1920*1080 eller 1366*768 for PC-bruk?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1920*1080 eller 1366*768 for PC-bruk?

Hei. Jeg skal kjøpe en flatskjerm som jeg først og fremst kommer til å benytte sammen med en PC. Jeg vet at det er viktig at skjermen takler 1:1 pixelmapping. Spørsmålet mitt er hvilken oppløsning som er best på en 42" TV. 1920*1080 eller 1366*768. Jeg skjønner jo at 1920*1080 gir en høyere oppløsning, men vil ikke ikonene i Windows bli veldig små fra 2,5 - 3 meter unna? Og hva med å surfe på internett fra samme avstanden? Greier man feks å lese aviser på internett eller blir det for smått?

Skal bestemme meg snart og vil sette stor pris på om noen har erfaringer med PC-bruk ved 1920*1080 oppløsning.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekk ut de nye LG-ene som snart kommer, kanskje de er aktuelle. Kommer i 42" og 47".

http://avforum.no/avnytt/showproduct...1e3ad86c29aed2

Er selv interresert i denne modellen, den har full HD og har sikkert 1:1 pixelmapping også,som LG har hatt på sine tidligere LCD tvèr.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Joda, jeg har fått med meg de nye LGene som kommer. Og valget står mellom dem og LB1R. Derfor lurer jeg altså på om ikke 1920*1080 blir for smått til websurfing og lignende og om jeg heller burde kjøpe LB1R som har 1366*768.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo mulig å øke fontstørrelser slik at ting blir mer lesbart.

Ellers er jo litt av hensikten med stueapplikasjoner som mediacenter, mediaportal etc at man skal kunne gjøre forskjellige oppgaver fra stor avstand, gjerne med fjernkontroll.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det er jo mulig å øke fontstørrelser slik at ting blir mer lesbart.

Ellers er jo litt av hensikten med stueapplikasjoner som mediacenter, mediaportal etc at man skal kunne gjøre forskjellige oppgaver fra stor avstand, gjerne med fjernkontroll.

-k

Har ikke prøvd mediacenter så det skal jeg gjøre.

Har lest på forskjellige fora hvor man er uenig i om øyet kan se forskjell på apparater med 1920*1080 kontra 1366*768 når det dreier seg om Tv under 50". Noen som har noen kommentarer til dette? Vil man se en markant bedring med 1080P på spill sammenlignet med 720P?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør opp i 47" dersom 1920 x 1080 skal være noen vits og at det ikke blir for smått.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T 2
    Tror du bør opp i 47" dersom 1920 x 1080 skal være noen vits og at det ikke blir for smått.

Takk for rådet. Er det noen butikker i østlandsområdet som har personell som har greie på slikt og som man vise meg forskjellen? Folk på EL-kjøp, ekspert og Lefdal vet jo ikke hva pixelmapping er engang.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BBC har kjørt tester som tyder på at ved 2.7 meter avstand så må man opp i ca 50" for å kunne se noen forskjell på 1080p og 720p såvidt jeg husker.

Denne testen tar ikke hensyn til alle mulige andre faktorer som kan påvirke beslutningen (som tilgang på 1080p materiale, kompresjonsartefakter, skalering i tv som gir lavere reell oppløsning etc). Den prøver kun å besvare hvor stor oppløsning vi er utrustet til å se på 2.7m avstand.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinE
    Sjekk ut de nye LG-ene som snart kommer, kanskje de er aktuelle. Kommer i 42" og 47".

Er selv interresert i denne modellen, den har full HD og har sikkert 1:1 pixelmapping også,som LG har hatt på sine tidligere LCD tvèr.

Vet du sånn ca når man kan få kjøpt denne ny LG-lcd 42" i Norge?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke full oppløsning på min LB1r (1366x768 opprinnelig) rett å slett fordi det blir for smått. Sitter på en avstand av ca 3.5meter

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter 3 meter unna min 50" nå, og bruker 800 X 600 oppløsning. Fungerer best for mitt vedkommende. Setter jeg på høyere oppløsning begynner skrift/text å bli for lite....

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men til spill dog, da vil jeg gjerne ha så høy oppløsning som mulig. Eyecandy er også viktig

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Jeg bruker ikke full oppløsning på min LB1r (1366x768 opprinnelig) rett å slett fordi det blir for smått. Sitter på en avstand av ca 3.5meter

Men da får du vel ikke 1:1 pixelmapping, Revox? Jeg trodde LBr1 kun hadde 1:1 pixelmapping på 1360*768?

Du sier at det blir for smått. Bruker du Mediacenter, eller vanlig XP? Jeg trodde en av grunnene med Mediacenter var at man kunne sitte lang unna og likvel surfe på nettet uten at man trengte å gå ned på oppløsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vicrage
    Men da får du vel ikke 1:1 pixelmapping, Revox? Jeg trodde LBr1 kun hadde 1:1 pixelmapping på 1360*768?

Du sier at det blir for smått. Bruker du Mediacenter, eller vanlig XP? Jeg trodde en av grunnene med Mediacenter var at man kunne sitte lang unna og likvel surfe på nettet uten at man trengte å gå ned på oppløsningen.
    Hvis forholdet mellom skjermstørrelse og avstand er slik at fontene i windows blir for små så er vel det i seg selv en god indikator på at 1:1 pixel ikke er så viktig for akkurat dette oppsettet ;-)

Jeg kjenner ikke til Mediacenter, men i MediaPortal kan man velge mellom forskjellige skins, noen er laget for 720x676 pixler, andre for 1280x720. Hvis du velger et skin som er laget for lavoppløselig monitor så vil alle elementer bli skalert opp og man får veldig stor tekst. Video og bilder vil fremdeles bli avspillt ved sin fulle oppløsning.

For min 40" og normale sitteavstand så går det faktisk greit å jobbe i windows ved 1366x768. Jeg tror at 1920x1080 ville blitt litt tungt, men da hadde jeg bare satt opp fontstørrelsen i windows.

-k

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vicrage

Nei har ikke 1:1 pixelmapping. Er vanlig XP jeg bruker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •