Ny 40" LCD - Samsung N/M/F71? Hva er forskjellen?!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny 40" LCD - Samsung N/M/F71? Hva er forskjellen?!

Hei - vi skal skaffe oss 40" LCD-TV til stua og har falt veldig for designet til den nye Samsung-serien. Først hadde vi nesten bestemt oss for M71 men så er det jo litt synd at den ikke har full HD-oppløsning. Kikker på F71 og N71 også og klarer ikke å bestemme oss. Vet vel for lite om teknologiene i disse TVene. M71 ser jeg har 100Hz - dette står det ikke noe om på N71 og F71.

Vil man merke særlig forskjell fra 50Hz (som jeg antar de andre har) til 100Hz.

Vi er vanlige TV-tittere så veldig sære er vi nok ikke på kvaliteten men ønsker selvsagt å kjøpe en TV som er ordentlig bra og som ser veldig bra ut. Får ekstra god pris på N71 og F71 så er spesielt interessert i å vite hvor bra/dårlig disse er kontra M71. (Har ikke funnet noen tester på disse andre).

Håper noen med litt peiling kan si litt om forskjellene til disse TVene jeg har nevnt. Legger inn link til hver av de her:

F71:
    http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1136

N71:
    http://avforum.no/avnytt/showproduct...80d34cfd0864be

M71:
    http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=320538

På forhånd tusen takk for hjelpen! Håper på å handle TV neste uke.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F71 har 1080 panel.

M71 har 100hz teknologi og 1366x768-panel

N71 er en M71 uten 100hz teknologi

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    F71 har 1080 panel.

M71 har 100hz teknologi og 1366x768-panel

N71 er en M71 uten 100hz teknologi

Men vil en vanlig bruker se forskjell på 100Hz og ikke-100Hz?
    Sony Bravia V-modell - bruker denne samme hz som F og N71?

N71 mangler vel også SMD funksjonen som M71 har (men har egentlig bare hørt negativt om den funksjonen så det er kanskje like greit..)

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som nå etter litt mer tid på markedet kan si noe om fordel/ulempe med M71 vs N71? Dersom forskjellen kun er 100hz og den funksjonene ikke nødvendigvis slår så heldig ut på bildet høres jo nesten N71 "bedre" ut? Noen som har testet head to head? Og/eller er det bedre å bruke noen ekstra kroner på F71?

Ryktene sier jo at standard i Norge blir 1080i og ikke 720p, vil det isåfall si at F71 gir vesentlig bedre bilde enn M/N71?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Noen som nå etter litt mer tid på markedet kan si noe om fordel/ulempe med M71 vs N71? Dersom forskjellen kun er 100hz og den funksjonene ikke nødvendigvis slår så heldig ut på bildet høres jo nesten N71 "bedre" ut? Noen som har testet head to head? Og/eller er det bedre å bruke noen ekstra kroner på F71?

Ryktene sier jo at standard i Norge blir 1080i og ikke 720p, vil det isåfall si at F71 gir vesentlig bedre bilde enn M/N71?

Hei, jeg trodde at det var klart at vi ville få en 720p standard... hva er skjedd eller ikke skjedd???

Tror 100hz kommer til å bli mer brukt når vi får gode signaler! Jeg bruker den nesten hele tiden, men det er noen som ikke liker den... Det som skal sies om 100hz eller smd som det ble kalt tidligere i Samsung er at: Tidlige modeller hadde problemer med denne funksjonen... resulterte i at mange slaktet 100hz og at mange ikke gadd å prøve det en gang... Nå har det blitt mye bedre, men ennå er det folk som leser "gammel" slakt av funksjonen... Det blir kanskje ikke helt rettferdig for den som skal bestemme seg...

Jeg liker 100hz... kanskje andre også gjør det?? hvem vet? får ikke vite det hvis man ikke prøver!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har vi endelig bestemt oss. Fikk ny 40" M71 til under 19k så da slo vi til - julegave til oss selv i år! Får den mandag eller tirsdag så da blir vi forhåpentlig fornøyd. Regner også med at SMD/100Hz har blitt bra på denne nå etter at de har fått rettet opp i det problemet som var med de første..

*gleder seg til uka!!* God jul!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under 19000,- er en veldig god pris.
    For ca 1mnd siden når jeg var rundt å "presset" butikkene var 19900,- d laveste for en M71....
    Å enkelt er det jo, liker du ikke 100hz slår du den av og da har du vel i realiteten en N71!
    Min N71 er en veldig god tv, absolutt en topp LCD skjerm.
    Kan også nevne at jeg var å så på M91 tidligere i uken, jeg hadde ALDRI betalt de 32-33 lappene for den! men bevares, sikkert en god skjerm, men jeg klarte aldri å se noen stor forskjell i forhold til M/N71...
    (skal nevnes at jeg ikke fikk muligheten til å justere/stille inn bilde selv:cry: )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40" M91 koster jo "bare" 25000,-. Hvor så du den til 32-33000,- hen?

OK Elektriske AS - WEBSHOP >>

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestilling inne på 40" N71 og får den forhåpentligvis på Tirsdag.
    Litt spent på hvordan den fungerer i hjemmemiljø, har jo bare sett den i butikken.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Teknofilen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    40" M91 koster jo "bare" 25000,-. Hvor så du den til 32-33000,- hen?

OK Elektriske AS - WEBSHOP >>
    Da spør jeg tilbake, hvor får du den til 25000,-???

Ser nå at linken din (OK elekt) selger den for 25t...d er egentlig helt utrolig, iallefall når jeg ser at feks M71 selges for 19995,- som er høyst ordinært men allikavel billig.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Teknofilen
    Har bestilling inne på 40" N71 og får den forhåpentligvis på Tirsdag.
    Litt spent på hvordan den fungerer i hjemmemiljø, har jo bare sett den i butikken.

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Teknofilen
    Garanterer at du vil bli fornøyd:-D .
    Selvf må du justere og stille inn, fabrikkinnst er en vits!
    Dette er en topp allround tv! Prisen er d beste da:-D :-D :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fotballidio10
    Da spør jeg tilbake, hvor får du den til 25000,-???
    I linken i posten min over...

Edit.. så at du edit...

Ja tror ikke man kan selge en 40" lcd idag for 33000,-... Som ikke engang er 1080P.. Da må det isåfall være eksepsjonelt bra. Men hvis ikke du så forskjell engang på N7, M7 og M9....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener ikke at det ikke er forskjell, men jeg sitter inne med mine inntrykk av M og N71 som jeg nå har fått testet ganske grundig.
    Og da når man kommer i butikken og vet at din TV i utgangspunktet er over 1/3 billigere i veil utsalgspris, klart at jeg forventer fantastiske bilder av M91!
    Bildene var selvsagt veldig gode, men det er det også på min N71!
    Kan jo også være som andre sier her på forumet at;" det er bare noe man selv vil at det skal være, nemlig at bilde evt lyden på ditt eget apparat er vel så godt:-D "...
    Uansett, av det jeg så på M91, forsvarer jeg ikke pris diff,25t el 32t...

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En får ihvertfall M71 til 18200 og N71 til 16200 på nettet, muligens billigere og.. så spørsmålet er jo om det er poeng i å betale 2000 ekstra for 100hzen eller ikke Planen min var egentlig å kjøpe en M71 på Elkjøp og teste selv med/uten 100hz men så dukket den nye Sharpen opp og jeg lurer på om jeg skal kjøpe den istedet for Samsung

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fotballidio10
    Garanterer at du vil bli fornøyd:-D .
    Selvf må du justere og stille inn, fabrikkinnst er en vits!
    Dette er en topp allround tv! Prisen er d beste da:-D :-D :-D
    Fint om du kunne poste innstillingene som fungerer best for deg, så har jeg noe å sammenligne med. Hva har du brukt til å stille inn tv din med? Jeg kjører digital parabol og har DVD spiller med oppskalering til 720P samt skal koble den til PC med Mediacenter via VGA antar jeg, siden jeg har lest at det fungerer best. Noen som har prøvd Powerstrip (tror det var navnet) via DVI/HDMI mot denne tven?

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at to TVer av samme modell, ikke nødvendigvis gir det samme bildet med like innstillinger.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av r0ver2
    Husk at to TVer av samme modell, ikke nødvendigvis gir det samme bildet med like innstillinger.
    OK, men det bør vel ikke være helt bortkasta å sammenligne innstillingene heller. Hva bruker du til å stille inn din tv med? På Prosjektoren har jeg prøvd DVE, men synes det er vanskelig å få det optimalt. Leste et sted at det finnes en dings å sette på skjermen som stiller inn automatisk, noen som har prøvd noe slikt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gått gjennom DVE dvden nå men synes ikke det var så mange ting å endre? Av fargeinnstillingene - hvorfor gikk de bare igjennom innstilling av blått og ikke rødt og grønt også? Eller har vi misforstått noe? Vet ikke om jeg synes det ble noe særlig bedre. Synes fortsatt det som regel ligger et slags lite slør over skjermen.. vanskelig å forklare.. siden denne tven skal være så veldig bra er jeg på en måte glad vi ikke kjøpte noe rimeligere.. da hadde det vel blitt skikkelig dårlig? Synes kanskje Spill modus er den modusen som har best utgangspunkt? Svart er bedre der synes jeg... hva bruker dere? Selv om vi stiller ting veldig mørkt kommer man liksom ikke i nærheten av svartfargen på rammen rundt og det er litt synd for sa ser man så godt at det ikke er svart-svart..

Når digitaltbakkenett kommer neste år - da vil det vel bli mye bedre enn kabeltvsignaler? Eller har det lite å si for de som bruker kabeltv? Har ikke peiling på det der i det hele tatt..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •