Sony KDL-40W2000 LCD banker bl.a. siste Pioneer og Panasonic plasma i test!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,547
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Sony KDL-40W2000 LCD banker bl.a. siste Pioneer og Panasonic plasma i test!

Sony KDL-40W2000 slår bl.a. Panasonic TH-42PX600 og Pioneer PDP-427XD i en Supertest i november utgaven av What Hi-Fi?. "This Sony is the first LCD set we've seen in wich contrast and black depth are better than a plasma."
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...men den har jo påviselig 1300:1 kontrastnivå (samme panel som X2000 antar jeg)...? Noen ganger kan folk bli litt for begeistrert over skarpheten 1080p gir at de glemmer øvrige faktorer...

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...eller kanskje andre blir for opptatt av tall og måleverdier (1300:1) slik at man glemmer den subjektive oppfattelsen av et bilde.

Sammenligner vi dataene til rør vs. transistor vet vi hva vi får; samtidig vet vi hvilken lyd en skikkelig rørforsterker gir ift transistor...
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    ...eller kanskje andre blir for opptatt av tall og måleverdier (1300:1) slik at man glemmer den subjektive oppfattelsen av et bilde.

Sammenligner vi dataene til rør vs. transistor vet vi hva vi får; samtidig vet vi hvilken lyd en skikkelig rørforsterker gir ift transistor...
    Så sant, så sant...Kunne ikke sagt det bedre sjøl

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men med all respekt, gamle ørn, ... det er ikke bare kontrast som gjør et bilde ?? det er tusen andre faktorer som gjør en bra TV, og vi må slutte å snakke om kontrast som den absolutt viktigste faktoren i et TV .. det er ikke alle som bryr seg like mye om de siste detaljene i mørke scener.. :-)) (det er faktisk summa summarum ganske få!)

Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...men den har jo påviselig 1300:1 kontrastnivå (samme panel som X2000 antar jeg)...? Noen ganger kan folk bli litt for begeistrert over skarpheten 1080p gir at de glemmer øvrige faktorer...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fant ut av det-

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til Plasmaland - ikke prøv å like noe annet ! :-D

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne testen kunne jeg virkelig tenkt meg å ha lest. Sitter selv og vurderer att og fram mellom Sony 52x2000 eller Pioneer 507xa. Fant du testen på nettet, eller kjøpte du bladet, eventuelt hvilket nr. er det på bladet?

Edit : Så det var November utgaven..... Hvordan vet du allerede dette da?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er et kriterium at det faktisk ER november før et blad kommer i markedet.... merkelig som det høres ut, så har jeg en følelse av at engelske A/V magasiner ligger litt forut for sin tid når det gjelder "datostempling" ... sikkert lurt... (hvilket magasin høres nyest ut når du går på narvesen i september, november nummeret av What Hifi.... eller september nummeret av lyd og bilde (ok, dette høres faktisk LITT for ekstremt ut til å være sant) .. men man vet aldri.. (alt. kanskje trådstarter jobber for sony og har inside info) (men selv DET er ikke altid så lett å få tak i, selv om man jobber for det merket som er med i testen!)

Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Denne testen kunne jeg virkelig tenkt meg å ha lest. Sitter selv og vurderer att og fram mellom Sony 52x2000 eller Pioneer 507xa. Fant du testen på nettet, eller kjøpte du bladet, eventuelt hvilket nr. er det på bladet?

Edit : Så det var November utgaven..... Hvordan vet du allerede dette da?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Hvis det er en som er opptatt av faktisk forhold, ikke måltall alene, så er det undertegnede... Nå har jeg imidlertid sett en og annen TV og bildeprodukt som sådan i min tid, og vet sånn circa hva de ulike kontrastnivåene kan ha å si for dynamikken. Det er klart; jeg tar jo aldri disse måletallene for gitt uten videre, det sier seg jo selv, i så fall hadde jo Samsung og Sharp med oppgitte 10.000 og 12.000:1 i min bok levert markedets beste sortnivå, som nok dessverre ikke er tilfelle...

Kontrastvurderingen på Sonys paneler er basert på eget inntrykk, som tilsier at 1300:1 faktisk er relativt korrekt i forhold til det nivået TVen evner å blokkere av uønsket lys. TVen har et lysutbytte på rundt 500 candela pr. kvadratmeter, som tilsier et absolutt sortnivå på 500/1300=0,38 candela pr. kvadratmeter. En god plasma makter å blokkere nesten dobbelt så mye lys eller mer, altså under 0,2 candela pr. kvadratmeter, og jeg kan skrive under på at det har svært stor effekt! Jeg er enig i at tall og verdier normalt sett ikke skal være eneste regjerende vurderingsgrunnlag, spesielt på produkter der disse tallene gjerne ikke alltid gjengir faktisk forhold (som watt på ymse forsterkere). Nå er det imidlertid en dag slik at kontrasttall faktisk baserer seg på velkjente prinsipper og dermed representerer en av bransjens eneste faktisk måleprinsipper vi kan legge vekt på. Dette avhenger selvsagt at et kredibelt oppgitt nivå, noe som jeg som nevnt mener at 1300:1 faktisk representerer.

Jeg sier ikke at disse TVene er dårlige, for mange kan dette være et supert produkt, superskarpt og lekkert! Det jeg kommenterer er testens feilaktige påstand at "sortnivået" er bedre enn på Panasonics og Pioneers plasmaer, og det er en faktafeil, som endog kan måles fysisk eller utregnes matematisk.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke uenig i det, Lygren. MEN:

For noen år siden hadde jeg en hiend rørforsterker;
    Balanced Audio Technology VK60 (BAT VK60) til ca. 60-70k. Sammenligner jeg THD % (harmonisk støy) med BAT´en og min Yamaha RV2400, så knuser min Yamaha BAT ned i skoa...men slik var ikke realiteten selvsagt.

Mitt poeng var bare at vi ikke må bli blendet av tall og at "produktet KAN bare ikke være bedre" pga tall. Derimot har jeg lest en del horrible tester fra WhatHifi opp gjennom årene; så om det faktisk stemmer at LCD knuste Plasma skjermen er jo en annen sak
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Du er sjefen, uten tvil, og jeg vet at du har 100% kontroll på hva du snakker om, det er bare det at what hifi ikke er et magasin for "menigheten" ... og det er et svært begrenset antall av abb. til WHF som er så abstrakt opphengt i kontrast at ikke en jævli god LCD TV skulle kunne banke en plasma tv. Det er endel mennesker som har brukt alt for mye energi på å se på "kontrast" i et bilde, og som har opparbeidet seg en ekstrem avhengighet av sortnivå... Noen til en grad hvor det er mer viktig enn alt annet (og jeg sier ikke at du er i DEN gruppen, jeg bare føler at mitt budskap blir "overhøvlet" av all støyen om at "en tv uten MAX kontrastnivå ikke er en TV som er verdt å bruke penger på" ... ) alle teknologier (lcd, pdp, rproj, proj etc) er nå på et nivå hvor ola og kari (og også noen av oss mer "ekstreme") kan velge andre teknologier enn plasma uten å bli mobbet

For meg er farger (i bildet), god tuner alt. bildebehandling, fett design (kun hvis de to forrige elementene er oppfylt), gode menyer, gode tilkoblingsmuligheter, bra støtte for diverse ting jeg ønsker å koble til, en fjernkontroll som man ikke må ha kikkertsikte for å bruke etc. MYE mer viktig enn de siste prosentene med svartnivå. Jeg føler at vi i dag må revurdere litt hvordan vi evaluerer en TV, for det finnes mye bra der ute, og kundene er ikke ALT for opphengt i det som har blitt "fasiten på bildekvalitet" de siste årene.. .. og på toppen av alt dette, tror jeg "native res... 1:1" har mer å si enn det meste.. uavhengig av kilde, panel e.l.. (og iallefall mer viktig enn kontrast)

Og JA jeg er klar over at vi her på AVFORUM ikke ER ola & kari, men det er viktig at vi er klar over akkurat dette, synes JEG (spes. siden mange som er her er innovatører og/eller jobber i bransjen, og som derved er "rådgivere" til folk flest... og en annen ting, denne kunstige avhengigheten av kontrast er imho en viktig årsak til at *ALLE* overdriver kontrastmålingene sine...)

Stol på deres egne øyne folkens... det er det eneste som er viktig ..

Hvis det er en som er opptatt av faktisk forhold, ikke måltall alene, så er det undertegnede... Nå har jeg imidlertid sett en og annen TV og bildeprodukt som sådan i min tid, og vet sånn circa hva de ulike kontrastnivåene kan ha å si for dynamikken. Det er klart; jeg tar jo aldri disse måletallene for gitt uten videre, det sier seg jo selv, i så fall hadde jo Samsung og Sharp med oppgitte 10.000 og 12.000:1 i min bok levert markedets beste sortnivå, som nok dessverre ikke er tilfelle...

Kontrastvurderingen på Sonys paneler er basert på eget inntrykk, som tilsier at 1300:1 faktisk er relativt korrekt i forhold til det nivået TVen evner å blokkere av uønsket lys. TVen har et lysutbytte på rundt 500 candela pr. kvadratmeter, som tilsier et absolutt sortnivå på 500/1300=0,38 candela pr. kvadratmeter. En god plasma makter å blokkere nesten dobbelt så mye lys eller mer, altså under 0,2 candela pr. kvadratmeter, og jeg kan skrive under på at det har svært stor effekt! Jeg er enig i at tall og verdier normalt sett ikke skal være eneste regjerende vurderingsgrunnlag, spesielt på produkter der disse tallene gjerne ikke alltid gjengir faktisk forhold (som watt på ymse forsterkere). Nå er det imidlertid en dag slik at kontrasttall faktisk baserer seg på velkjente prinsipper og dermed representerer en av bransjens eneste faktisk måleprinsipper vi kan legge vekt på. Dette avhenger selvsagt at et kredibelt oppgitt nivå, noe som jeg som nevnt mener at 1300:1 faktisk representerer.

Jeg sier ikke at disse TVene er dårlige, for mange kan dette være et supert produkt, superskarpt og lekkert! Det jeg kommenterer er testens feilaktige påstand at "sortnivået" er bedre enn på Panasonics og Pioneers plasmaer, og det er en faktafeil, som endog kan måles fysisk eller utregnes matematisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et utdrag av testen fra What Hi-Fi:

The off-air picture from the analogue tuner is the first to make a good impression: more solid and clear than most rivals, it presents a fine balance of stability and vivid colours. And the digital TV picture is even better.

Test with some DVDs and the true extent of the Sony's triumph becomes clear. We have, for the first time ever, had the experience of putting an LCD TV up against a 5* price-equivalent plasma, and found the contrast and black tones on the LCD to be superior. That is a huge step forward, and one you'd have been forgiven for believing might never happen.

Yes it's true. The Sony's line definition is truely spectacular, while backgrounds and out-of-focus areas are rendered with incredible clarity and the lack of on-screen noise. It takes "The Proposition" 's sweeping landscapes and sun-bleached colour palette and presents it with masterful richness and control, producing deep colours and never succumbing to smearing or a lack of realism.

With high-def material, the Sony's performance is mesmerising. The sense of depth and realism, the combination of noiseless, sharper-than-sharp edges and sumptuous colours: it all adds up to a performance that, we have to say, sets new standards at this level.

For reference also in the test were:
    Fujitsu P42XHA58EB
    LG 42PX5D
    NEC PX-42XR4G
    Panasonic TH-42PX600
    Philips 42PF9831D
    Pioneer PDP-427XD
    Toshiba 42WLT66
    Og litt nyheter om andre modeller som kommer i forbedret utgave til jul:

The existing S2000, X2000 and V2000-Series of HD Ready LCD TVs will also be enhanced. The S2500-Series will launch in December with features including twin HDMI connectors and Wide Colour Gamut backlights (excluding 26-inch model). Screen sizes will be 26-inch, 32-inch, 40-inch and 46-inch. The V2500-Series will also launch in December, and will now have dual HDMI inputs as well. The X2000-Series is to appear in a wider range of screen sizes. A 40-inch model will be released in September, with 52-inch and 57-inch models to follow in November. All X2000-Series televisions are capable of 1080 Full HD and feature twin HDMI inputs as standard.
    Og til Lygren: de fleste steder jeg har sett virker det som om W2000 og de nye modellene som kommer i desember alle har 1800:1 i kontrast (ikke 1300:1 som du nevner) og rundt 8000:1 i dynamisk kontrast.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    pstraums, jeg er enig med deg at sortnivå og kontrast ikke nødvendigvis er det eneste avgjørende for bildekvaliteten folk opplever, ikke minst "mannen i gata", min kommentar er kun myntet på faktafeilen i konklusjonen der de faktisk sier at "contrast and black-depths are greater than plasma", for det er rett og slett feil basert på et kontrasttall på 1300:1.

Når det gjelder å vurdere kontrast er det som du sier forskjellige måter å måte dette på, bl.a. checkboard og on/off. Det er videre flere måter å påvirke kontrasten på, det være seg bruk av iris eller det gammasystemet som benyttes på en rekke TVer (ofte relatert til den såkalte "dynamiske kontrasten")...

Det er dermed helt korrekt det du påpaker at en må stole på egne observasjoner, men gitt at en har gjort en avsjekk på nettopp dette (som jeg har gjort), kan en faktisk gjøre seg opp en mening om sortnivået og kontrastnivå basert på oppgitte tall.

Les gjerne min guide rundt essensielle videobegreper, der kontrast er omtalt i et noe mer nyansert vis enn her: http://avforum.no/forum/guider-video/35533-guide-video-essentials-en-gjennomgang-av-prinsippene.html.

Hvis det faktisk stemmer at TVene leveres med 1800:1 er for øvrig svært imponerende fra en LCD, kombinert med relativt moderat lysutbytte snakker vi trolig da om et sortnivå tett opp mot plasma (med allikevel fremdeles et stykke unna), jeg må faktisk se og observere en W for å gjøre meg opp en endelig mening...

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk litt lyst til å kødde med deg "contrast and black-depths are greater than plasma" kan være riktig så lenge det ikke er definert hvilken plasma det er snakk om .... når det er sagt, er vi selvsagt helt enige i stort sett ALT (fordi vi er relativt flinke begge 2) og vet hva vi snakker om .. du er bare -litt- mer videoPHILE enn meg... (og jeg er mer videoPHILE enn ola & kari) så lenge alle på AVForum har DET i bakhodet så er det absolutt no problem .. (dere må være klar over at dere har vært linket til fra aftenposten... og da risikerer dere å utvide publikummet "noe"

pstraums, jeg er enig med deg at sortnivå og kontrast ikke nødvendigvis er det eneste avgjørende for bildekvaliteten folk opplever, ikke minst "mannen i gata", min kommentar er kun myntet på faktafeilen i konklusjonen der de faktisk sier at "contrast and black-depths are greater than plasma", for det er rett og slett feil basert på et kontrasttall på 1300:1.

Når det gjelder å vurdere kontrast er det som du sier forskjellige måter å måte dette på, bl.a. checkboard og on/off. Det er videre flere måter å påvirke kontrasten på, det være seg bruk av iris eller det gammasystemet som benyttes på en rekke TVer (ofte relatert til den såkalte "dynamiske kontrasten")...

Det er dermed helt korrekt det du påpaker at en må stole på egne observasjoner, men gitt at en har gjort en avsjekk på nettopp dette (som jeg har gjort), kan en faktisk gjøre seg opp en mening om sortnivået og kontrastnivå basert på oppgitte tall.

Les gjerne min guide rundt essensielle videobegreper, der kontrast er omtalt i et noe mer nyansert vis enn her: http://avforum.no/forum/guider-video/35533-guide-video-essentials-en-gjennomgang-av-prinsippene.html.

Hvis det faktisk stemmer at TVene leveres med 1800:1 er for øvrig svært imponerende fra en LCD, kombinert med relativt moderat lysutbytte snakker vi trolig da om et sortnivå tett opp mot plasma (med allikevel fremdeles et stykke unna), jeg må faktisk se og observere en W for å gjøre meg opp en endelig mening...

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er jo ikke annet enn utrolig, om det stemmer... :-D Har til dags dato ikke sett en eneste LCD som har like organisk bilder som plasma, ei heller i nærheten av det sortnivået. Detaljer i sortnivået har en stygg tendens til å forsvinne på LCD-skjermer, og slike ting får meg til å nesten slå av filmen. Om dette er ting som er kraftig forbedret (her bør vi snakke om et kvantumstep) fra tidligere LCD, så begynner teknologien å bli spennende.... Er av tidligere erfaringer *litt* skeptisk til What Hifi, men Sony bør virkelig ha åpnet lommeboken dersom de skulle jukset seg til en sånn knallreview...

W2000 52" hørtes spennende ut... Hva er forskjell på W og X-series?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som de sier i en kjent barnesang; ' Jeg tror ikke før jeg får se det'.

Newcomer Ibizaonice sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    273
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Er det bare jeg som blir HELT '' Toki'' av alle disse skjermene disse produsentene pumper ut idag ! jeg mener DAMN ! X her og W der ! Vanlige mannen i gata blir jo helt skremt..

Nå kommer snart LG med rimlige 1080p skjermer, hiatchi, samsung og nå dette.

Hva i all verden er 40W2000 da ? Du har 40V2000 og 40X2000 (1080p) serien

Lygren du har god peiling på dette, er 40W2000 full 1080p ? Det må jo være noe lureri når Top Dogen 40X2000 koster betydlig mer og er full 1080p..:!:

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Dette er jo ikke annet enn utrolig, om det stemmer... :-D Har til dags dato ikke sett en eneste LCD som har like organisk bilder som plasma, ei heller i nærheten av det sortnivået. Detaljer i sortnivået har en stygg tendens til å forsvinne på LCD-skjermer, og slike ting får meg til å nesten slå av filmen.

Der er du vel ved kjernen. For mannen i gata blir det vel 90% TV og kanskje max 10 % film. Da gjør vel LCD nytten og vel så det og så slipper de å stresse med instillinger som brenner inn logo etc. For produsentene er mannen i gata mye viktigere enn oss audiofile nerder.
    Slutt å stresse med X og W osv. Hva har nå det å si ? Det viktigste er om TV duger til ditt formål og "Det er lov å tenke sjæl" som Trond W sang ....

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Etter hva jeg har lest er også W 1080p, ganske sikker på det... Ser også ut til at 1800:1 stemmer, og med 450 candela pr. m2 tilsier det et svært godt sortnivå... Teoretisk (lysutbytte delt på kontrast gir absolutt sortnivå): 450/1800=0,25, der Pioneer på sine nye 42" har 1100/3000=0,36 og på sine 50" 1000/4000=0,25. Panasonics plasmaer er imidlertid hakket vassere i teorien på sortnivå, og det tror jeg også stemmer i praksis (750/4000=0,19). What Hi Fi må derfor delvis renvaskes basert på de faktiske spesifikasjoner (gitt at den har kontrast på 1800:1 og 450 cd/m2 lysutbytte, noe som ting tyder på etterhvert), det er mye mulig denne TVen er helt på nivå med de beste plasmaene, delvis som et resultat av relativt moderat lysutbytte (men selvsagt også et voksent kontrastnivå til LCD å være).

En skal som flere har nevnt her ikke henge seg for mye opp i tall og verdier, men det er klart, når denne Sonyen har evnen til å reprodusere bedre sort enn Pioneers TVer, leverer 1080p og ikke minst når en totalt unngår innbrenningsfaren som sådan begynner jo ting å se litt lysere ut for LCD... En har fremdeles raskere respons på plasmaene samt som HåkonN er inne på; kanskje litt mer "organiske" bilder, men det er utvilsomt ingen store haker for LCD-TVene. Et annet poeng er selvsagt visningsvinkelen, der er fremdeles plasmaen unik. Samtidig er det jo et poeng at lysutbyttet er en hel kraftigere på plasmaene, som gir bedre "punch" i bildet. Jeg er imidlertid svært lite opptatt av lysutbyttet så lenge en har et akseptabelt nivå, øyet vender seg raskt til dette. På dagtid med mye lys er imidlertid et godt lysutbytte viktig...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •