kresne?:???:

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ingen grunn til bekymring. Så bra som HD over HDMI 1.2 er, ser jeg ingen grunn til å gå bananas over dette. Selv HD over VGA kan jo se kongefett ut, så tror neppe det er i overføringa dagens TVer kommer til å slite. Har jo også sett bilder av PS3 som ikke er overført med HDMI 1.3, er ikke akkurat noe slinger i valsen der heller

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å vente på HDMI 1.4, 1.5......................10,2.........555,7

Hva med component 1,1b og svideo 2.0 ?

RGB mk III

Glad jeg har utskiftbare inerfacer på plasmaen...Sukk

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dette ha mye å si på et skjermkort? Vurderer å kjøpe et skjermkort med HDCP og HDMI men jeg tror det er versjon 1.2

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roy Otto
    Vil dette ha mye å si på et skjermkort? Vurderer å kjøpe et skjermkort med HDCP og HDMI men jeg tror det er versjon 1.2
    Ingen produkter er sluppet med HDMI 1.3 enda, så det er helt sikkert 1.2.

Men om det har noe å si har jeg ikke peiling på. Er i det hele tatt litt stressa over disse versjonsforskjellene. :-P Men virker jo som om folk her gir katta... og det er jo kanskje et godt tegn. :?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ach so.

Kortet koster ikke allverden så det er jo bare å tute og kjøre egentlig.

Takker for svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med oss som var voldsomt tidlig ute og bare har DVI-inngang på TV'n..?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joert
    Hva med oss som var voldsomt tidlig ute og bare har DVI-inngang på TV'n..?
    DVI tilbyr vel bildemessig det samme som HDMI 1.0 og dermed er det vel lite å bekymre seg for?

Jeg har også "bare" DVI. Jeg irriterer meg betydelig mer over at produsenten ikke lar meg aksessere panelet i 1:1 pixel ved 50/60/72 Hz enn at jeg ikke får 1080p@60Hz med 12bit farger som ingen kjente medier kan levere og tven ikke kan nyttiggjøre seg ;-)

-k

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ting er at skjermene ikke har HDMI 1.3, men har man brukt for 1.3 på skjermer som allikevel ikke støtter 'full HD'? Spesielt vi med plasmaskjerm, DVD og fremtidige HD-tvsendinger har vel stengt tatt ingen grunn til å bruse altfor mye med fjæra..?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •