Må vi ha 2stk forskjellige HDTV?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Må vi ha 2stk forskjellige HDTV?

En ting som slo meg her om dagen. Hvis europa går for 720P (tror ikke det er offisielt vedtatt?), vil ikke da TV bildene bli dårligere på en FullHD (1920x1080) pga at den har så mange linjer. Det blir vel det samme forholdet som dagens HDReady apparater har til SD bilder. Problemet er de nye videoformatene, hvor iallefall BlueRay vil støtte 1080P, og da er det jo en fordel med en FullHD skjerm. Slo meg at når jeg bytter TV så bør jeg ha en rimelig HDReady LCD for 720P TV sendinger, og en annen FullHD TV til hver gang jeg skal se en film.Problem

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper det er matematisk enklere å skalere 1280x720 opp til 1920x1080 enn det er med SD.
    1280x 1,5=1920
    720x1,5= 1080
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVD filmer blir da ganske bra kvalitet, men det er jo ikke like god kvalitet som HD... Jeg personlig synes ikke det er noe problem...

Tror heller ikke at folk syns det er problematisk å se DVD filmer av god kvalitet på Full HD- TV...

Newcomer 123sub sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig mente var at hvis valget av HD standard i europa faller på 720P, vil ikke da disse sendingene se dårligere ut på et FullHD enn dagens HDReady apparater. Jeg snakker ikke om SD bilder.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Minimalt
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,801
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 123sub
    Det jeg egentlig mente var at hvis valget av HD standard i europa faller på 720P, vil ikke da disse sendingene se dårligere ut på et FullHD enn dagens HDReady apparater. Jeg snakker ikke om SD bilder.
    1:1 pixcel mapping er vel det mest optimale, men ut i fra egen erfaring synes jeg 720P fremdeles ser meget bra ut på en Full HD 1920x1080 oppløst skjerm, bare kvaliteten på oppskaleringen er bra.

Mye av måten man virkelig ser forskjel på SD, 720p 1080p osv, er hvis bildestørrelsen blir stor i forhold til sitteavstand osv, og det er ofte ikke så mye å hente på forbedret bildekvalitet for mange typiske TV opsett med betraktnings avstand over 2-3 ganger bildebredden. Noen ganger ser man heller ikke hvor dårlig oppskalert DVD er før man går fra et HD bilde og nedover i oppløsning til DVD SD.

Når det gjelder det å ha to bildefremvisnings enheter for HD, så er kankje en ganske optimal løsning (som jeg vurderer selv fortiden) å ha en 720p TV skjerm til "vanlige" HD og SD tv sendinger, og en 1080p projektor for å vise full HD fra HD-DVD og/eller BD med skikkelig kino følelse.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1080p/skalering

Skal kjøpe meg ny LCD-TV og har vurdert 1080p; bl. a. for å nyte godt av dette i PS3 og til bruk med PC. Er man da avhengig av scaling fra f. eks. surround-receiver for at et 720p-signal skal bli bra vist, eller vil en 1080p-TV typisk selv skalere opp til 1080p selv med et annet signal inn? Aktuelt for meg fordi jeg har scaling kun til 1080i/720p på surround-receiver (Denon AVR2807) og ser for meg en løsning med signal fra digital-TV som kjøres inn i receiver over HDMI og derfra inn i TV-en. Noen som har tips om jeg bør gå for 1080p eller en som takler kun 720p?

-paalel

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •